בשיתוף עמותת "לחיות בכבוד"
רגע לפני יום השואה, רבים מהניצולים עדיין נאבקים. הם שרדו זוועות והתחילו חיים חדשים על אדמת ארץ ישראל – אך במקום נחת, הם מתמודדים עם מאבק חדש על קיום הצרכים הפיזיים הכי בסיסיים שלהם, בשל מצוקות כלכליות ופיזיות.
על מנת לעזור להם לצלוח את אתגרי היום יום, עמותת "לחיות בכבוד" פותחת בקמפיין "מנצחים את החיים" שבא, מתוך מטרה לספק ארוחות חמות לניצולים בתת תזונה בכל רחבי הארץ. לתרומות לחצו כאן>>>
3 צפייה בגלריה
עמותת לחיות בכבוד
עמותת לחיות בכבוד
עמותת לחיות בכבוד
(צילום: עמותת לחיות בכבוד)
"בשבילם, ארוחה=חיים. זה מה שמחזיק אותם"
"האנשים האלו שרדו את השואה והיום הם לא שורדים את היום-יום", אומר ארז קרלנשטיין, מייסד ומנהל בהתנדבות עמותת 'לחיות בכבוד', אשר מספקת כ-3,500 ארוחות חמות בהתאמה אישית בכל יום לניצולים. "הם סבלו פרעות, מוות ורעב, והיום הם שוב סובלים. חלקם לחמו במלחמת העצמאות ובמלחמות שלאחר מכן. צריך לאהוב ולדאוג לכל הניצולים הבודדים שעוד איתנו. סיוע באספקת ארוחות חמות הוא ההזדמנות לתת להם קצת שמחה ואור. מגיע להם שנהיה פה בשבילם אחרי כל מה שעברו".
לדבריו, המתנדבים של העמותה נפגשו יום יום במצבים מדאיגים מאוד אצל ניצולים. "הגענו לבית של ניצול שואה שכל הבית שלו חשוך. גילינו שכל הנורות בבית שרופות כי אין מי שיחליף לו. ביקרנו אצל אישה בת 90 שאין לה כסף להזמין טיפול לדוד מים והיא מתקלחת במים קרים כבר תקופה ארוכה. הם שרדו הכל ולא מתלוננים. לפעמים צריך לחלץ מהם את הצרכים והמצוקות שלהם".
הבחירה לסייע בארוחות חמות נבעה מהעובדה כי ניצולי שואה מתמודדים עם שתי מצוקות עיקריות: "הראשונה היא מצוקה כלכלית קשה, שלא מאפשרת להם לקנות את המצרכים הנדרשים", מסביר קרלנשטיין. "המצוקה השניה היא פיזית – חלקם פשוט לא מסוגלים להכין לעצמכם ארוחות ולבשל, או שמסוכן להם לבשל על כיריים".
על רקע הבדידות הרבה בה חיים ניצולי שואה רבים בישראל, "יש ניצולים שאף אחד לא בא אליהם, ולכן חושדים בכל מי שמגיע", מספר ארז . "הם צריכים לוודא שעל הארוחה יש מדבקה של העמותה, שהמתנדב מגיע עם כובע או חולצה של 'לחיות בכבוד'. יש להם פחד קיומי וזה מאוד מובן".
לדבריו, "עבורם, ארוחה=חיים. זה מה שמחזיק אותם כרגע. עבורנו, כל יום שהם חיים, זה ניצחון".
3 צפייה בגלריה
עמותת לחיות בכבוד
עמותת לחיות בכבוד
מספקים מזון לניצולי שואה: עמותת "לחיות בכבוד"
(צילום: עמותת לחיות בכבוד)
המלחמה הציפה את הטראומה אצל הניצולים
הפעילות המרכזית של העמותה בחודשים האחרונים התמקדה בסיוע לניצולי שואה שלא הסכימו להתפנות מאזור עוטף עזה והצפון, מתוך חוסר יכולת לארוז מזוודה וגם מתוך חשש והפחד שלא יהיה מי שידאג להחזיר אותם חזרה הביתה.
בנוסף לחלוקת הארוחות לבתי הניצולים שנותרו באזורים המפונים, העמותה הקימה מוקד חירום במספר שפות. "הרבה מהניצולים חוו קושי נפשי, בעקבות זיכרונות וטראומה שצפה", מספר קרלנשטיין. "האיום הנוכחי התערבב להם עם אירועי העבר. הרבה מהם לא טיפלו בעצמם במהלך השנים, והכל התעורר פתאום. התוצאה ירדה במצב רוח ובחשק לאכול בחלק מהמקרים. המתנדבים שלנו היו צריכים לשבת איתם, לחבק ולשוחח איתם כדי לוודא שהם אוכלים, ישנים ומטופלים".
3 צפייה בגלריה
לחיות בכבוד
לחיות בכבוד
לחיות בכבוד
(לחיות בכבוד)
מ-400 ארוחות ביום – להזנת אלפי חולים
מ-400 ארוחות ביום – להזנת אלפי חולים
עמותת 'לחיות בכבוד' הוקמה לפני קרוב לשלושה עשורים על ידי הרב ארז קרלנשטיין, אב ל-17 ילדים, טייס מסוקים לשעבר ומפקד ביחידת מזל"טים, אשר גויס למילואים בחודשי המלחמה. מאז הקמת העמותה ועד היום, ארז מנהל אותה בהתנדבות מלאה.
נכון להיום, העמותה מספקת 3,500 ארוחות חמות המסופקת עד לדלתם של הניצולים, בעזרת 10,000 מתנדבים המתפעלים את המטבח המרכזי בראשון לציון ומשנעים את הארוחות ל-38 נקודות חלוקה בכל הארץ.
"ממש לפני המלחמה רכשנו נכס להקמת מטבח חדש לאזור הדרום, שאמור לספק עוד 2,000 מנות ביום", אומר ארז . "נכון להיום אנחנו משפצים את הנכס ולא יכולים להפעיל אותו כי אין מספיק תקציב לארוחות ". בנוסף, העמותה שכרה מטבח גם בצפון ועושה הכנות לקראת פעילות באזור.
"רבים מהניצולים אומרים לנו שאם לא היו מקבלים את הארוחה שלהם מהעמותה בכל יום, הם היו יכולים למות ואף אחד לא היה יודע על כך", מספר קרלשטיין בעצב. "הידיעה שגם מחר תגיע ארוחה חמה לדלתם, נותנת להם יציבות ואני מקווה שגם מעט תקווה, למרות הכל".
נכון להיום, כל ניצול שיוצר קשר עם העמותה ומבקש ארוחה ביום, נכנס לרשימת המתנה בעקבות מחסור חמור בתקציב. "האמת, הכל תלוי בתרומות של הציבור. כל תרומה הופכת לארוחה עד הדלת שלהם באופן כמעט מיידי", מספר קרלנשטיין. "הם עברו את הגרוע מכל הרעב בשואה, מגיע להם לקבל יחס חם וארוחה חמה בכל יום".

בשיתוף עמותת "לחיות בכבוד"