זו השנה השנייה שבה משה וייס, מנהל הדיור הקהילתי בשכונת יד אליהו בתל אביב שמפעילה עמותת "רעות", יחגוג את ליל הסדר יחד עם משפחתו ועם עוד עשרות אזרחים ותיקים מעוטי יכולת, בהם גם ניצולי שואה ועולים חדשים, המתגוררים בדיור הקהילתי.
"בשנה שעברה, כשאשתי ואני הבנו שחלק גדול מהקשישים לא חוגגים את ליל הסדר בשל העובדה שלרבים מהם אין קרובי משפחה בארץ או בכלל, זאת בנוסף למצבם הכלכלי המורכב, החלטנו להתגייס ולערוך להם סדר מכובד על מנת להפיג את בדידותם, וכדי שגם הם יוכלו ליהנות מאווירה משפחתית וחגיגית", אומר וייס.
2 צפייה בגלריה
ערב ליל הסדר שערכה משפחת וייס לדיירים בשנה שעברה. "תחושת שייכות לעם ישראל"
ערב ליל הסדר שערכה משפחת וייס לדיירים בשנה שעברה. "תחושת שייכות לעם ישראל"
ערב ליל הסדר שערכה משפחת וייס לדיירים בשנה שעברה. "תחושת שייכות לעם ישראל"
(צילום: באדיבות עמותת "רעות")
את האירוע החגיגי, שייערך גם השנה כאמור, מממנת עמותת "רעות" בעזרת תרומות שהצליחה לגייס. "הערב ייערך באולם הדיור הקהילתי, ולטובתו שכרנו קייטרינג מפואר וכשר לפסח, כמובן", הוא מוסיף.
איך בני המשפחה הגיבו ליוזמה הזו? "בהתחלה הילדים גילו התנגדות מסוימת, כי הם מעדיפים לחגוג את ליל הסדר עם בני הדודים שלהם. אבל לאחר שיחה קצרה, במהלכה רעייתי ואני הסברנו להם שאם לא נחגוג יחד עם הדיירים – הם יהיו לבדם בערב החג, הם הסכימו והתגייסו לסייע בהכנות".
הדיירים שמחים מהיוזמה? "שמחים מאוד ומתרגשים מכך שלא יהיו לבדם בערב החג. תחושת השייכות משמעותית עבורם ביתר שאת השנה, אחרי אירועי 7 באוקטובר ובעת מלחמה מתמשכת שסופה אינו נראה לעין".

"הנגישות לרוסית מגבירה את תחושת השייכות"

מלבד ילדיו של וייס, גם הוריה של רעייתו לוקחים חלק משמעותי בארגון הסדר, אותו מתחילים בני המשפחה כשלושה שבועות לפני החג, ובתרגומו לדוברי הרוסית.
"למרות שאני בת 75, זו היתה הפעם הראשונה שבה השתתפתי בליל הסדר והופתעתי מכמה שהיה נעים, טעים ומעניין", משתפת אלה ספיבק, אחת מהדיירות. "גם העובדה שהסדר היה נגיש לדוברי רוסית הקלה עליי מאוד, ואפשרה לי להרגיש שייכת. הערב הזה נשמר בזיכרון שלי עד עכשיו, ואני מצפה כבר לחגוג ביחד עם משה ומשפחתו שוב הערב וגם בשנים הבאות".
צפו: כך נראה ערב ליל הסדר בדיור הקהילתי בשנה שעברה

"בשנה שעברה הייתה אווירה משפחתית, וזה היה נפלא לראות את כולם שרים שירי פסח ונהנים מהמסורת היהודית, חלקנו בפעם הראשונה בחיים", מוסיפה מריה קיריצ'נקו (76), המתגוררת אף היא בדיור הקהילתי. "חמו של משה תרגם את כל הסדר לרוסית, ולי באופן אישי זה עזר להבין את מה שעומד מאחורי פסח ולהרגיש חלק מעם ישראל".
אורה מלייב (68), שעבדה כפרקליטה ברוסיה, ולפני כשנה וחצי עברה להתגורר בדיור הקהילתי והצטרפה לעמותה, מוסיפה ואומרת כי: "מיד כששאלו מי רוצה להירשם גם השנה לליל הסדר - לא חשבתי פעמיים, ונרשמתי. הסדר בשנה שעברה זכור לי כחוויה בלתי נשכחת. הורגש שהייתה הכנה רצינית מצד משה ובני משפחתו, שדאגו להתאים את האירוע לאנשים מבוגרים, חלקם לא דוברי עברית - וזה היה מרגש מאוד. אני בטוחה שכך יהיה גם השנה, והלוואי שזה יהפוך למסורת".
2 צפייה בגלריה
עבור חלק מהדיירים זו תהיה הפעם הראשונה שבה הם יחגגו את ליל הסדר
עבור חלק מהדיירים זו תהיה הפעם הראשונה שבה הם יחגגו את ליל הסדר
עבור חלק מהדיירים זו תהיה הפעם הראשונה שבה הם יחגגו את ליל הסדר
(צילום: באדיבות עמותת "רעות")
עמותת "רעות" מנהלת את הדיור הקהילתי לקשישים מעוטי יכולת משנת 1949. הדיור הקהילתי מונה 160 יחידות דיור בתשלום סמלי, ומתגוררים בו שורדי וניצולי שואה, עולים ותיקים וחדשים וילידי הארץ, שאינם סיעודיים.
"יש לנו צוות עובדים מסור וותיק שמעניק לדיירות ודיירים תחושת בטחון ובית חם, ובעיקר מסייע להם להפיג את הבדידות שרבים בגיל השלישי נאלצים להתמודד עמה", אומר וייס. "לצד תמיכה וליווי סוציאלי, סיוע בצרכים בסיסיים ושירותי אחזקה, העמותה דואגת לדיירים גם לחוגים מגוונים, אירועי תרבות וחגים".