למעלה מ-50 מיזמים חברתיים התכנסו אמש (שלישי) לאירוע השנתי של קרן שותפות, התומכת במיזמים שמציעים פתרונות למצוקות חברתיות שעולות מהשטח. הקרן מעודדת יצירת שותפויות תוך הגברת תפיסות של צדק ושיווין וחתירה לחיים משותפים, בו לצד האפשרות להיות בקשר ובמגע עם ה"אחר" נשמרת ומכובדת הייחודיות של כל קהילה וקהילה.
המהלך החברתי המתמשך אותו מובילה קרן שותפות הביא לפתיחתו של מחזור ג' של הפעילות וסך כל המיזמים החברים בקרן חצה את רף ה-50 מיזמים. המיזמים החברים בקהילה של הקרן מתפרשים על פני כל הארץ עם מגוון רחב של תחומי פעילות כמו גינה קהילתית, תיאטרון לנוער בסיכון, ליגת כדורשת, פאב קהילתי ועוד. קרן שותפות כשמה כן היא - הקרן הוקמה על ידי קרן לאוטמן, קרן בלום, קרן גנדיר, קרן ריין, קרן מטר, קרן ארדי וקרן נדב.
הרוח הגבית שמייצרת הקרן ליזמים הצעירים מאפשרת להם לפעול בשדה אותו מכירים הכי טוב, בשטח, במפגשים הבלתי אמצעיים בהם קבוצות האוכלוסייה השונות מוצאות יחד את המשותף בדרך לחיים של אחווה זה לצד זה.

"מקום מפגש חדש נולד לצעירים"

בבית שמש, התקהלה קהילת צעירים מלאי מוטיבציה. הקהילה זיהתה צורך אמיתי של היעדר מקומות בילוי בעיר בעקבותיו והקימו את פאב 'העצלן'. אביה חוטינר, ממייסדי הפאב מסבירה על משמעות השם ויותר מזה – על משמעות הפאב עבור התושבים: "הרבה שאלו אותנו מדוע בחרנו דווקא בשם ׳העצלן׳, הרי הוא כל כך מנוגד לאופי של החבורה שהקימה את המקום. זה מגיע מהעובדה הפשוטה שחבר'ה מבית שמש שרוצים לשבת על כוס בירה עם חברים היו צריכים עד היום לגמוע מרחק של שעה נסיעה לפני גמיעת הבירה".
4 צפייה בגלריה
פאב 'העצלן'
פאב 'העצלן'
פאב 'העצלן'
לדבריה, הפאב הוקם במטרה לשנות את המציאות הזו, ולתת את האופציה להיות קצת עצלים. לזנוח את נעלי העקב והבושם ולהגיע לפאב השכונתי. "מקום מפגש חדש נולד לצעירים מכל רחבי העיר ומגוון האוכלוסיות והקהילות השונות בה, עם אומנים מקומיים שמשתפים ביצירותיהם, שמה שמחבר בין כולם זו האהבה לבית המשותף, בית שמש".

מיזמים בהובלת נשים

המיזמים השונים אמנם קמים על ידי צעירים וצעירות המציעים פתרונות לבעיות קונקרטיות שהיו משמעותיות עבורם, אך ניכר שבזירה הזו, אחת המגמות שצפות בפעילות הקרן היא הובלת מיזמים על ידי נשים. נשים כסוכנות שינוי יוזמות ומצליחות להביא הלכה למעשה את הפעילות של מיזמים המורכבים האלה לכדי ביצוע.
4 צפייה בגלריה
 מאמאנט בפעילות במהלך האירוע
 מאמאנט בפעילות במהלך האירוע
מאמאנט בפעילות במהלך האירוע
כך, ניתן למשל היה לפגוש במתחם מיוחד של מאמאנט שהוקם אמש באירוע, את שנדי סדובסקי חרדית מחסידות גור מירושלים, ו-וולא חגיג מיפו. חגיג משחקת בקבוצה מעורבת של יהודיות וערביות. "המשחק מחבר בין כולן וכבר הפכנו למשפחה. כל אחת מגיעה ממקום אחר ולא בטוח שהיינו נפגשות בחוץ".
"זה בדיוק הקסם של מאמאנט", מוסיפה עופרה אברמוביץ שהקימה את מאמאנט, "בגלל שזה נקי מפוליטיקה ומה הדת שלך, יש כאן פלטפורמה אדירה לחיבורים שמתחילים בזה שאנחנו משחקות באותו מגרש ובונות גשר ביחד. למי יש את האינטרס הכי גדול שיהיה שלום בעולם? לאימהות", מוסיפה. "הרי אף אחת לא רוצה לשלוח את הילדים למלחמה. בשביל זה אנחנו חיות – לעשות עולם טוב יותר לילדים שלנו".
4 צפייה בגלריה
מפגש קרן שותפות
מפגש קרן שותפות
מפגש קרן שותפות
מעיין ארזי מלינרסקי, מנכ"לית 'שוות', מיזם הפועל לצמצום פערי מגדר מספרת על מיזם נוסף: "ברמלה הקמנו תכנית 'שוות ביחד' שפועלת במטרה לחבר בין חלקים שונים של החברה הישראלית ולאפשר לנערות יהודיות וערביות להכיר את עצמן טוב יותר וגם להיחשף לקהילות נוספות בעיר מתוך חווית מנהיגות משותפת". גם מיזם זה נתמך בידי הקרן. "בסוף שנת הפיילוט של התוכנית, גילינו שלמרות הפער התרבותי והשפתי יש רצון גדול להתקרב להתחבר ורב המשותף על השונה", מדגישה מלינרסקי.

להשפיע ולתרום לסביבה ולחברה

לדברי לני מילוא, מנהלת קרן שותפות, בפעילות של עמותת 'שוות' שמים דגש על המנהיגות הנשית, ומלבד פעילויות להעצמה ומפגשי השראה עם נשים מובילות מעולם העסקים, מסירים חסמים ודעות קדומות כבר מגיל צעיר כדי לייצר חוסן אישי וחוסן קהילתי במקומות שצריך. "זו השנה השלישית שאנו מלווים מיזמים מרגשים ופוגשים חבר'ה מוכשרים שהעשייה בוערת בהם והם נותנים את כל כולם כדי להשפיע ולתרום לסביבה ולחברה. ניכר כי יש מיזמי Grass Roots שמובילים אותם צעירים ויזמים שכואב להם וביניהם לרוב אנו מוצאים נשים כמובילות המיזמים".
"ההערכה שלנו היא שהן מצליחות ליצור חיבורים, לגשר על פערים ולראות "מעבר", ואולי בעזרת כוחן של הנשים נוכל להגיע לחברה הדוגלת בחיים משותפים ומקדמת טוב משותף עבור כולנו", מוסיפה מילוא.
יעל נאמן, מנהלת קרן לאוטמן: "בעשור האחרון, יחד עם גילויים של העמקת השסעים, אנו עדים גם להתעוררות שיח וניסיונות למצוא דרכים לחיים משותפים טובים בין הקבוצות החיות כאן. עם זאת, נכון להיום, השיח וההבנה שחייבים לפעול בנושא, עדיין לא הביא לכינונה של תכנית ממשלתית, שיטתית מתוקצבת וברורה של חינוך לשותפות".
יודי יובל רקנאטי, יו"ר ומייסדת קרן גנדיר: "החברה בארץ מורכבת מפסיפס עשיר וקסום של קהילות וזהויות. אני מאמינה בכל ליבי כי לכלל הקבוצות והקהילות לא רק שיש מקום בחברה אלא שיש להן תפקיד חשוב ובעל ערך בה. כיום, מרבית האנשים בקהילות השונות מנהלים את חייהם כמעט במנותק מאנשים בקהילות אחרות. בהעדר הכרות ומגע בין אנשים מקהילות שונות, ה"אחר" שאינו שייך לקבוצה שלי עלול להיתפס כמסוכן ומאיים".
אביגיל אדסט, מנכ"לית קרן מטר: ״אנחנו מאמינים ששינוי חברתי בא מבפנים ובדיוק כך נולדו המיזמים בהם אנו תומכים. אנחנו גאים לקחת חלק במיזמי השואפים לחיים משותפים בתקווה שהם יחוללו את השינוי שנדרש בחברה הישראלית כבר עכשיו".
4 צפייה בגלריה
לני מילוא - קרן שותפות, נעמה מירן - קרן גנדיר, יעל נאמן - קרן לאוטמן, אביגיל אדסט - קרן מטר
לני מילוא - קרן שותפות, נעמה מירן - קרן גנדיר, יעל נאמן - קרן לאוטמן, אביגיל אדסט - קרן מטר
לני מילוא - קרן שותפות, נעמה מירן - קרן גנדיר, יעל נאמן - קרן לאוטמן, אביגיל אדסט - קרן מטר