בשיתוף ארגון פתחון לב
במהלך חג החנוכה, יצאו מתנדבי 'פתחון-לב' ליחידות צה"ל רבות בדרום ובצפון, ולצד הסיוע במזון וציוד, הביאו עמם גם סופגניות והדליקו נרות עם החיילים. אחת מהיחידות אליהן הגיעו המתנדבים בדרום, הייתה יחידת דובדבן, שם פגשו את ד"ר צ', שבעברו היה לוחם ביחידה, אולם מאז כבר קיבל פטור ממילואים. למרות זאת, צ', שבמקצועו רופא גניקולוג ומנתח, הגיע להתנדב ביחידה שלו ולעזור.
"שגרת החיים שלי כרופא מנתח היא גם כך לא פשוטה, הייתי נוכח-נעדר משך שנים בבית, אז המשפחה די רגילה, אבל בכל אופן מדובר בעצימות שונה", הוא מספר ומוסיף כי "למרות זאת אין פה פקפוק. אני רואה את הצעירים, את המילואימניקים, המשימה ברורה לכולם. וכולם עם הרבה מוטיבציה."
צ' מוסיף כי "אחד הדברים שנפעם מהם זו התגייסות החברה האזרחית. כעומק התהום והמשבר שחווינו ב-7 באוקטובר, כך גדולה ההתנדבות והתגייסות של החברה האזרחית, כמו ההתגייסות של 'פתחון-לב'. זה מחמם את הלב ומרגש אותנו, וזה מאוד חשוב לכל אחד מאיתנו". אלא שלשאלה איך עוד אפשר לסייע, צ' וחיילי היחידה ענו בצורה מפתיעה. הבקשה היחידה שלהם הייתה ש'פתחון-לב' ישמחו את המשפחות שלהם בשי קטן. לתת להן הרגשה שהם חושבים עליהן גם מרחוק וגם בלחימה.
4 צפייה בגלריה
צ מילואימניק מתנדב
צ מילואימניק מתנדב
צ', מילואימניק מתנדב: "ההתגייסות של החברה האזרחית מרגשת אותנו"
(צילום: פוני מסיקה)
ב'פתחון-לב' לקחו את המשימה ברצינות ומתנדבי הארגון ארזו לקראת סוף השבוע חבילות מפתיעות לכל אחת מנשות ובנות זוג חיילי היחידה. בכל חבילה נארזו פרחים, עיתון לאשה, דבש, עוגות, פיצוחים, חלה ונרות לשבת, חטיפים מתוקים ומלוחים, כירבולית ומוצרי ללין. את החבילות שינעו מתנדבי 'ארגון ידידים' שהצטרפו ליוזמה המפתיעה, והביאו את החבילות עד לפתח ביתן של כל אחת מבנות הזוג ומשפחות חיילי היחידה.
אשתו של אחד הלוחמים שקיבלה את ההפתעה לפתח ביתה אמרה כי היא מקווה שהם יצליחו. "אנחנו מחכים להם ורוצים לראות אותם בחזרה. אני מבקשת לשלוח דרישת שלום חמה לשני רופאי היחידה מ' וז', תמשיכו לעבוד בתקווה שלא תהיה לכם עבודה. תודה רבה ל'פתחון-לב' שחשבתם עלינו, זה מחמם את הלב וברכה לכל נשות המילואים שקשה להן ואני מבינה אותן."
בין המשפחות שקיבלו את החבילות, היו גם הוריו של ר' שהשתחרר לפני כשנה וחזר לישראל מאפריקה כדי להתגייס ליחידה. אביו פנה אליו ואמר: "ר' שלנו, החלטת בכל זאת לחזור ולהצטרף לצוות שלך, אנחנו מאוד גאים בך ואוהבים אותך ותשמור על עצמך. תמשיך להיות טוב במה שאתה עושה". בהמשך החלוקה לקראת שבת, פגשו מתנדבי 'פתחון-לב' גם את שני בניו של אחד מלוחמי היחידה במילואים שפנו במסר לאביהם. "אנחנו מקווים שתחזור מהר ובשלום לשגרה, אנחנו מתגעגעים אליך ותשמור על עצמך. אנחנו בטוחים שאתה מפציץ שם. תודה רבה על השי מ'פתחון-לב' בשמך.
4 צפייה בגלריה
ארגון פתחון לב
ארגון פתחון לב
שי למשפחות מארגון "פתחון לב"
(צילום: פוני מסיקה)
ארגז כלים לחיים
לכל אורך תקופת המלחמה, ב'פתחון-לב' ממשיכים לפעול גם עם התוכניות החינוכיות של הארגון, כחלק מהפעילות ההוליסטית שבשגרה, לצד הסיוע ההומניטרי והפרויקטים השונים למיצוי זכויות. במסגרת זו, ולמרות שמרבית בתי הספר נסגרו בשל המצב, המשיכו ב'פתחון-לב' להפעיל את 'תכנית 7', תכנית תהליכית וארוכת טווח המאפשרת לחניכים לחלום, לשאוף, להאמין ולצמוח.
מדובר בתכנית הפועלת באישור משרד החינוך (מוכרת בגפ"ן), נפרשת לאורך 7 שנים ומספקת למשתתפיה עוגן וקרקע יציבה לבניית עתידם בצמתים החשובים ביותר לכל מתבגר בעיצוב עתידו המקצועי והכלכלי: 3 שנות הלימודים בתיכון 3 שנות שירות צבאי ושנה לאחר השחרור. כל זאת בליווי מנחים מקצועיים ומיומנים, בזכותם כל צעיר וצעירה לומדים להכיר את החוזקות שלהם ומקבלים ארגז כלים לחיים.
4 צפייה בגלריה
פתחון לב
פתחון לב
פתחון לב
(פוני מסיקה)
בתיכון אורט שע"ש יגאל אלון בנוף הגליל, בו פועלת 'תכנית 7' מזה מספר שנים, החליטו הצעירים המשתתפים בתכנית לקחת יוזמה ולפעול חברתית בתקופה הלא פשוטה. תלמידי בית הספר מגיעים מרקעים ודתות שונות, בהן יהודים, מוסלמים ונוצרים, ילידי הארץ ועולים חדשים, כך שיוזמת התלמידים הייתה לייצר היכרות משותפת של המנהגים והחגים השונים שנחגגים בתקופה זו. לצד פעילות "חג החגים" לתלמידים והמורים, החליטו התלמידים גם לצאת בפרויקט למען ילדי אחד הגנים בעיר, כדי לשמח את הילדים, בייחוד בתקופה זו.
"רצינו שכל אחד מהתלמידים יביא משהו מהחג שלו - חנוכה, חג המולד ונוביגוד, ניסינו לערבב בין כל החגים, כל המאכלים וכל הקישוטים ועשינו משחק שאלות על החגים", מספרת מיא תומא, תלמידה ערביה נוצרייה בת 16. עליה מוסיפה יוליאנה ליפינצקי בת ה-15 שעלתה עם משפחתה לפני חמש שנים לארץ כי "הכוונה הייתה שכולנו נתחבר, נכיר את המסורות השונות, בין אם זה באוכל השונה של כל אחד ובין אם בפעילות בגן שם זה היה גם ללמד אותם על החגים ולהדגים להם."
4 צפייה בגלריה
פתחון לב
פתחון לב
פתחון לב
(פוני מסיקה)
"כשבאתי לגן יחסית התרגשתי. לראות ככה הרבה ילדים קטנים ולהיות בשמחה שלהם. בהתחלה הם קצת התביישו ואחר כך יותר נפתחו", מספר אדם לבן בן ה-15 על הביקור והפעילות בגן הדס שבעיר. "ניסינו לשמח את הילדים בגן, בגלל המצב שאנחנו נמצאים בו. לחזק אותם, כי אנחנו יד אחת, ביחד ", מוסיפה מיא שגם הייתה ממארגנות הפעילות.
שי אברהם, מחנך הכיתה ומורה לאזרחות ותנ"ך בבית הספר, מספר כי הכיתה שמונה 22 תלמידים, כולם משתתפי 'תוכנית 7', חשבה יחד "איך ליצור פעילות שתיצור שיח מלמד על המגוון התרבותי, על מנת להפוך את הזר למוכר, כשמטרת כל החגים היא להפיץ אור, ולמרות שיש תרבויות שונות כולנו בני אדם." אברהם מוסיף כי "הפעילות תמיד שואפת לכבד את השונה, להביע רגשות לפתוח את הלב והכל בצורה של דוח שיח ודיבייט. גם בנושאים לא פשוטים של אם להחזיר חטופים או לא, בשיח מכבד, תהליך ארוך שכולו לטובה."
״׳תכנית 7׳ נותנת לילדים עוצמות וכלים להגשמת מטרות״
"התפקיד שלנו כבית ספר הוא לתת להם את ההזדמנות להצליח בחיים. לא לכולם יש את האפשרות ולא לכולם יש משפחות שדוחפות ולא מרפות. 'תכנית 7' נכנסת בדיוק לסיטואציה הזו שהילדים בשלב מוקדם יחסית נדרשים לחשוב על החיים שלהם, לבנות לעצמם תמונת עתיד שמשנה להם את ההווה", מספר אילן שמחי שמנהל מזה חמש שנים את התיכון, ומוסיף כי "אתה לא יכול לעבוד רק על היבטי הרעיון וחייב להיות פרקטי ולכן הכלים שהתוכנית נותנת להם הם פרקטיים, זיהוי עוצמות, תכנית עבודה אישית, יעדים קצרי וארוכי מועד, תכנית פעולה איך להגשים את מה שאני רוצה, כל מה שאדם עושה כדי להשיג את המטרות שלו בחיים - גם בפעילות היומית וגם בשיחות האישיות."
כל זאת פועל כאמור על רקע המלחמה, אולם בתיכון ע"ש אלון, הדברים נראים אחרת. "בהתחלה כשחזרנו לבית הספר דיברנו על זה יחסית הרבה עם המורים. היו אפילו מורים שיצאו למילואים והורים שפחדו לתת לילדים ללכת לבית ספר. אנחנו עברים את זה בסדר ביחד, וזה עושה הרגשה קצת יותר טובה", אומר אדם, עליו מוסיפה יוליאנה כי "בהתחלה כן היה חשש אבל זה מהר מאוד עבר. כולם ביחד עוזרים אחד לשני. לא צריך לתייג ישר בן אדם ולא משנה מה הדת שלו. קודם כל צריך להכיר בן אדם ולא לשים עליו סטריאוטיפים או סטיגמות."


"בתחילת המלחמה התנדבתי בכל מיני מקומות, אבל שבועיים לתוך הלחימה מתקשר אליי המ"פ שלי ארז גונן, שהוא גם חבר כבר 20 שנים, ואומר לי שהוא מקים יחד עם עוד שלושה אנשים גדוד שריון. 'אתה בא להיות התותחן שלי?', אמרתי לו 'אני אחריך באש ובמים' והתגייסתי למילואים". כך התחיל אביעד עמר, רס"פ גדוד השריון "עוף החול", שהוקם לתוך הלחימה, על ידי חיילי מילואים לשעבר, שהיום נמצאים בעזה.
אביעד עמר, בן 40 משערי תקווה, אדריכל נוף במקצועו, נשוי בשנית. הם נישאו לפני כחצי שנה, ולדבריו למרות שהיא אשת צבא בעברה, מאוד דואגת לו. למרות זאת, אביעד כבר בשטח כמעט חודשיים, והוא וחבריו עשו את הבלתי יאומן והקימו במהירות הבזק יחידת שריון צבאית.
"הקמנו גדוד של טנקים מאפס, גדוד שלא היה קיים בצבא. מצאנו טנקים שלפני גריטה שהיו מיועדים למכירה והתחלנו לאסוף טנקים מבסיסים ברחבי הארץ. המג"ד שלנו ארז סעדון והסמג"ד דן לויט הבינו שיש צורך בגדוד שריון נוסף, לאחר שהצבא סגר חטיבות של טנקים לפני כמה שנים", מספר אביעד. "ביחד עם המ"פ ארז והסמ"פ יואב הרמן, התחלנו לעבור בסיס בסיס, לעלות על טנקים ולראות שהם עובדים."
אביעד ממשיך. "היינו פלוגת החלוץ של הגדוד הזה והתחלנו להשמיש את הטנקים, להחליף מנועים כדי שיעבדו. עשינו את זה במשך שבועיים ברמת הגולן, יחד עם נגדים שלקחו את זה כפרויקט חייהם ונתנו לנו יד. כולם כל כך התלהבו מעצם העניין ונתנו 24 שעות כל יום, סופ"שים, הכל", הוא אומר ומספר בחצי צחוק שיחידות אחרות אפילו ניסו למשוך את הטנקים אליהם. דאגו להעביר את הטנקים לבסיס אחר כדי שלא ייקחו לנו אותם ומשם העברנו אותם לצאלים, שם התחלנו להתאמן."
"מאיה מפתחון לב היא המלאכית של 'עוף החול'"
גדוד חדש בצה"ל צריך גם חיילים, והיות והגדוד לא היה מוכר בצבא, אביעד מספר שהם היו זקוקים לגייס כוח אדם בדרכים יצירתיות. "אחרי שארגנו צוות חלוץ כל האנשים שהתנדבו כאן, התחלנו להריץ הודעות בוואצאפים שלנו ובקבוצות. הגיעו לכאן 650 חיילים פטורי מילואים (!). רק בשביל להבין, גדוד שריון צריך משהו כמו 200 חיילים. כולם רצו לתרום ולהגיע, נוצרה כאן קבוצה מאוד מכובדת של אנשים יקרים, ערכיים, אוהבי ישראל, שרצו לתת מזמנם."
"הגיע הזמן למצוא לגדוד שם, אני מזכיר שהוא לא היה קיים. הגענו למסקנה שהשם שהכי יתאים יהיה "עוף החול", כאילו קם מעפר", מספר אביעד ומציין בגאווה גדולה שלאט לאט נוספות פלוגות לגדוד. "לדעתי בסוף עוד נהיה חטיבה", הוא אומר בחיוך.
אלא שיחידה צבאית זקוקה גם לציוד ולתמונה נכנס ארגון 'פתחון-לב' שמלווה את אביעד והחברים ל"עוף החול" מהיום הראשון ולאורך על הלחימה. "אנשים הגיעו בלי מדים ולא היה מאיפה לספק לנו, חיפשתי איך לעזור לאנשים, את הציוד המינימלי. אז הגיעה מאיה המלאכית שלנו מ'פתחון-לב'. אמא שלי חברה שלה בפייסבוק, ונוצר הקשר. מאז הם לא עוזבים אותנו. כל דבר. מה אתם צריכים? עם מה אפשר לעזור? מזרנים, בגדים, אוכל, כל דבר שאנחנו מבקשים ויותר. כל פעם כשמגיע הציוד והאוכל מ'פתחון-לב', היא מתקשרת לוודא שהגיע ומיד שואלת מה עוד צריך. המלאכית של 'עוף החול'".
אביעד וחברי הגדוד נמצאים בעזה לאורך כל ימי הלחימה, לוקחים חלק באופן פעיל במלחמה.
בשיתוף ארגון פתחון לב
פורסם לראשונה: 07:16, 18.12.23