2 צפייה בגלריה
המתופף בן אילון - כנס-זז של זומו בלוד - אור בחדר המדרגות
המתופף בן אילון - כנס-זז של זומו בלוד - אור בחדר המדרגות
המתופף בן אילון יערוך מופע יחיד פתוח בחצר של משפחת פרנקל אור ב"זומו - אור בחדר המדרגות"
(צילום: נועם שוגונובסקי)
המוזיאון החברתי הנודד זומו, שב להתארח בלוד ויקיים השבוע את כנס האמנות "אור בחדר המדרגות", שמושביו ואירועיו יתקיימו בבתי תושבים יהודים וערבים ברחבי העיר. הכנס יעסוק בתפקידה של האמנות במרחבי משבר, ויעשה זאת בסדרה מגוונת של מופעים, מפגשים ודיונים בעברית, ערבית ואנגלית. לכבוד האירוע הוכנו במיוחד מופעי מוזיקה ומיצגים. הכנס יתקיים ביום חמישי, 2 בדצמבר, נר חמישי של חנוכה, החל מהשעה 17:00.
זומו הוא פסטיבל אמנות נודד, המתקיים זו שנה חמישית. הוא היה אמור להתקיים בלוד באמצע חודש מאי, אך נדחה לאוגוסט בגלל המהומות שפרצו בעיר. במרכז האירוע נוצר מסלול הליכה עירוני לאורך כקילומטר, המשלב נקודות עצירה בכניסה לחדרי המדרגות, או במפתני הדלת של בנייני מגורים. בנקודות אלה הקימו אמנים רבים יצירות אמנות, תוך שילוב הדיירים והילדים המתגוררים בכל בניין בעבודות עצמן.
האידיאולוגיה של הפסטיבל היא שימוש במרחבי מגורים וברחבות ציבוריות מוזנחות, שמפרידות בין בנייני דירות, להקמת מיצבים ועבודות אמנות, מתוך ההנחה שאמנות יכולה להשפיע על המציאות. המימון לאירוע מגיע מגופים לאומיים ותורמים פרטיים, כאשר הרשות המקומית שבה מתארח האירוע מממנת רק כעשרה אחוזים מתקציבו, ומבחינת העיר ותושביה, מדובר במתנה תרבותית. עד כה התארח הפסטיבל בחצור הגלילית, קריית ים, ערד וירוחם.
2 צפייה בגלריה
חנה אנושיק מנהיימר - כנס-זז של זומו בלוד - אור בחדר המדרגות
חנה אנושיק מנהיימר - כנס-זז של זומו בלוד - אור בחדר המדרגות
עבודה של האמנית חנה אנושיק מנהיימר לכנס האמנות "אור בחדר המדרגות" בלוד
(צילום: אנושיק)

קשר חם בין האמנים לתושבים

בכנס שיתקיים השבוע ישתתפו אמנים, אוצרים, חוקרים ותושבי העיר לוד, שיבררו יחד מהו תפקידה של האמנות בעתות משבר, ויציעו מבט מחודש על יכולתה של האמנות להשפיע על המציאות. אירועי הכנס יתקיימו לאורך רחוב החשמונאים ורחוב ציפורן בשכונת רמת אשכול, הציר שבו התקיים פרויקט האמנות הקהילתי זומו המפתן באוגוסט האחרון.
"אור בחדר המדרגות" יאפשר לאורחים לבקר גם בביתם של תושבי העיר, ולסייר בחדרי מדרגות ובבנייני המגורים שבהם מוצגות 20 היצירות שהעניקו אמנים לתושבי לוד בחודש אוגוסט. המתופף בן אילון יקיים מופע יחיד בחצר ביתה של משפחת פרנקל. האורחת מארה"ב, נתנאל פורטייה, תספר על פרויקט האמנות הוותיק שהיא מנהלת בפילדלפיה זה שלושה עשורים, שהפך את הקירות הציבוריים בעיר לחלל תצוגה ענק. העיתונאי רמי יונס והאמנת טליה הופמן ישוחחו על פעולות אמנותיות ותקשורתיות, שמרחיבות את תפיסת המציאות. בין המיצגים והמופעים יתקיימו סיורים מודרכים, שידגישו את הקשר האישי החם שנוצר בין הקהילה המקומית לבין האמנים.
האמנים המשתתפים באירוע: שרה רייזמן מארה"ב, רמי יונס, מירה לפידות, נתנאל פורטיה מארה"ב, מאיה בלזיצמן, הדס עפרת, שיראל הורוויץ, אמירה פודי, רונן שהרבני, חוסני אלח'טיב שחאדה, נרדין סרוג'י, מיכל סממה, מיזם PINK FRONT, בן אילון, חנה אנושיק מנהיימר, ורדית גרוס, סעיד אבו שקרה, יניב טייכמן ואריאל קסיס, טניה כהן-עוזיאלי, הילה כהן שניידרמן, סלה-מנקה, דרורית גור-אריה, מאיר טאטי, שקד מוכיח וטליה הופמן.
אוצרת הכנס היא שחר בן נון, לצד האוצרת הראשית, מילנה גיצין-אדירם. האירוע מומן בתמיכת שגרירות ארצות הברית, הכניסה אליו היא חופשית ובהרשמה מראש, וכאן אפשר לעיין בתוכנית המלאה.