"דור יצא אתמול לפקוד קברי חללי צה"ל יחד עם חברים שלו ליחידה, במדים. יום קודם העניק לו המפקד הקודם שלו את הכומתה שלו עם הרקע האדום מתחת לסמל. לגמרי מרגיש חלק ומרגיש משמעותי". כך נשמעו עשרות הורים שכתבו לי בעקבות אירועי יום הזיכרון האחרון. "כל כך שמחה על הזכות שניתנה להם להתגייס, ועוד בגיוס חובה", כתבה אם אחרת. עבור אותם הורים עצם המחשבה על גיוס לצבא היה מלווה בחרדה. ביום העצמאות ה-75 שני חיילים מתוך 300 שהתגייסו דרך תוכנית "תתקדמו" לגיוס חובה של צעירים עם אוטיזם, נבחרו להיות בין 120 מצטייני נשיא המדינה, נתן סעדה וגד דיאמנט. שניים לעומת 118 חיילים אחרים שנבחרו מתוך מעל 140 אלף משרתים שאינם על הרצף האוטיסטי. תעשו חשבון.
4 צפייה בגלריה
חיילים מצטיינים על הספקטרום
חיילים מצטיינים על הספקטרום
המצטיינים וההורים בבית הנשיא. מימין נתן סעדה והוריו, משמאל גד דיאמנט והוריו. צילום: יוסי סעדה.
"בתור התחלה, היה לי פטור משירות צבאי, על אף שמאוד רציתי להתגייס ולשרת בצבא", מספר סעדה, שהתגייס במחזור הראשון של תוכנית "תתקדמו" ביולי 2021. כששאלתי אותו ואת גד מה הופך אותם למצטיינים, גד חייך בשובבות: "את האמת שזה כבר הפעם לא יודע כמה של: 'כל הכבוד גד, אתה מצטיין'".
שניהם בחורים רציניים מאוד, ואם הם עושים משהו הם יעשו אותו הכי טוב שהם יכולים. כשגילינו שנתן מדבר ארבע שפות בצורה מושלמת – צרפתית, אנגלית, ספרדית ועברית, שיבצנו אותו לחטיבת קשרי החוץ של צה"ל (כיום "תבל" באגף אסטרטגיה ומעגל שלישי). שם, במשך מספר חודשים הוא חקר בצורה יסודית שלא הייתה מביישת חקירת שב"כ, את חמ"ל התיאום המשותף עם הצבא האמריקאי, שמאוד נדרש למדינת ישראל בחירום. "מרמת כשירות בינונית הוא הפך להיות ברמת כשירות גבוהה", מעיד סגן-אלוף שחר שושנה, ראש ענף צפון אמריקה. ניכר עד כמה הוא מעריך את נתן ונלחם כדי שיגיע למעמד של מצטיין נשיא. "זו יכולת מאוד ייחודית, היא לא קיימת במקומות אחרים", הוא מספר על נתן בגאווה.
צפו בסרטון המציג את נתן סעדה וגד דיאמנט, הזוכים ב"מצטיין הנשיא" 2023:
"הם מאוד רתומים למשימה, אני לא צריכה להסביר להם את האחריות, הם מבינים ולוקחים אותה לידיים ובאמת מממשים אותה".

"בכל הקשור לניידות, נתן עדיין אינו עצמאי"

גד לא יודע מדוע בחרו הוריו לספר לו על האבחון רק אחרי גיל 19, כמה חודשים לפני גיוסו, אבל אין בו כעס כלפיהם, ההפך, הוא צעיר שניחן בסבלנות ובנימוס חפים מכל ציניות שכל כך נדירים כיום. במשך שנים ההורים התלבטו והשוו בינו לבין אחיו התאום, שאובחן בגיל צעיר, אך מצבו בבית הספר התדרדר עד שגד הפסיק לבקר בו בעקבות תחושה שהוא "שקוף". השינויים ברמה היומית של מערכת השעות הובילו למעבר לתיכון "אנקורי", שם הוא חווה פריחה חברתית ולימודית וזכה להערכה מצד המורים. "מבחינתנו זו רק אפשרות להבין דברים אחרת ולעזור בהתאם", מספרת רעות אמו, על האבחנה של גד כאוטיסט שהתקבלה בגיל 16.
4 צפייה בגלריה
חיילים מצטיינים על הספקטרום
חיילים מצטיינים על הספקטרום
נתן סעדה בפעילות עם הצבא האמריקאי. צילום: חטיבת תבל, צה"ל.
כבר בשיחה קצרה אפשר להבין שנתן הוא בחור מאוד ענייני עם הרבה רצון טוב ללמוד ולהשתפר. הוא קצת מזכיר את גד, אבל זריז ממנו ויורה מילים בצרורות שאפילו למכשיר ההקלטה היה קשה לעמוד בקצב. "אני חושב שמה שמייחד אותי במובן של האוטיזם זה שקודם כול אני חייל מאוד צייתן, עוקב אחרי ההוראות והפקודות ועושה את המשימות שצריך לעשות", הוא מספר. תמיד היה זקוק להכוונה ולכן גם שולב בכיתת תקשורת, אבל אל תדאגו לו, הוא יודע לשאול שאלות באותה המהירות שבה הוא מדבר, והמפגש איתו הוא צלילה לתוך ספר היסטוריה, תחום שנתן מאוד אוהב, בנוסף לחיבתו הגדולה לקולנוע.
הגיוס לצה"ל מאוד תרם לנתן, לא רק שהוא השתפר מאוד חברתית ומוצא את עצמו עם מעגל רחב של אנשים שאיתם הוא מדבר, הוא גם מסוגל כיום להגיע לבדו בתחבורה ציבורית, נושא שהתקשה בו בעבר. כהרגלו, ידע לרתום את כל ההזדמנויות שצה"ל העניק כדי להתקדם, כמו יוזמה והובלה של פרויקטים בצורה עצמאית. "גם גד השתפר מאז הגיוס לצבא וכיום הוא הרבה יותר פתוח, משתף ונוכח חברתית, מה שתורם לאווירה חיובית", מעידה סגן-אלוף ענבר סלומון, המפקדת שלו.
4 צפייה בגלריה
חיילים מצטיינים על הספקטרום
חיילים מצטיינים על הספקטרום
גד דיאמנט בטקס חיילים מצטיינים, בית הנשיא. צילום: באדיבות תאגיד השידור הציבורי.
כמו נתן גם גד קיבל פטור משירות צבאי בגיל 16, שאותו ביטל כדי להתגייס במחזור השני בדצמבר 2021. "בחרתי ללכת לתוכנית 'תתקדמו' כי היא נתנה לי את האופציה הטובה ביותר להתגייס, שאני רואה בה מחויבות, ובפן האישי גם חלום שהייתי רוצה להגשים בשביל מישהו". לאחר הטירונות שובץ כמש"ק חומרים מסוכנים בפיקוד העורף, תפקיד חשוב באכיפה של הנחיות פיקוד העורף במרחב האזרחי, בפרט במצבי חירום כמו נפילת טיל או רעידת אדמה.

"אוטיזם. אפשר להגיד את זה, זה מונח על השולחן"

"הבעיה עם המובן מאליו", כפי שוולטר ניסח במאה ה-18, "שהוא אינו מובן מאליו". אוטיסטים תמיד ידעו להצטיין, זה המובן מאליו. "ברגע שהמפקדים היו מוכנים לקבל, אז החבר'ה האלו המשיכו שלוש שנים, חלק קיבלו חיילים מצטיינים וחלק נשארו בקבע", אומר הפסיכיאטר ד"ר נחום כץ, סגן מנהל בית-החולים גהה, שבשנת 2007 היה שותף בהקמת התוכנית הראשונה בצה"ל לגיוס צעירים עם אספרגר בפרופיל 45, שנסגרה כעבור 3 שנים. "ברגע שאתה מכניס אותם למשבצת והם מתחברים לזה, הם מתפקדים הכי טוב בעולם".
לכן, כאשר שאלתי את המפקדים של גד ונתן מה הופך אותם למצטיינים, לא הופתעתי מתשובותיהם. "הם מאוד רתומים למשימה, אני לא צריכה להסביר להם את האחריות, הם מבינים ולוקחים אותה לידיים ובאמת מממשים אותה", אומרת סגן-אלוף ענבר סלומון, המפקדת של גד ושל עוד שלושה חיילים מתוכנית "תתקדמו" שגד סייע לשלב ביחידה. "גד וכל החיילים שלנו עושים תפקידים של 'חיילים רגילים' בצורה טובה יותר. יש להם הרבה יכולות אישיות במיקוד שלהם, בעשיה שלהם, במשימתיות שלהם, באיך שהם ניגשים לדברים ופותרים בעיות".
4 צפייה בגלריה
חיילים מצטיינים על הספקטרום
חיילים מצטיינים על הספקטרום
גד דיאמנט (יושב בצד ימין), סגן-אלוף ענבר (עומדת) וחיילים נוספים מתוכנית "תתקדמו" שמשרתים איתו. צילום: פיקוד העורף.
סגן-אלוף שחר מחדד את החשיבות: "אוטיזם, אפשר להגיד את זה, זה מונח על השולחן ולא נכון להתעלם מזה, יש בו ערכים ייחודיים שלא קיימים אצל אף אחד אחר. לא להיבהל מזה. זה כלי והוא כלי אחר, הוא מביא יתרון יחסי אדיר, פשוט צריך למצות אותו נכון וצריך לעזור לדבר הזה להיכנס נכון למגרש ולהיות מפקדים כמו שחינכו אותנו". עד סוף שנת 2023 יתגייסו עוד כ-200 חיילים על הרצף לצה"ל, ובשנת 2024 יצטרפו אליהם כמעט 300. נתן סעדה מבקש ממני להעביר להם מסר ברור וחד כהרגלו: "לנסות להעז, לקפוץ למים, לנסות. זה בסדר לטעות לפעמים כי אלו החוויות שאנו תמיד לומדים מהן הכי טוב".
  • סרן אודי הלר הוא אוטיסט, יזם תוכנית "תתקדמו" בצה"ל. פעיל חברתי וחוקר צבא ומוגבלות. למד לתואר ראשון ושני במדעי המחשב וחניך בתוכנית "להבות" של יחידה 8200.
  • סייעו בהכנת הכתבה דוברות אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, ודוברות פיקוד העורף.