בשיתוף מפעל הפיס
לכל סיפור יש מסר: "דרך סיפור הפציעה שלי, אני רוצה להעביר מסר למשרד הביטחון וגם לחברה הבריאה, מה זה לקבל נכה", אומר ארי חי שמילוביץ', משתתף בסדנת טד של פרויקט "אדוות".
פרויקט "אדוות" הוא פרויקט חברתי - קהילתי, שנולד משיתוף פעולה בין מרכז הצעירים במועצה האזורית הגליל התחתון לאגף השיקום של משרד הביטחון, במחוז טבריה, ומחבר בין סטודנטים, שלוקחים חלק מתוכנית המלגות של מפעל הפיס, לנכי צה"ל הסובלים מכאבים כרוניים, שנגרמו להם במהלך השירות הצבאי.
3 צפייה בגלריה
פרויקט אדוות
פרויקט אדוות
פרויקט אדוות
רבים הם הסובלים לאורך השנים מכאבים כאלה, מעטים מהם משתפים את סבלם עם הסביבה. פרויקט "אדוות" מבקש לחבר אותם מחדש אל החברה הישראלית, שלא תמיד זוכרת אותם או את תרומתם לה.
הסטודנטים עוברים יחד עם נכי משרד הביטחון באזורם ובליווי אנשי מקצוע, תהליך עבודה בסדנאות כדי לבטא את עצמם. הסדנאות עוסקות בכמה אמצעי ביטוי אמנותיים, כמו מוזיקה, כתיבה, הרצאות בסגנון TED ווידאו ארט.
27 סטודנטים ו-20 פצועי צה"ל נפגשים יחד כדי להכיר אלה את אלה ולהביא את הכאב לכדי ביטוי בצורה אמנותית. פגשנו את המשתתפים השונים במסגרת הסדנה להרצאות TED, הרצאות קצרות, בהן לומדים המציגים להציג ולבטא את עצמם בתצוגה זו. צפו בווידיאו בראש הכתבה

כשארי ועדי נפגשו

"היינו בתרגיל ניווט. בטעות הכניסו אותנו לשדה מוקשים ואני עליתי על מוקש. לא איבדתי את ההכרה לרגע, עד שהגעתי לבית חולים, הרגל נקטעה במקום. תוך שניות ידעתי שאני קטוע רגל", מספר ארי שעבד יחד עם עדי ביטון, סטודנטית למשפטים הלוקחת חלק בפרויקט.
"העבודה שלי מול הסטודנטית הייתה מאוד מעניינת", מספר ארי. "מעניין אותי לדעת איך היא, כשנחשפה לסיפור האישי שלי, מקבלת את כל השוני הזה, את כל המידע הזה על פציעות, על מה עובר על בנאדם.
"בכל מפגש התקדמנו צעד אחד לעבר המטרה שהיא בניית הרצאת TED. בכל מפגש עם ארי, בנינו שלב בהרצאה שלו", מספרת עדי. "זה לימד אותי הרבה מאוד, גם על עצמי, גם על התמודדות עם כאב, על התמודדות עם קשיים. למדתי מהניסיון של ארי, איך בנאדם משתקם מפציעה כל כך קשה ומנהל אורח חיים שגרתי ונורמטיבי.
3 צפייה בגלריה
פרויקט אדוות
פרויקט אדוות
פרויקט אדוות
"אני חושבת שזה פרויקט מאוד משמעותי כי הוא מלמד את הסטודנטים, אותנו - דור העתיד של המדינה - גם על העבר, גם על חוויות של חיילים ולוחמים ומשרתים וההתמודדויות שהם חוו. אני חושבת שזה משהו שיכול להיות מאוד משמעותי לכל אדם, בטח לסטודנטים", אומרת עדי.

אחרי 20 שנה יהורם מדבר

"תוצאות הפציעה שלי התעוררו אחרי 20 שנה", מספר יהורם אחדות, משתתף נוסף בסדנת TED של "אדוות", מדובר בפגיעה בגב שהשביתה אותי למשך שנה שלמה, בה הפכתי להיות סיעודי ונתמך באשתי ובילדים".
יהורם מספר שעובדת של אגף השיקום התקשרה אליו והציגה בפניו את ההצעה להשתתף בסדנה. "לא ידעתי מה זה הרצאת TED ובמה זה כרוך. היא אמרה לי: "יהורם, זה יכול להרים אותך למעלה וכדאי לך להתנסות" וזה מה שעשיתי. מה שאנחנו עושים זה ללמוד לעמוד בפני אנשים, ולהעביר מסר במשך כ-20 דקות, שזה יהיה קצר וקולע ושהמסר יעבור".
"אני חושב שהסדנה הזו חייבת להימשך, לפחות מול הנכים, כי זה עוזר", אומר ארי, שגם הוא חש שהפורמט של הסדנה הזו הועיל לו יחד עם העבודה עם עדי.

פורמט מנצח

גם הצוות המקצועי המלווה מרגיש שתרומת הסדנאות גדולה והשפעתה על הפצועים והסטודנטים גם יחד גדולה. "הבנו שיש כאן פורמט שעוד לא נעשה, שמתברר כמאוד מוצלח, בין אם בצורה של קבוצה, של סדנה או בחיבור", אומרת שני הדר, סופרת ומנחת סדנאות כתיבה ב"אדוות".
"אם הייתי צריכה לתאר את פרויקט 'אדוות', הייתי אומרת שאם חייזרים היו נוחתים עכשיו מהחלל החיצון אל כדור הארץ והיו מגיעים אל אחת הסדנאות בפרויקט, הם היו רואים את האנושות במלוא תפארתה", אומרת בהתרגשות הדס אלעד, יזמית חברתית ומנהלת מרכז צעירים בגליל התחתון.
"המוטו המרכזי מבחינתי הוא – הפציעה לא מנהלת אותי, אני מנהל את הפציעה ככה זה לאורך יותר מ-40 שנה", מצליח ארי להגיד אחרי הסדנה.
"במסגרת שיתוף הפעולה של מפעל הפיס בתחום המלגות והמענקים, פועלים כ-32,000 סטודנטים ברחבי הארץ אשר מתנדבים ותורמים לקהילה", אומר ארז גרניט – מנהל תחום מלגות ומענקים במפעל הפיס. "מספר השעות מוערך בכ-5,000,000 שעות התנדבות בשנה, המבוצעות כסיוע ועזרה לשכבות החלשות ולאוכלוסיות בסיכון. התרומה לקהילה משולבת בעשרות תחומים ביניהם נוער בסיכון, חונכות אישית, סיוע לנזקקים, אוכלוסיות מבוגרות, הכנה לצה"ל, סיוע לעולים, ילדים בעלי צרכים מיוחדים, עידוד להשכלה גבוהה, עידוד לתעסוקה, נוער בסכנת נשירה ועוד.
3 צפייה בגלריה
פרויקט אדוות
פרויקט אדוות
פרויקט אדוות
"מיזם 'אדוות' הייחודי מאפשר לסטודנטים מאזור הגליל התחתון לעבוד עם זכאי אגף השיקום של משרד הביטחון ולעבור יחד תהליך של התמודדות ושיתוף עם כאב הפציעה של זכאי אגף השיקום. המיזם הוא חלק משיתוף פעולה של מפעל הפיס עם הרשויות המקומיות שבו פועלת גם מועצה אזורית גליל תחתון המפעילה, באמצעות מרכז הצעירים ברשות את המיזם, לו שותף גם אגף שיקום הנכים של משרד הביטחון.
"משתתפי הפרויקט זוכים לעבוד יחד ביצירה בתחומים מגוונים (הרצאות TED, פודקאסטים, וידאו ארט ועוד) ויחד עוברים מסע המסייע בהתמודדות עם הקשיים הרבים אותם חווים משתתפי אגף השיקום. הפרויקט הוא המשך לפרויקט בשם "מראות", שהתמקד באוכלוסיית נפגעי פוסט טראומה המטופלים במשרד הביטחון. מפעל הפיס והרשויות המקומיות ימשיכו גם בשנים הקרובות בשיתוף הפעולה במלגות לטובת החברה הישראלית על כל רבדיה."
בשיתוף מפעל הפיס