בשיתוף נעמת
אמנם בוולט דיסני כבר מזמן יש גם גיבורות על, אך היעדרן של גיבורות אמיתיות בתודעה החברתית שלנו עדיין בולט.
מעט מאוד גיבורות מופיעות בדפי ההיסטוריה, למרות שבזמן אמת הן היו שם והובילו שינוי משמעותי.
הסיפורים שנחשפנו אליהם, אינם דבר של מה בכך. הם משפיעים עד היום על הפערים בין נשים לגברים.
4 צפייה בגלריה
מרכז "משנות" החדש שהוקם בירושלים
מרכז "משנות" החדש שהוקם בירושלים
מרכז "משנות" החדש שהוקם בירושלים
(צילום: פאוזה-בית הפקות, באדיבות נעמת)
מתוך ההבנה שהרבה יותר קל לגדול אל תוך חינוך שוויוני, מאשר לשנות תפיסות שהשתרשו, הוקם מרכז חדש של נעמת.
המרכז, העונה לשם "משנות", הוקם לרגל 100 שנים לקיומה של תנועת הנשים נעמת – מוסד ללא כוונת רווח. נעמת, הוקמה לצורך קידום מעמד האישה בישראל תוך שינוי המדיניות החברתית לקראת השגת שוויון מלא בין המינים במשפחה, בעבודה, בחברה ובכלכלה.

האישה שמאחורי? ממש לא: מיהי סטפניה וילצ'סקה ואיך זה שאנו לא מודעים לפועלה

סטפניה וילצ'סקה. האם השם הזה מוכר לך? אולי קראת בספרי ההיסטוריה על פעילותה ההירואית? כיצד ויתרה על חייה למען אחרים? יאנוש קורצ'אק. האם השם הזה מוכר לך? שתי דמויות – אחת שאינה מוכרת כלל, ואחת שכל אחת ואחד בישראל מכיר.
האם יש קשר ביניהן? למעשה, הקשר ביניהם הוא קשר הדוק. וילצ'נסקה הקימה בכוחות עצמה את בית היתומים וחיפשה עבורו איש חינוך. לאחר שפגשה את קורצ'אק, היא זו שהציעה לו את התפקיד, ויחד הם ניהלו את בית היתומים, בצורה שוויונית.
בתחילת מלחמת העולם השנייה, וילצ'נסקה ביקרה בישראל ולמרות שהתאפשר לה להישאר בארץ, היא בחרה לחזור לפולין. זאת, למרות שידעה מה צופן לה העתיד שם. היא ידעה שהיא צפויה להישלח לגטו יחד עם ילדי בית הילדים ועם קורצ'אק. בדיוק כמוהו, היא בחרה לא לעזוב אותם, וחזרה לפולין.
אף שלשניהם הוצעו אפשרויות מילוט, נשארו קורצ'אק ווילצ'ינסקה עם חניכיהם ברגעיהם האחרונים. קורצ'אק ווילצ'ינסקה הלכו עם היתומים בדרכם האחרונה.
שתי דמויות – סיפור זהה. אז איך זה שרק אחד מהם אנחנו מכירים? בסיפור זה, כמו בסיפורים רבים לאורך ההיסטוריה, האישה נעדרת מההנצחה ומסיפורי המורשת.
4 צפייה בגלריה
(צילום: פאוזה-בית הפקות, באדיבות נעמת)

האם ההיסטוריה המתרחשת בימים אלו תנציח גם נשים?

אנו שואבים השראה מסיפורי גבורה, אך שימו לב, נוכחותן של הנשים נעדרת. כיום, יותר מתמיד, אנו מבינות את חשיבותו של השוויון המגדרי בישראל, נוכח ההיבטים המגדריים העולים וצפים בימים אלה.
נוכח הגבורה המופלאה של גיבורות המלחמה, נוכח אומץ ליבן ונחישותן של הנשים בעורף.
נשות המילואימניקים, נשים מתנדבות, נשים שבונות, מייצרות ומפרנסות, שמציגות פתרונות יש מאין לכל צורך, שמחזיקות בית ומשרה. נשים, שלמעשה, המשק כולו ניזון מהן ונשען עליהן.
האם ההיסטוריה המתרחשת בימים אלו תיכתב אחרת ותונצח שוב באופן חד-צדדי? או שהאם פועלן של הנשים יובא אל קדמת הבמה, כפי שראוי היה מאז ומתמיד להיכלל בספרי ההיסטוריה?
בימים אלה נשמעים המון קולות שקוראים להעמיד לצעירות דמויות מודל ומופת, מתוך הבנה שאישה 'יכולה להיות מה שהיא רואה'.
ברגע שיש בקדמת הבמה נשים בתפקידי ניהול, נשות עסקים, חברות דירקטוריון, שרות בממשלה – זה רק טבעי שילדות ונערות יגדלו אל תוך התפקידים האלה ויראו בהן דמויות לחיקוי. חשיבות הלימוד והחשיפה לדמויות מפתח נשיות, צריכה להיות גם בקרב ילדים קטנים ונערים. כשגדלים אל סביבה שוויונית, השוויון הופך להיות ברור מאליו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: פאוזה-בית הפקות, באדיבות נעמת)

האם חוסר השוויון הזה מתבטא בעוד תחומים?

לרגל 100 שנים לתנועת נעמת, הוקם מרכז "משנות" החדש – מרכז נעמת לשוויון מגדרי. המרכז השוכן בירושלים הינו מרכז אינטראקטיבי וחוויתי לקבוצות וליחידים, בו מועלות סוגיות ודילמות הנוגעות לנושא השוויון המגדרי בצורה חווייתית ואינטראקטיבית, עם המון מקום לדיון וביטוי של המשתתפים.
המבקרות והמבקרים מוזמנים לבחינה עצמית ומשותפת של דעתם על מצב השוויון המגדרי במרחב הציבורי ובמרחב הפרטי: בבית, בשכונה, בקהילה ובמוסדות החברה.
מתוך המפגש עם העבר ועם השינויים שעברנו, מבקרי המרכז יוכלו לדמיין מה צריך להיות העתיד ומה עוד נותר לשנות.
"המסר העיקרי הוא שנושא השוויון המגדרי הוא חלק משמעותי בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו", מסבירה חגית פאר, יו"ר נעמת, "מכיוון שהיה ברור לנו האתגר והרגישות סביב הנושא, התכנים ששולבו במיזם, נבחרו אחרי מעל שנה של מיפוי נושאים".
לדברי פאר, "בסיום התהליך נוצר התמהיל שמכסה את כל תתי-הנושאים שמרכיבים את השוויון המגדרי. ישנה גם תכנית מבקרים שמותאמת לנוער, ואשר נולדה בעקבות סקר נרחב ומגוון בקרב בני-נוער של החברה הישראלית.
בדקנו מהם הנושאים שמעניינים אותם, ובנינו תכנית חינוכית שמשלבת את הנושאים הבוערים שעלו בסקר, שחלקם בהלימה למחקרים חדשניים בתחום המגדר".

הדור הצעיר כבר מנהל חלוקה שוויונית בתא המשפחתי

כל אחת ואחד מאיתנו, גדל עם סט שונה של ערכים ואמונות. במהלך השנים אנחנו מושפעים מהבית, מהסביבה בה גדלנו, ממערכת החינוך ומהחברה.
הערכים שלנו משתנים ומתאימים את עצמם לזמן ולתקופה. אם לפני 80 שנה, החלוקה המקובלת בתא המשפחתי הייתה שהאימהות מגדלות את הילדים ועובדות כעקרות בית, והאבות מפרנסים – כיום הדור הצעיר כבר מנהל חלוקה שוויונית בתא המשפחתי: בפרנסה, בטיפול בילדים ובתחזוקת הבית. אך זו לא הסוגייה היחידה שהשתנה עם התקופה, אלא רק דוגמה אחת מיני רבות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: פאוזה-בית הפקות, באדיבות נעמת)

בסיור: סיפורים על דמויות מפתח, סטנד-אפ שמעורר דיון ועבודה בקבוצות

הסיור במרכז החדש נפתח באולם הכנסים, שם נחשפים המבקרות והמבקרים לסיפורים של נשים שהובילו שינוי לאורך ההיסטוריה. בהמשך, המבקרים צופים בקטעי סטנד אפ קצרים הנוגעים לחיי היומיום בנושאים שונים תחת נושא השוויון המגדרי. בסיום כל סרטון מופיעות שאלות קצרות, עליהם עונים המשתתפים בצורה אנונימית, באמצעות שלטי הצבעה. בסיום, מתקיים דיון על המגמות שעלו במהלך ההצבעה ובו ניתן מקום לקולות השונים.
החלק השני של הסיור מתקיים בקבוצות קטנות סביב שולחנות משחק, ובו מועבר ידע באמצעות התנסויות מגוונות. משך הסיור שעתיים, והוא מאוד מגבש ומאפשרת שינוי תודעה בצורה עמוקה. התובנות חוזרות עם המבקרות ועם המבקרים הביתה, ומיושמות בתחומי הפרט, הקהילה והמדינה.
הסיור במרכז מותאם לכלל המבקרות והמבקרים, מגילאי חטיבת הביניים ועד גילאים מבוגרים במיוחד. עד כה, ביקרו במרכז מעל 100 קבוצות. ביניהן: עובדי רשויות מקומיות, עובדי משרדים ממשלתיים, עובדי ביטוח לאומי, הסוכנות היהודית, צוותי חינוך ותלמידים.
"כארגון שחורט על דגלו את המצוינות בכל תחום ובעיקר בעיסוק סביב שוויון מגדרי ושינוי פני החברה, אנחנו מזמינות את כולם להגיע לפעילות ייחודית ומלאת ערך", אומרת אילנה דניאל, יו"ר נעמת מרחב ירושלים. "כזו שמאפשרת להרכיב את המשקפיים שלנו, ולראות את העולם מזווית חדשה".
להזמנת סיורים וסדנאות ולקבלת מידע נוסף על מרכז "משנות": טלפון: 02-6502418, או בדואר אלקטרוני: meshanot@naamat.org.il.
בשיתוף נעמת
פורסם לראשונה: 16:36, 21.03.24