"המפגש עם אנשים מהקהילה היהודית וכן מקהלים מדתות אחרות, מאפשר לנו להנגיש להם את ישראל באופן לא-אמצעי, אישי וחברי"' מספרת שרון חן, דיילת בכירה באל על, שלוקחת חלק בתוכנית "שגרירי אל על", כבר מספר שנים.
"אנחנו מהווים קשר לארץ, למידע. אנשים מאוד סקרנים לגבי היום-יום שלנו כאן, חושבים לא פעם שאנחנו חיים בשגרת מלחמה, מתפלאים כשהם שומעים שזו מדינה חופשית, בטוחה ושמחה. הם לומדים שיש כאן מדינה מתקדמת, הייטקיסטית, מובילה ברפואה, באופנה, במדע ומקבלים כלים טובים יותר להכיר אותנו ולהסביר אותנו".
3 צפייה בגלריה
שגרירי אל על
שגרירי אל על
ניצולת השואה הדי בלון מקריאה את עדותה ב"זיכרון בסלון" במטוס אל על. צילום: אדר לוברנט
אל על משיקה מחדש את פרויקט שגרירי אל על לשנת 2023. במסגרת הפרויקט שמטרתו העיקרית היא הסברה ושיפור תדמיתה של ישראל ברחבי העולם, משתתפים בהתנדבות מלאה 83 טייסים ודיילים, תוך שהם לוקחים חלק בפעילויות עם קהילות וגופים שונים במהלך השהות בחו"ל בין הטיסות.
83 השגרירים, בגילאים מגוונים, נבחרו לאחר מיונים קפדניים והשתתפו לאחרונה בקורס הכשרה מיוחד שהועבר בשיתוף פעולה עם ארגון StandWithUs והיווה את יריית הפתיחה של הפרויקט. הקורס שם דגש על "יישור קו" בכל הנוגע למצב ההסברה של ישראל בעולם בתקופה של פוסט קורונה ועליה במקרי האנטישמיות.
"מדובר בחוויה מעשירה ומסקרנת וגם אנחנו יוצאים נשכרים מכך", מוסיפה חן. "החוויות שאנחנו עוברים, הן חוויות לחיים – לקחתי חלק במפגש בבייג'ינג שבו נוצרים אוהבי ישראל שרו לנו את 'התקווה' בסינית, או בטיסת 'זיכרון בסלון' ביום הזיכרון לשואה ולגבורה – שבה הקראנו בעברית, אנגלית וערבית, עדות של ניצולת שואה. לטיסה הצטרפו ערבים מוסלמים, נוצרים ודרוזים, שצעדו לראשונה ב'מצעד החיים' בהובלתו של יוסף חדאד, ערבי ישראלי גאה, שעוסק בהסברה ושהיה אף הוא על הטיסה המרגשת".
צפו בלורנה חטיב מעמותת "ערבים זה לזה" מקריאה עדות של ניצולת שואה במטוס אל על:

"אני מתייחס לפרויקט כמו למילואים"

פרויקט שגרירי אל על הושק בשנת 2010 על ידי אליעזר שקדי בימיו כמנכ"ל אל על. במהלך השנים אלפי בני אדם ברחבי העולם נחשפו והשתתפו ביותר מאלף פעילויות שונות שהובילו השגרירים. בין היתר זכורים אירוע ענק לקהילה האוונגליסטית בדרום אפריקה ששודר למיליוני נוצרים מאמינים ברחבי העולם ועורר הדים, וכן טיסת "זיכרון בסילון" מרגשת במיוחד, בה בפעם הראשונה הוקראה עדות של ניצולת שואה במהלך טיסה מטורונטו למצעד החיים.
דימטרי סטפנוב, דייל קבוע באל על וקצין מילואים בשריון שלחם ב'צוק איתן', עלה מאוקראינה לארץ בגיל 10 עם משפחתו. סטפנוב הצטרף לפרויקט השגרירים של אל על בשנת 2016, לקח בו חלק פעיל עד הקורונה, וכעת מתרגש מאד לחזור לפעילות: "אני מתייחס לפרויקט הזה כמו למילואים", הוא אומר, "אני רואה זאת כמחויבות וזכות גדולה לייצג את הפנים של ישראל במקומות שונים בעולם בהם כלל לא מכירים אותנו, לדוגמא בארה"ב שאלו אותי ברצינות פעם אם יש לנו גמל בחניה", הוא מחייך.
3 צפייה בגלריה
שגרירי אל על
שגרירי אל על
משלחת שגרירים ביהונסבורג שהופיעה בפאנל שאלות מול קהל של 5000 מאמינים נוצרים אירוע ששודר למיליונים ברחבי העולם , לאחר האירוע השגירים חילקו ארוחה חמה לנזקקים בבית התמחוי הסמוך.
(צילום: אל על )
חוויה שזכורה לסטפנוב מאחת הנסיעות, היא מפגש עם נציגי בנק סיני גדול: "שם חיכתה לנו הפתעה, יש להם תמונת רקע מאד ברורה על ישראל הם מאוד אוהבים ומעריכים אותנו, מסתכלים עלינו כאומת ההייטק וחושבים שאנחנו העם הנבחר. בנוסף, הם חשבו שכולם בארץ דתיים ומתפללים כל היום. משמעות הפרויקט בעיניי היא עצומה כי במקום מנהיגים שמדברים עם מנהיגים, אנחנו מדברים עם אנשים ומראים להם בגוף ראשון בלי תיווך, מה זה להיות ישראלי".
הקברניט ירון מרום, משתתף נוסף בתוכנית, משתף: "אני גאה על הזכות שניתנה לי לייצג את אל על והחברה הישראלית. להיפגש עם אנשים בעולם, לספר על עצמי, שאני חי ומגדל משפחה בישראל. לסגור את הפער בידע שיש לאנשים אלו ולקרבם לישראל".
3 צפייה בגלריה
שגרירי אל על
שגרירי אל על
נבחרת שגרירי אל על. צילום: אנסטסיה שוב
לימור בוזגלו, סמנכ"לית משאבי אנוש אל על, מוסיפה: "אנו גאים להחזיר לפעילות את פרויקט השגרירים של אל על לאחר שנים מוצלחות של עשייה. מדובר בפרויקט ייחודי בנוף הישראלי שבו הכל נעשה מאהבת הארץ ובהתנדבות מלאה של כל הצדדים. אנו מחזקים ידיהם של השגרירים המתנדבים במדי אל על שעושים עבודת קודש לא פחות, בקירוב לבבות ושינוי הדרך בה מסתכלים על ישראל"
ומנהלת תוכנית השגרירים באל על, אפרת ראלברוק, מסכמת: "אנו רואים חשיבות רבה בחיזוק הקשר בין החברה הישראלית ובין קהילות יהודיות בתפוצות. במיוחד בעת זו בעידן פוסט קורונה, אנו עדים לעלייה משמעותית בגילויי אנטישמיות ברחבי העולם. קירוב הלבבות עם קהלים יהודים ולא יהודים נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו ואנו נחושים לעשות טוב, ליצור חיבורים ולהגדיל את האור. אני קוראת למנהיגי קהילות, מובילים חברתיים וארגונים באשר הם ליצור עימנו קשר".