יום האשה הראשון צוין במרץ 1911 באירופה ובארה"ב בהשתתפות מיליוני נשים שמחו נגד אימפריאליזם ותבעו זכות הצבעה, שכר שווה לגברים, קביעת שכר מינימום והגבלת שעות עבודה.
יום האשה מקושר גם למחאת פועלות במפעל טקסטיל בניו יורק במרץ 1857. מחאה זו הייתה בין מחאת הנשים הראשונות והתקיימה כנגד תנאי הניצול המחפירים בהם עבדו, הכוללים בין היתר שעות מרובות ושכר ירוד ובלתי הוגן. מחאה זו זכתה לתגובות קשות מצד המשטרה.
היום, 111 שנה אחר כך, בזמן שמציעים לנשים תוכניות העצמה ומבצעים על טאוליטיקה ותכשיטים העובדות בשטח מעידות על כך שהמאבק, לצערנו, עוד לא תם.
  • מדי 17 יום נרצחת אשה על רקע של אלימות מגדרית, כ-20 נשים בממוצע בשנה.
  • אחת מתוך אחת עוברת הטרדה ואחת מתוך שלוש אונס, לרוב על ידי מישהו מוכר.
  • על כל שקל שגבר מרוויח, אשה תרוויח 68 אגורות.
  • 70% מדורשי העבודה בסגר השלישי הן נשים.
5 צפייה בגלריה
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
(צילום: עמותת המכללה)
"נמאס לנו שיום האישה נחגג כיום של צרכנות קוסמטיקה, סדנאות סטיילינג, מוצרי בישול וביקורים בספא, אלו פעולות מהנות אך לא קשורות ליום שאמור להיות יום של מאבקים". טוענת טל חמווי, מייסדת ומנהלת שותפה של ׳המכללהּ׳ - הפועלת לשיקום והחזרה למעגל העבודה של נשים שורדות זנות ואלימות. "אנחנו צריכות הרבה יותר מקרמים, ומבקשות שיפסיקו למרוח אותנו. אנחנו צריכות שכר שווה, לא לחיות בפחד בבית או ברחוב, לא לחיות עם האיום של אלימות מינית 24/7, אנחנו צריכות קורת גג לכל אישה, חינוך, מזון וביטחון רפואי".
"המכללהּ", הפועלת באמצעות הכשרות מקצועיות במגוון תחומים וליווי בכל הכרוך בהשתלבות בעבודה מיטיבה, יצאה בקמפיין הכולל שלטי חוצות שמכריזים: "עוד מבצע ליום האישה??? לא קונות את הבולשיט הזה!!!", בנוסף הפיקה המכללה סרטון בו נשים מסבירות מה הן צריכות באמת.
צפו בסרטון הקמפיין "#מה_את_באמת_צריכה?":
בעמוד הפייסבוק של המכללה נכתב: "מיום של מאבק על החיים שלנו הפכו את יום האישה ליום צרכנות ומתנות על הספקטרום שבין סדנת סטייליניג ל'תבחרי סיר'... אני צריכה שכר שווה ולא להרוויח 30 אחוז פחות מכל גבר ממוצע. אני צריכה ביטחון ללכת לבד בלילה ברחוב. אני צריכה שלא תגידו לי 'בקרוב אצלך' ושלא תניחו אוטומטית שאני רוצה טבעת או להיות אמא. אני צריכה שלא ישטפו לי את המוח והלב עם איך אני נראית או מה המשקל שלי. אני צריכה שלא תפרידו ביני לבין נשים פלסטיניות שחיות תחת משטר צבאי. אני צריכה את האפשרות לבחור לבד אם לעשות הפלה או לא. אני צריכה קורת גג ודיור ציבורי נגיש לנשים שחיות בעוני ואימהות חד הוריות.
5 צפייה בגלריה
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
"אני צריכה ביטחון ללכת לבד בלילה ברחוב". מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
(צילום: עמותת המכללה)
אני צריכה שנקח אחריות על משבר האקלים ונתחיל לחשוב על איזה עולם אנחנו משאירות אחרינו, מתוך הבנה שמי שיפגע הכי הרבה אלו קבוצות מוחלשות. אני צריכה שנפסיק להשתמש ברבייה של נשים וברבייה של בעלי חיים לצרכינו. אני צריכה לבחור בעצמי את המגדר שלי ולאהוב את מי שבא לי. אני צריכה לדעת שאני יכולה לבחור לא להיות בזוגיות וזה בסדר, וגם לצאת מאחת כזו בלי לפחד. אני צריכה שלא יטרידו אותי, שלא יאנסו ושלא ירצחו נשים. ואני צריכה שנפעל יחד גברים ונשים כדי לשנות את כל זה! הקמפיין שלנו לקראת יום האישה נקרא #מה_את_באמת_צריכה?, ספרי לנו בתגובות".
5 צפייה בגלריה
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
שלט חוצות של קמפיין #מה את באמת צריכה?
(צילום: עמותת המכללה)
והתגובות אכן לא איחרו להגיע, מאות נשים שיבחו את רעיון הקמפיין והוסיפו תכנים משלהן, הנה חלק קטן מהן: "אני צריכה שיתמחרו את כל העבודות השקופות שאני עושה". "אני צריכה שיקום ואפשרות לחיות אחרת ובלי סטיגמה, ולא חוק נגד זנות". "אני צריכה שיפסיקו לחנך נשים מגיל אפס שהן חייבות להיות אימהות". "אני צריכה שיפסיקו לבחון אותי לפי המראה שלי ושיפסיקו 'להחמיא' לי כשרזיתי. צריכה לדעת שגם גברים זרים מסביב יזהו סיטואציה בה מישהי נמצאת בסכנה ושזו לא תהיה מודעות רק של נשים". "אני צריכה שיתייחסו לעבודה שלי - גננת - בכבוד הראוי לה. לא בגלל שהיא קשה, אלא כי היא דורשת כל כך הרבה כישרונות ומיומנויות. זאת אומנות של ממש להיות גננת טובה, זה דורש חכמה ורגישות ואינטואיציה וידע. ואני צריכה לקבל משכורת ראויה וגבוהה".
5 צפייה בגלריה
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
"אני צריכה לדעת שאני יכולה לבחור לא להיות בזוגיות וזה בסדר, וגם לצאת מאחת כזו בלי לפחד". מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
(צילום: עמותת המכללה)
"אני צריכה שיפסיקו לומר לילדות שלי להיות עדינות יותר ולבנים שלי להיות חזקים יותר". "אני צריכה שיפסיקו להגיד רופאים ואחיות כי יש המון רופאות מעולות ששמות את הרופאים בכיס הקטן מבחינת מקצועיות ויחס למטופלים". "אני צריכה שיפסיקו להקטין מידות בחנויות הבגדים כדי לגרום לנו להרגיש שהגוף שלנו לא מספיק יפה". "אני צריכה שיפסיקו לשים גבולות למיניות שלי כי גם לנשים מותר להיות חרמניות". "אני צריכה שיפסיקו עם החינוך הצבוע לאיך הילדים והילדות שלי מתלבשים לבית ספר, ובאיזה אורך המכנסיים שלהם".
5 צפייה בגלריה
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
"אני צריכה שנפסיק להשתמש ברבייה של נשים וברבייה של בעלי חיים לצרכינו". מתוך הקמפיין #מה את באמת צריכה?
(צילום: עמותת המכללה)
"אני צריכה שבני הזוג של החברות שלי לא יעירו להן לעולם על הקימורים שלהן או על השערות שלהן ועל מה שהן אוכלות". "אני צריכה שנשים יקבלו משאית של מדליות על כל היריון ולידה ועל שנים של השקעה מטורפת בגידול הילדים. אני צריכה חלוקה שווה בגידול הילדים ובמטלות הבית". "אני צריכה דוגמאות נשיות מקצועיות בספרי הלימוד". "אני צריכה 'חופשת לידה' לגברים שיבינו שהמונח חופשה הוא סאטירי ברמות". "אני צריכה לדעת שגם אם אני ובעלי ניפרד, אני לא אבלה את שארית חיי במאבק כלכלי כי בחרתי שלא לחיות עם גבר".
צפו בכתבתה של שלומית שרביט ברזילי על פעילות "המכללה" במהלך השנה כולה:
  • לפרטים נוספים על המכללה ועל הקמפיין לחצו כאן.