בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון
חזי שניצר יחגוג באפריל הקרוב יום הולדת 70. הוא מתגורר בקיבוץ נגבה שבדרום הארץ, חי ברווקות ויש לו שתי בנות. בעברו לפני היציאה אל הפנסיה, שימש כמנהל רכש, שיווק ומכירות בחברות גדולות ומשמעותיות במשק במשך שנים ארוכות. "לאחר הפרישה החלטתי שאני רוצה לעשות משהו משמעותי", הוא מספר, "הרגשתי שהחיים היו טובים אליי והגיע הזמן שאני אתרום חזרה גם את חלקי לטובת חיים טובים של אחרים".
שניצר הוא אחד מני פנסיונרים רבים שמספרים שהחיים חייכו אליהם לכן מאמינים שהגיע הזמן שלהם לעזור לאחרים לחייך גם כן.
את הדרך שלו לתרום מצא חזי דרך הכפר השיקומי "עדי נגב – נחלת ערן" הממוקם בתחום המועצה האזורית מרחבים, ומופעל על ידי עמותת "עדי" המטפלת בילדים ובמבוגרים עם מוגבלויות מורכבות. לעמותה מרכז שיקומי נוסף בירושלים.
3 צפייה בגלריה
חזי שניצר עם אחד הדיירים
חזי שניצר עם אחד הדיירים
המתנדב חזי עם שחף הדייר
(צילום: עדי נגב - נחלת ערן)
"במשך שלושה חודשיים הייתי בהלם מהמקום, גם מהיופי ומהתנאים המוצעים, אבל גם הסתכלתי על מצבם הלא פשוט של הדיירים המתגוררים בכפר ולא הבנתי איך אני יכול לתרום להם, שהרי הם לא מדברים לאור מוגבלותם, אבל מהר מאוד מצאתי את הדרך שלי לסייע להם".
חזי החל להגיע לכפר מדי שבוע, להקריא סיפורים לילדים, הוציא אותם לטיולים והפך לחבר לחיים לכל דבר ועניין. "הקשר שלנו מתקיים דרך העיניים. אני מטייל עם כל אחד באופן פרטני, מספק להם חברה ויחס אישי. עם הזמן התחלתי להגיע יותר מפעם בשבוע וכיום אני מגיע מספר פעמים בהתאם לפעילויות השונות שהדיירים עוברים בכפר. אני מסייע לצוות בכל מה שניתן וזוכה להערכה".
חזי מכיר וזוכר את השמות של כל אחד מדיירי הכפר רבים ואלו מחזירים לו אהבה. "באחת הפעמים נסעתי לחופשה ונעדרתי מספר ימים, אחרי שחזרתי הדיירים ממש שמחו והתרגשו לראות אותי, חיבקו אותי והעניקו אהבה. אז שאלתי את אחד מאנשי הצוות למה הם מגיבים ככה? אז הוא ענה לי 'מה אתה לא יודע שהם אוהבים אותך?' אחרי תקופה שהצלחתי מעט להכיל את מה שאני עושה, זה הפך להיות הדבר הכי מספק ומשמעותי מכול דבר אחר שעשיתי בחיים".
ביום המעשים הטובים, הכפר השיקומי "עדי נגב – נחלת ערן", הזמין קבוצה של 35 נערים, שלוקחים חלק בתוכנית לקידום נוער מהעיר רהט הבדואית, על מנת שיחשפו לאוכלוסיית אנשים עם מוגבלויות. במסגרת היום, הם יעברו פעילויות מגוונות משותפות יחד עם תלמידים ממערכת החינוך המיוחד הפועלת בכפר.

"אני איש של טבע בנשמה שלי"

אבי פרחן (77) מתגורר בנווה ים שבשרון. הוא נשוי+4, יש לו 12 נכדים ושתי נינות. "כל בני המשפחה מזדהים עם האג'נדה שלי ומבינים אותה, אוהבים ומחקים את האבא והסבא שלהם".
בעברו, שימש אבי כמנהל של חוות דלק גדולה. סדר היום שלו מתחיל כל בוקר עם הליכות וסיורים לאורך קו החוף באזור ובמסגרת זאת, הוא גם דואג לנקות זבל שנזרק בחוף על ידי אנשים, כמו גם נוהג לדווח לגורמים המוסמכים על חיות ים פגועות שנסחפו אל החוף ונדרשות לעזרה, כגון צבי ים ואחרות. "באחת הפעמים הצלחנו יחד עם דייגים לשחרר צבת ים גדולה שנתפסה ברשת, הדייגים אפילו קיבלו על זה פרס מרשות הטבע והגנים".
לפני מספר שנים, הוא החליט למסד את ההתנדבות תחת פעילות עמותת "אקואושן" הפועלת לשימור והגנה על הסביבה הימית של ישראל מזה למעלה מ-20 שנה. אנשי העמותה מאמינים כי חיזוק הזיקה בין אזרחי ישראל לים, היא אחת הדרכים המוכחות לקידום השמירה על הסביבה הימית באופן עקבי ובר קיימא.
3 צפייה בגלריה
אבי פרחן
אבי פרחן
אבי פרחן
(צילום: אלבום פרטי)
במסגרת ההתנדבות, אבי עבר הכשרה מקצועית לניקוי חופים לשעת חירום מטעם העמותה וכיום הוא חבר במערך מתנדבי החירום. "כשפקד את חופי הארץ אסון הזפת לפני כשנתיים, בעקבות דליפת מכלית הנפט והוא נפרש לאורך המדינה, הוזנקתי מיידית מהבית יחד עם עוד אלפים רבים אל החוף לסייע בניקיונות הזפת שהצטבר והשחיר את החופים והים שלנו".
הניסיון המקצועי אותו רכש אבי מסייע לכולם. "לאור ההיכרות והרקע שלי עם דלקים, אני יודע לזהות פחי שמן שנפלטים אל החופים לכן אני אוסף אותם מהר לפני שאנשים אחרים אוספים ופותחים אותם מתוך סקרנות ובכך למעשה מזהמים עוד יותר את החופים".
הוא מתנדב יחד עם הבת שלו שגם היא פעילה מאוד בתחום הסביבה. "זה הכל חינוך מהבית, אני משפיע עליה והיא משפיעה עלי" הוא מספר בחיוך ומוסיף, "אני חבר ותורם לעוד עמותות סביבתיות שעוסקות בחינוך של בני נוער, אני איש טבע בנשמה שלי".
לקראת יום המעשים הטובים וכמו בכל שנה, בעמותת "אקואושן" יקיימו יום ניקיון חופים לחברות מהמגזר העסקי, במהלכה יזכו להרצאה אודות החשיבות של הנושא על ידי הצוות. בעמותה מזמינים חברות מסחריות נוספות ליצור קשר ולתרום את חלקם במאבק למען שימור סביבה חופית נקייה.

"אנחנו מכנים אותם חברים ולא אנשים עם מוגבלויות"

איריס פריבמן (76) מתגוררת ביישוב הקהילתי אלון הגליל. היא נשואה+4 ויש לה שבעה נכדים. בעברה עבדה במקצועות מגוונים כמו מורה, מנהלת בית ספר ואחרים, ובשנים האחרונות לפרישה לפנסיה עסקה בעיקר כיועצת ארגונית.
איריס מתנדבת בעמותה בשם "אשכולות בעמק ובהר" המארגנת פעילויות ומיזמים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם במטרה להביא לשילוב וחיבור בין האוכלוסייה המתמודדת עם מוגבלות לבין האוכלוסייה הכללית. בין הפעילויות המשותפות מקיימים תערוכות צילום של תמונות שצילמו אנשים עם מוגבלויות, אליהם הם מזמינים אנשים וקבוצות שונות לבקר. "אצלנו לא מכנים אנשים עם מוגבלויות אנשים עם מוגבלויות, אלא 'חברים', שכן זה מה שאנחנו רואים בהם - חברים לכל דבר ועניין".
העמותה מארגנת גם טיולים ופעילויות בטבע, למשל, סיור לקבוצת אנשים עם מוגבלות בשביל חוצה ישראל, וכן השתתפות במרוץ החברתי 'הר לעמק' ועוד. "פעלנו לאחרונה להקים גן שעשועים לילדים עם מוגבלות, הקמנו חווה חקלאית ומרחב חי טיפולי, האחרון הוא הפרויקט לו אנחנו מקדישים את מרב המאמצים בימים אלו, העקרון בו הוא ה'טיפול ההדדי', החבר בעל הצרכים המיוחדים מטפל בבעל החיים ובו זמנית בעל החיים 'מטפל' בחבר. על כן הוא נקרא המרחב החי לטיפול הדדי", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
איריס עם חבר במתחם החי
איריס עם חבר במתחם החי
המתדבת איריס עם החבר נטע במתחם החי
(צילום: אלבום פרטי)
לאיריס תפקיד כפול בעמותה, "במסגרת ההתנדבות בעמותה אני גם בתפקיד אדמיניסטרטיבי ומסייעת בכל מה שקשור לעובדת הניירת וכן גיוס תרומות כספים לעמותה, ובתפקידי השני אני מארגנת פעילויות חברתיות לחברים וליווי שלהם".
אל ההתנדבות הגיעה לאחר הפרישה לפנסיה. "החלטתי שאני רוצה לעשות משהו משמעותי ולתרום מעצמי לחברה לכן חיפשתי מקום להתנדב בו. חברה טובה שלי היא אמא לילדה עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ששנים התנדבה ועסקה במיזמים שונים והיא גם מנהלת את העמותה הזאת כיום. בזכות החברות איתה הכרתי את העולם הזה וזה היה לי טבעי שאתנדב דווקא בעמותה הזאת יחד איתה".
לקראת יום המעשים הטובים, בעמותת "אשכולות בעמק ובהר", מתכוונים ליזום תוכנית התנדבות ופעילויות משלבות בין האוכלוסייה הכללית ל"חברים", נעשו פניות מטעם העמותה לקבוצות שונות לקחת חלק. כמו כן, בעמותה קוראים לאנשים ולקבוצות ליצור קשר ולתרום את חלקם. להכיר את עולמם של אלו המתמודדים עם מוגבלויות ולסייע בשילובם המלא.
יוזמת יום המעשים הטובים, שרי אריסון: "מאז ומתמיד הרעיון של יום מעשים טובים היה לשים זרקור על עשיית הטוב, כדי לחבר את מעגלי הטוב ולהעצים את האור בעולם - וכך נעשה גם השנה בהשתתפות מיליוני בני אדם ב-110 מדינות. אני מאמינה כי אם נחשוב טוב, נדבר טוב ונעשה טוב – העולם שלנו ייראה אחרת".
יום מעשים טובים חוזר ב-14 במארס, עם כל הדרכים לעשות טוב. היכנסו לאתר יום מעשים טובים ומצאו את הדרך שלכם להשתתף. נעשה טוב, יהיה טוב. יום מעשים טובים מנוהל על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המציעה מגוון דרכים לעשות טוב ולהתנדב לאורך כל השנה.
בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון