בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
כולנו תלויים בטבע עבור המזון, האוויר, המים, האנרגיה וחומרי הגלם שלנו. הטבע והמגוון הביולוגי מאפשרים חיים, מספקים יתרונות בריאותיים וחברתיים ומניעים את הכלכלה שלנו. מערכות אקולוגיות בריאות יכולות גם לעזור לנו להתמודד עם השפעות שינויי האקלים. עם זאת, מערכות אקולוגיות טבעיות והשירותים החיוניים שלהן נמצאים תחת לחץ מהתפשטות עירונית, חקלאות אינטנסיבית, זיהום, מינים פולשים ושינויי אקלים.
5 צפייה בגלריה
טבע יער יערות חמצן איכות הסביבה
טבע יער יערות חמצן איכות הסביבה
(צילום: shutterstock)
תחשבו על מסעה של ציפור במשך שנה, בין עונות מתחלפות ובתי גידול מתאימים. אחרי מסע ארוך היא מגיעה אל מחוז חפצה, נהנית מהמזון והמים, מפרה את הפרחים ועוזרת למחזוריות של הטבע, ויותר מזה, עוזרת לנו, בני האדם, משום שיערות הם, למעשה, הריאות ומערכת תומכת חיים עבורנו.
אבל מה קורה כשהמים מזוהמים? מה קורה כשהמזון שהיא צורכת פגוע מסיבות שונות, בין אם מזג אוויר קיצוני, פסולת מזיקה שבני האדם הותירו מאחוריהם ועוד גורמים שפוגעים במערכת האקולוגית? כיצד הפגיעה בציפור היחידה, מיתרגמת לפגיעה במערכות שאנחנו, בני האדם, חלק מהן?
5 צפייה בגלריה
טבע ציפור  יער יערות חמצן איכות הסביבה
טבע ציפור  יער יערות חמצן איכות הסביבה
מה קורה אם המים מזוהמים, מה טיב האוכל של הציפור ועד כמה זה פוגע בטבע?
(צילום: shutterstock)

הטבע שלנו נמצא תחת לחץ מוגבר

יערות מכסים 30% משטח כדור הארץ ומארחים 80% מהמגוון הביולוגי שנמצא על הכדור. פגיעה, אפילו קלה, במחזוריות של הטבע, עלולה פגוע במערכת האקולוגית שגם אנחנו חיים בה.
בנוסף להיותם בתי גידול, יערות הם גם בעלי ברית חיוניים ובעלי תקפדי משמעותי במיתון והסתגלות להשפעות שינויי האקלים, וזוכים להכרה גוברת בזכות תפקידם החיוני כשקעי פחמן. שירותי המערכת האקולוגית שלהם תורמים לבריאות ולרווחה שלנו באמצעות ויסות מים, אספקת מזון, תרופות וחומרים, הפחתת סיכון אסונות ובקרה, ייצוב קרקע ובקרת שחיקה, טיהור אוויר ומים, וכבית טבעי לבילוי ולמידה.
5 צפייה בגלריה
טבע יער יערות חמצן איכות הסביבה
טבע יער יערות חמצן איכות הסביבה
היערות הם חלק ממערכת אקולוגית שגם אנחנו, בני האדם, חיים בעזרתה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, שיטות הניהול הנוכחיות לא תמיד עולות בקנה אחד עם הצורך להבטיח מגוון ביולוגי גבוה במערכות אקולוגיות ביערות ולשמור על מלאי הפחמן הקיים. בנוסף לביקוש מוגבר לעצים, היערות והמערכות האקולוגיות שלהם ממשיכים להתמודד עם זיהום אוויר ומים, התפשטות עירונית, פיצול נוף ואובדן בתי גידול ומגוון ביולוגי. יתרה מזאת, ההשפעות של שינויי האקלים, שהובילו ליותר שריפות, מזיקים ומזג אוויר קיצוני, כולל בצורת וסופות, מכניסות את היערות ללחץ מוגבר.
היערות האירופיים והעולמיים מתמודדים עם בעיות דוחקות רבות. לכן האיחוד האירופי נוקט באמצעים כדי להגן עליהם, כדי להעריך את שירותי המערכת האקולוגית הרבים שהיערות מספקים לחברה ולסביבה, כל זאת תוך קידום אורח חיים בר קיימא יותר המאפשר לטבע לשגשג. חקיקת הטבע של האיחוד האירופי, ובראשם הוראת הציפורים והוראת בתי הגידול, מהווה את עמוד השדרה של מדיניות המגוון הביולוגי ואת הבסיס המשפטי לרשת להגנת הטבע.

שרשרת ירוקה של אזורים מוגנים

במהלך 25 השנים האחרונות נבנתה הרשת המתואמת הגדולה ביותר של אזורים מוגנים בעולם, שהיא אחד ההישגים הבולטים של האיחוד האירופי. המערכת, ששמה Natura 2000, משתרעת על פני כל המדינות החברות באיחוד האירופי, וכיום מכסה למעלה מ-18% משטח היבשה של האיחוד ויותר מ-6% משטחי הים שלו. התהליך הביו-גיאוגרפי מעודד שיתוף פעולה ומוודא שתהיה התאמה בין אמצעי ההגנה לצרכים אזוריים ספציפיים. כך פועלים גם להגנה על מינים העומדים בפני איומים מסוימים, כולל באמצעות יוזמה בנושא מאביקים.
יחד עם זאת, אזורי טבע מוגנים אינם יכולים לשגשג בבידוד. לכן, נבנתה אסטרטגיה לחבר אזורים אלה באמצעות תשתית ירוקה כדי לשחזר שירותי מערכת אקולוגית ולאפשר למינים לשגשג על פני כל בית הגידול שלהם. בנוסף, כדי להגן על המגוון הביולוגי המקומי, קיימת תכנית שמטרתה לטפל גם בבעיית מינים חוזרים פולשים.
5 צפייה בגלריה
טבע יער יערות חמצן איכות הסביבה
טבע יער יערות חמצן איכות הסביבה
שרשרת ירוקה ומוגנת
(צילום: shutterstock)
תכנית נוספת של האיחוד האירופי היא ה-Green Deal שנולדה בעקבות הדאגה הרבה בשל משבר האקלים. הכותרות מדברות על כך שהשנים האחרונות היו החמות ביותר מאז שהחלו מדידות הטמפרטורה השנתיות.
מטרת התוכנית להגיע לאפס פליטות חממה באירופה עד לשנת 2050 והיא מורכבת מפעילות ומרבדים שונים: תחבורה ירוקה, השקעה במקורות אנרגיה מתחדשים, פיתוח חקלאות, הפחתת שימוש בפלסטיק ועוד.
פעילות נוספת שמטרתה לסייע ולחזק את שתי התוכניות האחרות שצוינו, היא אסטרטגיה לשתילת 3 מיליארד עצים נוספים עד שנת 2030. כאמור, עצים הם חלק מרכזי במלחמה לשינוי האקלים, אולם נטיעת עצים לבדה אינה חלופה לשימור של עצים קיימים אלא השלמה לפעולת שימור רחבה. נטיעת העצים תסייע לגידול יערות חדשים ידידותיים למגוון רחב של מינים אשר יסייעו במלחמה בהתחממות הגלובלית ויספקו מגוון של מערכות אקולוגיות בעשורים הקרובים.
5 צפייה בגלריה
טבע יער יערות חמצן איכות הסביבה
טבע יער יערות חמצן איכות הסביבה
(צילום: shutterstock)

כדאי לנו לזכור שהטבע סביבנו אינו מיועד רק להנאתנו, הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. יערות קיימים וחדשים, בריאים ועמידים, חיוניים כדי לתמוך ביעילות בכל הפונקציות והשירותים הסביבתיים, החברתיים והכלכליים.
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל