הודיה חדד היא אישה צעירה, בת 23, שגדלה בירושלים עם עוד עשרה אחים ואחיות. בילדותה עברה לגור בפנימייה.
"אחרי כמה שנים בפנימייה, אחותי פנתה לרווחה. היא החליטה שאני מסיימת עם המסגרות המוסדיים ושהיא לוקחת אותי תחת חסותה ואני אעבור לגור אצלה. למזלי, הרווחה פנתה לארגון "אור שלום", מספרת הודיה את השתלשלות האירועים, שהביאו את אחותה לשמש לה כאומנה. "לגור אצל אחות יכול ליצור מצבים מורכבים, כי בעצם מי שהייתה אחות עד לאחרונה, הופכת, בעצם, להיות הורה שלי".
הודיה מסבירה שלכל משפחת אומנה יש מנחת אומנה, שמלווה את המשפחה לאורך כל התקופה ולאורך כל התהליך.
4 צפייה בגלריה
הודיה חדד
הודיה חדד
הודיה חדד
"בגיל 18 נגמר שלב האומנה, אבל ארגון אור שלום לא נעלם. יש לארגון תכנית בוגרים, והם מלווים את כל הילדים, הצעירים היום, שגדלו במשפחות אומנה ומשפחתונים", היא מסבירה ומפרטת: "מדברים איתנו קצת על הצבא, מדברים על שירות לאומי, נותנים לנו אופק. אני חושבת שזה קריטי שיהיה מי שילווה ויכין לקראת העצמאות בגיל 18. כן, זה מפחיד, אתה לא יודע מה לעשות אחרי זה, איפה תגור, איפה תהיה, אבל אור שלום נמצאים שם, לאורך כל התהליך. עובדים על עצמאות, עובדים על תכנית כלכלית, על עבודה, על לימודים, מה בעצם אתה רוצה לעשות".
היא מספרת שאחרי השירות היא שכרה דירה, "עברתי לדירה משלי והפכתי להיות עצמאית. עכשיו אני מתחילה ללמוד במכללת 'הדסה'. יש המון התרגשות לקראת הלימודים, זה הכל ביחד – לחץ, התרגשות, חרדה".
עד כמה היה הליווי הזה משמעותי להודיה? "כן, דמיינתי את זה קורה. כן, ממש רציתי את זה אבל לא הייתי חולמת בחיים שכך יהיה", היא אומרת, "אני חושבת שאתחיל ללמוד וחד משמעית - אני גאה בעצמי".
הודיה מעזה בשלב זה גם לחלום. "החלום הכי גדול שלי זה להיות אמא, שתהיה לי משפחה. החלום השני שלי זה להיות אחות מיילדת".
4 צפייה בגלריה
הודיה חדד
הודיה חדד
המסר לעצמי הצעירה: "הכל יהיה בסדר"
הודיה לא מתעלמת מעברה, "בסופו של דבר, הכל קשור להכל אני חושבת, גם למה שעברתי וגם למקום שבאתי ממנו. היום הייתי רוצה להגיד להודיה הקטנה שלא משנה מה אמרו, את תצליחי ויש גם אנשים מדהימים בדרך", היא אומרת. "אני חושבת שכשהגעתי לארגון אור שלום הבנתי שיש דבר כזה. אני כל הזמן חושבת על זה, איפה הייתי אם לא הם. אמרתי למלווה שלי שהיה שווה לעבור את כל מה שעברתי בשביל להכיר אותה וברור לי שאני רוצה להיות משפחת אומנה עבור מישהי, כמוני, שצריכה את ההכוונה הזו", היא אומרת בהתרגשות.
ההכוונה הזו חיברה אותה גם לחברת הכנסת קארין אלהרר, היום שרת האנרגיה. "כשהייתי בת 16 השתתפתי בסמינר של ארגון אור שלום, שם דיברו איתנו על מה קורה אחרי גיל 18, הסבירו לנו על השרות הלאומי/ הצבאי ובכלל, לאן מובילה הדרך שלנו. לסמינר הגיעה חברת הכנסת קארין אלהרר והייתה לנו שיחה משמעותית. יום אחרי הסמינר התקשרו מהמשרד של אלהרר ומסרו לי שהיא ממש התלהבה ממני ושאלה אם אני רוצה לבוא להתנדב בלשכה שלה ולייצג את ילדי האומנה. בזמן הזה בדיוק היה תהליך לאשר את חוק האומנה בכנסת. כמובן שהסכמתי."
וזה לא מסתיים שם, הרצון לתת חזרה. בשנה האחרונה, מספרת הודיה, השתתפה בפרויקט שנקרא "מושיטים יד". "זה פרויקט שהוציא ארגון אור שלום שמכשיר את בוגריו ללוות את המתבגרים שנמצאים באומנה ומשפחתונים. במסגרת הפרויקט חנכתי נערה במשפחתון בירושלים ונוצר בינינו קשר טוב ומשמעותי. בקרוב אני מקווה להתחיל חונכות עם נערה נוספת".

השמיים הם הגבול

"הודיה, הדרך שעשית היא דרך מדהימה", אומרת לה בהתרגשות גם שרה נועה ארז, אחותה והאומנה שלה גם יחד. "אני פשוט לא מאמינה, כי היא עברה המון במהלך השנים האלה. העובדה שהגיעה למקום כזה שהיא שוכרת דירה, ויש את הוצאות המים, החשמל, המחייה והיא מצליחה גם לכלכל את עצמה וגם לצאת ללימודים ובעזרת השם גם לתואר שהיא הולכת לעשות. ידעתי שהיא הולכת להגשים את החלומות האלה, היה לי ברור שהיא לא תפספס. אני רואה אותה מסיימת, מסיימת בהצלחה, ובעזרת השם עובדת במקום שטוב לה, ואיך אומרים, השמיים הם הגבול".
4 צפייה בגלריה
הודיה חדד ואחותה שרה נועה ארז
הודיה חדד ואחותה שרה נועה ארז
הודיה חדד ואחותה שרה נועה ארז
אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מבתיהם על ידי רשויות הרווחה ומטופלים במסגרות חוץ ביתיות עקב הזנחה קשה, התעללות נפשית, פיזית ומינית. מעל 40 שנים, אור שלום שם לו למטרה להעניק לילדים אלו את כל מה שנמנע מהם – הגנה מיידית, בית חם, יד מחבקת, משפחה עוטפת וכל מה שילד זקוק לו לצורך התפתחות תקינה, מימוש הפוטנציאל שבו וסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר.
הארגון ליווה ומלווה כ-650 משפחות אומנה הלוקחות תחת חסותן ילדים מגילאי 0 עד 18 בהתנדבות מלאה. מדובר באנשים שפתחו את ביתם ואת ליבם לילדים הזקוקים לסיוע מתוך ידיעה והבנה שהילדים נמצאים אצלם באופן זמני עד שהוריהם ישתקמו. הילדים הגדלים במשפחות אומנה זוכים לחוויה משפחתית מתקנת המאפשרת להם למצוא את הפוטנציאל שלהם ובהמשך להתגייס לצבא, לרכוש השכלה אקדמית, להיכנס למעגל התעסוקה ובבגרותם להקים משפחות מתפקדות. מלבד משפחות אומנה, מציע ארגון אור שלום מסגרות נוספות כמו: אומנת חירום, מעונות משפחתיים, דירות בוגרים ועוד.
משרד הרווחה והביטחון החברתי הוא הגוף האחראי והמפקח על מסגרות השמה חוץ ביתית בישראל. השותפות בין הארגון למשרד מאפשר את קיומן של תכניות הארגון השונות ואת התמיכה במשפחות האומנה הרבות שמצילות את חייהם של הילדים כל יום.
לתרומות: *8936
להצטרפות למשפחות אומנה: https://orr-shalom.org.il/
בשיתוף ארגון אור שלום