גם כשהרוחות במהלך מבצע "שומר החומות" סערו בארץ כולה, נור (12), נערה עיוורת שגרה בישוב ברטעה שנמצא ממש על גבול הקו הירוק, ונועם (15) מנוף הגליל, יצאו יחד לרכיבת אופניים משותפת במסגרת CoVision - רכיבה על אופני טנדם לאנשים עם מוגבלות בראייה. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בחברה הערבית שיזמה עמותת "אלמנארה - לקידום אנשים עם מוגבלות", במסגרתו רוכב במושב הקדמי מדריך רואה (קפטן) ובמושב האחורי אדם לקוי ראייה.
צפו בסרטון המציג את פעילות ה-CoVision של העמותה:
הקבוצה שהוקמה לפני למעלה משלוש שנים, כוללת אנשים עם מוגבלות בראייה מהחברה הערבית והיהודית, הקפטנים, היהודים והערבים, הם כולם מתנדבים. הקבוצה המשיכה בפעילותה, כאמור, גם בימים הקשים של מבצע "שומר החומות" ואפילו הרחיבה את פעילותה לקבוצה של ילדים ובני נוער ולקבוצה נוספת למבוגרים מאזור אום אל-פחם.
למתבונן מהצד מחמם את הלב לראות איך נור בוטחת בנועם שמתנדב למעלה משנתיים כקפטן, ומוביל אותה ממש "על עיוור". "היה לי חלום לרכב על אופניים ובזמן הרכיבה אני שמחה מאוד ומצב הרוח שלי משתפר", מספרת נור. "אנחנו רוכבים על האופניים ביחד, רואים את הטבע ומתקשרים ביחד".
"אני רוצה לרכוב רק עם נועם", היא מסבירה בחיוך כשהם יורדים מהאופניים, "אני סומכת עליו מאוד". בתום הרכיבה המשותפת יושבים הרוכבים, ערבים ויהודים לשיחה וצחוק על קפה ומאפה, ומדגמנים הלכה למעשה, את הפנים היפות של מדינת ישראל המבוססים על כבוד הדדי בין העמים.
4 צפייה בגלריה
אלמנארה
אלמנארה
"אנחנו רוכבים על האופניים ביחד, רואים את הטבע ומתקשרים ביחד"
(צילום: אלמנארה )

"ללא הדרה, סטיגמות או דעות קדומות"

עמותת "אלמנארה" (מגדלור בערבית) - לקידום אנשים עם מוגבלויות, הוקמה ב-2005 במטרה להעצים אנשים עם מוגבלויות בחברה הערבית בישראל, לאפשר להם לממש את זכויותיהם הטבעיות, החברתיות והמשפטיות ולסייע להם להשתלב בחברה באופן שיווני וללא הדרה, סטיגמות או דעות קדומות.
העמותה מעניקה לילדים ומבוגרים עם מוגבלויות יעוץ משפטי ותמיכה רגשית וחברתית והעשרה, ופועלת לקידום ולמימוש זכויותיהם, להפחתת הדרה ולשילוב מלא ברמה הקהילתית, המקומית והארצית.
בין השאר העמותה מפעילה את הספרייה המותאמת הערבית הראשונה מסוגה בישראל ובעולם, המכילה יותר מ-5,500 ספרים מוקלטים, ספרים בשיטת ברייל, ספרים מוגדלים וספרים אלקטרוניים, בעיקר בשפה הערבית ובז'אנרים שונים (ספרות יפה, סיפורי ילדים, פיתוח עצמי וכו'). הספרים מועלים גם לאתר וביישומון לטלפונים חכמים.
4 צפייה בגלריה
אלמנארה
אלמנארה
אלמנארה
(צילום: אלמנארה )
בנוסף מאפשרת העמותה לאנשים עם מוגבלויות, להשמיע את קולם, ולהעצים עצמם באופן חברתי ומקצועי, באמצעות פודקאסטים שמוקלטים ומצולמים באולפני אלמנארה בנצרת. במקום מתארחות גם קבוצות של ילדים עם מוגבלות בראייה או בקריאה, לשעת סיפור ושיעור שבסופם נערך דיון בהנחייתה של מדריכה עם מוגבלות.
העמותה דואגת גם למיפוי וניהול מאגר ממוחשב של אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם, כדי לפתח למענם פרויקטים ושירותים העונים על צורכיהם. מאז הקמתה השתלבו בפעילויות התרבותיות של העמותה יותר מ-250 ילדים, ויותר מ-300 מבוגרים בקורסים להעשרה והעצמה בתחומי מוזיקה, תיאטרון, כתיבה יוצרת, עיצוב תכשיטים ועוד.
4 צפייה בגלריה
אלמנארה
אלמנארה
"דרושים לנו מתנדבים שיובילו את הקבוצה שייהנו ויקבלו סיפוק אדיר כמו שכולנו מקבלים".
(צילום: אלמנארה )
גם קורסי הכשרה לבחינה הפסיכומטרית לאוניברסיטאות המותאמים לאנשים עם מוגבלות, קורסים להכרת המחשב, לימודי שפות וקורסים נוספים לכישורי חיים, מוצעים על ידי העמותה.
"אלמנארה" מכשירה, כחלק מפרויקט חלוצי, צעירים עם מוגבלויות בעלי פוטנציאל וכישורים למדריכים לסדנאות להטמעת הנגישות וקידום המודעות כלפי אנשים עם מוגבלות, במטרה לסייע לאנשים עם מוגבלות בחברה הערבית להשתלב בשוק העבודה. הסדנאות מיועדות לתלמידי בתי ספר, סטודנטים, נהגי תחבורה ציבורים, פקידי בנק, עובדי רשויות מקומיות וכו'.
אדם, חבר בקבוצת הרכיבה, מעיד: "בזמן הרכיבה אני מרגיש שאני עף ואני מאוד מאושר". יאמן חברו מוסיף: "הרכיבה היא עבורי חוויה בלתי רגילה. היא טובה לי מיוחד כי אני פורק הרבה אנרגיות".
שי איזנברג, המתנדב כקפטן, משתף: "החוויה של המוביל של הטנדם היא חוויה שקשה לתאר אותה, כשאתה מוביל מישהו אתה רואה את ההתרגשות של הילד והשכר בנפש הוא בל יתואר". נחמן שכטר, מתנדב נוסף מבקש: "אני פונה הן לחברה היהודית והן לחברה הערבית - דרושים לנו מתנדבים שיובילו את הקבוצה, שייהנו ויקבלו סיפוק אדיר כמו שכולנו מקבלים".
4 צפייה בגלריה
אלמנארה
אלמנארה
"בזמן הרכיבה אני מרגיש שאני עף ואני מאוד מאושר"
(צילום: אלמנארה )
"חשוב מאוד ששתי החברות יהיו פרואקטיביות וייקחו את הסיפור של 'אלמנארה' ושל אנשים עם עיוורון, ובאמת יקבלו ממנו השראה כדי לקדם ולקרב לבבות בין ערבים ויהודים", מסכם עבאס עבאס, מנכ"ל "אלמנארה". "אנחנו, בסופו של דבר, בחרנו לחיות ביחד ורוצים לחיות בשלום. יש לנו את כל הסיבות להיות ביחד כי זה משרת את האינטרסים של כולם".
  • לפרטים והצטרפות לפעילות העמותה לחצו כאן.