על רקע ההסלמה והמתיחות הביטחונית הגוברת יש קרן אור של תקווה: סיום תוכנית ראשונה לעסקים שהמשתתפות בו הן נשים יהודיות וערביות ממערב ומזרח ירושלים שלומדות ועושות עסקים יחד.
מדובר בתוכנית מיוחדת ורחבת היקף שגייסה מאות נשים יהודיות וערביות ממערב ומזרח ירושלים והסביבה, ומסייעת להן בהקמה ובניהול של עסק בבעלותם.
צופית גורדון מנכ"לית עמותת "יוזמות עתיד" המסייעת לנשים המגיעות ממצבים של משבר כלכלי להקים עסק עצמאי ומעניקות להן אלטרנטיבה תעסוקתית, היא זו שמובילה את הפרויקט החשוב הזה. "מהות המפגשים היא לא להביא את השלום אלא להקים עסק. וזה מה שאנחנו עושים" היא מסבירה.
"אז כשעולה שיח קשה בואטסאפ הקבוצתי, בדרך כלל זה קורה אחרי פיגועים, אנחנו מטפלים בזה אבל לא מתחילים לקיים דיון על כך. התוצאה היא שהנשים היהודיות וגם הערביות, שחלקן לא יודעות עברית בכלל, יוצאות מהמפגשים הללו עם הערכה הדדית ולפעמים שיתופי פעולה עסקיים וכן, עם ההיכרות יש גם הרבה כבוד הערכה והערצה הדדיים על העשיה והדרך".
גורדון מסבירה שתהליך ההכשרה כולל גיבוש הרעיון העסקי, בניית חזון, תמחור, מיתוג ושיווק העסק, התנהלות מול הבנק ועוד, "אבל התוכנית הזאת שואפת לעשות יותר: היא מקדמת חיבורים כלכליים בין שני צדי העיר ירושלים דרך קידום שיח ושכנות בין היזמיות", מדגישה גורדון ומשתפת כי בתוכנית שהסתיימה רק לאחרונה לקחו חלק כמאה נשים ממזרח העיר ומאה נשים ממערבה, בגילאי 25-50. "השותף לכולן הוא, שהן שואפות לעשות את הצעד המלא לקראת הפיכתן לבעלות עסק קטן" היא מסבירה.
3 צפייה בגלריה
מזרח מערב
מזרח מערב
"פתאום הבנתי את הנשים הערביות שמעולם לא הכרתי קודם ושלא היה סיכוי שאכיר ללא ההכשרה הזו". אלישבע שוק
(צילום: אביגיל פיפרנו באר)
החתומה על התוכנית היא עמותת "יוזמות עתיד" המלווה נשים בתהליכי הקמה ופיתוח של עסקים עצמאיים. היקף התוכנית הוא רחב ביותר ויגיע לכדי אלף יזמיות, מחציתן ערביות ומחציתן יהודיות, על פני תקופה של שלוש שנים.
אחת מהיזמיות הבולטות שהשתתפה בתוכנית היא אלישבע שוק (27), חרדית בעלת עסק לפרסום ושיווק לחברות ולעסקים בציבור הכללי למגזר החרדי בשפה ובפלטפורמה המתאימה למגזר. שוק, חרדית ליטאית המתגוררת בביתר עלית, אם גם לארבעה ילדים בני חצי שנה, שנתיים, שלוש וחמש. "פתאום הבנתי את הנשים הערביות שמעולם לא הכרתי קודם ושלא היה סיכוי שאכיר ללא ההכשרה הזו", היא אומרת בחיוך.
שוק משתפת על חוויותיה מאחד הבקרים בהם הייתה בדרכה למפגש ואיתה ברכב מימי, התינוקת שלה בת החצי שנה שהיתה אז בת חודש ("היוזמת הכי צעירה שהייתה אי פעם ושלא פיספסה אף מפגש").
"זה היה בוקר יום חמישי, יצאתי מהבית לכיוון ירושלים לתוכנית. כשהתינוקת נמצאת ברכב, באמצע הנסיעה אבן נופלת על השמשה הקדמית, היא מתנפצת, האבן מגיעה מכיוון הכפר הצמוד, ואדי פוקעין על יד חוסאן. הטלטלה הגדולה שעברנו קשה לתאר במילים, זעזוע גדול, אני באוטו, בעלי והתינוקת הפיצית הזו. אני המומה וכואבת ולא נעים להגיד כועסת מאד. אני יודעת שאני הולכת עכשיו לתוכנית לפגוש נשים מהחברה הערבית ואני אמורה להתנהל איתן כאילו האירוע שחוויתי לא קרה. באותה נקודה לא הייתי בטוחה שאני יכולה לעשות את זה. עלו לי כל מיני מחשבות לראש של כעס, של אכזבה, התחושה הייתה שאני רוצה לזרוק הכל ולהגיד שלום לתוכנית הזו ולמפגש הזה. אמרתי לבעלי 'מה אני צריכה את זה, איך זה יכול לעזור לי עכשיו?'", היא מתוודה.
"עם התחושות הללו אני מגיעה למפגש ונכנסת אל החדר. אנחנו קרוב ל-50 נשים וסדנת צילום לרשתות החברתיות כבר התחילה. תוך דקות אני מוצאת את עצמי מוסטת לגמרי מהאירוע ההוא. פתאום העסקים הם אלו שבאוויר. אנחנו יושבות ערביות ויהודיות מעורבבות יחד, מדברות על העסק, עושות סרטונים לעסק ולאט-לאט משהו בי קצת שוכח ממה שהיה, היינו נטו נשים שבאנו להקים עסקים, למצוא את הפרנסה שלנו בכבוד ולא משנה אם אנחנו ערביות או יהודיות – אנחנו כולנו בנות אדם. לאט-לאט הגוף, המחשבות והחרדות הגדולות שהייתי בהם וכל הלחץ מתחילים להירגע. בהמשך עברנו לשבת בקבוצות מצומצמות יותר. ישבנו ודיברנו פתוח מלב אל לב בצורה הכי פשוטה שיש, וגיליתי נשים מדהימות משני צידי המתרס, יזמיות מצליחות, אימהות כמוני, שבאות ממקום אפילו יותר נמוך וקשוח ממני, צולחות את משברי החיים ועושות הכל כדי להגיע לעצמאות כלכלית למרות ההתמודדות עם קשיים שלא יאמנו", משתפת שוק.
"מפגש אחר מפגש למדתי להעריך את הדרך שהן עושות, הרי בסופו של דבר, כולנו נשים. נשות עסקים. יזמיות. וכן, גם אימהות שממש כמוני באות באומץ בנחישות ורוצות להגיע למקום טוב ומצליח יותר. פה, לראשונה למדתי שעם כמה שאנחנו שונות ככה אנחנו דומות וחולקות את אותו גורל בחיים".
על העסק שעבורו הגיעה למפגשים היא מספרת: "גם העסק שלי הוא שובר גבולות. הוא שונה, הוא פותח צוהר לעולם לא מוכר, מחבר קשר וגשר בין העולמות, זה לקום ממקום נמוך ולומר, 'עד כאן' ולפתוח את המגזר החרדי לעוד עסקים ולעוד תחרות. מי יודע, אולי עוד אעשה את זה בעתיד מתי שהוא גם במגזר הערבי".

קרש הצלה וקרן אור

עליה מוסלח לא ממש זוכרת את היום שזה קרה כששוק נכנסה סוערת אל המפגש ומנקודת מבטה היא מספרת "אני מבינה את הסערה שלה בטח כשהיא עם תינוקת. זה משהו שאסור לעשות. אני נגד אלימות משני הצדדים".
מוסלח (42)משכונת ג'בל מוכבר, נולדה וגדלה בשכונת שייח ג'ראח בירושלים במשפחה בת 11 אחים ואחיות. היא אם לארבעה ילדים בגילי 17, 15, 13, ו-9. לפני התוכנית, היה לה אתר אינטרנט בשם Sweet Berners, באמצעותו מכרה מזכרות שהיא מייצרת נרות משעווה לארועים מיוחדים. "בעקבות התוכנית, כיום, אני מצליחה לעבוד דרך האתר. תיקנתי אותו וכבר יש לי לקוחות".
3 צפייה בגלריה
מזרח מערב
מזרח מערב
"בעקבות התוכנית, כיום, אני מצליחה לעבוד דרך האתר. תיקנתי אותו וכבר יש לי לקוחות". עליה מוסלח
(צילום: אביגיל פיפרנו באר)
לפני שנה וחצי בצעד אמיץ התגרשה מבעלה והפכה בעל כורחה לאם חד הורית. הסיטואציה החדשה אילצה אותה לחשוב על פרנסה מעבר לעבודת האדמיניסטרציה בה היא עובדת שנים רבות בשייח ג'ראח.
היעדר אם שנפטרה לפני שבע שנים, וניתוק מאב שהחל לסייע אחרי גירושיה עד שראה ש "זה רציני ושזו סיטואציה שהולכת להימשך כי אנחנו זקוקים לעזרתו וזה נעשה עליו כבד. הוא מהר מאוד התהפך ושיכנע אותי בהתעקשות לחזור לגרוש שלי. הוא סירב לסייע והקשר בינינו התנתק. עד לאחרונה שהרגשתי שמחלתי לו וגם החלטתי שהילדים זקוקים לסבא לחדש את הקשר. משפחה זה דבר חשוב".
הוא מסייע לך? "אמנם יש קשר עם אבא אבל לא כמו קודם. אין ניתוק אבל הוא לא עוזר. הוא אומר: "זו ההחלטה שלך את תקחי את אחריות עליה ותסתדרי לבד. ואת חיה ורואה שאי אפשר להסתדר ככה לבד עם ארבעה ילדים".
בנקודת זמן זו העמותה היתה עבורה קרש הצלה וקרן אור לתקווה גדולה לעתיד אחר עבורה ועבור ילדיה הקטנים. "המציאות היתה שלא להוריי וגם לא לעשרת אחיי אין השכלה. אמא היתה עקרת בית ורוב אחיי סיימו בקושי את התיכון, חלקם לא צלחו אותו. אני היחידה מהמשפחה שלמדה באוניברסיטה ויש לי תואר ראשון בחינוך מיוחד. את בעלי, שלא הכרתי קודם, הכרתי בשידוך כמו שנהוג אצלנו. לא היו לי הרבה ברירות. זה מה שההורים קבעו. מאז הגירושין ההכנסות לא מספיקות ולא משנה כמה אנסה להצטמצם וכמה אוותר על דברים עבורי או עבור ילדיי. כשאת צריכה לטפל בארבעה ילדים ואת לבד, נופלים לך אסימונים ותובנות. מהר מאוד הבנתי שאני חייבת למצוא מקור פרנסה טוב יותר שיאפשר לי עצמאות כלכלית, גמישות והצלחה".
מוסלח משתפת בבעייתיות שבעבודה עצמאית לאישה במגזר, ובכלל: "אני לא יכולה לעבוד בכל עבודה. לא כל עבודה מתאימה לאישה לבד. לא כל עבודה מתאימה כשיש ארבעה ילדים לטפל בהם. הבנתי שבכלל לא בטוח שאצליח למצוא עבודה אחרת או עבודה נוספת שתתאים לתרבות שלי ולצרכים שלי כאמא. ככה הגעתי לתוכנית של 'יוזמות עתיד'".
איך שמעת על התוכנית? "ראיתי פרסום בפייסבוק שפנה לנשים וזה התאים לי ולתרבות שלי, ולצורך שלי להקים עסק כדי לצמוח ממנו. בהתחלה, לא ייחסתי לזה חשיבות. אבל דווקא אז המודעה פתאום צצה אליי בכל מקום", היא צוחקת ומיד ממשיכה: "בפייסבוק, באינסטגרם, ממש הרגשתי שזה מסר עבורי. זה דיבר אליי. כן, אני רוצה להצליח, אני רוצה להרוויח יותר, רוצה לאפשר גם לילדים שלי השכלה גבוהה ודברים אחרים. מלאתי את המועמדות".
כעת בסיומה, מרגישה שהתוכנית תרמה לך? "התוכנית תומכת בנשים. דרך התוכנית הצלחתי לארגן את הרעיון העסקי ולקדם אותו ולהגיע למצב הזה. התוכנית נתנה לי ביטחון בעצמי, בעסק שלי וביכולת להצליח. גם הסביבה הנשית של נשים נוספות שרוצות להקים עסק או שיש להן עסק - נתנה לי כוחות. לפגוש בנשים שדומות לי, לא משנה אם יהודיות או ערביות, חלקן גם הן גרושות או חד הוריות ומבקשות לייצר לעצמן פרנסה טובה, לבנות את עצמן להצליח בשבילן ובשביל המשפחות שלהן – נתן לי הרבה תמיכה וגם השראה ולמרות שהסדנא הסתיימה, הליווי הצמוד עם המנטור והחברות מהעמותה ובכלל המנהלות בעמותה - ממשיך, כך שאת לא מרגישה לבד ויש לך תמיד למי לפנות".
3 צפייה בגלריה
צופית גורדון מנכ"לית יוזמות עתיד
צופית גורדון מנכ"לית יוזמות עתיד
"התוכנית מסייעת לנשים הללו לא רק להקים עסק אלא גם פותחת בפניהן צוהר לייצר ולבנות שיתופי פעולה" צופית גורדון מנכ"לית יוזמות עתיד
(צילום: נירי גטמון)
גורדון מנכ"לית "יוזמות עתיד", הפועלת מאז 2015, אומרת כי הסיפורים האופטימים של שוק ומוסלח, כמו של נשים רבות שצלחו את הסדנה ועמדו על הרגליים בכוחות עצמן ובעצמאות מרשימה, "מעודדים אותנו לפעול עוד ועוד למען עצמאותן ומתן אלטרנטיבה תעסוקתית של נשים נוספות".
על התוכנית הייחודית של נשות מזרח ומערב ירושלים והסביבה היא אומרת "לתוכנית קדם פילוט שנעשה ב-2018 עם קבוצה מאוד קטנה וזה נתן השראה לייצר משהו גדול יותר. התוכנית בשיתוף ארגון 'USaid' האמריקאי שמוכר בזירה החברתית הבינלאומית. לאחר שהגענו אליהם עם ההצעה הם קיבלו אותה ובהיקף ענק אנחנו נלווה אלף נשים לאורך שלוש שנים. הנשים מגיעות מחלקייה השונים של ירושלים כאשר מחציתן ערביות ממזרח ירושלים מבית צפפה, שועפט, בית חנינה ועוד. התוכנית מסייעת לנשים הללו לא רק להקים עסק אלא גם פותחת בפניהן צוהר לייצר ולבנות שיתופי פעולה", מסכמת גורדון. "אני לא מתכוונת שבהכרח יקימו עכשיו עסק משותף, אם כי זה אפשרי ויש כבר התחלות של שיתופי פעולה מהסוג הזה, אני מדברת יותר על נטוורק ושיתוף של ידע, שבסופו של דבר, אחת ועוד אחת שווה יותר".