בשיתוף איחוד הצלה
מה עושה רופא כאשר על הכביש מולו מוטלות גופות, ללא יכולת לתת להן את הכבוד הראוי משום שיש עוד המוני פצועים שצריך לטפל בהם? עבור ד"ר שלמה גנסלר, תושב ירושלים, אב לארבעה ילדים, רופא בהדסה ורופא חירום של 'איחוד הצלה' בהתנדבות מלאה, זו היתה המציאות באותה שבת שחורה ב-7 באוקטובר. "הייתי קצת בהלם, ואז שאלו אותי אם אני מוכן לצאת לשטח כי יש המון פצועים ואין מספיק טיפול", הוא נזכר. "רצתי הביתה ושאלתי את אשתי, שאמרה, 'בוודאי, זה המדינה שלנו, אנחנו במלחמה, חייבים לעזור'".
הפעילות של 'איחוד הצלה', אשר מצילה חיים מסביב לשעון לאורך כל השנה, הוכחה בתור מרכיב קריטי עבור עם ישראל באותה שבת שחורה. במבט לעתיד, הארגון מגייס מתנדבים נוספים כדי ליצור כיסוי מקסימלי בכל הנוגע למענה רפואי מיידי בישראל. ד"ר גנסלר לקח איתו חובש "ופשוט נסענו עם סירנות וצ'קלקות ברחובות הריקים", הוא ממשיך. "כל הזמן עבר לי בראש שזה מרגיש כמו מלחמת יום כיפור. התכנון היה לצאת למקומות האלו ואם רואים מישהו פצוע או משהו על הדרך, להתחיל לטפל".
בצומת בין שדרות לנתיבות נחשף בפניו מחזה האימים – כשעשרות גופות היו פזורות בכל האזור. "רצינו לתת את הכבוד לכל גופה שראינו, אבל לא היה לנו אפשרות", הוא אומר. "הרגשנו שזה כמו שואה שניה. פתחנו בית חולים שדה בצורה יותר מאורגנת, עם יותר ציוד ובשיתוף פעולה עם הצבא, והתחלנו לתת טיפול רפואי ברצף עד הבוקר שלמחרת".
3 צפייה בגלריה
ד״ר שלמה גנסלר - איחוד הצלה
ד״ר שלמה גנסלר - איחוד הצלה
ד״ר גנסלר - איחוד הצלה
(באדיבות איחוד הצלה)
"זה בנפש ובדם שלי לטפל בשטח. העובדה שבאנו יחד כמו לב אחד לעזור אחד לשני, נותנת לי תקווה"
 עם הקושי הגדול התברר לד"ר גנסלר, כמו למתנדבים רבים באיחוד הצלה, עד כמה התפקיד שלהם משמעותי. "בזמן שהייתי שם, שמחתי שאני רופא שיש לו את הידע כדי לטפל באנשים", הוא מסביר. "היה קשה לראות את הדברים שראיתי, אבל הייתי שמח שבחרתי בתחום כזה שאני יכול לפעול תחת לחץ כדי לעזור אנשים. זה בנפש שלי ובדם שלי לטפל בשטח, ואני עדיין מקבל מזה הרבה סיפוק. על רקע כל הדברים הקשים שראיתי, זה שבזמן שמישהו ניסה לפגוע בנו - באנו ביחד, כמו לב אחד, כדי לעזור אחד לשני. זה נותן לי הרבה סיפוק ותקווה לעתיד".
3 צפייה בגלריה
ד״ר שלמה גנסלר - איחוד הצלה
ד״ר שלמה גנסלר - איחוד הצלה
ד״ר שלמה גנסלר - איחוד הצלה
(צילום: טל שחר)
"בתוך כל הקושי, זה היום שהארגון שלנו היה בתפארתו"
אלי ביר, מייסד ונשיא ארגון 'איחוד הצלה', אומר על אירועי ה-7 באוקטובר כי "בתוך כל הקושי, זה היום שהארגון שלנו היה בתפארתו. המתנדבים והמתנדבות הגיעו לשטח עם האמבולנסים ורכבי החירום, וגם המסוקים הוקפצו. למרות שהסבירו להם על הסכנה, אף אחד מהמתנדבים לא ויתר על הגעה לשטח. טיפלנו באותה שבת שחורה באלפי פצועים. המתנדבים שלנו נחשפו למראות נוראיים. רוב היום היינו שם לבד. חלק מהגופים הלאומיים לא הגיבו בזמן אמת ביום הנורא ביותר שידעה המדינה מאז הקמתה".
השאיפה לעתיד - "מתנדב או מתנדבת בכל רחוב, שיגיעו לקריאה תוך 90 שניות"
נכון להיום, איחוד הצלה פועל בעיקר על בסיס תרומות מהארץ ומהעולם של גופים עסקיים, קרנות פילנטרופיות ותרומות מהקהל הרחב. בארגון מציינים כי מתחילת המלחמה, התרומות עלו ביותר מ-50%.
מאז הקמת הארגון לפני 18 שנה, 'איחוד הצלה' טיפל ביותר מ-6 מיליון מקרי חירום, באמצעות 7,000 מתנדבים, 80 אמבולנסים, 250 רכבי חירום, 1,200 אופנולנסים ו-2 מסוקים.
במהלך השנה מטפלים המתנדבים ב-2,000 קריאות בממוצע בכל יום.
3 צפייה בגלריה
איחוד הצלה
איחוד הצלה
18 שנה של הצלת חיים ביותר מ-6 מיליון מקרי חירום
(באדיבות איחוד הצלה)
במבט קדימה, היעד של 'איחוד הצלה' הוא להגדיל את כמות המתנדבים ב-30% בשנתיים הקרובות (גיוס של כ-2,000 מתנדבים) ולרכוש מאות כלי חירום נוספים אופנולנסים, אמבולנסים, רכבי חירום, מסוקים ועוד. כדי להגדיל את הזמינות של הארגון בשגרה ובחירום. "החלום שלי הוא שבכל רחוב בארץ יהיה מתנדב או מתנדבת של איחוד הצלה, ונוריד את זמן ההגעה לקריאה למקסימום 90 שניות", אומר ביר.
בשיתוף איחוד הצלה
פורסם לראשונה: 07:00, 15.04.24