בשיתוף מרגלית סטארט אפ סיטי גליל
משבר האקלים כבר כאן, את זה אנחנו כבר יודעים. אבל לא הרבה יודעים שחלק גדול ממנו נובע מהאוכל שאנחנו אוכלים. כ-37% מכלל גזי החממה הגורמים להתחממות כדור הארץ מגיעים מתעשיית המזון מן החי. גידול פרה למשל, כרוך בכריתת יערות, בחיסול בתי גידול טבעיים, בפגיעה במקורות מים, בשינוע ובייבוא באוניות מזהמות. מרבית החוקרים והמומחים מסכימים כי כדי להציל את כדור הארץ ולמנוע אסונות אקלימיים, יש לשנות את הדרך שבה אנחנו מייצרים וצורכים את המזון והחקלאות שלנו.
בשנים האחרונות עולם היזמות והטכנולוגיה נמצא בחזית המאבק הסביבתי בניסיונות למצוא פתרונות פורצי דרך בתחום המזון. שם הקוד: פודטק. ישראל, כיאה לאומת הסטארט אפ, מובילה גם בתחום הזה. לפני חודשיים השיק היזם אראל מרגלית מרכז פודטק בינלאומי - מרגלית סטארטאפ סיטי גליל בקריית שמונה.
מרכז החדשנות מתמקד בהענקת פתרונות פורצי דרך לבעיות הבוערות של העולם בתחום המזון והחקלאות. תוך פחות מחודשיים מאז שהושק, המרכז הוא אבן שואבת לחברות ולמיזמי פודטק, תוך השקעה בדור היזמות של העתיד.
"החיבור הוא מדהים, תענוג לראות איך הילדים הופכים ליזמים", אומר אראל מרגלית, מחלוצי ההייטק הישראלי ויו"ר ומייסד קרן JVP ומרגלית סטארטאפ סיטי. "יזמות בדרך כלל נעשית בקבוצה, והרבה פעמים התלמידים מגיעים לפרויקט כשלכל אחד מהם יש יכולת קצת שונה. זה מחמם את הלב לראות איך הילדים עובדים ביחד בקבוצה. בעיניי, ילדים יכולים להיות יזמים. זו הדרך שלהם להתחבר לישראל החדשנית של ההייטק, להתחבר למהפכה הגדולה כבר בגיל צעיר".
4 צפייה בגלריה
 "מחמם את הלב לראות איך הילדים עובדים ביחד בקבוצה". אראל מרגלית
 "מחמם את הלב לראות איך הילדים עובדים ביחד בקבוצה". אראל מרגלית
"מחמם את הלב לראות איך הילדים עובדים ביחד בקבוצה". אראל מרגלית
(צילום: איל רגב)
אחת ההחלטות שהתקבלו לאחרונה על ידי עיריית קרית שמונה ומועצת גליל עליון היא לחבר את מערכות החינוך לתחומי הפודטק והאגריטק בשיתוף פעולה עם מרכז הפודטק הבינלאומי של מרגלית סטארטאפ סיטי גליל ובשיתוף בנק הפועלים. בין היתר, הושקה תוכנית חדשנית ללימוד עולמות החדשנות והיזמות מכיתה ג' ומעלה.
במקביל, מוביל ארגון גליליום המקדם יזמות ומצוינות תוכנית הכשרה למורים בתחומי הפודטק והאגרוטק יחד עם תוכניות יזמות נוספות ברחבי הגליל שבהם לוקחים חלק 17,000 תלמידים מידי שנה שזוכים להתנסות ולהכיר לעומק א, העולם המדעי טכנולוגי בזיקה מובהקת לאקדמיה.
אחד המיזמים החדשניים שנולדו בעקבות שיתוף פעולה בין מרגלית סטארטאפ סיטי לעמותת "בקהילה" יחד עם החווה ללימודי חקלאות, מדע וסביבה בקריית שמונה. החווה, שמשתרעת על שטח של 35 דונם, היא מקום פסטורלי וייחודי, שמגיעים אליו מידי שבוע מעל 1200 תלמידים מקיבוצים, מושבים והכפרים הדרוזים באזור כדי ללמוד חקלאות, קיימות וסביבה.
4 צפייה בגלריה
 "מבחינתם החסה מגיעה מהסופר, ופה הם מבינים איך הכל מתחיל"
 "מבחינתם החסה מגיעה מהסופר, ופה הם מבינים איך הכל מתחיל"
"מבחינתם החסה מגיעה מהסופר, ופה הם מבינים איך הכל מתחיל"
(צילום: איל רגב)
"בחווה אנחנו מלמדים בין היתר הידרופוניקה, שזו שיטת גידול במים. הילדים משתגעים על זה. מבחינתם החסה מגיעה מהסופר, ופה הם מבינים איך הכל מתחיל", מספרת ורד פרץ אביטל, מנהלת החווה החקלאית. "החווה חרטה על דגלה להעצים את הרב תרבותיות ולטפח שיח וקבלה של כל בן אנוש באשר הוא באמצעות החיבור לטבע ולסביבה".
עומר גבעתי, מנכ"ל עמותת "בקהילה", מספר כי בזמן סגרי הקורונה התלמידים לא הפעילו וטיפלו בחווה, אך מתנדבי שנת השירות המשיכו להגיע יום יום לשתול, לטפח את החווה. "כך שבתום הסגר התלמידים יכלו לחזור לפעילות שגרתית. השנה מתנדבי שנת השירות עובדים בחווה עם התלמידים שלהם, בעבודה רגשית וחברתית. בשנה הבאה שיתוף הפעולה ילך ויתהדק".
4 צפייה בגלריה
(צילום: איל רגב)

"החשיפה להייטק נותנת לנו כלים לעתיד"

אחד ממוסדות החינוך החלוצים בתחום היזמות והחדשנות באזור הגליל הוא בית הספר "מגינים" בקריית שמונה. בשנים האחרונות תלמידי בית הספר ממציאים המצאות בתחום הטכנולוגי ובתחום החברתי. בית הספר אף זוכה מידי שנה בפרסים ובתחרויות שונות בהן תחרות FLL היוקרתית והתוכנית הבינלאומית "יוצרים שינוי".
בנוסף לעידוד ולטיפוח המצאות טכנולוגיות, בית הספר הקים לאחרונה מרכז חדשנות ויזמות אשר נועד לחבר את הילדים ליוזמות בתחום האגרוטק והפודטק. המרכז ממוקם במרחב הבית ספרי וכולל מטבח וחומרי מחזור, ושיתוף פעולה עם הסטארט אפים של מרגלית סטארטאפ סיטי גליל וחברות הפורטפוליו של קרן JVP, שמלוות את תלמידי בית הספר.
מנהלת בית הספר "מגינים", שרית אוחנה כרסנטי, מספרת כי מידי שנה מתקיימת בבית הספר היסודי תערוכת יזמות, בה משתתפים כל התלמידים, מכיתות א' ועד ו'. "בין ההמצאות - אפליקציה שמעודדת פעילות גופנית קהילתית וצירוף אנשים עם מוגבלויות בקהילה, ושעון אלרגן שסורק ומזהה מרכיבים אלרגנים באוכל".
היזם שפיתח את שעון האלרגן הוא אוהד בוסקילה בן ה-11, תלמיד כיתה ו' בבית הספר. "המצאתי את השעון האלרגן כי אני בעצמי ילד אלרגי. השעון מציג שאלון לגבי האלרגיות שלך, אפשר לכוון את השעון על המאכלים, לסרוק את המרכיבים דרך חיישנים ולתת התראה אם האוכל יכול לגרום לסכנה. השעון והחיישנים שבו יכולים בעצם להציל חיים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: איל רגב)
עוד פיתוח חדשני של תלמידי בית הספר "מגינים", שזיכה את יזמיו במקום השלישי בתחרות הבינלאומית FLL ובמקום הראשון בתחרות של "יוצרים שינוי" הוא רובוט שמבצע משימות המותאמות לאנשים עם צרכים מיוחדים. את התלמידים ליוותה חברת הפורטפוליו של קרן JVP ThataRay. התלמידים נעזרו גם במתנדבי שנת השירות של עמותת בקהילה שליוו אותם בתהליך הפיתוח.
רותם בן זקן, בת ה-11, אחותה הקטנה של הזמרת עדן בן זקן, שלוקחת חלק בנבחרת הרובוטיקה מספרת על הרעיון לסטארט אפ שלה ושל חבריה, שגם הוא מיועד לאנשים עם צרכים מיוחדים: "כל שנה אנחנו מקבלים בעיה, והשנה הציגו לנו את הבעיה שאנשים לא פעילים מספיק. אנחנו חשבנו על אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, והחלטנו לעשות אפליקציה שמחברת בין אנשים עם מוגבלות לבין אנשים ללא מוגבלות".
על החיבור שלה לעולם ההייטק אומרת בן זקן הצעירה: "אנחנו נחשפים מגיל צעיר לעולם ההייטק וזה נותן לנו כלים לעתיד והמון ביטחון עצמי. אני חולמת להיות בהייטק ובסייבר ולפתח דברים חשובים. אני חושבת שכל ילד צריך להאמין בעצמו ובכוחות שלו ולדעת שהכל אפשרי".
ניסן זאבי, מנכ"ל מרגלית סטארטפ סיטי גליל: "חיבור דור העתיד לאקוסיסטם היזמי שיצרנו בגליל מייצר את דור העתיד של היזמים. המטרה שלנו לחבר בין התוכן הפדגוגי לבין התוכן העסקי יזמי של החברות המובילותת בישראל ובגליל בפרט, בדרך זו אנו פותחים לילדים את הראש לחשוב בגדול כבר מגיל צעיר. אין לנו ספק שחלק מהילדים יובילו את קטגוריית הפודטק והאגריטק של ישראל בעוד 7-8 שנים".
בשיתוף מרגלית סטארט אפ סיטי גליל

פורסם לראשונה: 10:14, 05.11.21