כבר 40 שנה שראובן בדש מגדל תותים טעימים ומתוקים במושב פורת בשרון. אחותו, אורלי חדד (54), שהייתה במשך שנים בכלל מורה, החליטה להצטרף לעסק המשפחתי והשניים עובדים יחד ואחראים על למעלה מ-100 דונם של תוצרת חקלאית ישראלית נפלאה. כשהחלוקה היא שבקיץ הם מגדלים עגבניות שרי ובחורף תותים.
בימים אלה, בשיא עונת קטיף התותים, אנחנו פוגשים את אורלי. "כיף לעבוד בחקלאות", היא מסבירה בחיוך ומנסה להעביר במעט את אורח החיים הייחודי של החקלאים. "את קמה בכל בוקר לטבע ומבחינתי זה לחיות את החלום. בחקלאות זה משהו שקורה לאט לאט, ורואים איך זה מתפתח ואיך זה מצליח להגיע לתוצרת".
3 צפייה בגלריה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
(צילום: ירון שרון)
לחקלאים הישראלים המלחמה יצרה קשיים רבים ולרבים מהם יקחו עוד חודשים רבים ואפילו שנים לשקם את העסק. "כשהתחילה המלחמה היו לנו המון עובדים", משתפת חדד, "ובערך 15 עובדים החליטו שהם חוזרים חזרה הביתה, לתאילנד. גם הפלסטינאים לא מגיעים מה-7 באוקטובר".
בעקבות המצב החליטו במשק בדש הותיק לעשות שינויים דינמיים ומהירים. "שינינו גישות בשיטת העבודה כך שיתאפשר לנו לעבוד עם העובדים שנותרו. ואנחנו מצליחים, פחות או יותר. למשל, ברגע שהתחילה המלחמה והיו לנו עגבניות שרי ותותים, החלטנו לזנוח את עגבניות השרי והקמנו את כל ה-100 דונם תות כדי לפתוח את העונה בזמן. השרי הלכו להם", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
(צילום: ירון שרון)
מה עוזר לכם לצלוח את התקופה הנוכחית?
"יש הרבה מתנדבים שמגיעים. הם מאוד משתדלים, ההיענות מדהימה ולפעמים קשה לי לעמוד בקצב הטלפונים. מתנדבים עזרו ועוזרים לנו מאוד".
גם קבוצת שופרסל נרתמו לסייע במצב המורכב. "זו שנה ראשונה שהתחלנו לעבוד עם שופרסל ורוב התותים מגיעים למדפי הסופר", משתפת אורלי, "הם התקשרו בתחילת המלחמה, ניסו להשיג לנו עובדים זרים והם תמיד מנסים לעזור".
ולא רק עבור ראובן ואורלי. בעקבות המצב, רשת ״שופרסל״ השיקה תוכנית סיוע מיידית עבור אלו שממשיכים לגדל מקווי העימות בצפון ובדרום. הרשת סיפקה אשראי והקדימה את התשלומים לחקלאים כדי לעזור עם בעיות התזרים. מעבר לכך, הרשת החליטה לרכוש מחקלאי העוטף את כל סחורת הפירות והירקות, ללא בקרת האיכות המבוצעת בשגרה. בנוסף, בכירי הרשת סיירו בכל הארץ, נפגשו עם החקלאים והחקלאיות והקשיבו לצרכים שלהם, מתוך מטרה לסייע להם מול גורמי מדינה ורגולציה - ועובדי הרשת התנדבו בשדות ובמטעים כדי לקחת חלק במאמצים ולהציל כמה שיותר תוצרת. בנוסף, שופרסל התחייבה כי בכל רגע נתון 90% מהסחורה החקלאית הנמכרת בסניפים תהיה מתוצרת ישראלית מקומית.
3 צפייה בגלריה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
שופרסל - אורלי חדד ואחיה
(צילום: ירון שרון)
מה אנשים לא יודעים על עבודת החקלאות?
"אני רואה את זה בעיקר אצל מתנדבים. הם מגיעים והם בשוק. התהליך הוא תהליך כזה ארוך, עד שזה מגיע למדפים של הסופר. אנשים חושבים שתות פשוט גדל, אבל כשהם רואים את התהליך שזה עובר פה הם נפעמים".
יש הרבה מאוד חקלאים שאת חלק מהשטחים הם פשוט לא המשיכו לעבד אותם לעונה הנוכחית, כדבריה של אורלי. "ראובן התעקש ואמר לעובדים שהוא חייב להתקדם עם ההכנה של השטח לתותים. כך קרה והצלחנו לשמחתנו לעמוד ביעדים של התותים. זה לא ברור מאליו במצב הזה".
איך זה הולך, לעבוד שני אחים ביחד?
"כיף לנו ביחד. ראובן הוא בן אדם מדהים ואנחנו מאוד נהנים לעבוד ביחד. אנחנו מתחילים בבוקר והשיחות נמשכות גם אחר הצהריים. כשיש שני אנשים שהסנכרון ביניהם מקסימלי זה כיף. אני אחראית יותר על החלק האדמיניסטרטיבי. הלוואי שנמשיך ככה ונצלח את התקופה".
אורלי מסכמת ואומרת: "לשמחתי העובדים המקסימים שנשארו לויאליים אלינו למרות הלחץ של המשפחות, מה שאנחנו נותנים להם אנחנו מקבלים מהם פי כמה וכמה".
בשיתוף שופרסל