"אני מציינת היום שנתיים לרצח של אחותי", אמרה אמש (א') מריאנה דיין, אחותה של דיאנה דדבייב ז"ל. "שנתיים שבהן העולם שלי מתקיים בלי אחותי, שנתיים שבהן אנחנו חיים את הרצח ואת ההשלכות של הרצח, שנתיים שבהן הילדים של דיאנה חיים בעולם הזה לצד פוסט-טראומה קשה וגזר הדין עדיין לא התקבל והתיק עדיין פתוח".
צפו במראינה דיין, אחותה של דיאנה דדבייב ז"ל:
בצר לה היא מוסיפה: "שנתיים שבהן הרוצח עוד לא לקח אחריות על העובדה שקשר את הילדים ורצח את דיאנה מול הילדים כדי שתצפה בילדים תוך כדי שהוא שוחט אותה. יצאנו היום בקמפיין שלטי חוצות שיזעק את זעקתה וזעקתם של הילדים, זעקתן של כל הנשים שנרצחו בדם קר ובאכזריות כי בחרו להיות חופשיות".
ביום שישי שגרתי לגמרי, במהלך הבישולים לקראת השבת, כשארבעת ילדיה ישובים במטבח, דיאנה דדבייב (לשעבר רז), נרצחה באכזריות ע"י בעלה, שוטר הסיור אמיר רז.
בטרם גמלה בליבו החלטה לרצוח את אשתו, קשר רז את ארבעת ילדיו הקטנים (כשהקטן היה אז רק בן שנה), לכיסאות המטבח באמצעות חבל. בתם הגדולה (אז בת 7) שניסתה להגיב לצעקותיה של דיאנה, לקרוא לשכנה לעזרה והצליחה להשתחרר מקשירת החבל, נפגעה פיזית ממנו בדרך להצלת אמה.
נדמה שהרצח המזעזע של דיאנה באותו יום שישי בצהריים 5.2.2021, ביישוב השקט והפסטורלי בו גרו, נעלה, הפך מוכר בכל בית בישראל. דמותה המחייכת, עיסוקה כקאוצ'רית נשים אהובה ומצליחה, והאישה החזקה והחיובית שהייתה, לא עולים בקנה אחד עם סיום חייה הטרגי, על ידי בעלה אמיר רז, שרצח אותה באלימות קשה וללא רחם, מול ילדיה האהובים.
3 צפייה בגלריה
דיאנה דדבייב ז"ל
דיאנה דדבייב ז"ל
שלט החוצות שעוצב לזכרה של דיאנה דדבייב ז"ל
"דיאנה דדבייב סיימה את חייה בטרם עת בעודה בת 32 בלבד, כשהיא בשיאה מבחינה מקצועית ואישית וגם משפחתית, לפחות כך חשבה", מספרת כרמל מילנר-סער, דוברת ומנהלת היח"צ של המשפחה בהתנדבות.
"האישה שסייעה לכל-כך הרבה נשים לקום וללכת ממערכות יחסים קשות, לעצור גילויי קנאה, אובססיביות ואלימות כלפיהן, לא קיבלה את ההזדמנות לעשות זאת בעצמה. הנורות האדומות לא דלקו, אולי רק הבהבו לרגעים בודדים, הכתובת לא הייתה על הקיר, אולי רק החלה להיכתב על קיר הפייסבוק של אמיר רז, שאהב את דיאנה, העריץ אותה אך ברגע אחד בשל פחד מעזיבה, תחושת נחיתות ועוד שלל תחושות קשות שהחזיק בפנים, בחר לסיים את חייה של מי שכה אהב, ברגע אחד, באבחת סכין ויריות אקדח".

"תני לעצמך את עצמך"

לאחר קמפיין רשת מוצלח ומרגש שעלה באוגוסט האחרון, בשיתוף מובילי דעת קהל וסלבס, לרגל יום הולדתה ה-34 של דיאנה דדבייב ז"ל, יום הולדת שלא זכתה לחגוג, השנה ביום השנה השני לרציחתה, עלה קמפיין נוסף ששם את דמותה ומשנתה של דיאנה במרכז.
אתמול, יום ראשון - 5.2, בדיוק ביום השנה השני לרצח האכזרי, פורסמו שני שלטי חוצות גדולים ומרכזיים הנושאים את תמונתה המחוייכת והמפורסמת, המוכרת כמעט בכל בית, ציטוט של משפט מעצים מפיה של דיאנה, אזכור לתאריך ולכך שעברו כבר שנתיים מאז הרצח שלה והפנייה לאתר של עמותת"בדרכה"- שאחותה, מריאנה דיין, הקימה לזכרה בחודשים האחרונים ושמה לעצמה למטרה לסייע למשפחות ולילדים שנותרו מאחור.
3 צפייה בגלריה
דיאנה דדבייב ז"ל
דיאנה דדבייב ז"ל
מריאנה דיין, אחותה של דיאנה דדבייב ז"ל לצד השלט הנושא את תמונתה
למרות שהעמותה והאתר החדש טרם הושקו רשמית, דיין והצוות המקצועי של העמותה כבר סייעו לעשרות בני משפחה של נרצחות. "העמותה מסייעת לילדים, לאחים ולהורים שנשארים אחרי, בדיוק היכן שמשפחת דדבייב נזקקה לסיוע מיידי: הפנייה לסיוע משפטי, הדרכת הורים, סיוע נפשי וכמובן כשיש צורך גם סיוע בבגדים, צעצועים וסלי מזון שמושגים בתרומה", מסבירה מילנר-סער .
שני השלטים המדוברים עלו בגשר דיזנגוף סנטר ובצומת ארלוזורוב בת"א, שני מקומות שוקקי חיים, והם יוצגו שם עד מחר (ג') 7.2, כולל. שלט נוסף ומרכזי אף יותר יועלה ברוקח-איילון ת"א, ב-7.2 ויוצג בשעת שיא הפקקים והתנועה 8:00-9:00 בבוקר.
המדיה בסנטר נתרמה על ידי דיזנגוף סנטר, והמדיה הנוספת בצומת ארלוזורוב וברוקח - איילון נתרמו על ידי חברת "נור שילוט חוצות" בבעלות משה נור ובאדיבות מירב נור. העיצוב הגרפי נתרם על ידי אלעד לחמני - noise branding.
רשת הסינמה סיטי של משה אדרי וליאון אדרי ז"ל תקרין שקופית מעוצבת בצבעי שחור אדום ולבן ובה תמונתה המחוייכת של דיאנה, אזכור ליום השנה לרצח והפנייה לאתר עמותת "בדרכה" וציטוט ממשפט שאמרה שוב ושוב לחברותיה, אחותה וללקוחותיה "תני לעצמך את עצמך". משפט עוצמתי זה הפך למעין מנטרה בקרב כל מי שאהבו אותה ואף נבחר לכותרת ההרצאה שאחותה דיין מרצה בכל הארץ, לזכר אחותה ולמען נשים אחרות.
השקופית תוצג בכל סניפי הרשת בארץ, עד יום רביעי כולל, לפני כל הקרנת סרט למבוגרים. המהלך יזכיר את דיאנה, את חיוכה ואת הרצח המתועב שהותיר מאחור ארבעה ילדים רכים בשנים שיתמודדו לעד עם המראות הקשים שנאלצו לראות, הורים שבורים, אחות ואחים כאובים והמון חברות ולקוחות שכה אהבו את דיאנה.

"רצח מכוער, שאיש לא ישכח לעולם"

"בימים אלה משפטו של אמיר רז, הבעל הרוצח, עדיין מתקיים והדיונים בו נדחו על ידו כמה וכמה פעמים בתואנות שווא", מוסיפה מילנר-סער. "הוא ופרקליטו מנסים באמצעות דוחות פסיכיאטריים לטעון כי רז סובל מפוסט טראומה מ'צוק איתן', במטרה לדחות ככל שניתן את גזר הדין ובעיקר כדי להקל בעונש הצפוי לו ולחמוק ממאסר עולם ואף מעבר לכך".
"משפחתה של דיאנה ז"ל מטורטרת ועוברת טלטלות בלתי נגמרות בשנתיים האלה", היא מסבירה. "הוריה שהפכו לאפוטרופוסים הזמניים של ארבעת הילדים (יחד עם המדינה) ומצפים לאחר גזר הדין להפוך לאפוטרופוסים קבועים, מצאו עצמם מיד לאחר הרצח, חוזרים בגיל 60 לגדל ילדים קטנים".
"אמה נאלצה לעזוב את עבודתה כמעצבת שיער ובעלת מספרה, אביה נאלץ לעבוד בשתי עבודות והם ביחד עם מריאנה, אחותה של דיאנה ודודתם האהובה, מגדלים את ארבעת הילדים שאיבדו בבת אחת את כל מה שהכירו ואהבו: אמא יקרה שנרצחה מול עיניהם ותמונתה שכובה כשפניה לרצפה והיא מדממת למוות לא תצא מראשם לעולם, ואבא יקר, שברגע אחד הפך לרוצח וסביר שיבלה את מרבית שנותיו בכלא".
"בנוסף לעומס וקושי לא קטן בגידול ארבעה ילדים המתמודדים עם טראומה כה גדולה ונצחית, רז לא לוקח אחריות ולא מתנצל על מעשיו הנוראיים ועסוק אך ורק בעתידו ובניסיון להשפיע ולהפחית את שנותיו בכלא", מלינה מילנר-סער.
3 צפייה בגלריה
דיאנה דדבייב ז"ל
דיאנה דדבייב ז"ל
השקופית שמופיעה לזכרה בתחילת סרטי מבוגרים ב"סינימה סיטי"
"מה לגבי פוסט הטראומה שמלווה ותלווה את ארבעת הילדים האלה כל חייהם? הם ומשפחתה של דיאנה לא יכולים לקבל שום הקלה בעונש, נגזר עליהם לחיות תמיד בצל הכאב, האובדן ותחושת אי הצדק על כך שהחליט לשים גורלה בידו וליטול את חייה היפים ברצח מכוער, שאיש לא ישכח לעולם".
"בחרנו לקיים את הקמפיין הזה, כדי לזכור ולהזכיר את דיאנה, את חייה, את מותה ובעיקר את חיוכה ומורשתה", מסכמת מילנר-סער. "לא ניתן שדיאנה תהפוך לעוד אישה עלומה בסטטיסטיקה המדממת של רצח נשים על ידי בעליהן או בני זוגן, לא נשקוט עד שכל אחת ואחד במדינה ידע מה עוברים ילדיה, משפחתה וחבריה. לא ננוח עד שבית המשפט שאנחנו לגמרי סומכים ידינו עליו, יגזור על אמיר רז את העונש המרבי הקבוע בחוק על הרצח המתועב ועל כך שקשר ובכך בעצם הכריח את ארבעת ילדיהם הקטנים לצפות באימם האהובה מדממת למוות ומסיימת את חייה, כשלהם לא ניתנת אפילו האפשרות לנסות ולקרוא לסיוע".
  • האזכרה לזכר דיאנה תתקיים השנה ב-12.2, בחיק המשפחה, החברים/ות והלקוחות לשעבר של דיאנה. ארבעת ילדיה יציגו ציורים שציירו לזכרה ובתה הגדולה תקריא מילים שכתבה לזכרה.
  • לפרטים על עמותת "בדרכה" לחצו כאן.