שנה וחצי חלפו מהיום שבו לאה קוזלובסקי (23) הצליחה להיחלץ ממערכת היחסים האלימה עם בן זוגה לשעבר, עד לרגע שבו נודע לה כי הוא צפוי להשתחרר מהכלא לאחר שמונה חודשי מאסר בלבד.
"הייתי במערכת יחסים אלימה שהלכה והחריפה עד כדי סכנת חיים ממשית. בנקודה זו הופניתי באופן בהול יחד עם בני למקלט לנשים מוכות, בו שהינו במשך שלושה חודשים", מספרת קוזלובסקי. "מתוך המקלט הגשתי תלונה על אלימות כלפיי מצד בן הזוג לשעבר, בעקבותיה הוא נכנס לכלא".
3 צפייה בגלריה
לאה
לאה
קוזלובסקי. לאפשר לנשים להרגיש בטוחות
(צילום: עופר חן)
איך הרגשת כשנודע לך על השחרור המתקרב? "מאוד חששתי לקראת שחרורו מהכלא. שיתפתי חברה קרובה בחששות שלי, והיא הכירה לי את פורום 'מיכל סלה' ואת תוכנית ההגנה של הפורום - 'סיירת מיכל'. יצרתי קשר עם העמותה, וכבר באותו רגע קיבלתי הגנה שכללה התקנת מצלמות אבטחה בבית, לחצן מצוקה, חברת אבטחה וחיבור לעו"ד למשלוח מכתבי התראה לתוקף".
במקביל, היא החליטה להגיש רעיון לפיתוח טכנולוגי להאקתון מיכל סלה Safe@Home (תחרות להצלת חיים ומניעת אלימות כלפי נשים באמצעות טכנולוגיה שמפעיל הפורום - א"ה) שפועל במסגרת תוכנית Michal Sela Startup Academy מטעם פורום מיכל סלה יחד עם קמפוס "Google for Startups", במטרה לסייע לעצמה ולנשים נוספות במצבה להתריע כשהן במצוקה.
"הרעיון שהצעתי, שבסופו של דבר גם התקבל, היה פיתוח של 'שרשרת הצלה' מעוצבת הכוללת בתוכה לחצן מצוקה, ובהמשך גם מצלמה ומיקרופון זעירים לאיסוף ותיעוד ראיות בזמן אמת. השרשרת מופעלת באמצעות מגע ובקלות, לפי הצורך, והמיקום נשלח ברגע האמת בהודעת SOS לקרובי משפחה או למי שאותה אישה בוחרת שהוא יישלח. הנתונים שייאספו בהמשך יישלחו לשרת מאובטח, תוך שמירה על חשאיות ופרטיות המשתמשת", היא מספרת.

"מוצר בסיסי עבור כל אישה בישראל"

מהרגע שבו הרעיון שלה התקבל עמלו קוזלובסקי וצוות מתנדבות שכלל חמש נשים, שתיים מתוכן חיילות ביחידת המודיעין 8200, על ייצור ובניית השרשרת הייחודית במשך 36 שעות רצופות. בימים אלו, היא משקיעה את כל כולה בפיתוח הסטארט-אפ שהקימה, שנקרא SOUL, יחד עם שותפתה עדן כחלון-טלקר, שמגיעה מעולמות הסייבר והצטרפה למיזם היצירתי.
"ערכנו כבר מחקר שוק בארץ וכעת אנחנו בתהליך של מחקר שוק בארצות הברית. יש כבר כמה הצעות עסקיות על הפרק, ובימים אלו אנחנו מתחילות את שלב הייצור הראשוני לצורך פיילוט אחרי שסיימנו את השלב של ייצור אב טיפוסי ראשוני והוכחנו היתכנות טכנולוגית", אומרת קוזלובסקי.
3 צפייה בגלריה
לאה עם שותפתה למיזם, עדן כחלון-טלקר
לאה עם שותפתה למיזם, עדן כחלון-טלקר
קוזלובסקי עם שותפתה למיזם, עדן כחלון-טלקר. "כל אישה תוכל לרכוש את השרשרת"
(צילום: עופר חן)
"המטרה שלי היא שלכל אישה ונערה יהיו את השליטה המלאה להגן על עצמן ואת היכולת לפעול מתוך עוצמה בכל סיטואציה, קשה ככל שתהיה. וזו בדיוק הסיבה למה אני מקווה ומאמינה שהשרשרת שלנו תהפוך למוצר בסיסי עבור כל אחת במדינת ישראל".
למה דווקא שרשרת? קוזלובסקי: "הרעיון עלה קודם כל מתוך צורך אישי שלי - להיעזר במוצר לאיסוף צילומים והקלטות שיהיה ממוקם בנקודה מספיק טובה לאיסוף הראיות, ויבטל את הצורך בשימוש בטלפון נייד. בנוסף, במקצועי אני בעלת עסק לתכשיטים בעיצוב אישי, כך שלמעשה חיברתי כאן בין שני העולמות שלי למען מטרה טובה ומועילה".
איך אמור להתבצע כל התהליך הטכני, והאם הכוונה היא שבסופו השרת המאובטח יעביר את המידע שנאסף למשטרה? "המוצר הראשוני שלנו יכלול שרשרת ובתוכה לחצן מצוקה שיהיה מחובר לאפליקציה ייעודית, השולחת מסר SOS לבני משפחה בעת חירום. בהמשך יתווספו גם תיעוד והקלטה שיישלחו ישירות לשרת מאובטח, ויישמרו במקום חסוי ותחת אחריותה הבלעדית של האישה, כך שהיא תוכל להוריד את החומרים מתי שהיא רוצה ולפנות איתם למשטרה".
קוזלובסקי: "המטרה היא שלכל אישה תהיה את השליטה המלאה להגן על עצמה ואת היכולת לפעול מתוך עוצמה בכל סיטואציה, קשה ככל שתהיה. אני מקווה ומאמינה שהשרשרת שלנו תהפוך למוצר בסיסי עבור כל אחת במדינת ישראל"
כל אישה תוכל לרכוש את השרשרת? "בהחלט. השרשראות יימכרו לכל אישה שרוצה להרגיש בטוחה יותר, הן במרחב האישי והן במרחב הציבורי. ועל מנת להבטיח הגנה מקסימלית ושימוש בטוח בה, יהיו כמה עיצובים שונים וקולקציות מתחדשות".
אני חייבת לשאול, מהיכן את שואבת את הכוחות לסייע לנשים אחרות כשאת עצמך מתמודדת עם מצב מאיים ולא פשוט? "מבחינתי, זו השאלה החשובה ביותר, והתשובה שלי עליה היא שדווקא בגלל מה שעברתי אני מרגישה צורך עז לספר ולשתף את הסיפור שלי כדי אולי להצליח לעזור לנשים אחרות במצבי לסמוך על עצמן יותר, ולהחזיר את השליטה לחייהן ולקום ולהציל את עצמן ואת ילדיהן בידיעה ברורה שיאמינו להן שהם דוברות אמת. ואני יודעת שאני אצליח לעשות את זה, לא משנה מה יקרה ואילו תהפוכות אני אעבור בדרך לשם".

הכשרת מנטוריות לליווי נשים מוכות

יותר מ-200,000 נשים בישראל נפגעות מאלימות מדי שנה, ורק רבע מהן מדווחות לרשויות. בממוצע נרצחות 20 נשים על רקע מגדרי כל שנה, כשהנתונים מראים שיותר ממחצית מהן הכירו את הרוצח שלהן.
לדברי נורית לוי, מייסדת ונשיאת מיזם "איתך לאורך כל הדרך", התומך בנפגעות אלימות שסיימו את שהותן במקלט לנשים מוכות או בדירות מעבר, "מאז 7 באוקטובר אנחנו עדים לעלייה משמעותית בהיקף תופעת האלימות במשפחה, ויחד עם זאת גדל מספר הנשים שזקוקות לליווי ותמיכה.
נורית לוי: "היציאה מהמרחב הבטוח של המקלט ומהמסגרת של דירות המעבר מזמנת לנשים אתגרים חברתיים, כלכליים, משפחתיים, מקצועיים ואישיים. נדרשת הרבה מאוד תמיכה, והחיבור עם המנטוריות הוא יוזמה שתאפשר להן לחוש עטופות ובטוחות יותר"
"אלו ימים איומים המחייבים גם את הנשים היוצאות מהמקלטים ומדירות המעבר למציאות חיים חדשה ומורכבת, כשברקע מרחף חוסר ודאות כלכלית ואישית", מוסיפה לוי. "המשפחות הנתמכות על ידינו חוות את הקושי ביתר שאת כעת, שכן גם כך נתונות במשבר פוסט-טראומטי קודם".
המיזם, שהוקם ב-2022 בשיתוף פעולה עם עמותת "אישה לאישה" - הפועלת מאז 1982 ונחשבת לאחד מהגופים הוותיקים והמובילים בתחום הטיפול בנשים נפגעות אלימות - מחבר בין נשים בוגרות מקלטים ודירות לבין מתנדבות המשמשות עבורן מנטוריות ומסייעות להן לבנות חיים עצמאיים, ליצור קשרים אישיים ומקצועיים ומעניקות להן ליווי אישי ותמיכה.
"אותן נשים מגיעות למקלט אחרי שהן נאלצו להתמודד עם אלימות, השפלה, פחדים ובדידות, והמקלט מספק להן, והרבה פעמים גם לילדיהן, מטרייה רחבה שכוללת הגנה וטיפול", מסבירה לוי. "היציאה מהמרחב הבטוח של המקלט ומהמסגרת של דירות המעבר מזמנת להן אתגרים חברתיים, כלכליים, משפחתיים, מקצועיים ואישיים. זה לא פשוט ונדרשת הרבה מאוד תמיכה, והחיבור עם המנטוריות הוא יוזמה שתאפשר להן לחוש עטופות ובטוחות יותר".
3 צפייה בגלריה
הנשים שמתחילות את קורס המנטוריות לליווי נשים שיוצאות ממקלט לנשים מוכות
הנשים שמתחילות את קורס המנטוריות לליווי נשים שיוצאות ממקלט לנשים מוכות
בעוד שלושה חודשים הן יהפכו למנטוריות. אירוע לרגל פתיחת הקורס הראשון
לצורך הכשרתן של המנטוריות, הפועלות בהתנדבות מלאה, הוקמו קורסים ייעודיים המועברים על ידי צוותים מקצועיים של סוציולוגים ופסיכולוגים. כל קורס אורך שלושה חודשים ומונה 16 נשים בלבד. הקורס הראשון נפתח ב-14 בפברואר.
מלבד עמותת "אישה לאישה", להצלחת הפרויקט שותפות גם עמותת "ל.א. לאלימות נגד נשים", קרן הפילנתרופיה של אליסיה קנטור, שסבלה אף היא ממערכת יחסים אלימה, ותרומתה רחבת הלב אפשרה את קיומו של הקורס, וכן ארגון "בני ברית" שתרם כספים לטובת היוזמה וסייע בהבאת המנטוריות.