בישראל 2022 חיים למעלה משלושה מיליון ילדים. בשנתיים האחרונות כולם הפכו מודעים עד כאב (תרתי משמע) למצבם הבריאותי, והחרדה מלחיות בצל מגפה בינלאומית, לא פסחה גם עליהם. איך מתווכים להם את אותה מחלה מסתורית שאוסרת עליהם להיפגש עם חברים, מחייבת אותם לעבור בדיקות לא נעימות ואולי אף לחוות אותה, על כל תסמיניה? כיצד מנגישים לאותם ילדים את המידע ואת ההליכים הרפואיים? איך 'מתרגמים' אותם באופן שיבינו?
צפו בצוות החינוכי מעביר את התוכנית לילדים:
תשובה לשאלות הללו מציעה אנג'לה וסרמן, יזמת מהמרכז החינוכי שבבית החולים העמק בעפולה. לפני כארבע שנים החליטה וסרמן, מטפלת באמצעות היצירה והבעה במרכז החינוכי, לפתח פרויקט ייחודי בשם "בית חולים לבובים" המבוסס על התוכנית הבינלאומית "בית חולים לדובים" שבה התנסתה בעבר.
התוכנית פותחה בעקבות הצרכים המשותפים של הצוותים הרפואיים והחינוכיים יחד, אל מול הנחיצות החינוכית-אשפוזית של ילדים ובני משפחותיהם. התוכנית מחוברת למציאות הטיפולית-רפואית של הילד ומדברת בשפה שלו. כל ילד רשאי לבחור בובה, שתלווה אותו לאורך תקופת הטיפול, מהקליטה ועד השחרור, תוך התנסות במכשור רפואי אמיתי ומסמכים רפואיים, כל אלה כאמצעי מתווך להליכים רפואיים. באמצעות הדגמה משותפת על הבובה, מכינים את הילד להליכים הרפואיים כמו בדיקת דם, סוכרת, סי. טי, הכנה לניתוח ועוד.
לפני כשנה, בעקבות מגפת הקורונה, החליטה וסרמן, הפעם בשיתוף עם עמוס עוז, הרכז הפדגוגי, ועם מנהל המרכז החינוכי, יקי פרידמן, להגיש יוזמה לתוכנית הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות (ע"ר) במיזם משותף עם משרד החינוך.
5 צפייה בגלריה
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
(צילום: מרכז חינוכי העמק)
היוזמה שקיבלה את השם "חדשנות וירטואלית" מבקשת להרחיב את הפעילות הזו מבית החולים אל הקהילה, במסגרת הצרכים החדשים שנוצרו בשנים האחרונות בשל נגיף הקורונה. היוזמה התקבלה לתוכנית והם החלו להפיץ את הבשורה בבתי הספר והגנים שבעיר עפולה, ביחד עם הצוות לילך ראובן ועירית הרדי.
"החלטנו לפתח סדנאות שרלוונטיות לתקופה. סדנה ראשונה היא כמובן סדנת קורונה - אנחנו מגיעים אל הילדים עם הבובות ויחד מבצעים בדיקות PCR, משחקים עם המטוש ועם הבובה ומדמים בדיקת קורונה שגרתית. מציגים לילדים את התהליך הארוך עד לקבלת התשובה של בדיקת הקורונה ומסבירים על אודות הווירוסים והנגיפים השונים. בכך נושא הקורונה ברור יותר ומאיים פחות", מפרטת וסרמן.
"סדנה נוספת היא סדנת החורף שמתמודדת עם אילוץ של רבים מהילדים לעבור חיסוני שפעת, כמו גם ביקורים תכופים אצל הרופא שמצריכים בדיקת גרון, אוזניים, מדידת חום ועוד. כמובן שהכול מתורגל על הבובות יחד עם הצוותים החינוכיים שלנו שמגיעים אל בתי הספר והגנים.
"בדרך זו אנו עוזרים לילדים להפחית את הלחץ והחרדה מפני הבדיקות השונות שיצטרכו לעבור גם הם במוקדם או במאוחר, וחושפים בפניהם את האביזרים השונים בהם הרופא משתמש כמו סטטוסקופ, מדחום ועוד", היא מסבירה.
"סדנה נוספת היא סדנת היגיינה ומוכנות לכיתה א', שעוסקת למשל בבדיקת עיניים, שנעשית לפני הכניסה לבית הספר. הסדנה מתרגלת פעולות ניקיון שיועילו בנושא ההיגיינה ויסייעו להפחית את אחוז החולים, גם בקורונה, בבתי הספר והגנים", טוענת וסרמן.
5 צפייה בגלריה
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
(צילום: מרכז חינוכי העמק)
חגית, אמא לילד בגן זמיר שהשתתף בפרויקט משתפת: "בעקבות פרויקט ביה"ח לבובים, בני, שעבר בחייו לא מעט טיפולים וניתוחים ופחד מאוד מסגל הרפואה, התחיל לשתף פעולה. בפעמים האחרונות שהיינו בבדיקות טרום ניתוח בבית החולים, וגם אצל הקרדיולוג ילדים, ניכר כי חל אצלו שינוי חיובי אמיתי שנוצר בעקבות הפעילות שהתקיימה בגן. אני מודה על הרעיון המקסים והמועיל. במיוחד שמדובר שבילד מאוד עקשן, עם צרכים מיוחדים, שפעילות זו הייתה לו לעזר ממש".

"עכשיו אוכל להסביר להורים שלי על הקורונה"

בימים אלו הם מפתח צוות היוזמה סדנה שעוסקת באלרגיות, שפותחה בשל צורך אישי ספציפי בבית ספר "בית החינוך" בשוהם, שבו לומד ילד אלרגני בסיכון חיים. באמצעות הסדנה ילמדו הילדים את ההשלכות החמורות העלולות להתפתח בשל החשיפה לאלרגנים שונים, והחשיבות בשמירה והגנה על החברים המתמודדים עם האלרגיה.
יקי פרידמן, מנהל מרכז החינוכי העמק מספר: "לצערנו בשלב מוקדם או מאוחר, כמעט כל ילד יצטרך להגיע לבית החולים בשל סיבה כזו או אחרת, וכמובן לרופא או רופאת המשפחה. באמצעות הסדנאות השונות אנו מפחיתים את מדד הלחץ והחרדה של הילדים וגורמים להם לחוות את הביקור הרפואי בצורה קצת יותר רגועה, אחרי שהם מכירים כבר את רוב האביזרים ואפילו מבינים את התהליך של חלק מהפרוצדורות הרפואיות".
5 צפייה בגלריה
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
(צילום: מרכז חינוכי העמק)
פרידמן ומובילי היוזמה שואפים שהתוכנית תגיע לכמה שיותר בתי חולים, וכמובן לבתי ספר וגני ילדים בארץ. באמצעות הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות הם הכינו מערך פדגוגי שלם אותו יוכלו להפיץ למוסדות הרלוונטיים, ובכך יעזרו לאלפי ילדים להוריד את מפלס הלחץ והחרדה בכל הנוגע לפרוצדורות הרפואיות שיאלצו לעבור במהלך חייהם.
דויד, תלמיד כיתה א', בבית החינוך שוהם, משתף: "אני שמח שהשתתפתי בסדנה, עכשיו אוכל להסביר להורים שלי על הקורונה. לפני הסדנה הרגשתי פחד, אבל עכשיו אני מבין יותר איך מתבצעת הבדיקה עם המטוש, ומה עושים איתה אחרי שבודקים אותי".
מיקה דפני, המנהלת הפדגוגית של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, מסכמת: "אנו מאמינים בכוחם של נשות ואנשי החינוך בשדה לאתר צרכים אקטואליים ולפתח עבורם פתרונות רלוונטיים. אנו מבקשים להעניק כלים יזמיים, כמו גם זהות ותפיסת תפקיד, שיאפשרו לאנשי ונשות חינוך יצירתיים ופרואקטיביים להיות לסוכני שינוי באקוסיסטם החינוכי כולו".
5 צפייה בגלריה
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
(צילום: מרכז חינוכי העמק)

5 צפייה בגלריה
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
בית חולים לבובים
(צילום: מרכז חינוכי העמק)