בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
ב-9 במאי 2023 יקרו שני דברים משמחים על אדמת יבשת אירופה – ביבשת יציינו את 'יום אירופה' ובליברפול שבאנגליה תערך חגיגת המוזיקה האירופית של האירוויזיון, למרות שאנגליה לא זכתה בתחרות של השנה שעברה.
באירוויזיון של 2022 זכה השיר "Stefania" של להקת הראפ האוקראינית "תזמורת קאלוש", שבעוד התותחים רעמו על אדמת אוקראינה, הוכיחה כבר אז, שהעם האמיץ הזה בוחר תמיד בחיים וגאה מאד במורשת התרבותית שלו.
השנה, החליטו באיחוד האירופי, לציין את 'יום אירופה' בסימן הסולידריות עם אוקראינה והפעם מן הצד התרבותי, שסבל גם הוא מהמלחמה האכזרית שמתרחשת בשטחי המדינה ומנסה לא רק להרוס תשתיות ומבנים אלא גם לבטל את התרבות המקומית ובכך, לעקר את הסממנים שמאחדים את העם האוקראיני ומגדירים אותו.
3 צפייה בגלריה
סולידריות תרבותית: האיחוד האירופי חוגג עם אוקראינה
סולידריות תרבותית: האיחוד האירופי חוגג עם אוקראינה
סולידריות תרבותית: האיחוד האירופי חוגג עם אוקראינה
(צילום: יח"צ)

אחדות האומה

חלק מזהותו של עם וזהותה של אומה טמון במורשת התרבותית שלה. ניתן לשער, שמאז החלה המלחמה והתקיפה הרוסית על אוקראינה, התרחשו שינויים בתרבות האוקראינית ובביטויה וכדי להבין מה השתנה, ביקשנו תשובות ממרינה פוסמיטנה, ראש מרכז התרבות האוקראיני בתל אביב והמזכירה הראשונה של שגרירות אוקראינה בישראל.
"עם הפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה, כל תחומי חיינו השתנו", מספרת מרינה, "הדבר החשוב ביותר שניתן לראות עכשיו, הוא את האחדות האדירה של האומה האוקראינית".
נהוג לומר כי "כשהתותחים רועמים, המוזות שותקות" אבל אנחנו הישראלים, יודעים מניסיוננו כמה זה רחוק מהמציאות, ולא רק אצלנו, כך נראה. מרינה מספרת שהאמנים האוקראינים הפכו לקולה של המלחמה שהרוסים מנהלים על אדמת אוקראינה. "באמצעות תחומי תרבות שונים, הם מראים את הזוועה של המלחמה האכזרית הזו: בציורים, בשירים וכדומה", היא אומרת ומוסיפה הסבר: "אנשים לא יכולים פשוט לשתוק במצב הזה ולא להגיד כלום אז הם מבטאים את רגשותיהם בדרכים שונות".
3 צפייה בגלריה
סולידריות תרבותית: האיחוד האירופי חוגג עם אוקראינה
סולידריות תרבותית: האיחוד האירופי חוגג עם אוקראינה
'יום אירופה' בסימן הסולידריות עם אוקראינה.
(צילום: יח"צ)
היא מספרת שאמנים אוקראינים רבים עושים מספר לא מבוטל של פעילויות צדקה, בעיקר כדי לגייס כסף לסיוע הומניטרי, לתמיכה בכוחות המזוינים של אוקראינה ולהעלאת המודעות למלחמה הרוסית נגד אוקראינה.

הזכייה באירוויזיון

ממש כמו הישראלים, האוקראינים היו מאז ומתמיד מעריצים של התחרות, מעידה מרינה. "אנחנו עוקבים אחר התחרות ותומכים בנציגינו בהתלהבות", היא אומרת. "הזכייה של "תזמורת קאלוש" הייתה מאוד סמלית עבורנו באותה עת ונתנה לנו הרבה מוטיבציה".
צריך להבין, התחרות התקיימה במאי, כשהמלחמה משתוללת אז על אדמת אוקראינה כבר 3 חודשים, מאז הפלישה הרוסית, והיא אכזרית ונטולת חמלה. "באותו זמן, היינו זקוקים לגל חדש של מוטיבציה, במיוחד לאחר גילויי פשעי המלחמה בעיירות המשוחררות בוצ'ה ואירפין, והקרבות העקובים מדם על מריופול, מיקולאייב, חרקוב וחרסון. מבחינתנו, "תזמורת קאלוש" נתנה דחיפה אנרגטית והעלתה את המורל, לכל העם, כדי להמשיך במאבק שלנו", היא אומרת בגאווה.
מרינה מסבירה מה הניצחון הזה גרם לאוקראינים לחוש: "לעם האוקראיני חשוב היה לראות תמיכה מאירופה. משתתפים רבים החזיקו בדגלי אוקראינה. אנשים באולם גם תמכו באוקראינה עם דגלים וסמלים שונים. כל אלה הראו לנו שאנחנו לא לבד בקרב הזה", היא אומרת בהתרגשות ומוסיפה את התקווה שלהם ואומרת: "אנחנו בטוחים שתחרות האירוויזיון תגיע בקרוב מאוד לאוקראינה השלווה".
האמת? כולנו מקווים.

אמני אירופה והעולם מתגייסים לטובת אוקראינה

יש באוקראינה להקת רוק מפורסמת מאד בשם Antytila / Антитіла. עם תחילת המלחמה פרסמו חבריה את עצמם על מדים, כי הרי כל גבר מגיל 18 גויס אז מיידית לצבא אוקראינה. מכיוון שרשתות חברתיות מחברות את העולם, גיוסם לא השאיר את אמני אירופה אדישים ותוך זמן לא רב כתב אד שירן הבריטי שיר עם חברי הלהקה, כשהם באוקראינה, הוא בבריטניה והקליפ מצולם בשתי המדינות. אחריו הגיעה להקת 2U אל קייב המופגזת והופיעה עם הלהקה בתחנות הרכבת התחתית של קייב, כשהקהל הוא משפחות אוקראיניות שנאלצו לרדת אל מתחת לאדמה.
"הרבה אמנים ידועים בעולם תמכו באוקראינה בקול רם. דמנה, ברברה סטרייסנד, Imagine Dragons, Michel Hazanavicius ורבים אחרים אבל לא רק הם", מספרת מרינה ומציינת שחקנים ובמאים, מוזיקאים ואמנים אחרים, ספורטאים ומדענים, שהקימו צוות של "24 שגרירים מאוחדים", ויחד הם עוזרים לגייס כספים עבור אוקראינה ולהעצים את המודעות למלחמה הרוסית נגד אוקראינה מבחוץ.
3 צפייה בגלריה
סולידריות תרבותית: האיחוד האירופי חוגג עם אוקראינה
סולידריות תרבותית: האיחוד האירופי חוגג עם אוקראינה
סולידריות תרבותית: האיחוד האירופי חוגג עם אוקראינה
(צילום: יח"צ)
"מתחילת המלחמה הונפו דגלי אוקראינה על הבמות של אמנים רבים ומפורסמים, שלהם עשרות מיליוני מעריצים בכל העולם: קולדפליי, הסקורפיונס (בהופעתם בתל אביב), הארי סטיילס, פלורנס אנד דה מאשין, מנסקין, ארמין ואן ביורן ועוד רבים אחרים", אומרת מרינה. "אנחנו רואים את שיתוף הפעולה הזה בתחומים רבים. המלחמה הזו לא משאירה אף אחד אדיש".

עם כל ההזדהות, נזק כבר נגרם

מרינה מספרת לנו שהנזק שנגרם לתרבות מאז שהחלה המלחמה, בפברואר 2022, הוא עצום. "לרוע המזל, החיילים הרוסים הורסים ללא הרף את המונומנטים ההיסטוריים, האדריכליים והארכיאולוגיים שלנו. הם מפגיזים באופן ציני וחסר רחמים את המוזיאונים שלנו, האנדרטאות, מבני האוניברסיטה הייחודיים, בתי הקולנוע, הכנסיות, הקתדרלות והאנדרטאות שלנו, גונבים את אוספי האמנות שלנו ועוד. כתוצאה מכך, רוסיה הורסת את המורשת התרבותית האוקראינית, שראשיתה לפני אלפי שנים", היא מספרת בכאב לב אבל מספרת שיש גם פרויקטים ויוזמות שונות בתחום התרבות באוקראינה עצמה, שדואגים לתיעוד של הפשעים הללו.
"גלויות מאוקראינה" של המכון האוקראיני היא אחת מאותן יוזמות", היא מספרת. "הפרויקט נועד לתעד ולהדגים את הנזק שנגרם לתרבות האוקראינית על ידי החיילים הרוסים כתוצאה מההפצצות וההפגזות. בתמונות ניתן לראות תמונה "לפני" ו"אחרי"". האפקט של התמונות החצויות, המוצגות במרכז התרבות האוקראיני (רחוב ירמיהו 22, תל אביב), שוברות לב ממש. כדאי לכם לסור ולראות אותם בתערוכה הפתוחה.
"אבל הכאב האדיר ממש, נובע מהעובדה שהאמנים שלנו מתים במלחמה הזו", אומרת מרינה, "חלקם הצטרפו לכוחות המזוינים של אוקראינה ומתו בשדה הקרב. אחרים הפכו לקורבנות של ההפצצות וההפגזות. כישרונות צעירים רבים מתו וזה כאב שלא נתאושש ממנו לעולם".
לסיום מספרת מרינה ששיתוף הפעולה לו זוכה אוקראינה עם האיחוד האירופי הוא מקור של נחמה. "אנחנו מרגישים תמיכה נהדרת מהשותפים שלנו מדי יום. השנה זו הפעם השנייה, שאוקראינה מיוצגת במהלך חגיגת היום האירופי בישראל. אנחנו חולקים את אותם ערכים, ושיתוף הפעולה הזה, עבורנו, לא יסולא בפז", היא אומרת.
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל