בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון
באמצעות ארבע פעולות פשוטות, ילדים בארץ ובעולם כולו כבר הוכיחו שהם מצליחים לשנות את העולם. "להרגיש" מה רוצים לשנות, "לדמיין" את הפתרון, "לעשות" ואז "לשתף". השלבים הללו מטפחים בכל ילד וילדה את האמונה שהם מסוגלים ליצור שינוי.
את התוכנית החינוכית העולמית הזאת שנקראת "Design for Change" ייסדה קירן ביר סתי (57), מרצה בטד והזוכה בשלל פרסים בתחום החינוך ביניהם פרס כדור הארץ בלואינו, איטליה, ופרס "אור החופש" בטקס פרסי המנהיגות העולמיים Vital Voices, ארה"ב.
קירן, נשואה ואם לשניים, החלה את דרכה המקצועית בכלל בלימודי עיצוב פנים אותם סיימה ב-1989. אך כשבנה התחיל ללמוד בבית ספר היא נחרדה מהנוקשות שפגשה במערכת החינוך, ולכן הקימה את "ריברסייד" - בית ספר המתמקד באמפתיה ובאיכות הלמידה והרווחה של התלמידים שבו.
4 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
קירן ביר סתי בביקור בבית ספר בנתניה
"יוצרים שינוי" הושקה בשנת 2009, ומטרתה לאפשר לילדים להיות יזמים חברתיים ולפתור אתגרים בסביבתם. זוהי למעשה תנועת השינוי באמצעות ילדים הגדולה בעולם, והיא מתקיימת ב-70 מדינות ומשפיעה על למעלה מ-2.2 מיליון ילדים ו-65,000 מורים. בישראל פועלת התוכנית באמצעות רותי סובול לוטנברג מייסדת ומנהלת פדגוגית, ומנוהלת על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון בהשתתפות 1,821 בתי ספר בכל הארץ. במסגרת התוכנית מתקיימת תחרות ארצית בין בתי הספר היסודיים והתיכוניים בכל מדינה, הנציגים הנבחרים נשלחים לייצג את המדינה בתחרות הבינלאומית.
במהלך ביקורה בישראל הגיעה קירן לכנס "יוצרים שינוי בחינוך" שערכה המכללה האקדמית בית ברל בשיתוף תוכנית "יוצרים שינוי". הכנס שבו הרצתה, עסק בעידוד יזמות חברתית כאמצעי להעצמת תלמידים, בהשראת נשות ואנשי חינוך בולטים מהארץ ומהעולם, והשתתפו בו מלמעלה מ-200 אנשי חינוך.
עם המרצים הנוספים שלקחו חלק בכנס נמנו: פרופ' יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר ונשיאת המכללה האקדמית בית ברל, יעקב הכט, יוצר בעולם החינוך ומוביל תוכנית המהפכה בבית ברל, רותי סובל-לוטנברג מייסדת ומנהלת פדגוגית "יוצרים שינוי" ישראל, וציפי בוקשפן, מנהלת תוכנית "יוצרים שינוי" בעמותת רוח טובה מקבוצת אריסון.
4 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
קירן ביר סתי בביקור בבית ספר בחולון

"פשוט תתחילו, אל תחשבו. תבטחו בתהליך אל תדאגו לגבי התוצאה הסופית. ככל שתחשבו, אז יהיו לכם יותר תירוצים לא לעשות. גם אם זה לא יעבוד הפעם לא נורא, תמיד יש את הפעם הבאה".
"המשתתפים אמרו לי שהם רוצים לקחת חלק בתוכנית, וזה לדעתי המדד הכי טוב להצלחה", מסבירה קירן. "לא כשאומרים שהיה נחמד, אלא שרוצים לפעול מיד אחרי".
איך התרשמת מיישומה של התוכנית בישראל? "ישראל היא אחת משותפות המפתח של 'יוצרים שינוי'. הצלחנו להגיע לממשלה באמצעות משרד החינוך, לבתי הספר, וילדים ישראלים מייצגים את התוכנית בכל אירוע עולמי שלנו. האיכות של ההשפעה של התוכנית בישראל היא ענקית. הפוקוס בישראל הוא על התהליך עצמו וזה החלק הכי חשוב בתוכנית".
איזה טיפ תוכלי לתת לאנשי חינוך בישראל? "הטיפ הגדול שלי לאנשי חינוך הוא 'תחשבו על היום! לא על מחר'. כשחושבים על מחר, אז עוד יום בחיים של ילד יכול להיות מבוזבז. אנחנו לא מבינים את הכוח של 'היום', כשממשיכים לדחות אז זה לא קורה. חייבים להראות לילדים שאנחנו רואים אותם ומקשיבים להם".
מה תגידי לילדים בישראל שרוצים לחולל שינוי? "פשוט תתחילו, אל תחשבו. תבטחו בתהליך. אל תדאגו לגבי התוצאה הסופית. ככל שתחשבו, אז יהיו לכם יותר תירוצים לא לעשות. גם אם זה לא יעבוד הפעם, לא נורא, תמיד יש את הפעם הבאה".
יש פרויקט של "יוצרים שינוי" מישראל שהתחברת אליו במיוחד? "'ספסל החברות' - תלמידי ביה"ס יסודי בנו ספסל שמיועד לילדים שאין להם עם מי לשחק בהפסקות, בספסל הזה אפשר להיפגש ולהתחבר עם מי שמגיע לשם. העתקנו את הפרויקט להודו, וכיום יש 40 בתי ספר שבנו את הספסל אצלם. זה שינה את החיים של הילדים, עכשיו יש להם חברים".
4 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
""כשנכנסתי לביה"ס שלכם, ראיתי ילדים מחייכים, מורים שמחים שיוצרים קשר עין עם התלמידים, שרואים אותם". קרן ביר סתי

"המורים והילדים רקדו. הגוף לא משקר"

בהמשך השבוע קירן ביקרה בביה"ס היסודי לאה גולדברג בנתניה. במהלך הביקור, התלמידים קיבלו את פניה בריקוד "יוצרים שינוי" העולמי, והציגו את הפרויקטים עליהם עמלו במהלך השנה במסגרת השתתפותם בתוכנית.
אחד מהפרויקטים שהוצגו הוא "פריטרייה" - פרויקט שנוצר למען תלמידים שמגיעים בלי אוכל לבית הספר ונשארים רעבים במהלך היום. הם יצרו דוכן של כריכים. תכננו איזה כריכים הם יכינו, הרכיבו אותם בעצמם, וקבעו תורנות לאיוש הדוכן שפועל מדי יום. קירן התרגשה מהמיזם, שאלה איזה כריך הכי טעים וקיבלה אותו מיד. "כשנכנסתי לביה"ס שלכם, ראיתי ילדים מחייכים, מורים שמחים שיוצרים קשר עין עם התלמידים, שרואים אותם", אמרה להם קירן. "מיד הבנתי שבית הספר הזה הוא בית ספר יוצר שינוי, המורים והילדים רקדו. הגוף לא משקר".
"מדהים לראות אישה שהתחילה בעשייה חינוכית בעקבות אכזבתה מקליטת בנה הבכור בכיתה א' במערכת החינוך בהודו, וכיום השיטה שפיתחה ליצירת שינוי פועלת ב-65 מדינות".
צפו בסרטון בו ילדי בית ספר ישורון בחולון רוקדים את ריקוד "יוצרים שינוי" הבינלאומי:

"הכול מתחיל מלראות את מי שמולך"

ביה"ס נוסף בו ביקרה הוא ביה"ס יסודי ישורון בחולון, גם שם התלמידים קיבלו את פניה של קירן בריקוד הבינלאומי, והציגו את הפרויקטים שעליהם עמלו במהלך השנה במסגרת "יוצרים שינוי".
אחת מיוזמות התלמידים שהוצגו בפניה היא "pain-עובר"- מזרק ידידותי למשתמש עם בובה נשלפת שאמור להקל על הפחד של תלמידים מזריקות.
יוזמת נוספת שהוצגה היא יוזמת "כפ-לוק" משחק מתמטיקה רצפתי של כפל וחילוק בעזרת בקבוק פלסטיק לשימוש חוזר, היוזמה נוצרה מתוך רצון של הילדים לסייע לבת כיתתם שהתקשתה במתמטיקה.
בסיום הביקור קירן וכולם התרגשו עד דמעות מהילדים והילדות שהביעו רצון תשוקה וליצור שינוי אמיתי. בשיחה כנה בהשתתפותה סיפר אחד התלמידים: "בזכות התכנית אני סוף סוף מרגיש שאני טוב במשהו ושאני מסוגל לעשות דברים. אני מגיע ממשפחה של הייטקיסטים ולא הרגשתי מוצלח כמוהם", הודה. "עד עכשיו לא הרגשתי טוב עם עצמי, כי לא הצטיינתי בכלום".
4 צפייה בגלריה
בכנס "יוצרים שינוי"
בכנס "יוצרים שינוי"
בכנס "יוצרים שינוי"
ציפי בוקשפן מנהלת "יוצרים שינוי", מעמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, משתפת רשמים מהביקור: "מדהים לראות אישה שהתחילה בעשייה חינוכית בעקבות אכזבתה מקליטת בנה הבכור בכיתה א' במערכת החינוך בהודו, וכיום השיטה שפיתחה ליצירת שינוי פועלת ב-65 מדינות. קירן עדיין מצליחה להתרגש מילדים ולזהות אצלם את היכולת ליצור שינוי. לא צריך לעשות צעדים גדולים, לפעמים התחושה האישית של המסוגלות היא הכול. האחריות היא בידיים שלנו. לכל הורה ומורה יש את היכולת להטמיע תחושת מסוגלות בילדים שלו".
רותי סובול לוטנברג, מנהלת פדגוגית ומייסדת "יוצרים שינוי" ישראל, מוסיפה: "בביקור של קירן ביר סתי בארץ קיבלנו שיעור - מהו תיקון עולם. בדרכה המיוחדת, מורים, תלמידים וכל מי שזכה לפגוש אותה, הבין ששינוי מתחיל מבפנים, ושלכל אחת ואחד מאיתנו יש גם את הכוח וגם את החובה לקחת אחריות על עולמנו ולשנות אותו לטובה. אחרי המפגש מעורר ההשראה איתה, לא היה אדם אחד שיצא ממנו ללא ההרגשה שעכשיו הוא מסוגל לתקן את העולם".
"התלמידים אולי לא יקשיבו לך, אבל הם יחקו אותך", סיכמה קירן. "למורה אחד יש אפשרות ליצור שינוי בקרב הרבה מאוד ילדים והכל מתחיל מלראות, לראות את מי שמולך".
  • להרשמה ופרטים על תוכנית "יוצרים שינוי" לחצו כאן.
בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון