בשיתוף עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון
לאירית ורוני מן מירושלים יש 19 נכדות ונכדים, ואהבה שלהם לחלל ולאסטרונומיה החלה כמעט במקרה, אבל הפכה כבר לדבר מידבק במשפחה.
רוני הוא מהנדס אלקטרוניקה, שעובד בחברת ההייטק אקיוביט, שם הוא נמצא בין מנהלי פרויקט חלל שבעוד שבועות ספורים ישלח לחלל, על ידי איחוד החלל האירופי, את המתנד המדויק ביותר מסוגו בעולם לטובת מדידות חלל משוכללות.
3 צפייה בגלריה
מעשים טובים 2023 סבא וסבתא כוכבים חלל
מעשים טובים 2023 סבא וסבתא כוכבים חלל
אירית ורוני מן
(צילום: אלבום פרטי)
שמונה שנות העבודה שלו בפרויקט פתחו אצלו את צוהר הסקרנות לחלל ולאסטרונומיה, בה הצליח לדביק גם את אירית, אישתו, שהייתה בעברה אתלטית בנבחרת ישראל, מורה לספורט והיום מאמנת כושר.
הם החלו להעמיק בתחום, קראו, האזינו לפודקאסטים וצפו בסרטים והחלל הפך לתחביב שהביא אותם להצטרף לקהילת מחנכי חלל Horizon שבחסות סוכנות החלל הישראלית וקרן רמון.

הרחבת הידע וגירוי הסקרנות

את החלק החינוכי שלהם החלו בכיתה ב' של הנכד נדב, בכפר אדומים, לפני חמש שנים. רוני סיפר והסביר לתלמידים, אירית הדגימה את מערכת השמש בעזרת כדורים בהם היא מאמנת והילדים היו מרותקים. "לפני שבועיים לימדנו את אותה כיתה, בפעם השנייה, הפעם הם בכיתה ז' והשיעור היה על טלסקופים, זמן וארכיאולוגיה", מספרת אירית. "סיפרנו להם על ה'ג'יימס ווב' (טלסקופ החלל המשוכלל, שהחליף את ה'האבל'. ל.ז.) ועל השמש ושנות אור", מוסיף רוני.
את מערכי השיעור והמצגות שהרכיבו, העבירו רוני ואירית 15 פעמים בחמש השנים האחרונות בכיתות של הנכדים שלהם והצליחו להדביק את כל המשפחה בחיידק האסטרונומיה.
"מה שאנחנו עושים זו הרחבת ידע, אנחנו מייצרים סקרנות וידע, כדי שהילדים ימשיכו לחקור ולחפש בעצמם, שירחיבו את גבולות הסקרנות ויגרו את הרצון ללמוד ולחקור. מה שאנחנו עושים זה בעצם מדע פופולרי ואנחנו מקווים להדביק בחיידק הזה גם את התלמידים", הם אומרים.
הם לא נעצרו בכיתות ולקחו גם את כל הילדות והילדים, החתנים והכלות, הנכדים והנכדות וירדו ללילה במדבר, שם זיהום האור נמוך, כדי לצפות בכוכבים. "היינו עם אוהלים במצפה רמון ויחד עם מדריך וטלסקופ, צפינו בכוכבים, במערכת השמש ובשביל החלב", הם מספרים. "הנכדים שלנו עוקבים גם באופן קבוע אחרי פרויקט JUICE, שהוא פרויקט של איחוד החלל האירופי, שב-13 באפריל השנה ישגרו חללית מגינאיה הצרפתית, שבדרום אמריקה, ובתוכה המתנד המדויק והייעודי שרוני היה שותף לפיתוחו".
3 צפייה בגלריה
מעשים טובים 2023 סבא וסבתא כוכבים חלל
מעשים טובים 2023 סבא וסבתא כוכבים חלל
אנחנו מייצרים סקרנות וידע, כדי שהילדים ימשיכו לחקור
(צילום: אלבום פרטי)

להתרחב לכל הארץ

"הרעיון ללמד ילדים בכיתות עצמן הגיע מזה שראינו על הנכדים הפרטיים שלנו, שיש בורות לא קטנה בכיתות בית הספר היסודי. לכן, החלטנו להעביר את השיעורים בכיתות של נכדינו ונכדותינו, בין ב' ל-ז'", הם מספרים.
"אחרי השיעור הראשון התחלנו לקבל פידבקים. סבתא מכפר אדומים סיפרה לנו שהנכד שלה חזר נלהב במיוחד. אמא אחרת סיפרה שהבת שלה שבה מהשיעור ושאלה אותה בהתלהבות אם היא יודעת איך מצחצחים שיניים בחלל. הבנו שהצלחנו".
אירית עברה באותה עת קורס יזמות עבור העסק הפרטי שלה. לפרויקט הגמר היא הביאה את הרעיון של שיעורי "סבבה בחלל" – כך הם החליטו לקרוא לשיעורים – ואת ההחלטה להפיץ אותם דרך הסבים והסבתות.
"בקורס התלהבו מהרעיון. התחילו לדבר על תכנית עסקית אבל אנחנו לא רוצים לערב בזה כסף, זה לא מעניין אותנו", מספרת אירית, שהיא מתנדבת סדרתית בעוד מקומות. באחד ממקומות אלה, שנקרא "אפ 60", תנועת טיולים וסיורים בשטח לאנשים מעל גיל , החל הרעיון לצבור עניין. "העברתי להם הרצאה בנושא של החלל והייתה התלהבות כה גדולה, שהם נרשמו לקבוצת וואטצאפ וגם מסרו מיילים ומאז אני שולחת אליהם חומרי חלל ומצגות עם סרטונים", מספרת אירית.

ההתנעה ב'יום המעשים הטובים'

"הרעיון של סבבה כבר קיים בתחום הטיולים", מספרים השניים ומסבירים שמדובר בסבים וסבתות שהולכים למסלולי טיול עם מדריכים, ובהמשך לוקחים לאותם מסלולים את המשפחות הפרטיות שלהם. "שיכפלנו את הרעיון וקראנו גם לשיעורים שלנו סבבה", הם אומרים.
3 צפייה בגלריה
מעשים טובים 2023 סבא וסבתא כוכבים חלל
מעשים טובים 2023 סבא וסבתא כוכבים חלל
"מה שאנחנו עושים זה בעצם מדע פופולרי"
(צילום: אלבום פרטי)
ב'יום המעשים הטובים' שיתקיים ב-14 במרץ, יעבירו רוני ואירית יחד עם דני דויטש מהתעשייה האווירית, הדרכה פדגוגית בזום לכל הסבים והסבתות המתנדבים, שנרשמו ומקבלים את החומרים. הם יקבלו את מערכי השיעורים והמצגות, ילמדו כיצד להעביר שיעור ויוכלו להגיע לכיתות הנכדים הפרטיים שלהם, אם ירצו.
יוזמת יום המעשים הטובים, שרי אריסון, מסבירה כי: "מאז ומתמיד הרעיון של יום מעשים טובים היה לשים זרקור על עשיית הטוב, כדי לחבר את מעגלי הטוב ולהעצים את האור בעולם - וכך נעשה גם השנה בהשתתפות מיליוני בני אדם ב-110 מדינות. אני מאמינה כי אם נחשוב טוב, נדבר טוב ונעשה טוב – העולם שלנו ייראה אחרת".
"אנחנו בונים את מערך הסבתות והסבים האלה במטרה שיהיה ארצי ושכולם יכירו ויוכלו להעביר את הידע הלאה. הדבר הזה מחזק גם את הקשר הבין דורי וגם גורם לגאווה גדולה של הנכדים הפרטיים שלנו. המטרה שלנו היא שבכל הארץ יעבירו סבתות וסבים שיעורי חלל ואסטרונומיה", הם אומרים לסיום ומוכיחים שיזמות וסקרנות הם עניין לכל גיל.
יום מעשים טובים חוזר ב-14 במרץ, עם כל הדרכים לעשות טוב. היכנסו לאתר יום מעשים טובים ומצאו את הדרך שלכם להשתתף. נעשה טוב, יהיה טוב. יום מעשים טובים מנוהל על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המציעה מגוון דרכים לעשות טוב ולהתנדב לאורך כל השנה.
בשיתוף עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון