בשיתוף תערוכת עדות מקומית
תערוכת עדות מקומית, שנפתחה לפני כשבוע (19.11) במוז"א – מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב, הפכה ב-18 שנים האחרונות לאירוע השנתי החשוב והגדול בישראל לצילום עיתונות ולצילום תיעודי. מידי שנה מציגים מאות צלמי עיתונות וצלמים תיעודיים הפעילים באזור את המציאות הישראלית כפי שהיא נשקפת מבעד למצלמתם.
השנה הוגשו מעל 6,000 תצלומים שצולמו על ידי 376 צלמות וצלמים מקצועיים. מתוכם נבחרו 165 תצלומים, חמש עבודות וידאו וכן "תמונת השנה" ו"סדרת השנה" בקטגוריות: חדשות, טבע וסביבה, דת ואמונה, חברה וקהילה, ספורט, אורבניזם ותרבות, חשיפה ארוכה.
התצלומים הזוכים נבחרו על ידי חבר שופטים בלתי תלוי, המורכב מאנשי מקצוע מובילים מתחומי הצילום, האוצרות והתקשורת. אז איך נראינו השנה? קבלו הצצה לצילומים נבחרים בתערוכה שתוצג במוז"א מוזיאון ארץ ישראל החל ממחר ועד ינואר.

הכדורגל מחבק את הלהט"בים

המשחק הביתי של הפועל חיפה נגד בית"ר ירושלים בליגת העל בחודש מאי האחרון לא היה משחק רגיל, אלא רגע מכונן בכדורגל המקומי. היה זה המשחק הראשון שבו שפטה ספיר ברמן, שופטת הכדורגל הטרנסג'נדרית הראשונה בישראל לאחר שהודיעה על השינוי המגדרי שהיא עוברת. הצלם נמרוד גליקמן תפס רגע קטן אך שובה לב במהלך המשחק: עידן ורד, קפטן בית"ר ירושלים, מתבונן מקרוב בציפורניה של ברמן המשוחות בלק.
צילום: נמרוד גליקמן
8 צפייה בגלריה
(צילום: נמרוד גליקמן)
השנה יוענק בתערוכת עדות מקומית פרס הדמוקרטיה שמוענק מטעם "שומרים", המרכז לתקשורת ודמוקרטיה. הפרס נועד לקדם צלמות וצלמים שעבודותיהם חוקרות היבטים חזותיים של הדמוקרטיה הישראלית. השנה יכוון הזרקור לסיפורה של ספיר ברמן, שתרמה לשיח דמוקרטי בענף הספורט.

שומרים על הבית

לא מעט צילומים מוקדשים השנה למבצע שומר החומות ולאירועי האלימות בערים המעורבות שהתרחשו בחודש מאי האחרון. בין הצלמים שהתמקדו בעבודותיהם באירועים היא קורינה קרן, צלמת סוכנות הידיעות רויטרס, שיצאה לתעד את המהומות בין תושבי העיר היהודים והערבים בלוד. בצילום המוצג בתערוכה קרן בחרה לבטא את המתרחש לא דרך אנשים, אלא באמצעות דימוי לכאורה סתמי: מערום של כלי רכב, שפונו מרחובות העיר לאחר שהוצתו במהלך האירועים. התוצאה היא מעין אנדרטה עצובה וכואבת לפרעות האלימות שהתרחשו בלוד.
צילום: קורינה קרן
8 צפייה בגלריה
(צילום: קורינה קרן )

בתמונה נוספת הצליח לתעד היידי לוין, צלם סוכנות הידיעות AP, את ג'ייקוב סימונה עומד ליד מכוניתו, שהועלתה באש במהלך המהומות שהתחוללו בעיר לוד. תמונה שממחישה את הכאוס שהתחולל באותם ימים.
צילום: היידי לוין / AP
8 צפייה בגלריה
(צילום: היידי לוין / AP)

עוד תיעוד מצמרר ממבצע שומר חומות נקלט במצלמתו של נתן דביר, צלם תיעודי שמציג את עבודותיו בתערוכות חשובות ומפרסם את תצלומיו במגזינים הנחשבים בעולם. בתצלום עז הצבעים הזה נראים יצחק (84) ופאינה (82) חלמייזר בביתם לאחר פגיעת רקטה באשקלון, אחת הערים המטווחות ביותר במהלך המבצע.
צילום: נתן דביר
8 צפייה בגלריה
(צילום: נתן דביר)

אדמה משוגעת

נושאי משבר האקלים, זיהום הים והסביבה זוכה ליותר ויותר תשומת לב ציבורית והשנה מעסיק רבות גם את הצלמים המשתתפים בתערוכה. בתצלום של יונתן זינדל, בוגר מחלקת צילום בבצלאל, הרס האדם את הטבע זוכה לביטוי מזוקק בדימוי אחד שצולם בים המלח: נחיל אדיר של בקבוקי פלסטיק ריקים גודשים את אחד מסדקי הקרקע באזור מצוקי דרגות.
צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
8 צפייה בגלריה
(צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ב-17 בפברואר 2021 התרחש בישראל אחד מהאסונות האקולוגיים הגדולים בישראל - פסולת זפת נפלטה לאורך חופי ישראל, וגרמה לנזק עצום למרחב הימי ולבעלי החיים. צלם העיתונות הוותיק אורן זיו, תיעד במצלמתו את תוצאות האסון בחוף ניצנים: גופת לווייתן בוגר, שאורכו כ-17 מטרים ומשקלו 25 טונות נפלטה לחוף. למרות שבנתיחת הגופה התגלו חומרים שמקורם בזיהום נפט, אין אפשרות לדעת בוודאות אם הלווייתן מת כתוצאה מהזיהום.
צילום: אורן זיו / עבור שיחה מקומית
8 צפייה בגלריה
(צילום: אורן זיו / עבור שיחה מקומית)

מתחברים לטבע

חתונה בדואית היא אירוע מיוחד ששומר את המסורת העתיקה של בני העדה. הצלם דן לזר תיעד סמוך לדריג'את, הפזורה הבדואית בנגב, מפגן רכיבה במהלך חתונה בדואית. מפגני הרכיבה נערכים מול האוהלים הנפרדים של הגברים והנשים כדי לשמח את החתן והכלה.
צילום: דן לזר
8 צפייה בגלריה
(צילום: דן לזר)

כמו לא מעט צלמים, גם אור זק"ש, צלם פורטרטים תיעודיים, הוא אמן סקרן שלא מפסיק לחקור ולחפש סיפורים מרגשים ואנשים מעניינים. בין חודש אוגוסט לנובמבר 2020 תיעד זק"ש קהילה שיתופית זמנית, שמתגוררת בחודשי הקיץ על הר סמוך לכנרת. חבורת הצעירים הזו מתפרנסת מחקלאות ועוסקת במוזיקה, בחיי קהילה ובקשר לטבע. התצלום המוצג בתערוכה מבטא את החיבור העמוק של החבורה לאדמה והרצון שלהם להתמזג עם הטבע. בתצלום נראה בחור צעיר עם הגב למצלמה עומד על קצה צוק ומתבונן אל עבר האופק העצום הלא נודע.
צילום: אור זק"ש
8 צפייה בגלריה
(צילום: אור זק"ש)

לצד התערוכה עדות מקומית, תוצג כמדי שנה התערוכה הבינלאומית הנודדת World Press Photo, שמציגה את מיטב צילומי העיתונות והצילומים התיעודיים מכל העולם. שתי התערוכות יוצגו בין התאריכים 19.11.2021 ל-8.1.2022 במוז"א מוזיאון ארץ ישראל. אוצרת התערוכה: גליה גור זאב| יוזמת ומנהלת התערוכה: דנה וולפיילר-ללקין.
במסגרת התערוכות ייערכו במוזיאון אירועים בהם שיחי גלריה, הרצאות וימי עיון בהשתתפות הצלמים הזוכים.
שעות פתיחה: ראשון, שני, רביעי 16:00-10:00 | שלישי, חמישי, שבת 20:00-10:00 | שישי 14:00-10:00
בשיתוף תערוכת עדות מקומית
פורסם לראשונה: 08:52, 18.11.21