באמצע השוק של מחנה יהודה עומד לו בחור צעיר, עם כיפה קטנה לראשו, ציציות שמתנפנפות ברוח וחיוך מאוזן לאוזן, הוא מפציר בעוברים ושבים לקחת ספרון ומדבקה מהשולחן שפתח לידו. "כמה זה עולה לי?" הם שואלים את השאלה הכי ישראלית, "זה יעלה לך בחיוך", הוא משיב להפתעת המתעניינים. נכון, גם זה לפעמים לא סודק את חומת הציניות הישראלית המוכרת, אך למה לדבר סרה? בדיוק את זה מנסה למנוע אותו צעיר באמצעות מיזם "לשון הטוב מדבר אליי" במסגרתו הוא מחלק לעוברי אורח חייכנים ספרון שמכיל סיפורים והלכות בנושא, שאולי אין אקטואלי ממנו בתקופת טרום הבחירות, אחדות ואהבת האחר.
הכירו את איתן פסקר (37), רווק, עובד במחלקת הנוער במנהל הקהילתי בירושלים, ובין לבין מתפעל צוות מתנדבים שמנהל את אחד הפורומים הגדולים ביותר ברשת החברתית שמטרתו היא עשיית חסד.
צפו בסרטון בו איתן פסקר מציג את מיזם "לשון הטוב מדבר אלי":
"בשנת 2011 הקמתי את קבוצת 'צריכים משו' בפייסבוק שמטרתה להרבות שלום ואחווה בין אנשים. הקבוצה בנויה סביב גורם שמאחד כי אני מאמין שכולנו משפחה אחת, גם אם ישנם אי אלו חילוקי דיעות".
בקבוצה חברים כבר למעלה מ-262 אלף משתתפים והיד עוד נטויה. ההסטוריה שלה מכילה אלפי מקרים של תמיכה ועזרה הדדית, מדברים קטנים שמתפרסמים כמו 'מישהו שכח תעודת חוגר באוטובוס' ועד למקרה של משפחת מצוקה שהקבוצה נרתמה לעזור לה. "פנה אלינו בחור שסיפר על אמא עם חמישה ילדים בלי אבא ברקע, שגרים בתנאים לא פשוטים בבית הרוס. הוא החליט לעשות להם 'מייק אובר'. הוא פרסם ותוך שעות הגיבו מאות פונים: אחד הציע לצבוע, אחר הגיע עם פטיש קונגו. אנשים תרמו שטיחים. ארונות. ציוד אלקטרוני. צבעו את הבית. הגענו למצב שהיינו צריכים לשנע ציוד ממחסנים לבית ועוד נותר לנו ציוד לתרום לאחרים".
3 צפייה בגלריה
איתן פסקר
איתן פסקר
איתן פסקר ושאר מנהלי קבוצת הפייסבוק "צריכים משו"
פסקר, שמתגורר בדירת שותפים בשכונת קטמון בירושלים, התייתם מאביו בגיל צעיר כשהיה בן שש: "רק אחרי שהקמתי את הקבוצה הגיע אליי דוד שלי ואמר לי 'אתה יודע גם אביך היה תמיד נענה לקריאות לעזרה, אפילו בשעות לא שגרתיות', כך שאני חושב שאני ממלא אחר הצוואה הרוחנית שלו".

מניסיון התאבדות לחגיגת נישואים

פסקר גאה לשתף כיצד בזכות קבוצת הפייסבוק הוא הציל חיים של בחורה: "באחד הלילות" הוא נזכר, "קיבלתי הודעה אנונימית בנוסח 'תודה על הקבוצה. כיף שיש מקום שעוזר אחד לשני. לילה טוב'. במקרה הייתי ער ועניתי 'תודה גם לך. כיף לשמוע פידבקים'. ואז היה השיבה לי נוסח לקוני של 'אני כבר לא אהיה פה אז תודה על נקודת האור שלכם'. ניבהלתי ויצרתי איתה קשר מיד. היא גוללה בפניי סיפור חיים קשה וסיפרה סיפרה איך עזבה את ביתה ונקלעה לקשיים ואף עברה תקיפה מינית. אני זוכר שהיא הטיחה בי 'איפה האלוקים שלך?' ולא יכולתי לענות לה. אבל בתוכי התפללתי לקב"ה שייתן לי את המילים הנכונות ושתהיה לי 'סייעתא דשמיא' (עזרה משמיים)", הוא משתף.
השניים שוחחו עד לפנות בוקר. "בסוף השיחה היא סיפרה שכבר הכינה סכין לחתוך את הוורדים. אבל אמרה לעצמה שאם היא עוזבת את העולם אז לפחות היא צריכה לומר תודה למי שבעולם כה אכזר, מייצג נקודת אור. היא התכוונה לקבוצת הפייסבוק שלנו". פסקר הפנה אותה לאנשי מקצוע ושנים אחר כך כשהיה במילואים הוא קיבל ממנה שיחת טלפון מפתיעה "היא אמרה לי: 'איתן, התארסתי, וזה בזכות הקבוצה, נשמח שתבוא לאירוסין'. הגעתי גם לחתונה ואפילו שמעתי ממנה שהתחילה לכתוב ספר על סיפור חייה. היא מספרת לי שבכל פעם שהיא מרגישה דכדוך היא נכנסת לקבוצה ושואבת ממנה כוחות". אגב, אחד ההישגים המרשימים של הקבוצה, שנוצרו ללא כוונה היא מפגש בין 20 זוגות שהתחתנו לאחר שנפגשו בקבוצה והעמיקו את הקשר בהמשך.
3 צפייה בגלריה
איתן פסקר
איתן פסקר
איתן פסקר בשוק מחנה יהודה בירושלים
(צילום: איתן אלחדז ברק)
"לצאת מהפייסבוק לשטח ולפגוש את האנשים"
לאחרונה, את האינטרקציה באמצעות המדיה החליט פסקר למקסם במגע ישיר עם אנשים. "הלב דחף אותי לצאת מהפייסבוק לשטח ולפגוש את האנשים. פרוייקט 'לשון הטוב מדבר אליי' צמח בעקבות המיזם המוכר של משפחת הלפרין 'לשון הרע לא מדבר אליי', החלטתי שאוסיף לזה עוד נדבך, אבל בלשון חיובית, וגם דייקתי את זה עבור עצמי כי קודם כל צריך לדבר 'לשון הטוב' עבור עצמך ורק אחר כך עבור אחרים".
את החוברת שהוא מחלק כתב עבורו הרב יעקב פייגנבוים שמלווה אותו עוד מהימים שפסקר היה חניך במכינה הקדם צבאית "קשת יהודה" שם פיגנבוים היה עבורו מדריך רוחני. רעייתו של הרב יצרה ספרון לילדים שמסביר את חשיבות "לשון הטוב" עם תיאור מקרים והתמודדות עמם. "הרב קוק אמר פעם ש'על ידי שנאת חינם נחרב הבית ועל ידי אהבת חינם הוא ייבנה", הוא מסביר.
3 צפייה בגלריה
איתן פסקר
איתן פסקר
איתן פסקר. "הרב קוק אמר פעם 'שעל ידי שנאת חינם נחרב הבית ועל ידי אהבת חינם הוא ייבנה".
(צילום: איתן אלחדז ברק)
פסקר פתח לפני יומיים (ג') במבצע גיוס המונים לטובת בניית מערכי שיעור שיופצו בבתי ספר והפעלת מערך של 20 דוכנים קבועים במקומות ציבוריים שיפיצו את המסר של "לשון הטוב מדבר אליי". הוא מסביר: "אחרי שקבענו את יום פתיחת גיוס התרומות גיליתי שזה יוצא ביום פטירתו של 'החפץ חיים' הרב ישראל מאיר הכהן מגדולי הרבנים שחיו בדור של לפני השואה ושקרוי בהשראת הפסוקים מתהילים: 'מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים, לראות טוב, נצור לשונך מרע ושפתייך מדבר מרמה. סור מרע, עשה טוב, בקש שלום ורודפהו'".
  • לפרטים נוספים והצטרפות לקמפיין לחצו כאן.