ב-29 במארס 2002, נהרג סגן יצחק רוזנפלד במהלך טיול ג'יפים בנחל צאלים במדבר יהודה. הוא היה אז קצין בקבע, טייס בחיל האוויר, בן 22 במותו. אחיו הקטן, מלאכי רוזנפלד, נרצח בפיגוע ירי ביוני 2015 ע"י חוליית מחבלים בכביש אלון בבקעה. אימם, שרה רוזנפלד, בחרה להנציח את זכרם באמצעות פעילויות שונות המלכדות ומחברות חלקים בעם ישראל.
צפו בריאיון באולפן ynet עם שרה רוזנפלד, אם שכולה ועם ברק לוזון, יועץ אסטרטגי לבית הנשיא ורכז הפרויקט "מחליפים מילה":
"מאז שהבן שלנו מלאכי נרצח, החל המסע שלי לחיבורים בתוך עם ישראל. אני רואה בפעילות הזאת מימוש של הצוואה שלו. ב- 2015, השנה בה נרצח, דיברנו הרבה סביב הבחירות עם החברים שלו באוניברסיטה העברית, על היכולת הזו שלנו להתחבר כבודדים ופחות כקבוצות, על איך אנחנו מתייגים אחד את השני. מתוך המקום הזה ובלי שום תוכנית מוקדמת, יצאתי למסע הזה של חיבורים בעם", היא משתפת ומשחזרת: "ביקשו ממני לבוא לדבר בכיכר רבין באזכרה שציינה 20 שנה להירצחו. לאט-לאט התחלנו גם להנציח את מלאכי בערבי חיבורים בתל אביב, מיזם שפעל עד הקורונה".
כיום רוזנפלד פעילה במספר מיזמים חברתיים במקביל. "המיזם האחרון שבו אני משתתפת כרגע הוא מסע של 120 נשים, שנקראות 'מנהיגות מחברות', זה מסע שהתחיל מנשים שכאבה להם הבטן ושלא יכלו לישון בלילה כמוני", היא מסבירה.
"לקחו במיזם חלק חברות ואני רוצה לחשוב שגם רעיית הנשיא מיכל הרצוג, היא סוג של חברה, לכן גם התקשרתי אליה ואמרתי לה, 'מיכל את חייבת לחבר, צריך לעשות משהו'".
השיח ביניהן הוביל להתארגנות של קבוצת נשים שאכפת לה, שנפגשות בראשי חודשים לשיח וחשיבה משותפת. "אלו נשים מאוד שונות, מכל המגזרים, הדתות והסוגים, שבאות מתוך אמונה ורצון להביא משהו מיכולת השיח הנשי לתוך המרחב הציבורי".
הדגש במפגשים הללו הוא על הפרסונלי - לנהל שיח מתוך האדם ולא מתוך הקבוצה שאותו אדם משתייך אליה. "אני עובדת סוציאלית שנפגשת עם הרבה אנשים במסגרת העבודה, בנוסף אני גם מטפלת משפחתית וזוגית, ובא לי לעשות טיפול משפחתי למדינה שלי", היא מסבירה.
"למרות שאנחנו כולנו מאוד דומים ויש הרבה משותף, יש גם שונות גדולה והשאלה היא לאן מפנים את הזרקור? לשונות או לדומה ולמאחד?"
"מתוך המפגשים האלה אני רואה שבחלק האנושי שלנו כולנו דומים ומבקשים את אותם דברים: שנצליח לאהוב, שיצליחו לאהוב אותנו, שלא נהיה לבד בדרך כלל, יש לנו רצונות להרגיש שייכות לקהילה, למשהו גדול מאיתנו, כל אחד בדרכו ואמונתו. לכן אני חושבת שאם זה צומח מלמטה, אם יש איזה אחד ועוד אחד ועוד אחד, סביב המכנה המשותף, יש לזה היתכנות יותר גדולה מאשר כשמדברים אסטרטגיות מלמעלה. כי למרות שאנחנו כולנו מאוד דומים ויש הרבה משותף, יש גם שונות גדולה והשאלה היא לאן מפנים את הזרקור? לשונות או לדומה ולמאחד? אני חושבת משם זה מתחיל".
4 צפייה בגלריה
מחליפים מילה
מחליפים מילה
"בחלק האנושי שלנו כולנו דומים ומבקשים את אותם דברים". שרה רוזנפלד עם מלאכי רוזנפלד ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

"מחליפים מילה"

אחת הפעילויות שרוזנפלד לוקחת בהן חלק היא "מחליפים מילה" - יוזמת הנשיא הרצוג לשיח ישראלי, המבקשת לייצר יותר פלטפורמות עבור ישראליות וישראלים, מכל הקצוות והגוונים, לדבר ביחד על סוגיות רלוונטיות לחייהם.
ברק לוזון, יועץ אסטרטגי לבית הנשיא ורכז הפרויקט מסביר: "הנשיא מאוד מחויב לכל מה שקשור להידברות ולדיאלוג בין חלקים שונים בחברה הישראלית. לכן אנחנו מפעילים היום בכמה וכמה זרועות ושותפויות את 'מחליפים מילה בקהילה'. בארבעת שבועות האחרונים, אנחנו כבר בפיילוט הראשוני עם קרוב ל-3,000 ישראלים וישראליות", הוא מוסיף. "הרבה מאוד ארגונים והתארגנויות התחילו לפעול בשטח, זה היופי הישראלי, הטוב הישראלי שאנחנו רוצים להיות חלק ממנו ורוצים לעודד אותו מאוד".
במסגרת הפרויקט מתקיימות סדנאות וקבוצות שיח "מחליפים מילה בקהילה", בכל הארץ בשיתוף עם החברה למתנ"סים, "נעים לדבר" – ניידת חיבורים בין קהילות, הכוללת שולחנות עגולים של אסיפות עם מקומיות, גרפיטי של אחדות מדן ועד אילת, קמפיינים הקוראים לחיבור ודיאלוג, "האב-הידברות" אזורי ועוד.
4 צפייה בגלריה
מחליפים מילה
מחליפים מילה
בפעילות "מחליפים מילה"
פעילויות מגוונות יתקיימו גם בקרב מעסיקים ועובדים במסגרת מיזם משותף עם ארגון "מעלה", בדגש על בירור משותף של תפקיד המגזר העיסקי בקידום עשייה מחברת בקרב אזרחיות ואזרחים מכל הקהילות בישראל החולקים יחד מקומות עבודה.
גם באקדמיה, במכללות ובאוניברסיטאות בישראל, פעילות ברוח "מחליפים מילה" נמצאת בימים אלה בפיתוח מעמיק ומתקדם. בנוסף יתקיימו בבית הנשיא ומחוצה לו, כנסי מנהיגות ומהלכי בניית תוכניות עבודה לקידום "מחליפים מילה" בקרב תנועות וארגוני נוער, מכינות, רשויות מקומיות, משרדים ממשלתיים וכו'.
פעילויות ופרויקטים נוספים ברוח "מחליפים מילה" מתקיימים באופן שוטף בהובלת רעיית הנשיא בתחומי בריאות הנפש, תעסוקה, נשים ועוד.
4 צפייה בגלריה
מחליפים מילה
מחליפים מילה
"אתה רואה יותר ויותר רצון, לב פתוח וסולידריות בקרב יותר ישראלים וישראליות שמבקשים למצוא את המשותף והמחבר"
הנושאים שעולים לדיון במפגשים הללו הם מגוונים, וכוללים שיח על העולם היהודי והמהות היהודית "למשל רחבת הכותל או סעיף הנכד בחוק השבות", מרחבים אחרים דנים בכל מה שקשור בהיפרדות ובקיטוב בינינו. "אתה רואה יותר ויותר רצון, לב פתוח וסולידריות בקרב יותר ישראלים וישראליות שמבקשים למצוא את המשותף והמחבר", מסכם לוזון. "כמו שהנשיא אמר, 'אנחנו לא מתכוונים ולא יכולים להכניע אחד את השני. אם נצליח להכניע, אז כולנו נפסיד'".
  • להצטרפות לפעילויות ניתן להיכנס לאתר בית הנשיא
  • מפעילים יוזמה או התארגנות המקדמת את ערכי השיח וההידברות בין חלקי החברה הישראלית? שלחו תיאור קצר של היוזמה ומארגניה לכתובת הדוא"ל הזו ואולי היא תשולב ביוזמת הנשיא לשיח ישראלי.