לאחר יותר מ-100 ימי לחימה, אותות "גיבורי העורף" הוענקו ל-16 אזרחים וגופים, על פעילותם מעוררת ההשראה שביצעו מאז פרצה המלחמה. האותות חולקו בטקס שנערך השבוע (ראשון) על ידי המועצה הציונית בישראל מבית ההסתדרות הציונית העולמית.
אות "גיבורי העורף" חולק לכמה קטגוריות, בהן הסברה בין-לאומית, העלאת המורל, הקמת מרכזי סיוע אזרחיים ועוד, כשהמכנה המשותף לכל הקטגוריות מתבסס על רוח התנדבות, הירתמות לסייע לעורף, יצירת אחדות ועשייה משותפת של החברה הישראלית האזרחית.
2 צפייה בגלריה
משמאל: סמנכ"ל ארגון ידידים, לייזי שטר ומנכ"ל הארגון, ישראל אלמסי בעת הענקת אות ההערכה
משמאל: סמנכ"ל ארגון ידידים, לייזי שטר ומנכ"ל הארגון, ישראל אלמסי בעת הענקת אות ההערכה
משמאל: סמנכ"ל ארגון ידידים, לייזי שטר ומנכ"ל הארגון, ישראל אלמסי בעת הענקת אות ההערכה
(צילום: דוד סקורי)
ארגון ידידים נבחר לקבל את אות גיבורי העורף בקטגוריית ההירתמות יוצאת הדופן אותו גילה החל מפרוץ המלחמה בפרויקטים רבים, חלק משמעותי מהם בשיתוף דפנה גיא שטגמן, בעלי חברת "אג'נדות". מלבד המענה הראשוני של הארגון בסיוע של פינוי הנרצחים באזור הדרום ובסיוע מיידי לאזרחים בהשמשת ממ"דים, מתנדבי הארגון גם הובילו מערך הסעות לשינוע חיילים לבסיסיהם ולאיזורי הכינוס. בנוסף, הארגון הקים חמ"ל מבצעי ומוקד חירום ייעודי, סייע בשינוע ציוד ומזון לחיילים ובהמשך גם בשינוע כלי רכב למשפחות מגוייסי המילואים.
אות "גיבורי העורף" הוענק למנכ"ל ידידים - ישראל אלמסי, ולסמנכ"ל ידידים - לייזי שטרן, על ידי חברי ועדת הפרס מטעם המועצה לציונות בראשות מרים פרץ ויחד עם עדי אלטשולר (מייסדת תנועת "כנפיים של קרמבו"), ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית גיל סגל והמרצה וחוקרת הקולנוע, אסנת ברדה.
בנימוקי הוועדה נאמר כי ארגון ידידים זכה בזכות "פעילותם החשובה בזמן המלחמה שעסקה בסיוע בגזרות שונות כדי לעזור ולתמוך בשלל הצרכים שהביאה איתה המלחמה. תחומי הפעילות הרבים של הארגון, שפעל לפנות את קורבנות הטבח, לסייע בהשמשת הממ"דים, להסיע את חיילי המילואים לבסיסים, לשנע ציוד ואוכל ללוחמים ולתושבי הדרום, ועוד יוזמות רבות נוספות, הפכו אותו בימי הלחימה למעין מרכז סיוע ארצי ענק במימדיו. הארגון הוכיח הירתמות יוצאת דופן לאיתנות העורף ולחוסן האזרחי".
2 צפייה בגלריה
ידידים בדרכים yellow פז
ידידים בדרכים yellow פז
מתנדבי ארגון ידידים. "הארגון הוכיח הירתמות יוצאת דופן"
מהמועצה הציונית לישראל נמסר: "המלחמה הקשה בה אנו נמצאים הובילה את החברה הישראלית להתגייס בעוצמות שלא נראו כמותן מעולם. אלפי אנשים שעושים מעל ומעבר על מנת לסייע, לחזק, לשקם ולהציל. העורף הישראלי התגלה במלוא הדרו, עם מאות של יוזמות חסרות תקדים שסייעו ומסייעות למאות אלפי אנשים שהמלחמה הזו הפכה את עולמם. אנו גאים להוקיר את העשייה הנפלאה והחשובה למען העורף הישראלי, גאים בזוכים ובזוכות ובאלפי היוזמות והאנשים המדהימים שמסייעים מידי יום ומחזקים את החברה הישראלית".
מנכ"ל המועצה הציונית בישראל, עו"ד עוז חיים, הוסיף: "אין אזרח במדינה שלא הרגיש את ההתגייסות יוצאת הדופן של האזרחים, של הגיבורים והגיבורות שפשוט קמו ועשו מה שהלב אומר. התייצבו בלי לשאול פעמיים, בלי לבקש דבר. נתנו את כל מה שיש להם לתת".
ארגון ידידים נולד ב-2006 כמוקד חירום לסיוע לנהגים שנתקעו בדרכים, ומאז התפתח למיזם ארצי גדול המפעיל רבבות מתנדבים ומתנדבות בכל רחבי הארץ, שנכונים להגיע לעזרתו של כל אזרח, בכל עניין - בתוך דקות ספורות ומסביב לשעון. בתחילת חודש ינואר הלך לעולמו מאיר וינר, מי שיזם את המפעל החברתי המרגש.