בכמה מהכפרים הבדואים הלא מוכרים בנגב מיישמים בימים אלה רעיון יצירתי ונועז במיוחד - מכולות ענק הקבורות בחול - בניסיון לפתור את בעיית המחסור במרחבים מוגנים ביישובים אלה.
היוזמה עלתה באחד הדיונים שקיים מוחמד אלנבארי - מהפעילים החברתיים הבולטים בחברה הבדואית ויו"ר הוועד המנהל של פרויקט "כוכבי המדבר" להכשרה וטיפוח של בני נוער בדואים בנושא המחסור במיגון בכפרים הלא מוכרים. אחד המשתתפים בפגישה העלה רעיון תיאורטי - לחפור בורות ולטמון מכולות בקרקע, וליצור כך מקלטים מאולתרים אך אמינים במרכז הכפרים. הארגון לקידום החברה הבדואית "ינאביע" החל ליישם את הרעיון, ורתם את "כוכבי המדבר" למשימת הביצוע, בזכות יכולתו של הארגון לגייס מתנדבים ולהוציא לפועל פרויקטים גדולים.
3 צפייה בגלריה
מכולות קבורות בחול כמיגוניות - כוכבי המדבר
מכולות קבורות בחול כמיגוניות - כוכבי המדבר
באין פתרון אחר למרחב מוגן, המכולות הקבורות בחול משמשות תחליף מתבקש למקלט
(כוכבי המדבר)
3 צפייה בגלריה
מכולות קבורות בחול כמיגוניות - כוכבי המדבר
מכולות קבורות בחול כמיגוניות - כוכבי המדבר
רעיון נועז, ביצוע מאתגר, אבל יישום מוצלח. מכולות שהוטמנו בכפרים שונים
(כוכבי המדבר)
הרעיון הלא שגרתי כבש את לבם של גופים ואנשים רבים, ששמחו לתרום ולסייע בהגשמתו. בשלב ראשון נדרשו הנציגים של "כוכבי המדבר" לאתר מכולות מתאימות ולרכוש אותן. הם יצרו קשר עם הנהלות הנמלים, ואלה איתרו למענם מכולות פנויות, שנרכשו במימון "ינאביע". חברת ICL התנדבה לממן את הובלת המכולות מהנמל עד לאתר הריכוז והתפעול של "כוכבי המדבר" ביישוב לקייה, שם הן עברו תהליך של חיזוק ואיטום בידי בעלי מקצוע.
בשלב הבא נשכרו מובילים ודחפורים לסייע בהעברת המכולות לכפרים, וכן בחפירה ובהטמנה שלהן בקרקע. בכך סייע הפרויקט בעקיפין גם לקבלנים מקומיים, שפרנסתם נפגעה בעקבות מצב החירום. התיאום וההפקה נעשה בהתנדבות בידי אנשי "כוכבי המדבר", ומתנדבים שהפעילו קשרים ונחלצו לסייע. המכולות הוטמנו בכפרים לא מוכרים שאינם משויכים לשום מועצה אזורית, אך נמצאים בטווח הטילים, בהם תל אלמלח (ליד ערערה), רוויס, אלפורעה, אם אלעגרב ועוד.
בשעת אזעקה עליהם להצטופף בתוך המכולה ביחד, גברים ונשים שאינם בהכרח בני אותה משפחה. זה לא תאם את הקודים התרבותיים והמסורתיים, ולכן מנהלי הפרויקט השתדלו להטמין מכולות בין בתים של אחים, או במרכז המגורים של חמולה מסוימת
3 צפייה בגלריה
מכולות קבורות בחול כמיגוניות - כוכבי המדבר
מכולות קבורות בחול כמיגוניות - כוכבי המדבר
תהליך החפירה וההטמנה בקרקע באחד הכפרים. הכרח להתגבר על מסלעות וקשיים אחרים
(כוכבי המדבר)

מכולה אחת, משפחה אחת

את יישום הרעיון ליוו אתגרים רבים, בעיקר פיזיים. הכפרים עצמם מרוחקים ולא מאוד נגישים, ולא פשוט למשאיות להגיע אליהם. בכל כפר היה צורך לזהות אתר שהוא מספיק מרכזי וקרוב וגם מתאים לחפירה של שלושה מטרים לתוך האדמה, לפעמים תוך התגברות על מסלעות וקשיים אחרים. כך, למשל, לא תמיד אפשרו תנאי השטח ליצור דרך מונגשת לבעלי צרכים מיוחדים אל המיגונית. גם העובדה שהמכולות מוגבלות בגודלן היתה אתגר - כי לא תמיד הן מתאימות להכיל את כל אנשי הכפר.
והיו גם קשיים על רקע תרבותי: הפרויקט סיפק לכל כמה משפחות מכולה אחת. זה מצב שעלול ליצור בעיה בכפרים, שאוכלוסייתן מאוד מסורתית. המשמעות היא שבשעת אזעקה עליהם להצטופף בתוך המכולה ביחד, גברים ונשים שאינם בהכרח בני אותה משפחה. זה לא תאם את הקודים התרבותיים והמסורתיים, ולכן מנהלי הפרויקט השתדלו להטמין את המכולות בין בתי משפחות של אחים, או במרכז המגורים של חמולה מסוימת, להבטיח שבין המתגוננים תהיה כמה שיותר קרבה משפחתית.
בכפרים עצמם אין אזעקות, אבל בחלקם הן נשמעות מהישובים הסמוכים, וברוב המקרים התושבים נעזרים באפליקציית צבע אדום של פיקוד העורף. מובילי הפרויקט בחרו להטמין את המכולות-המיגוניות הראשונות ביישובים שנפגעו, והתושבים משתמשים בהן בכל אזעקה

"המון אנשים מבקשים שנגיע אליהם"

ב"כוכבי המדבר" הקימו חמ"ל קטן לניהול האופרציה. תושבים וראשי משפחות שולחים בקשה מפורטת עם שם הכפר, מספר האנשים והמיקום מדויק, והחמ"ל בודק אם הכפר אכן לא שייך לשום מועצה אזורית ונמצא בטווח הטילים. אם כן -הוא נוסף מייד לרשימת היעדים.
בכפרים הלא מוכרים יש מודעות גבוהה מאוד לצורך במיגון, לצד פחד וחרדה, בעקבות הפגיעות הישירות שספגו כמה מהם ב-7 באוקטובר. הרקטות של חמאס הסבו שם קורבנות רבים ואבידות ברכוש. בכפרים עצמם אין אזעקות, אבל בחלקם הן נשמעות מהישובים הסמוכים, וברוב המקרים התושבים נעזרים באפליקציית צבע אדום של פיקוד העורף. מובילי הפרויקט בחרו להטמין את המכולות-המיגוניות הראשונות ביישובים שנפגעו, והתושבים משתמשים בהן בכל אזעקה.
"תושבי הכפרים מאוד מתרגשים מפרויקט המיגוניות", מספרים ב"כוכבי המדבר". "יש המון פניות של אנשים שמבקשים שנגיע אליהם. אחרי כל הטמנה הם אסירי תודה, ממש רואים את ההקלה על פניהם".
סיוע נוסף התקבל מהבוגרים בתוכניות המנהיגות של "כוכבי המדבר" - עשרות אנשים צעירים, שלמדו והתחנכו בארגוני הנוער, תוכניות היזמות והחינוך הבלתי פורמלי שמפעיל הארגון. הם מסייעים בתיאומים, לוגיסטיקה, קשר עם הכפרים והמשפחות, קידום המודעות בכפרים, עזרה בחפירות ובמילוי שקי חול וגם בהתקנת אפליקציות ומשלוח מיקומים.


.
פורסם לראשונה: 08:05, 24.11.23