בשיתוף מרכז השלטון המקומי
המתמטיקה סובבת את כל מישורי חיינו. תמצאו אותה בקניות בסופר השכונתי כשתרצו לחשב את מבצע 40 אחוזי ההנחה על אחד המותגים האהובים עליכם, בלקיחת המשכנתא בבנק כשתבקשו לחשב את החזרי המשכנתא החודשיים וכמה תצטרכו להחזיר באופן מצטבר, בחישוב מידות חדרי הדירה כשתרצו לעצב אותו עם אדריכל, כשתבצעו קניות בחו"ל ותצטרכו לחשב את מחיר המוצר בשקלים ביחס למטבע המקומי, ועוד ועוד.
3 צפייה בגלריה
המתמטיקה נמצאת בכל מקום
המתמטיקה נמצאת בכל מקום
המתמטיקה נמצאת בכל מקום
(צילום: shutterstock)
למרות היותה כה שימושית בחיינו, קיימת עדיין רתיעה גוברת משפת המספרים הבינלאומית. "המתמטיקה היא מקצוע מאוד מדיד מגיל מאוד צעיר, וילדים מאפיינים את עצמם על פי הישגיהם המתמטיים", מציינת ד"ר ילנה פורטנוב נאמן, מרצה למתמטיקה במכללה האקדמית K ומייסדת שיטת העצמת למידה במתמטיקה. "ילד שלא מצליח במתמטיקה יראה בעצמו כילד חלש בלימודים באופן כללי, ולהפך, ילד שמצטיין במתמטיקה יהיה ילד בעל דימוי עצמי חיובי והוא יתפוס את עצמו כמי שיכול ללמוד מה שהוא רוצה והיכן שהוא רוצה, בהצלחה".
ד"ר ילנה פורטנוב נאמן, מרצה למתמטיקה במכללה האקדמית K ומייסדת שיטת העצמת למידה במתמטיקה.ד"ר ילנה פורטנוב נאמן, מרצה למתמטיקה במכללה האקדמית K ומייסדת שיטת העצמת למידה במתמטיקה.צילום: אלבום פרטי
כיצד ניתן להנגיש את המתמטיקה לילדים של היום?
"תקופת הקורונה האיצה תהליכים מדהימים של שינוי פדגוגי. אם פעם היו מלמדים את המתמטיקה בכיתה בלוח וגיר הרי שכיום להנגיש את המתמטיקה באמצעות עזרים טכנולוגיים ומשחקיים. אלו מנגישים את המתמטיקה בצורה ויזואלית ומוחשית יותר ובכך גם מהנה יותר ללמידה. היום כל החושים שלנו יכולים ללמוד מתמטיקה. עידן הקורונה גרם לדחיפה גדולה בייצור כלי פדגוגיה פרונטליים. דוגמאות לכך הן לומדות מחשוב ללימוד מתמטיקה, יישומונים דרכם ניתן ללמוד על הצורות הגיאומטריות בצורה תלת ממדית, כלי מציאות מדומה דרכם ניתן ללמוד על מבנים גיאומטריים מבפנים וכיו"ב. הדרך הזו גורמת לתלמידים לרצות ללמוד מתמטיקה".

לימוד מתמטיקה בתחרות חדר בריחה וירטואלי

אחת הדוגמאות הבולטות לשילוב בין מתמטיקה למשחקים ועזרים טכנולוגיים היא מיזם חינוכי ייחודי בשם The Math Escape. זוהי למעשה אליפות מתמטית אינטראקטיבית לתלמידי כיתות ט'-י', שמתרחשת בחדר בריחה וירטואלי אותו פיתחו משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וקרן טראמפ. חדר הבריחה סוחף את התלמידים למסע מרתק בטירה עתיקה, שעוצבה בסביבה משחקית של 360 מעלות. כדי לצאת מחדר הבריחה, יידרשו התלמידים להתמודד עם אתגרים מורכבים ולפתור בעיות, חידות ופיצוחים.
לצורך המיזם גויסו מומחים למתמטיקה ומומחים מעולמות חדרי הבריחה, שיחד יצרו אתגרים חווייתיים המשלבים חשיבה יצירתית, פתרון בעיות ואתגרים שונים במרחב הווירטואלי. תחרות חדר הבריחה מורכבת מארבעה שלבים: השלב הראשון הוא מחנה אימונים שבו מחכים לשחקנים תרגילים מאתגרים וחידות מסקרנות. אחרי שהתאמנתם ופיצחתם חידות, ייפתח בפניכם השלב השני – שער הטירה לחדר הבריחה. את הדרך החוצה מהטירה תצטרכו לגלות באמצעות מציאת רמזים ופתירת חידות מתמטיות בזמן.
בתי הספר שהגיעו למקומות הראשונים בתחרות עלו לגמר המחוזי שהתקיים ב-1 למרץ ובו התמודדו נבחרות של 4 תלמידים מכל בית ספר עם אתגרים נוספים ברמת קושי גבוהה בחדר סודי בטירה. בתי הספר המצטיינים מכל מחוז העפילו לגמר הארצי שיתקיים ב-23 למרץ ויכתיר אותם אלופי המתמטיקה. המדורגים הראשונים בסיום התחרות יזכו בפרסים.
מי שכבר לקח חלק פעיל בתחרות הוא נהוראי יוסף, תלמיד כיתה י' מאשדוד: "בית הספר מאוד עודד אותנו להשתתף בתחרות הזו ובאופן אישי מאוד נהניתי עד עכשיו", הוא מעיד. התחרות כללה מספר שלבים, הראשוני היה שאלות וחידות מתמטיות שהוצגו על מסכים, כאלו שמעוררות מחשבה יותר מאשר נוסחאות שמלמדים בבית ספר, והשלב השני היה חדר בריחה בתלת ממד שהיה היה ממש מגניב ומעניין, עם חדרים וחללים שנפתחים כשאתה פותר בעיות".
איך התחרות השפיעה עליך ביחס ללימודי המתמטיקה?
"אני תלמיד ממוצע במתמטיקה ובחדר ובמסגרת התחרות הצלחתי בשאלות חשיבה יותר מתלמידים אחרים בכיתה וזה גרם לי להיות יותר בטוח בעצמי וגם להשתתף יותר בשיעורים. למעשה אני מרגיש שזה נתן לי הזדמנות שווה כמו כולם".
חוויות דומות עברו על רונא רינאווי ובשארה דיביני, תלמידי כיתה י' ב'בית ספר נזירות נצרת'. "התחרות מאוד מעניינת ויוצרת אווירה של תחרות חיובית בכיתה אבל מצד שני שותפות, שאלנו אחד את השני, דנו בשאלות ובפתרון ויצרה אצלי הרגשה של התמדה להגיע למספר הנקודות שאני רוצה", מספרת רונא, ובשארה מוסיף עוד כי "במהלך השלמת המשימה, רכשתי מיומנות של למידה עצמית וגם התחרות גרמה לי לחזור על המשימה יותר מפעם אחת ע״מ לשפר את התוצאה".
3 צפייה בגלריה
המתמטיקה נמצאת בכל מקום
המתמטיקה נמצאת בכל מקום
המתמטיקה מעוררת חרדה בקרב תלמידים רבים, והטכנולוגיה עוזרת לנו להפוך אותה למשהו מהנה וכיפי יותר.
(צילום: shutterstock)
אחד הגורמים העומדים מאחורי פיתוחו של המיזם החינוכי The Math Escape הוא כאמור קרן טראמפ ולדברי רויטל דרורי, מנהלת התוכניות של הקרן, שילובן של הטכנולוגיות ככלי פדגוגי גורם למתמטיקה להתעורר לחיים. "המתמטיקה מעוררת חרדה בקרב תלמידים רבים, והטכנולוגיה עוזרת לנו להפוך אותה למשהו מהנה וכיפי יותר. למעשה מורים שעושים שימוש בעזרים האלו מציינים בפנינו שהתלמידים מתעניינים יותר במתמטיקה".
מדוע זה קורה?
"כיוון שהטכנולוגיה מאפשרת להם להבין בצורה מהנה את היישומים הרבים שיש למתמטיקה בחיים שלנו - לא רק בענף ההייטק, אלא גם לקנות מוצרים באמזון, לחשב מאיפה כדאי לי לקלוע סל, לחשב סטטיסטיקות של ספורטאים. דוגמא נוספת היא כמובן משחק חדר הבריחה שהדרך לצאת ממנו היא על ידי פיתרון בעיות וחידות מתמטיות".
רויטל דרורי, מנהלת התוכניות של קרן טראמפרויטל דרורי, מנהלת התוכניות של קרן טראמפצילום: אינגריד מולר
"התובנה הזו מופנמת בישראל ומעבר לים ומערכות חינוך ברחבי העולם הכניסו את הרלוונטיות הזו למערכת הלימודים שלהם. אנו יכולים לראות דרך מבחן פיז"ה הבינלאומי שמדינות שהצליחו בו כמו אונטריו בקנדה, פולין, סינגפור והולנד הן מדינות שהכניסו את המתמטיקה היישומית לתוך תוכניות הלימודים."
יש כאן פן נוסף שבו המורים בעצם מדברים בשפה הטכנולוגית של הילדים של היום
"בהחלט. אנחנו גם מדברים בשפה של התלמידים וגם מכניסים את התוכן המתמטי לעולם הזה. אם ניקח את אליפות המתמטיקה כדוגמא אז חדר הבריחה זה דבר שמאוד מדבר על התלמידים, כי זה חלק מהעולם שלהם. בסופו של דבר אנחנו במאה ה-21 והטכנולוגיה נמצאת בכל מקום אז זה יותר ממתבקש שגם בלימודי המתמטיקה נעשה שימוש בכלים טכנולוגיים, כלומר להתאים את ההוראה והלמידה גם יחד לעולם המשתנה."
3 צפייה בגלריה
המתמטיקה נמצאת בכל מקום
המתמטיקה נמצאת בכל מקום
שהטכנולוגיה יוצרת מעין למידה מותאמת אישית.
(צילום: shutterstock)
"יש כיום תוכניות לימוד עם משימות אינטראקטיביות ומעניינות שהתלמידים מתנסים בהן בלימודי המתמטיקה. לא רק שהן מאפשרות לתלמידים ללמוד בצורה מעניינת יותר הן מאפשרות למורה להבין אילו חלקים לימודים הוא צריך לחזק אצל כל תלמיד בנפרד, כך שהטכנולוגיה יוצרת מעין למידה מותאמת אישית מה שמביא למיצוי הפוטנציאל של כל תלמיד."
עד כמה חדירתה של הטכנולוגיה, כשמיזם The Math Escape מהווה דוגמא בולטת לכך, הולך לגרום לשינוי בעינייך בלימודי המתמטיקה ובהישגי התלמידים?
"הטכנולוגיה והמשחקיות מעוררות מוטיבציה רבה בקרב התלמידים וכתוצאה מכך הן יפחיתו את החרדה ויגבירו את ההנאה מלימודי המתמטיקה. ככל שהתלמידים יבינו עד כמה המתמטיקה יישומית לחיים וילמדו להשתמש בה, התדמית של התחום תלך ותשתנה לטובה."
בשיתוף מרכז השלטון המקומי
פורסם לראשונה: 16:46, 06.03.22