בשיתוף הביטחוניסטים
מי אשם יותר בטבח ה-7 באוקטובר – הצבא או גורמים מדיניים; האם הציבור הישראלי בעד התיישבות ברצועות עזה כמרכיב ביטחוני וכמה מאמינים שהפלסטינים בעזה תומכים בחמאס – אלו חלק מהנתונים שעליהם מצביע סקר מיוחד בנושא המערכה והיום שאחרי חמאס שנערך מטעם "הביטחוניסטים".
סקר "הביטחוניסטים", שנערך בכל רבעון, מלמד על מגמות מעניינות וקריטיות: בהשוואה לסקר הקודם נראה כי חלה ירידה של 8% במידת האמון בצה״ל וירידה של 15% במידת האמון בממשלה ואילו עלייה של 14% באמון במשטרה.
בחלק שעוסק באחריות למחדלי ה-7 באוקטובר נמצא כי הדרג הצבאי (89%) נתפס כאחראי למחדל יותר מהדרג המדיני (76%) כאשר רוב הישראלים מאמינים שמהות הכשל טמונה בניתוח שגוי של המודיעין הקיים ואי הבנה של הסיטואציה בזמן אמת, לצד היערכות לא מספקת. בקרב ערביי ישראל לעומת זאת, המצב הפוך - כך שהדרג הצבאי (75%) אשם פחות מהדרג המדיני (79%).
המדגם נערך על ידי מחלקת המחקר של "הביטחוניסטים", בקרב 1,156 משיבים מקרב האוכלוסייה הבוגרת (18+) בישראל המשתמשת באינטרנט, ועבר בקרה כדי לוודא ייצוגיות בהיבטים של גיל, מגדר, לאום, דתיות, וזיהוי עצמי פוליטי (טעות הדגימה המירבי הוא ±3% בהסתברות של 95% עבור המדגם היהודי (919 משיבים) מרווח טעות הדגימה המירבי הוא ±3.5% בהסתברות של 95%; עבור המדגם הערבי (237 משיבים) מרווח טעות הדגימה המירבי הוא ±6.5% בהסתברות של 95%).
9 צפייה בגלריה
(תוצאות סקר רבעוני הביטחוניסטים)
9 צפייה בגלריה
משפחות של נרצחים בפסטיבל נובה ברעים
משפחות של נרצחים בפסטיבל נובה ברעים
רוב הישראלים מאמינים שמהות הכשל באירועי 7.10 טמונה בניתוח שגוי של המודיעין הקיים.
(צילום: REUTERS/Tyrone Siu)

על השאלה: "האם לדעתך המחלוקות הציבוריות בשנה האחרונה פגעו בהרתעה מול חמאס?" רוב המשיבים השיבו שכן, במידה רבה.

נגד תוכנית ההתנתקות אבל בעד התיישבות חדשה בעזה

שאלה חשובה שנשאלה בסקר האחרון נגעה ביחס לתוכנית ההתנתקות – 60% השיבו כי הם סבורים שהיא הייתה טעות. אך מנתון בחלק אחר של הסקר, נמצא כי 58% מהציבור היהודי בעד התיישבות ברצועת עזה כמרכיב ביטחוני וכך עולה גם לגבי חיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון וביישובי הגליל והנגב.
9 צפייה בגלריה
תוצאות סקר רבעוני הביטחוניסטים
תוצאות סקר רבעוני הביטחוניסטים
תוצאות סקר רבעוני הביטחוניסטים

95% מהציבור היהודי – הפלסטינים בעזה תומכים בחמאס

הנתונים העולים מהסקר מצביעים על כך שרוב הציבור היהודי חושב שהרוב הפלסטיני ברצועת עזה מזדהה עם מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר וכך גם הפלסטינים ביהודה ושומרון. בנוסף, מרבית המשיבים הסכימו להיגד לפיו "בהינתן הזדמנות, הפלסטינים ביהודה ושמרון היו עושים ליישובים באזור המרכז את מה שעשה החמאס בעוטף עזה".

היום שאחרי המערכה והרחבת הגיוס

חלק אחר בסקר עוסק בנושא היום שאחרי המלחמה. 70% מהנשאלים השיבו כי הם חוששים לגורל המדינה ובהשוואה לסקר הקודם מדובר בעלייה של 8%.
מרבית הנשאלים סבורים שלישראל אסור לחזור למצב שבו נורה אפילו טיל או רקטה אחת לשטח המדינה. בנוסף, מהנתונים עולה כי רוב הישראלים מאמינים שלצה"ל חייב להיות חופש פעולה ברצועת עזה גם לאחר המלחמה וכמו כן, שכוחות שיטור בין-לאומיים או אמריקניים לא יוכלו למנוע את התעצמות הטרור ברצועה.
9 צפייה בגלריה
(תוצאות סקר רבעוני הביטחוניסטים )
9 צפייה בגלריה
תוצאות סקר רבעוני הביטחוניסטים
תוצאות סקר רבעוני הביטחוניסטים
תוצאות סקר רבעוני הביטחוניסטים
9 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועת עזה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועת עזה
הציבור מאמין שיש להגדיל את תקציב הביטחון.
(צילום: דובר צה"ל)
כאמור, מעל לחצי מהנשאלים בקרב הציבור היהודי סבורים שכדי לשמור על הביטחון, ישראל צריכה ליישב אוכלוסייה יהודית ברצועת עזה ורוב הציבור היהודי השיב שאם הרשות הפלסטינים תחזור לנהל את עזה – החמאס יוכל לבצע הפיכה ולחזור לשלטון.
עוד עולה מהסקר שהציבור מאמין שיש להגדיל את תקציב הביטחון וכ-63% מהישראלים סבורים שיש לדאוג לגיוס של אוכלוסיות נוספות שכיום לא מתגייסות והרוב מסכימים על כך שיש לחזק ולעבות את כיתות הכוננות היישוביות. בנוסף,82% (בקרב היהודים - 74%) סבורים שיש להעניק נשקים להגנה עצמית ליותר אזרחים.
"מדד הביטחוניסטים מתפרסם ברקע תהליך התפכחות גדול שעובר על הציבור בישראל שנחוש להשיג ניצחון על האויב הרצחני שניצב מולנו", אומר תא״ל (במיל') אמיר אביבי, יו"ר ומייסד תנועת הביטחוניסטים, "ולצד זה מבין שהגענו עד הלום בגלל תהליכים כמו ההתנתקות דבר המחייב בחינה מחדש של פתרונות ורעיונות באשר לאופן בו אפשר להבטיח את ביטחון ישראל לדורות".
בשיתוף הביטחוניסטים