בשיתוף עמותת "לחיות בכבוד"
137,401 ניצולי שואה חיים היום בישראל, מתוכם כ-42 אלף חיים מתחת לקו העוני, כך על פי נתוני הביטוח הלאומי. על רקע יוקר המחיה המחמיר והקשיים הפיזיים המגיעים עם הגיל, ניצולי שואה רבים נותרים ללא ארוחה חמה לפחות אחת ביום.
עמותת "לחיות בכבוד", הפועלת כבר יותר משלושה עשורים, מחלקת בכל יום 3,500 ארוחות חמות לניצולי שואה. לקראת יום השואה, העמותה קוראת לציבור לתרום ולסייע לה להגדיל פי שתיים את כמות הארוחות המסופקות מדי יום, כדי לעמוד בביקושים ולעזור לאלפי ניצולים ברחבי הארץ.
5 צפייה בגלריה
עמותת לחיות בכבוד
עמותת לחיות בכבוד
מתנדבי עמותת "לחיות בכבוד"
(צילום: עמותת לחיות בכבוד)

"יש ניצולים שנאלצים לבחור בין תרופה לאוכל - וכאלו שלא יכולים להכין לעצמם ארוחה חמה"

"יש שני סוגים של ניצולי שואה המתמודדים עם מחסור. יש את מי שנמצא במצב כלכלי קשה מאוד ונאלץ לבחור בין תרופות לאוכל, וכשאנחנו מגיעים אליהם יש להם קוטג' ולחמניה בבית", מספר ארז קרלנשטיין, מייסד ל"חיות בכבוד", אשר מנהל את העמותה בהתנדבות כבר 30 שנה. קרלנשטיין טייס מסוקים לשעבר, מפקד ביחידת מזל"טים ומילואימניק שגוייס למלחמה בחודשים האחרונים ומנהל את העמותה במקביל מאז הקמתה.
הסוג השני של הניצולים, מתאר קרלנשטיין, הוא אלו שלא יכולים לדאוג לעצמם פיזית לארוחה חמה. "אנחנו מספקים ארוחות לניצול שואה שאין לו מטבח וכיריים או לכאלו שלא יכולים ללכת לסופר ולסחוב שקית עם מצרכים - ובטח לא לעמוד ליד הגז ולבשל לעצמם".
5 צפייה בגלריה
עמותת לחיות בכבוד
עמותת לחיות בכבוד
מספקים מזון לניצולי שואה: עמותת "לחיות בכבוד"
(צילום: עמותת לחיות בכבוד)

"יש ניצולים שאף אחד לא מבקר"

ניצולי שואה רבים בישראל חיים היום בבדידות, ללא קרובי משפחה או תמיכה מהסביבה הקרובה. "יש ניצולים שאף אחד לא מבקר אותם", אומר קרלנשטיין. "כתוצאה מכך, לפעמים הם חושדים, תמיד מוודאים שעל הארוחה יש מדבקה של העמותה. הם תמיד יסתכלו מהחלון לפני פתיחת הדלת כדי לוודא שיש למתנדב כובע או חולצה של 'לחיות בכבוד'. יש להם פחד קיומי שהוא מאוד מובן".

נלחמים על כל ארוחה

עם פרוץ המלחמה, ניצולי שואה רבים המתגוררים בעוטף ובצפון לא הסכימו להתפנות. "יש ביניהם כאלו שלא מסוגלים פיזית להרים את היד ובטח לא לארוז מזוודה", אומר קרלנשטיין. "הם גם חששו שלא יהיה מי שיחזיר אותם הביתה".
אך אם בימי שגרה הקושי של הניצולים הוא בעיקר פיזי, המלחמה הציפה קושי נפשי בעקבות הצפת הזיכרונות והטראומה. "הכול התערבב יחד - המצב הנוכחי של ישראל ומה שעברו בעבר. הרבה מהם לא טיפלו בעצמם במשך השנים, והכול פתאום התעורר", מספר קרלנשטיין. "התוצאה בחלק מהמקרים חוסר תיאבון ונדודי שינה. במקרים כאלו המתנדבים מגיעים, נותנים יחס, מחבקים ומעודדים אותם לאכול. מתיישבים עם הניצול ומארחים לו חברה כדי לוודא שהוא אכן אוכל".
5 צפייה בגלריה
לחיות בכבוד
לחיות בכבוד
לחיות בכבוד
(לחיות בכבוד)

אנחנו רוצים לדאוג לכמה שיותר ניצולים

לקראת יום השואה וההתמודדות עם המחסור היומיומי של הניצולים, דואגים בעמותה לחלוקה של אלפי ארוחות חמות. "אנחנו דואגים להם לאוכל חם ובריא כל יום, האוכל מגוון ומותאם כל אחד לפי המגבלות של התרופות והרגישויות שלו", מספר קרלנשטיין. נכון לעכשיו העמותה מחלקת 3,500 ארוחות חמות עד לדלת, היוצאות ממטבח ראשי בראשון לציון ל-38 יעדים ברחבי הארץ, בעזרת 10,000 מתנדבים.
5 צפייה בגלריה
עמותת לחיות בכבוד
עמותת לחיות בכבוד
מנות חמות לניצולי השואה
(עמותת לחיות בכבוד)
לאחרונה העמותה רכשה מטבח בדרום הארץ המסוגל לספק עוד 2,000 מנות בכל יום וכעת היא מגייסת את התקציב לטובת הפעלתו. ״בשבועות הראשונים של המלחמה הוצאנו תקציב של שנה שלמה כי ראינו שמדובר במצב חירום, למרות שלא היה לנו את התקציב לכך״. גם בצפון פועלת העמותה בימים אלו על הקמת מטבח חדש שייתן מענה לתושבי האזור ״המטרה היא להגיע כל יום לכל מקום בארץ״.
"יש הרבה משמעות לארוחה חמה שמגיעה עם מגע אנושי", מספר קרלנשטיין. "חלק מהמתנדבים מגיעים עם המשפחות והילדים שלהם, יושבים ומדברים עם הניצולים, מתקשרים בערב חג להגיד חג שמח. בפסח אנחנו גם צירפנו מארז 'פינוקים' עם מצות, יין, עוגה, קפה ושוקולד. בשבילנו מדובר במצרכים בסיסיים, אבל בשבילם זה פינוק שנותן תחושת חג".
5 צפייה בגלריה
עמותת לחיות בכבוד
עמותת לחיות בכבוד
"מי שיתרום עכשיו, יעזור לנו לחלק ארוחות חמה"
(עמותת לחיות בכבוד)
נכון להיום, כל ניצול שמתקשר לעמותה ומבקש ארוחה ביום נכנס לרשימת המתנה. "הכל תלוי בתרומות של הציבור. כל תרומה הופכת לארוחה חמה יום-יומיים לאחר מכן", מספר קרלנשטיין . "מי שיתרום עכשיו, יעזור לנו לחלק עוד ארוחות. הם עברו את הגרוע מכל, מגיע להם לקבל יחס חם וארוחה חמה".

בשיתוף עמותת "לחיות בכבוד"
פורסם לראשונה: 13:09, 18.04.24