מערכת החינוך הישראלית הייתה עסוקה בשנים האחרונות בהישרדות, החל ממשבר הקורונה וספיחיה ועד לפגיעות הבלתי נגמרות של המלחמה.
לצד זה היא נאצלת להתמודד עם אתגרים כמו מחסור אקוטי ממש במורים והשפעות הקיטוב החברתי שנכנסות גם לתוך בתי הספר ממש, וגם עם נושאים עימם מתמודדים אנשי חינוך בכל העולם - כמו כניסת ה-AI למערכת.
קבוצת "ידיעות אחרונות" תקיים ב-29 בדצמבר את ועידת החינוך השנתית שתעסוק באתגרי השעה, החל מטיפול בטראומה וחיזוק החוסן הנפשי דרך צמצום פערים לימודיים שהתרחבו, ועד התאמת מערכת החינוך למציאות הביטחונית המתמשכת.
בוועידה, שאותה תנחה אלכסנדרה לוקש, ייקחו חלק קובעי מדיניות, אנשי חינוך, מומחים ואנשי שטח, שידונו בדרכים ליצירת מערכת חינוך מותאמת, גמישה וחזקה יותר. אלה חלק מהנושאים שעליהם נדבר:
הנוער הלומד והאובד: כיצד מתמודדים עם המצב המעורער של בני נוער רבים שחוו את אירועי המלחמה ועם תופעת הנשירה.
שיעור חופשי: מורים רבים נוטשים את המערכת ולא מספיק אנשים ראויים מבקשים להיכנס אליה. כך נוצר מצב שיש מחנכת אחת לשתי כיתות, לא כולם מקבלים מענה ורמת החינוך מידרדרת. איך בולמים את התופעה ומחזקים את מעמדם של אנשי ההוראה.
מציאות מדומה: איך משתמשים ב־AI בתוך מערכת החינוך, מהן התוכניות קדימה, כיצד הוא יכול לקדם את הלמידה ומה עושים כשהתלמידים מתקדמים בנושא הרבה יותר מהמורים.
שיעור בפערים: איך דואגים לצמצם את הפערים בין פריפריה למרכז, בין שכבות סוציואקונומיות שונות כדי לתת לכולם הזדמנות שווה.
אימה בבית הספר: העבריינים כבר לא עוצרים בשום גבול ובתי ספר במגזר הערבי הם כבר לא מקום בטוח, כשמאבטח נרצח באמצע העבודה ולמיד נדקר למוות.
מרחיבים אופקים: המקצועות שלא ידעתם שאפשר להיבחן עליהם בבגרות - למשל מודיעין ופרסית. שיחה עם תלמידים עם ראש פתוח.
כמעט חיילים: מורים רבים חוו משבר כשאיבדו תלמידים ממש זמן קצר אחרי שאלה סיימו את התיכון. מורים מספרים שהם "פחות מתקטננים" עם תלמידיהם כיוון שהם כבר רואים אותם קדימה, בעזה או בלבנון. האם הם ממשיכים לעודד אותם בלב שלם לשירות משמעותי?
הוועידה תועבר בשידור חי ב-ynet ותסוקר גם בעיתון "ידיעות אחרונות"