בעיצומה של המלחמה, כשטילים נורו לכל עבר ורובנו נותרנו צפונים בביתנו, הושק בלוד "הפרלמנט" - בית קפה חברתי בו מדי יום נפגשים גמלאי העיר כדי לשוחח, לשתות קפה וגם ללמוד שיעורי מחשב שמובילה עמותת "מחשבה טובה", לצד אירועים ופעילויות התנדבותיות שונות, למשל למען ילדים עם צרכים מיוחדים.
את בית הקפה הייחודי, שכולל גם ספרייה רחבת ידיים, הקים הרב יעקב גלויברמן במתחם שברשותו, ואת הניהול עליו הוא הפקיד בידי שמואל טנא, ניצול שואה בן 83 ותושב לוד. יחד עמו, מדי יום יש שני מתנדבים המסייעים בהגשת האוכל, המוצע בחינם לכל מי שבבעלותו תעודת גמלאי.
"עליתי לארץ בדצמבר 1948, עם הקמת המדינה, כשורד שואה מפולין. הייתי אז רק בן שמונה, וזה היה נס חנוכה שלי", מספר טנא. "היום אני נשוי, אבא לשלושה ילדים וסבא לנכדים. הקמתי שורשים חדשים בארץ, כאלו שמעניקים לי את השמחה והכוח להמשיך לתת לאחרים כמה שאני רק יכול".
טנא, רס"ן (במיל) בחיל השריון, נלחם בכל מלחמות ישראל. במשך יותר מ-35 שנה הוא עבד בתעשייה האווירית בתחום הרכש, וכשפרש הקים חברה לייעוץ לרכישת מחשבים אותה ניהל עד לפרישתו בגיל 77.
5 צפייה בגלריה
קורסים ליישומי המחשב ב"פרלמנט"
קורסים ליישומי המחשב ב"פרלמנט"
הגמלאים באמצע קורס ליישומי המחשב ב"פרלמנט"
(צילום: הדס בוקע)
איך בגיל 83 הגעת לנהל בית קפה? "בית הקפה החדש ממוקם במתחם של מפעל החסד הגדול בלוד, 'יד ביד' של הרב גלויברמן, שפנה אליי כבר לפני כשנה, אבל באותו זמן תפקדתי עדיין כיו"ר הסתדרות הגמלאים במרחב השפלה, ורק עכשיו התפניתי. מלבד בית הקפה, במתחם פועלים גם בית תמחוי, סלון כלות, מרכז ריהוט והלבשה, מרכז חלוקה לנזקקים ומכולת במחירים מוזלים, וכמובן ספרייה שכוללת 7,000 ספרי קריאה, אותם אפשר לרכוש במחיר של 10 שקלים לספר".
מדוע חשוב שיהיה לגמלאים בלוד בית קפה משלהם? "חשוב מאוד שלפנסיונרים תהיה תעסוקה ועניין ביומיום, בעיקר כדי שהתקופה הזאת שבה הם למעשה 'הוצאו' משוק העבודה - תעבור בקלות ובנעימים, שהם לא ירגישו בודדים במהלכה ובעיקר, שלא יחשבו שהחיים נגמרים ברגע שיוצאים לפנסיה".
5 צפייה בגלריה
שמואל טנא והרב יעקב גלויברמן ב"פרלמנט"
שמואל טנא והרב יעקב גלויברמן ב"פרלמנט"
מימין לשמאל: הרב יעקב גלויברמן ושמואל טנא ב"פרלמנט"
(צילום: הדס בוקע)

מתחברים לדור הצעיר

ב"פרלמנט", לצד הקפה ושיחות חולין, נערכים גם שיעורי מחשב המיועדים במיוחד עבור הגמלאים שפוקדים את המקום.
"בגיל השלישי אנחנו נדרשים לקבוע לעצמנו לא מעט תורים לקופות החולים ולרופאים פרטיים, אבל גם לבנקים ולשירותים נוספים שאותם אפשר לרכוש באמצעות הטכנולוגיה, וחשוב שאנשים בגיל הפנסיה ילמדו איך לבצע את הפעולות האלו דרך המחשב והנייד, ולא יהיו תלויים במישהו אחר כל הזמן", הוא אומר.
5 צפייה בגלריה
קורסים ליישומי המחשב ב"פרלמנט"
קורסים ליישומי המחשב ב"פרלמנט"
"היום אנחנו יכולים ללמד את הנכדים"
(צילום: הדס בוקע)
בימים אלו נפתחו שלושה קורסים חדשים ביישומי המחשב עבור הגמלאים, המתקיימים דרך "מיזם 100" שעוסק באוריינות דיגיטלית בהובלת מערך הדיגיטל הלאומי, המרכז הטכנולוגי, עמותת "מחשבה טובה" הפועלת לטובת אוכלוסיית הגיל השלישי, ועיריית לוד.
"החבר'ה מעמותת 'מחשבה טובה' מגיעים אלינו לבית הקפה מדי שבוע, ומעבירים שיעורים על וויז, יוטיוב, זום ועוד, ולכל שיעור כזה מגיעים כ-30 גמלאים", מתאר טנא, הוא עצמו נמנה על התלמידים הוותיקים בקורסי המחשב שמעניקים העמותה.
"בעבר למדתי קורס על יישומי המחשב שהם הציעו, וזה היה נפלא. הם עושים עבודה מצוינת ומסבירים את החומר בסבלנות, באהבה ובגובה העיניים, וכל הכבוד להם שהם מבינים את החשיבות של זה עבורנו, הקשישים".
"הבן שלי עובד בחברת הייטק בתפקיד בכיר מאוד, ואני לא מבין איך עד היום הוא לא לימד אותי להשתמש בכל הכלים הנפלאים האלו", אומר אחד מהגמלאים, בן 82. "אני אמנם אקדמאי, אבל מהיום אני גם יודע איך להשתמש במחשב ובנייד בלי עזרה מאף אחד, וכך אני יכול להיות עצמאי ונגיש"
לדברי פנסיונרים המשתתפים בקורסים, בזכות הידע הטכנולוגי שרכשו בשיעורים - כעת הם יכולים ללמד את הנכדים שלהם על יישומי המחשב, על שימוש בסמארטפון ובכלל, השימוש במחשב ובנייד מאפשרים להם להרגיש מחוברים יותר לדור הצעיר ולמה שמתרחש בעולם כיום.
"הבן שלי עובד בחברת הייטק בתפקיד בכיר מאוד, ואני לא מבין איך עד היום הוא לא לימד אותי להשתמש בכל הכלים הנפלאים האלו", אומר אחד מהגמלאים, בן 82, המשתתפים בקורס. "אני אמנם אקדמאי, אבל מהיום אני גם יודע איך להשתמש במחשב ובנייד בלי עזרה מאף אחד, וכך אני יכול להיות עצמאי ונגיש - שני דברים שחשובים לי מאוד".
שמואל, אילו תגובות אתה מקבל על בית הקפה? "הגמלאים מהללים אותו והרבה מהם מגיעים מדי יום לבית הקפה, יושבים, מזמינים קפה ועוגה - המוענקים להם ללא כל עלות, ונהנים מהחברה. זה מרגש מאוד לראות איך המקום הזה מצליח לשמח אנשים שהרבה פעמים סובלים מבדידות".
5 צפייה בגלריה
קורסים ליישומי המחשב ב"פרלמנט"
קורסים ליישומי המחשב ב"פרלמנט"
"מרגש לראות כמה שהם נהנים מהחברה"
(צילום: הדס בוקע)
כחלק מהניסיון לקרב בין אוכלוסיות בעיר, טנא דואג גם לערוך אירועים חברתיים בבית הקפה, ביניהם מסיבת פורים - אותה חגגו הגמלאים יחד עם תלמידי אחד מהתיכונים בעיר. לא מזמן גם נערך שם אירוע השקה לספר חדש שיצא, וערב מחווה עבור חיילי מג"ב שסיימו את פעילותם בעיר אחרי חצי שנה.
"החיבורים שאנחנו מייצרים בין הגמלאים לבין הקהילה בעיר, בדגש על קשרים בין צעירים למבוגרים - הם בעלי חשיבות רבה עבורנו ואנחנו משקיעים בהם מאוד", הוא אומר.
וכשאין אירועים מיוחדים, בית הקפה פתוח לכל גמלאי בעיר? "בהחלט. כל גמלאי או גמלאית המתגוררים בעיר, מוזמנים להגיע אלינו מדי יום בין השעות 12:00-10:00. ואחרי פסח אני מתכנן להרחיב את שעות הפעילות כך שבית הקפה יהיה פתוח גם אחר הצהריים ובערב".

"כשיצאתי לפנסיה - החלטתי לסייע לגמלאים"

זמן קצר לפני שהחל לנהל את "הפרלמנט", טנא התנדב לתפקיד יו"ר הסתדרות הגמלאים, כאמור. את התפקיד המכובד הוא החל למלא מיד אחרי שפרש מעבודתו. עם תחילת המלחמה, קצת לפני שההצעה לנהל את בית הקפה הגיעה לפתחו - הוא התנדב לסייע לחקלאים.
"קטפתי מנדרינות וחצילים במושבים מזור ובני עייש. בנוסף, התנדבתי לסייע לירקן במושב מצליח באריזת ירקות והכנתי אוכל לחיילים במסגרת עמותה שדואגת להם".
5 צפייה בגלריה
שמואל טנא מתנדב בקטיף
שמואל טנא מתנדב בקטיף
טנא, מתנדב בקטיף בתחילת המלחמה. "ברגע שיצאתי לפנסיה - החלטתי לסייע לכל מי שזקוק לכך"
(צילום: אלבום עצמי)
מה אתה עושה בשעות הפנאי שלך? "אין לי פנאי בכלל. ברגע שיצאתי לפנסיה החלטתי שאני מקדיש את עצמי בעיקר עבור גמלאים, ועל הדרך מסייע לכל מי שזקוק לכך".
מאיפה הכוחות והמוטיבציה לעזור כל הזמן? "יש לי שותף מצוין - הרב, שנתן לי לנהל את המקום המיוחד הזה, ואת הרוח הגבית לסייע למי שרק אפשר באמצעותו. וכמובן שגם האישה, הילדים והנכדים שמעניקים לי תמיכה וגיבוי מלא".
"שלמה המלך כתב, 'כמים חיים לנפש עייפה'. כלומר, 'מים נקיים לחיות את הנפש'. ואכן, המפגש ב'פרלמנט' מעניק חיות", מוסיף הרב גלויברמן. "הפנסיונרים שמגיעים מחייכים, שותים קפה, משוחחים, לומדים ושומעים הרצאות. הצלחנו לעורר עשרות אנשים לתחיה בזכות המקום הזה, ויש בזה סיפוק גדול".

"פער דיגיטלי מייצר חוסר אונים"

עמותת "מחשבה טובה" שמה דגש רב על בני הגיל השלישי ומעבירה מזה שנים פעילויות, קורסים, הרצאות ושיעורים לבני הגיל השלישי בכל הארץ. עם תחילת המלחמה, מתנדבי העמותה התייצבו במלונות המפונים בירושלים ובים המלח והעבירו סדנאות וקורסים טכנולוגיים לבני הגיל השלישי שפונו מבתיהם.
לדברי הדס בוקע, מנהלת המרכז הטכנולוגי של "מחשבה טובה" בלוד, "רבים מבני הגיל השלישי בישראל חיים מדי יום את הפער הדיגיטלי וחווים את חוסר האונים, הבדידות והקושי להתנהל במרחב טכנולוגי באמצעות הנייד או המחשב. כתוצאה מכך, התלות שלהם בבני המשפחה גוברת - והביטחון העצמי הולך ופוחת.
"העמותה פועלת ומסייעת לאלפי נשים וגברים בכל שנה לצאת לעבר עצמאות דיגיטלית, ופותחת בפניהם דלת לעולם הטכנולוגי באמצעות מגוון סדנאות, קורסים והרצאות מותאמות לגיל השלישי, המעניקות להם כלים, ידע ובעיקר ביטחון אישי לרתום את הטכנולוגיה לצרכיהם", היא מסכמת.
ה"פרלמנט" - בית קפה חברתי. דרך בית הדין 10, לוד. פועל בימים ראשון-חמישי, בין השעות 12:00-10:00.