בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
כיום חיים בישראל למעלה מ-200,000 חולי סרטן ומחלימים, כך על פי אתר האגודה למלחמה בסרטן. מדי שנה מתגלים בישראל כ-28,000 חולי סרטן חדשים, מהם כ-400 ילדים. ארבעת סוגי הסרטן השכיחים בישראל (בהתאם לשיעור החולים), על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, הם: סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וסרטן הריאות.
5 צפייה בגלריה
פיתוחים חדשניים יביאו, בקרוב מאוד, לזיהוי מאוד מוקדם של מחלת הסרטן
פיתוחים חדשניים יביאו, בקרוב מאוד, לזיהוי מאוד מוקדם של מחלת הסרטן
פיתוחים חדשניים יביאו, בקרוב מאוד, לזיהוי מאוד מוקדם של מחלת הסרטן
(צילום: shutterstock)
בעשור האחרון חלה התקדמות מטאורית בתחום חקר הסרטן מה שהביא לכך שכיום ניתן לרפא חולי סרטן רבים. למעשה, כיום אחד מכל שני חולי סרטן נרפא מהמחלה, בהשוואה לאחד מכל ארבעה בשנות ה-50. סיכויי הריפוי תלויים במידה רבה בסוג הגידול הסרטני ובשלב בו התגלתה המחלה. ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר סיכויי הריפוי טובים יותר.
האמצעים החדשים הקיימים כיום לאבחון ולטיפול, התרופות והאפשרויות הכירורגיות המתקדמות בתחום, תורמים רבות להארכת חייהם של חולים.
Horizon Europe היא תכנית עבודה של האיחוד האירופי לשנים 2023-2024 התומכת ומקדמת משימות המבוססות על מחקר וחדשנות ושואפת לפתרונות עם השפעה חברתית רחבה. אחת מהתוכניות מתמקדת בחקר מחלות הסרטן ומטרתה לשפר את חייהם של חולי סרטן ובעלי פוטנציאל לחלות עד 2030 באמצעות מניעה, ריפוי והארכת חיי החולים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תכנית חדשנית זו נעשית בשיתוף המינהלת הישראלית למו"פ האירופי – ISERD – שפועלת במסגרת רשות החדשנות ומשמשת כשער כניסה לחברות וחוקרים ישראליים לתוכנית המסגרת האירופית Horizon Europe. תוכנית זו מהווה כר נרחב של הזדמנויות ויתרונות בכך שהיא מספקת לחוקרים ולחברות יתרונות רבים מלבד מענקי מימון נדיבים. היא משדרגת את איכות המחקר, מאפשרת גיוס כח אדם איכותי, השקעה בציוד מתקדם, ועבודה בסטנדרטים בינלאומיים. התכנית מציבה את המשתתפים בה בחזית המחקר העולמי בנושאים בעלי חשיבות סביבתית וחברתית ומאפשרת למשתתפים בה לבחון את היישימות של הפתרונות המוצעים בשווקים מגוונים יחד עם לקוחות פוטנציאליים.
במסגרת תכנית זו זכו מספר תוכניות וסטארט אפים ישראלים, העוסקים באבחון מוקדם ויעיל של סרטן, במענקים משמעותיים עבור יישום של גילוייהם יוצאי הדופן בתחום. הנה שלושה מפיתוחים שבהחלט מעניקים תקווה לעולם בריא יותר:

האם זה העתיד של גילוי סרטן השד?

מה? ThermoMind היא חברת סטארט אפ ישראלית שפיתחה מצלמות תרמיות רגישות במיוחד, לזיהוי שינויים בטמפרטורת השד ועל ידי כך זיהוי אפשרות לגילוי מוקדם מאד של סרטן השד בו כבר חולות 1 מתוך 7 נשים בישראל, במהלך שיציל חיי רבות מהן.
מי? נג'יב איוב, מנכ"ל ובעלים של חברת ThermoMind Ltd.
"אנחנו מפתחים מכשיר רפואי לגילוי סרטן השד על בסיס מצלמות חום שמפותחות בארץ. אלה המצלמות הכי רגישות לחום שיש היום בעולם הרפואי", אומר איוב, שחי שנים בגרמניה, שם למד הנדסת תוכנה והתמחה במנהל עסקים דווקא.
5 צפייה בגלריה
נג'יב איוב, מנכ"ל ובעלים של חברת ThermoMind Ltd.
נג'יב איוב, מנכ"ל ובעלים של חברת ThermoMind Ltd.
נג'יב איוב, מנכ"ל ובעלים של חברת ThermoMind Ltd.
(צילום: אלבום פרטי)
למה? אימהותיהם של נג'יב ואשתו חלו בסרטן השד והשניים החליטו יחד להקים חברה בתחום זיהוי מוקדם של סרטן זה. "אחד הדברים שאליהם הגענו ותפס אותנו, היה תחום המצלמות התרמיות, שנמצאות בשימוש הרפואי בתחומים אחרים. הטכנולוגיה שאימצנו הייתה מהתחום הצבאי דווקא אבל אנחנו התאמנו אותה לתחום הרפואי", הוא מספר. הם חזרו עם החברה לישראל "בגלל שאנחנו סטארט אפ ניישן וכאן קורה הכל", הוא אומר.
"בשלביו הראשונים, הסרטן מפזר חום השונה מזה של חום הגוף ולכן צריך מצלמות רגישות כמו שלנו, בשילוב טכנולוגיות AI בהן אנחנו משתמשים, כדי לגלות אותו", הוא מסביר.
איך? המכשיר שפיתחו מבוסס על 5 מצלמות שמצלמות וידאו תרמי של שד האישה, "ללא קרינה מכל סוג שהוא ועם מכשיר נוח יותר ממכשירים אחרים בתחום", מסביר איוב, "המצלמה מאפשרת, באמצעות ישיבה של כמה דקות מול המכשיר ודקות לניתוח הווידאו, להצביע על גידולים בשד, בשלב מאד מוקדם, אצל נשים מעל גיל 18. בחזון זה עשוי להחליף בדיקות סקר אחרות".
Thermomind עובדת כבר עם בתי חולים מובילים בתחום סרטן השד בעולם, כמו MD ANDERSON בטקסס למשל ובית חולים של אוניברסיטת היידלברג בגרמניה ובתי חולים נוספים.
כמה? "מהאיחוד האירופי קיבלנו 11.5 מיליון אירו וכרגע אנחנו בשלבי הפיתוח. יש כבר 15 יחידות שצריכות להיכנס ל-11 בתי חולים בארץ ובעולם", אומר איוב ומספר שבארץ יכנסו מכונות כאלה לשימוש בקרוב בשיבא, באסותא ובבית החולים "המשפחה הגדולה" בנצרת.
"המענק של האיחוד עוזר לנו לשלם על כל המחקר שהולכים לעשות על המכונות על ידי גיוס 28 אלף נשים חולות ובריאות מכל בתי החולים בהם יפוזרו המכונות, כדי לאסוף את הדאטה ולנתח כראוי, לטובת מטופלות. אנחנו מאמינים שתוך כשנתיים ניכנס לשוק ובתוך כארבע שנים המכשיר יהיה בשימוש נפוץ לגילוי סרטן השד", הוא אומר לסיום.

הכירו את ה"אף האלקטרוני" לזיהוי סוגי סרטן שונים

מה? מערכת קלינית, שפותחה בטכניון, ויכולה לאבחן 8 סוגי סרטן על ידי שאיפה לתוך מכשיר בגודל כף יד או על ידי מדבקה על העור.
מי? פרופ' חוסאם חאיק, מדען בטכניון בתחום אבחון מחלות הסרטן ודיקאן לימודי הסמכה, כמוביל הפרויקטים.
למה? "אנחנו עובדים עם האיחוד האירופי על 'אף אלקטרוני', שמאפשר לנשוף אל תוכו כמה שניות ויודע לזהות, מהבל הפה, אם האדם הנושף בריא או חולה בסרטן.
"אם יש סרטן, המכשיר מזהה באיזה שלב נמצא הסרטן – מתקדם או מאוחר. גילוי מוקדם בכל מחלות הסרטן הוא קריטי להצלת החולה והמכשיר הזה יכול גם להבחין בין סוגים שונים של סרטן", מסביר פרופ' חאיק.
חברה ישראלית בשם "ננוז מדיקל" כבר החלה לפתח את הטכנולוגיה בצורה יצרנית.
5 צפייה בגלריה
פרופ' חוסאם חאיק, מדען בטכניון בתחום אבחון מחלות הסרטן ודיקאן לימודי הסמכה
פרופ' חוסאם חאיק, מדען בטכניון בתחום אבחון מחלות הסרטן ודיקאן לימודי הסמכה
פרופ' חוסאם חאיק, מדען בטכניון בתחום אבחון מחלות הסרטן ודיקאן לימודי הסמכה
(צילום: באדיבות דוברות הטכניון)
איך? "אחרי שפיתחנו את המערכת, ניסינו אותה במגוון ניסויים קליניים על אלפי בני אדם, והראנו שהמערכת יכולה לאבחן 8 סוגי סרטן שונים", אומר פרופ' חאיק, "הראנו זיהוי כבר מהשלבים המוקדמים של המחלה והצלחנו אפילו לזהות מצבים טרום סרטניים, ממש מצב בו יש פוטנציאל לתא לפתח סרטן עתידי". וזו, כמובן, בשורה שיכולה להציל חיים רבים.
המכשיר שפיתחו, גודלו כגודל כף יד לערך והשימוש בו אינו מצריך הכשרה מיוחדת, מה שמבטיח זמינות ושימושיות גבוהה. "המטרה היא שהטכנולוגיה תהיה זמינה בקליניקות ואחר כך אפשר יהיה להשתמש בה באופן נרחב יותר", אומר פרופ' חאיק.
כמה? באוגוסט האחרון קיבל פרויקט LUCIA 14.6 מיליון אירו. בפרויקט יש 22 שותפים מאירופה ומוביל אותו פרופ' חאיק. הפרויקט חוקר את גורמי הסיכון לסרטן הריאות.
בנוסף, פרופ' חאיק הוא אחד ממקימי פרויקט ONCO SCREEN, הבודק דרכים לביצוע בדיקות סקר טובות יותר לסרטן המעי הגס, שזכה מהאיחוד בסכום של 12.1 מיליון אירו.
פרויקט נוסף הוא מחקר MILKIA, לחקר גורמי הסיכון לסרטן העור וגם בו פרופ' חאיק הוא מהמובילים.
בנוסף, פרופ' חאיק וצוותו קיבלו מהאיחוד אתגר - למזער את הטכנולוגיה של המשאף למדבקה קטנה על עור הגוף, באמצעותה תאובחן מחלת השחפת. "התוצאות מדויקות למדי ועכשיו אנחנו לוקחים את זה הלאה", מספר פרופ' חאיק.
המערכת שפיתח הצוות זכתה בפרס האיחוד האירופי לחדשנות ב-2018. "המערכת עצמה נמצאת כבר בשימוש בבתי חולים באיחוד האירופי, במסגרת מחקרית ועל כן, בשלושת הפרויקטים החדשים נמשיך לאבחן סרטן ריאות, מלנומה וסרטן המעי הגס".

בדיקה לא פולשנית לזיהוי סרטן

מה? JaxBio Technologies הוא סטארט אפ ישראלי שמפתח בדיקות דם חדשניות לגילוי סרטן מסוגים שונים. במסגרת המלגה של האיחוד האירופי ניתן תקצוב למחקרי גילוי סרטן דם.
מי? פרופ' יובל אבנשטיין, פרופסור לכימיה באוניברסיטת תל אביב ומייסד חברת JaxBio Technologies, יחד עם ד"ר שחר צירקין, המשמש כמנכ"ל החברה, יחד עם עוד שותפים מייסדים מעולם הטכנולוגיה – מייסדי חברת TRAX, יואל בר אל ודרור פלדהיים.
5 צפייה בגלריה
נג'יב איוב, מנכ"ל ובעלים של חברת ThermoMind Ltd.
נג'יב איוב, מנכ"ל ובעלים של חברת ThermoMind Ltd.
פרופ' יובל אבנשטיין
(צילום: Yossi Zweker)
למה? "סרטן היא מחלה מאד מגוונת וחשוב לגלות אותה על מגוון רחב של האוכלוסייה", אומר פרופ' אבנשטיין. "הבדיקה שפיתחנו היא בדיקת סקר, שעובדת על טכנולוגיה שאינה על רצף ה-DNA, כמו בדיקות אחרות. פיתחנו צ'יפ אופטי שעלותו קטנה פי 100 מהבדיקות הקיימות ובכך הוא מבטיח שימוש נרחב וזמין יותר".
הרעיון מאחורי הסטארט אפ, נשען על תאי סרטן מתים שהופכים לנוזל בגוף. "בסרטן יש יצור רב של תאים מתים ולכן, בנוזל שניתן להוציא יחסית בקלות מהגוף, ניתן לקבל מידע מתאים מתים בזמן אמיתי בגוף. זה בעצם מתאים לסוגי דם שונים והבדיקה קלה וכמעט לא פולשנית", הוא אומר.
פרופ' אבנשטיין מספר שבמקביל נערך בפרויקט מחקר סוציולוגי, שמראיין נבדקים על הפסיכולוגיה העומדת מאחורי הבדיקה מבחינתם.
איך? "התחלנו לחקור את סרטן הריאות, בגלל שאין כמעט בדיקות סקר לבדיקת סרטן הריאות, לפחות לא כאלה בשימוש נפוץ. במחקר הסוציולוגי המקביל לרפואי, אנחנו מנסים לבדוק למה אנשים לא הולכים לבדיקות אלה. זה מאד קריטי כדי לשווק את הבדיקות בסופו של דבר הלאה, אל הציבור", מסביר פרופ' אבנשטיין "לפסיכולוגיה חשיבות לא פחותה מזו של הטכנולוגיה, במקרה הזה".
הוא מספר שאחד מיתרונות השותפות האירופית הוא, שהיא מאפשרת לחברה להגדיל את מספר הנבדקים ואת גיוונם הגנטי וזה מועיל לחברה. כעת עמלים שם על הכנת צ'יפ לגילוי מלנומה וזה ינוסה בבתי חולים כמו איכילוב בארץ ובתי חולים שונים באירופה.
כמה? "קיבלנו מהאיחוד 8.5 מיליון אירו וזה פתח עבורנו ערוץ מחקר עצמאי לגמרי וכעת, לצד המחקר על בדיקת סרטן הריאות, יש לנו חטיבת סרטני דם".
אין ספק שמדובר בתוכנית שיכולה לשנות חיים, הן מצד החוקרים הזוכים למענקים מצד האיחוד האירופי, מה שמאפשר השקעה בפיתוחים חדשים והן מצד מיליארדי האנשים שיזכו לבדיקות מקדימות שיכולות להציל את חייהם. זו תקווה גדולה לכולנו לחיים בריאים.
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל