ערב חג הפסח, ארגוני הסיוע המעבירים במהלך השנה כולה סלי מזון למשפחות נזקקות וניצולי שואה, מתקשים לעמוד בעומס הפניות והבקשות לסיוע.
צפו בריאיון באולפן ynet עם אלי כהן מנכ"ל "פתחון לב" וערן וינטרוב מנכ"ל "לתת":

כהן: "המציאות שלנו בעמותות הסיוע בשנים האחרונות מאתגרת מאוד, כי לא משנה כמה אתה מצליח לעזור ולכמה עשרות משפחות אתה מצליח להגיע, בסוף אתה לא מצליח להגיע לכולם ואתה מוצא את עצמך הרבה פעמים במקום הזה שאתה חייב להחליט למי אתה יכול לעזור ולמי אתה לא יכול לעזור".
לצערנו הגענו למצב שאנשים שלא ראו את עצמם אף פעם בנישה הזו מגיעים לרגע הזה שהם צריכים עזרה.
וינטרוב: "כן אלכסנדרה קודם כל שיעורי העוני התזונתי בישראל הם מהגבוהים בעולם, אנחנו מדברים על למעלה מ-300 אלף משפחות ו-600 אלף ילדים שחיים באי ביטחון תזונתי חמור. אנחנו גם יודעים שכחמישית מהאוכלוסייה נמצאת על סף העוני ובאמת יש בשנים האחרונות זליגה ממעמד הביניים למעמד הנמוך, אנחנו דרך אגב בעליית מחירים ומשנה לשנה בשלוש שנים האחרונות לפחות, יש החמרה מכיוון שאחרי הקורונה, התחיל משבר כלכלי, אחר כך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגם גרמה לעליית מחירים ועכשיו כל מה שקורה בארץ עם כל הסיבות מסביב, גם גלובליות, גם מקומיות, כל הדברים שהזכרתם. התופעות האלה גורמות למצב שיש שחיקה, זה גורם להעמקה של העוני מצד אחד והחמרה שלו - אנחנו מעריכים שעוד אלפי משפחות עלולות להידרדר לעוני ומצד שני דיברתם על השיח, על הנושא של המחאה והרפורמה, מהפכה, לא משנה באיזו מילה נשתמש, צריך להבין שהשיח הציבורי בכלל לא נמצא בקשב, גם הציבור נמצא במקום אחר".
3 צפייה בגלריה
ערן וינטרוב, מנכ"ל לתת על פס אריזת סלי המזון למשפחות
ערן וינטרוב, מנכ"ל לתת על פס אריזת סלי המזון למשפחות
ערן וינטרוב, מנכ"ל לתת על פס אריזת סלי המזון למשפחות
מעניין מה שאתה אומר. בוא נדבר מספרים כי המספרים מדהימים. עלייה לעומת שנה שעברה, מצות 23%, קמח מצה כמעט 20%, שימורי טונה 23%, עוף שכמעט היום עולה כמו בשר שפעם היה מזון שכאילו הוא תחליף, 19% ואפילו האורז מתייקר בעשרה אחוזים, ואתה אומר התרומות פוחתות, זה הופך את הסיכוי לגייס סלים בצורה מספקת לכמעט אפסי.
וינטרוב: "אנחנו רואים ירידה בתרומות מהציבור ואנחנו מניחים שחלק מהסיבות זה גם אולי קושי פרטי שאנשים חווים. רק בפסח נחלק מזון בשווי של 21 מיליון שקל, חלק מהמוצרים מעבר להצלת מזון ואיסוף מזון שאנחנו עושים עכשיו ברשתות שופרסל, אנחנו גם קונים הרבה מוצרים אז כוח הקנייה שלנו נפגע כתוצאה מזה שיש עליית מחירים אז באותו כסף אנחנו למעשה יכולים לקנות פחות מוצרים".
כהן: "אנחנו מסתכלים על הפניות אלינו לארגון לקראת הפסח הזה, ומעבר לזה שאנחנו רואים גידול אדיר של בערך 280% אבל עוד יותר חמור מזה, אנחנו מסתכלים על הגיל הממוצע של הפונים. הגיל הממוצע של הפונים בשנתיים האחרונות בלבד בפתחון לב ירד ב-13.5 שנים. זאת אומרת שנכנסות הרבה יותר משפחות צעירות, הרבה יותר אנשים שלא היו בעולמות האלה, כמו שתיארת קודם, וכשהם לא נמצאים בעולמות האלו אין להם ניסיון באיך מתמודדים וזה הופך את זה להרבה יותר קשה בכמה מובנים, גם בצד שלנו כמו שגם אמר ערן זה הופך את היכולת שלנו להגיש סיוע יותר קשה, זה מביא יותר משפחות לדבר הזה ,ואלו אנשים שאפשר לגעת בהם ולשנות את הדבר הזה ובזה צריכים להתרכז, כדי שהתופעה הזאת לא תמשיך להחמיר משנה לשנה, חייבת להתבצע פעילות גם ברמה הלאומית כדי להוציא משפחות מהמקום הזה ולא רק להגיש להן סיוע".
וינטרוב: "האחריות צריכה להיות על ידי הממשלה, לממשלה הזאת באמת יש הזדמנות היסטורית, היו הבטחות בחירות להקצות מיליארד שקלים לכרטיסי מזון ולהעלות את התקצוב, תמיכה בעמותות המזון ב-100 מיליון שקלים, כרגע להבנתנו זה לא קורה ואנחנו חושבים שאם הבטחות הבחירות האלה תמומשנה, בהחלט אפשר לעשות כאן שינוי. ועוד מילה אחת לגבי המצב במדינה שהוא מצב כאוטי, כולנו נמצאים בסערה, בטלטלה, לא משנה מה הדעה שלנו ומה תפיסת העולם שלנו, אני רוצה להעביר מסר למי שמאזין ומקשיב לנו כרגע ורואה אותנו, צריך לשים את הדברים האלה בצד כי אני חושב שבסוף לכולם, כולנו זקוקים לרגע מיוחד של חג. יש מאות אלפי משפחות, ניצולי שואה שאין להם והיכולת שלנו להתגייס כחברה וכן להפגין את הערכים האלה של ערבות הדדית וסולידריות חברתית דווקא ברגעים האלו, אולי זה גם מה שיחבר בינינו".
3 צפייה בגלריה
מתנדבים לאריזת חבילות מזון למשפחות נזקקות לקראת חג הפסח בהאנגר 11 בנמל תל אביב
מתנדבים לאריזת חבילות מזון למשפחות נזקקות לקראת חג הפסח בהאנגר 11 בנמל תל אביב
מתנדבים אורזים חבילות מזון למשפחות נזקקות לקראת חג הפסח
(צילום: מוטי קמחי)
"אני חושב שעל הדבר הזה אפשר להסכים. שהנתינה וההתנדבות אלו דברים שכולנו יכולים לעשות ואולי במיוחד דווקא בעת הזאת שיש קיטוב, אולי זה יתרום קצת לקירוב לבבות והבנה שלא משנה מה הדעה של מי שאנחנו מסייעים להם ומה הדעה שלנו, זה פשוט לעשות את הדבר ההומני, האנושי, הבסיסי, לעזור לאנשים שכל כך זקוקים לעבור את ערב החג, ומי שמעוניין לתרום אפשר לעשות את זה בכל עמותה, בוולט יש שיתוף פעולה, במבצעי איסוף מזון בשופרסל. כל דרך אפשרית, כל אחד שיעשה משהו מעצמו, יבוא להתנדב ויתרום וככה נעשה טוב גדול".

גם עמותת "תכלית" המסייעת ב-25 השנים האחרונות לשכבות המוחלשות מכלל המגזרים באמצעות חלוקת 1,500 סלי מזון בשבוע. מערך הסעות לבתי חולים, לילדים ומבוגרים, החולים במחלות קשות וסופניות, מיזם "סועדים באהבה" שבמסגרתו העמותה מפנה משפחות נזקקות לארוחות חמות עם ילדיהם ופרויקט "אמץ משפחה", בו העמותה יוצרת קשר ישיר ובלתי אמצעי בין משפחות נזקקות ומבוססות. זקוקה לתרומות כדי לענות לכל הבקשות שמגיעות אליה ממשפחות הזקוקות לסיוע לקראת החג.
3 צפייה בגלריה
אריזת מזון לנזקקים בארגון תכלית
אריזת מזון לנזקקים בארגון תכלית
אריזת מזון לנזקקים בארגון תכלית
(ארגון תכלית)
מנכ"ל העמותה אהרון כהן, מסביר: "לקראת החג העמותה מחלקת כ-10,000 סלי מזון ברחבי הארץ. השנה ישנה עליה דרמטית במספר הפונים, עקב היוקר שהאמיר והמצב במשק. מאידך, יותר ויותר אנשים מתקשים לתרום כמדי שנה ובשל כך אנו מתקשים מאד להתמודד עם המצב. אני פונה לציבור, אנא, בואו ונגלה ערבות הדדית ונסייע לעוד משפחה לקבל סל מזון לחג".
לתרומות לארגון "לתת" לחצו כאן, או חייגו *6833. לתרומות ל"פתחון לב" לחצו כאן, לתרומות לעמותת "תכלית" לחצו כאן.