חודש דצמבר מוקדש להעלאת המודעות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אבל בבית הספר ‘גנים’ בגני תקווה כל יום מוקדש לכך. אריאל גרוסי הוא תלמיד כיתה א' בבית הספר, בן 6, שנולד עם עיוורון מוחלט, וזו הפעם הראשונה, אחרי שלמד בגן של לקויי ראייה ועיוורים, שהוא לומד במסגרת רגילה ומקבל הזדמנות ללמוד להתנהל בעולם עם העיוורון שלו.
כדי שאריאל יוכל ללמוד בבית הספר, נדרשו לא מעט התאמות: שבילים נגישים, דפי עבודה ולמידה מיוחדים, משחקי כדור עם כדור ייעודי, עיטוף העצים בחצר, ליווי של ילד או ילדה מהכיתה בהפסקות בנוסף לסייעת צמודה ורכישת מכונות כתיבה מותאמות לכתב ברייל, כשאחת נמצאת בכיתה והשנייה בביתו של אריאל.
3 צפייה בגלריה
אריאל גרוסי
אריאל גרוסי
"הכי קשה זה ללמוד את הכתב". אריאל גרוסי בכיתה עם מכונת הברייל
(צילום: שאול גולן)
הנגשת בית הספר נעשתה בתמיכת משרד החינוך, כשהאתגר הנוסף הוא ללמד את הילדים האחרים לקבל את אריאל ולתת לו את המקום שלו. מיכל גרוסי, אמו של אריאל, מספרת: "אריאל נולד עיוור, גילינו את זה יום אחרי הלידה והייתה השלמה עם לגדל ילד עיוור. עד עכשיו הוא היה בגנים במסגרות מיוחדות, ללקויי ראייה ועיוורים. כשהוא היה צריך לעלות לכיתה א' הבנו שאין לנו הרבה אופציות. זה או לשלוח אותו לירושלים למסגרת מיוחדת שאליה הלכו חבריו מהגן, או לשלב אותו במסגרת רגילה. אני קלינאית תקשורת, וידעתי שמבחינה קוגנטיבית הוא יעמוד בסטנדרטים הלימודיים".
מיכל מסבירה כי "לקויי ראייה משתלבים במערכות החינוך, אבל עיוורים אין הרבה באופן כללי. בית הספר של אריאל הונגש בחלקים מסוימים, ומבחינה לימודית עשו עבודה מאוד יפה. הוא משתלב טוב ממה שציפיתי. אנחנו שלושה חודשים אחרי וחשבתי שיהיו לנו לפחות שלוש שנים מאתגרות. בגן היו שמונה ילדים, האקוסטיקה שונה, אנשי הצוות מאוד מכוונים וכולם עיוורים או לקויי ראייה. אבל אריאל כבר רכש חבר ומשתתף בפעילויות כיתתיות. בהתחלה הוא היה שואל 'למה אני עיוור וכולם רואים', כי הוא לא היה בסביבה כזאת. יש פה תהליך של גילוי עצמי, הפנמה והתבגרות. נכון שצריך לעשות לו התאמות אבל הוא שווה בין שווים".
3 צפייה בגלריה
אריאל גרוסי
אריאל גרוסי
"יכול להיות שהיה לי יותר קל עם ילדים עיוורים, אבל אני יודע שבסוף יהיה לי שם טוב". אריאל גרוסי
(צילום: שאול גולן)
אריאל מצידו משתף: "קשה בהתחלה בכיתה א'. הכי קשה זה ללמוד את כתב הברייל וגם הפריע לי שיש הרבה רעש בכיתה. עם הזמן זה משתנה. יש לי את החברים שלי בהפסקה. יכול להיות שהיה לי יותר קל עם ילדים עיוורים, אבל אני יודע שבסוף יהיה לי שם טוב".
אתי יפתח, מנהלת מחלקת חינוך מיוחד והטיפול בפרט בגני תקווה אומרת: "בחודשים הקרובים נערוך בבית הספר 'גנים' סיור נוסף כדי להמשיך בתהליך הנגשתו עבור אריאל, לצד שילובו במרקם החיים הבית ספרי והיישובי. אריאל הוא דוגמה שאין דבר העומד בפני הרצון ובזכותו כולנו מודעים יותר ופועלים לקידום השיח והנגישות ביישוב".
3 צפייה בגלריה
אריאל גרוסי
אריאל גרוסי
"בזכותו כולנו מודעים יותר ופועלים לקידום השיח והנגישות ביישוב". אריאל גרוסי
(צילום: שאול גולן)
ליזי דלריצ'ה, ראש מועצת גני תקווה הוסיפה: "הנגשת בית ספר 'גנים' עבור אריאל היא חובתנו החברתית ואני רואה בשילובו בבית הספר זכות ענקית לו ותרומה שלו לכלל הילדות, הילדים וצוותי החינוך שנמצאים לצידו. אני מאמינה שהילדים שיגדלו לצד אריאל יהיו אנשים טובים ורגישים יותר בהמשך חייהם. אני גאה בכפיר ומיכל גרוסי על האומץ להיחשף ולהעלות את המודעות לנושא חשוב זה לסדר היום של החברה הישראלית".