משלחת ערבים ישראלים תקיים טקס היסטורי בערבית באושוויץ הערב (ד') ערב יום השואה. את הטקס בו יקריאו עדות בערבית, ידליקו שישה נרות לזכר ששת המיליונים ויישאו דברי הספד בערבית, תוביל עמותת "ביחד ערבים זה לזה", עמותה ערבית ישראלית שנמצאת במשלחת לפולין ומורכבת מצעירים מוסלמים, נוצרים ודרוזים.
צפו בריאיון באולפן ynet עם יוסף חדאד - מנכ"ל עמותת 'ביחד ערבים זה לזה':
אתה בעצם מוביל משלחת היסטורית של ערבים ישראלים שיצאה אתמול לפולין אתם הולכים לערוך טקס במחנה ההשמדה אושוויץ? חדאד: "אמת. האמת שיצאנו לפני יומיים, למעשה אתמול עוד הספקנו להסתובב בקראקוב ברובע היהודי והגענו למפעל של שינדלר. חלקנו כבוד לאחד מגדולי חסידי אומות העולם, שכלא יהודי הציל חיים של המון יהודים והוא משמש דוגמה אישית עבור חברי המשלחת הלא יהודים שמגיעים מהחברה הישראלית מכל הדתות. ממש עוד כחצי שעה אנחנו יוצאים מקראקוב לאושוויץ, שם נקיים סיור היסטורי וגם טקס בשפה הערבית. יש פה התרגשות מטורפת, אין לי מילים אחרות".
3 צפייה בגלריה
משלחת ערבית ישראלית באושוויץ
משלחת ערבית ישראלית באושוויץ
חברי המשלחת בשדה התעופה בדרך לפולין. צילום: עמותת ערבים זה לזה
מה יודעים בחברה הישראלית הערבית על השואה? האם זה נושא שמדברים עליו או לומדים אותו? האם ממסמסים אותו? חדאד: "אני אחלק את התשובה לכמה חלקים. ראשית, הרוב המוחלט בחברה הערבית הישראלית לא מכחיש את השואה ואפילו מנהיגים שעולים על במת הכנסת מכבדים את זכר השואה וזה מבורך. מבחינת הדור היותר בוגר, אין הרבה ידע. כולל אצלי שאף פעם לא ביקרתי ביד ושם עד גיל 18 וזה בגלל שהתנדבתי לצבא. ניצול שואה לא פגשתי עד גיל 32. בדור היותר הצעיר יש מעט יותר מידע, אבל זה נלמד ככותרת גדולה יותר של 'מלחמת העולם השנייה'. לכן אין באמת מספיק ידע. לשמחתי לפני ארבע שנים לקחנו על עצמנו את הנושא הזה וכבר החדרנו את נושא ה'זיכרון בסלון' לחברה הערבית הישראלית. והייתה היענות מדהימה.
3 צפייה בגלריה
משלחת ערבית ישראלית באושוויץ
משלחת ערבית ישראלית באושוויץ
"באנו באמת ללמוד, באנו להעביר מסר של אנושיות". משלחת ערבית ישראלית באושוויץ. צילום: עמותת ערבים זה לזה
אפילו בזמן הקורונה כשרצינו לקיים רק טקס אחד בזום קיימנו שבעה טקסים רק כי היה ביקוש לזה. שנה לאחר מכן קיימנו טקס היסטורי לא רק בחברה הערבית בישראל אלא בעולם הערבי, על אדמת מדינה ערבית בדובאי, עם אנשים מבחריין, מרוקו, אמירויות וערב הסעודית וכמובן ערבים ישראלים. זה היה פשוט מטורף וכיום אנחנו בשיא השיאים שמשלחת גדולה של ערבים ישראלים שמגיעה לאושוויץ כדי גם ללמוד, אבל גם כדי להעביר מסר חשוב לחברה שלנו ולחברה הישראלית כולה, וזה אירוע באמת היסטורי ומרגש".
איזה תגובות קיבלת? אני מניח שלא כולן היו תגובות מלבבות. חדאד: "אני אפתיע אותך. הרוב המוחלט היה חיובי. אין פה פוליטיקה. כשאני מדבר על פוליטיקה אז אני מסכים איתך, אני מקבל תגובות כאלה ואחרות שפחות נעימות. אין פה פוליטיקה. באנו באמת ללמוד, באנו להעביר מסר של אנושיות. בסוף השואה קרתה אמנם לעם היהודי, אבל המסר הוא לא רק עבור העם היהודי, הוא לכל העמים.
3 צפייה בגלריה
משלחת ערבית ישראלית באושוויץ
משלחת ערבית ישראלית באושוויץ
"באנו להעביר מסר חשוב לחברה שלנו ולחברה הישראלית כולה, וזה אירוע באמת היסטורי ומרגש". צילום: עמותת ערבים זה לזה
כשאומרים 'לעולם לא עוד' זה באמת עבור העם היהודי ועבור שאר העמים. וכשאנחנו באים עם מסר כזה, זו הדרך שלנו להילחם לא רק באנטישמיות אלא בכלל בגזענות, כשבאים להעביר את המסר של האחווה והדדיות והכבוד ההדדי הזה אין שום סיבה לתגובות לא טובות, והאמת, אני באמת לא רואה את זה. אני מקבל המון הערכה וחברי המשלחת אומרים לי שאנשים שולחים להם הודעות, מתרגשים ואומרים 'איך אני לא חלק מזה?' וזו ההצלחה הכי גדולה, וזו הגאווה הכי גדולה שלנו ושל עמותת 'ביחד ערבים זה לזה'.