יציאה לטיול בכלל, ולטיול של תנועת נוער בפרט, טומנת בחובה דרך קבע התרגשות גדולה מצד בני הנוער, כמו גם מצד הוריהם. ברוב המקרים מדובר גם על סדרה של הכנות והתארגנות רבה מראש. עבור בעלי המוגבלויות שבינינו, מדובר באתגר של ממש. את הכפפה הזאת בדיוק החליטו להרים ב"כנפיים של קרמבו", להיענות לאתגר, ולהנגיש את טיולי האביב שלהם לכלל החניכים בתנועה, במעטפת של 360 מעלות.
"כנפיים של קרמבו", למי שעדיין לא מכיר, היא תנועת הנוער הראשונה והיחידה מסוגה בעולם, שמשלבת בפעילויותיה ילדים ובני נוער עם ובלי צרכים מיוחדים. התנועה, שהוקמה בשנת 2002 מונה כבר 85 סניפים וכ-8,500 פעילים, מטייבה ועד שוהם, מירוחם ועד קריית שמונה, ומקיימת פעילות חברתית-חינוכית במטרה להוביל שינוי חברתי מבורך.
צפו בחלק מטיול אביב של התנועה:
צילום ועריכה - גיל לופו
"כנפיים של קרמבו" קולטת ילדים עם מגבלות פיזיות, קוגניטיביות, מרחביות, חושיות ותקשורתיות ונותנת מענה לצרכים החברתיים שלהם. הפעילות של התנועה מתקיימת במודל של חונכות אישית במסגרת חברתית-קבוצתית, בה היא מחויבת להנגשה מלאה של פעילותה. כך מספקת התנועה גם מקום וגם משמעות לכל אדם, עם צרכים מיוחדים או בלי.
את הפעילות בתנועה מובילים בני נוער, צעירים בשנת שירות וסטודנטים, תוך דאגה ומחשבה על רווחת כלל האוכלוסיות המרכיבות את החברה הישראלית.

טיולים עם כנפיים

בימים אלה ממש, בתום חצי שנה של הכנות, סיורים מקדימים והמון כוונות טובות, יוצא לאור מחדש אחד הפרויקטים המושקעים ביותר של התנועה - "טיולי אביב", סדרה של טיולי שטח בהם לוקחים חלק אלפי חניכים ופעילים מכל הארץ. "מדובר באחד מהפרויקטים היותר מורכבים, מושקעים ויקרים שאנחנו מפיקים במהלך השנה, לאלפי הפעילים שלנו בעשרות הסניפים", מעדכן יניר לוין, מנהל הבטיחות והביטחון של התנועה.
ואכן, הפעילות המבורכת, שנעצרה בחריקת בלמים בשנתיים האחרונות, עם התפרצות מגפת הקורונה, מחייבת מערך שלם ומורכב של היערכות וכוללת עשרות סיורי הכנה בשטח, הכנת עזרי הדרכה והנגשה של השבילים והדרכים, אסיפות הורים ומינוי הורים מלווים לילדים עם מוגבלויות מורכבות, תיאום עם עובדות סיעודיות ומט"ביות (מטפלות בית), עיבוי משמעותי של מערך האבטחה לנוכח המצב הביטחוני, הקמת מרפאה עם רופא בכוננות, צוות של חובשים וגם אמבולנס צמוד.
4 צפייה בגלריה
 עדי גולדשנידט והחבר'ה
 עדי גולדשנידט והחבר'ה
"כמדריך אני יודע כמה מחשבה הושקעה בכל פעילות, כדי שתתאים לכול המשתתפים". עדי גולדשמידט והחבר'ה
(צילום: ציון בלחסן)
המערך של "טיולי אביב" כולל גם למעלה ממאה רכבי הסעה, נגישים ולא נגישים, שמניידים את החניכים אל יעד הטיול וממנו. למעשה, אפילו ברמת התוכן קיימת ב"טיולי אביב" הנגשה מלאה של התכנים לכל קבוצה, בהתאם לרמה הקוגניטיבית של המשתתפים בה, לצד מעטפת תומכת לכל חניך וחניך, שכוללת מתחם שקט לצרכי הירגעות, מתחמי החתלה/החלפה, מתחם פעילות לחניכים שמעדיפים לעבוד עם אביזרי הפעלה דינמיים וכו'. "הטיולים שלנו חייבים להיות נגישים בכל המובנים", מעדכן לוין, "כל אלה דרשו חודשי הכנה ומחשבה על כל פרט, בליווי מקצועי צמוד של מנהלות תחום הצרכים המיוחדים בתנועה ובשיתוף כל צוותי תחום הלוגיסטיקה והתפעול".
"טיולי אביב" משלבים הלכה למעשה, באופן מלא ואקטיבי אלפי ילדים ובני נוער, עם ובלי מוגבלויות, במסלולי הליכה מונגשים במספר אתרי תיירות בארץ, ביניהם פארק אופקים וגני הנדיב. את ההתרגשות של הפעילים, החניכים והמלווים ניתן להרגיש באוויר כבר בשעות הבוקר המוקדמות, בהן מתאספים האוטובוסים ביעד הטיול, המסיעים אלפי נערים ונערות, צעירים שחיכו זמן רב מדי לטיולים בטבע עם חבריהם לתנועה. כעת, בחג האביב, חוזרת הפעילות לחייהם וניכר שהחניכים כולם מגיעים אליה מלאים ב"רוח קרמבו".
"ראיתי אתכם דוחפים כיסאות גלגלים, אוחזים ידיים לילדים עם הליכונים. כאימא, אני כל-כך גאה בכם. אתם מלח הארץ. אני רוצה לומר לכם תודה. אני סוגדת ומעריצה אתכם. יכולתם לבחור בכל פעילות שתרצו ובחרתם להיות דווקא פה, ב'כנפיים של קרמבו', ובטיול המופלא הזה, עם בתי ועם חבריה".
4 צפייה בגלריה
בטיול האוויר של קרמבו של כנפיים
בטיול האוויר של קרמבו של כנפיים
בטיול האביב של 'כנפיים של קרמבו'
(צילום: באדיבות "כנפיים של קרמבו")

"לכל אחד יש מה לתרום ובמה להיתרם"

"מה שמיוחד בטיול הזה, ושאני לא יכול לעשות בטיולים אחרים, זה שהכול פה מונגש ב-360 מעלות", מתאר עדי גולדשמידט, פעיל בן 15 שמתמודד עם מחלת ניוון שרירים ע"ש דושן ומתפקד היום, לאחר כעשר שנים בתנועה, כמדריך השכבה הצעירה. "כמדריך אני יודע כמה מחשבה הושקעה בכל פעילות, כדי שתתאים לכול המשתתפים וכמה שעות הקדשנו לסיורי שטח כדי שהמסלולים יהיו מונגשים למישהו כמוני שמתנהל בכיסא גלגלים", הוא מוסיף.
את תשומת הלב הרבה לפרטים ניתן היה לראות לכל אורכה של הדרך, החל מפינוי אבנים קטנות שהתגלגלו אל מסלולי האספלט, אבנים שהיו עלולות להפריע לחניכים בכיסאות הגלגלים ולחבל בדרכם, וכלה בדרך בה ירדו החניכים על הברכיים כשביקשו לדבר בגובה העיניים עם חבריהם שנעזרים בכיסאות הגלגלים.
"ההתרגשות הייתה כפולה. גם כאמא וגם כרכזת בוגרת של סניף נתיבות וקריית גת", מספרת בהתלהבות הדס זנזורי, אימו של אלון בן ה-12, ילד מיוחד מסניף בני שמעון. "לראות מקרוב את כול העשייה המבורכת של הרכזים והפעילים בסניפים, ההכנות לטיול ותשומת הלב לכול פרט, מקטן ועד גדול – זה היה מטורף. מרמת הפעילות בשטח ועד למתנות קטנות שמחלקים. משביל נגיש ועד למט"בית (מטפלת בית) שתעזור אם צריך. מפינת הורים חביבה עם קפה למתחם שקט ואוזניות מפחיתות רעשים. הכול היה שם, בשביל לתת לכולם את ההרגשה שהיום הזה והפעילות הזו היא לכולם ללא הבדלים".
4 צפייה בגלריה
בטיול האוויר של קרמבו של כנפיים
בטיול האוויר של קרמבו של כנפיים
בטיול האביב של 'כנפיים של קרמבו'
(צילום: באדיבות "כנפיים של קרמבו")
"לכל אחד יש מה לתרום ובמה להיתרם", מודה בהתרגשות טלי גולדשמיד, יועצת חינוכית בתיכון ואימה של ליאור, חניכה בת 19.5 מסניף שדרות שמתמודדת עם אוטיזם ועיכוב התפתחותי. גולדשמידט, שראתה את החיוך הגדול שהאיר את פניה של בתה לאורך כל היום, ביקשה להודות לבני הנוער שלקחו חלק בחוויה. "ראיתי אתכם דוחפים כיסאות גלגלים, אוחזים ידיים לילדים עם הליכונים. כאימא, אני כל-כך גאה בכם. אתם מלח הארץ. אני רוצה לומר לכם תודה. אני סוגדת ומעריצה אתכם. יכולתם לבחור בכל פעילות שתרצו ובחרתם להיות דווקא פה, ב'כנפיים של קרמבו', ובטיול המופלא הזה, עם בתי ועם חבריה", אמרה בהתרגשות.
4 צפייה בגלריה
בטיול האוויר של קרמבו של כנפיים
בטיול האוויר של קרמבו של כנפיים
"אני מתבוננת בכם, באופן שאתם מתחברים לכולם, דואגים האחד לשני, ומעבירים את החוויה המשותפת הזאת ביחד, ועיניי מתמלאות בדמעות של אושר".
(צילום: באדיבות "כנפיים של קרמבו")
"אני מתבוננת בכם, באופן שאתם מתחברים לכולם, דואגים האחד לשני, ומעבירים את החוויה המשותפת הזאת ביחד, ועיניי מתמלאות בדמעות של אושר". בסיום דבריה אף ביקשה גולדשמידט מבני הנוער להמשיך ולהעביר את החוויה מאותו היום הלאה, החוצה, לכל החברים שלהם, שילמדו גם הם את ערכי השוויון החברתי שספגו בתנועה שהחזון שלה, ואם תרצו - אולי המשימה של כולנו, היא להקים סניף של "כנפיים של קרמבו" בכל יישוב וקהילה בישראל.