יהלי פלד מכפר-סבא נולד לפני עשר שנים אך רק בגיל שנה ותשעה חודשים, מעט לאחר הולדת אחיו הצעיר, אובחן כסובל משיתוק מוחין. יהלי אמנם נולד בסוף החודש השביעי להריון, אך לאחר שהייה קצרה בפגיה של בית החולים שוחרר לביתו כשהרופאים מסרו לאימו, רונית, שהכול בסדר. "לקח להם המון זמן לגלות את זה", היא מתארת.
מאז האבחון של הלקות עברו עליהם כמעט שנתיים של בדיקות, פיזיותרפיה וטיפולים עד שטסו לארה"ב, שם עבר יהלי ניתוח מיוחד ויקר בעמוד השדרה - ניתוח בשם SDR שנועד לשחרר את התכווצות-היתר של שרירי הרגל ולאפשר לו ללכת בכוחות עצמו. אחרי החלמה קשה מהניתוח ולאחר תקופת השיקום הארוכה מצליח היום יהלי ללכת עצמאית, אך הוא עדיין סובל מבעיות של יציבה ותמיכה. "זה יצר לו עצמאות", מספרת אימו, "ובזכות העצמאות הזאת, על אף שהוא הולך קצת צולע, שהוא נופל הרבה ושיש לו קושי ללכת למרחקים ארוכים – הוא ילד עצמאי".
צפו ביהלי פלד בטיול השנתי עם הגילגולון ומתנדבי אתגרים:
יהלי משולב בכיתה רגילה בבית הספר והוא גם לוקח חלק במסגרת המצטיינים של מרכז יש"י לילדים שוחרי ידע. "יהלי הגיע לאן שהגיע בזכות המון עבודה", מספרת רונית, אך העבודה הקשה והאתגרים שהציב בפניו מצבו הרפואי לא נגמרים. אתגר אחד שעמד בפניהם ממש לאחרונה, למשל, היה הצטרפות לטיול השנתי של כיתה ד' - טיול אליו השתוקק יהלי לצאת ביחד עם חבריו לכיתה.
מסלול הטיול כלל גם צעידה ביערות הכרמל, במסלול הליכה ארוך ומלא במעברים מאתגרים ובאבנים שהיו מקשים על יהלי ללכת, אם בכלל היה מצליח. "יהלי לא יכול ללכת על אבנים – הוא עלול לנקוע את הרגל וזה ממש מסוכן לו", מספרת אימו רונית בדאגה רבה, "אם היה שובר את הרגל זה (אומר) להפסיק ללכת שוב ולהתחיל שנתיים של שיקום מחדש". אך למזלו יהלי אינו לבדו בהתמודדות ובזכות אחראית ההנגשה של בית-הספר רמז בכפר-סבא, מרכז מתי"א בעיר ו"עמותת אתגרים", ששילבו כוחות, עבדו יחד ותמכו בו, התאפשר לו לצאת לטיול השנתי, בפעם הראשונה בחייו.
"עמותת אתגרים" נוסדה בשנת 1995 על ידי נכי צה"ל ואנשי שיקום, ושמה לעצמה מטרה להעצים אנשים עם מוגבלויות ולשלבם בספורט אתגרי בטבע. העמותה, שפועלת ללא כוונת רווח, פתוחה לכלל הציבור ומסייעת לאנשים עם מוגבלות פיזית, נפשית, תקשורתית, קוגניטיבית וחושית, ויעילותה כבר נחקרה והוכחה כמחזקת ביטחון ודימוי עצמי, מרחיבה יכולות ומעצימה. העמותה פועלת בכל הארץ, מסייעת לאלפי ילדים, בני נוער ובוגרים ונעזרת בצבא של כאלף מתנדבים.
4 צפייה בגלריה
יהלי פלד, הגילגולון ומתנדבי "אתגרים"
יהלי פלד, הגילגולון ומתנדבי "אתגרים"
יהלי פלד, הגילגולון ומתנדבי "אתגרים"
"אתה תלוי בגלגל אחד ובשני אנשים"
בין הפעילויות שמתאימה העמותה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ניתן למצוא ריצה והליכה, רכיבה על אופניים, סקי מים, שייט וקיאקים, טיולי ג'יפים וקארטינג ואפילו צלילה. העמותה מפעילה גם מספר פרויקטים, בשיתוף עם משרדי ממשלה וגופים שונים, שמטרתם שילוב והתגברות על אתגרים. אחד הפרויקטים הללו, בו נעזר יהלי בטיול השנתי, נקרא "טיול משלב" והוא גם זה שחשף אותו ואת משפחתו לכלי התחבורה החדש שנקרא "גילגולון".
"גילגולון" הוא מעין שילוב בין כיסא גלגלים ומריצה, כשהיושב בו מונע בדרכים באמצעות גלגל אחד ושני מתנדבים, אחד מלפנים והשני מאחור. באמצעות המתקן גם אנשים עם מוגבלויות יכולים לצאת ולטייל בטבע – ילדים ומבוגרים כאחד. הפרויקט הוקם להנצחת זכרו של סגן גיל בדיחי ז"ל ומכאן גם ההשראה לשמו. משפחתו של בדיחי בחרה להנציח את זכרו ואת פועלו בדרך היצירתית בה נהג לפעול בחייו ובכך "להעביר את זה הלאה". כיום לעמותה יש כבר 13 גילגולונים, מכמה דגמים שונים, ואחד מהם כבר הספיק להגיע אפילו לפסגת הקילימנג'רו באחד מהטיולים שליוותה העמותה.
4 צפייה בגלריה
יהלי פלד, הגילגולון ומתנדבי "אתגרים"
יהלי פלד, הגילגולון ומתנדבי "אתגרים"
יהלי פלד, הגילגולון ומתנדבי "אתגרים"
"היה ממש ממש כיף", מנסה יהלי לסכם את הטיול המרגש של חייו, "כשעליתי על זה, זה היה די מפחיד בהתחלה, אני חייב להודות – אתה תלוי בגלגל אחד ובשני אנשים, ואז בעצם היה ממש כיף. התרגלתי לזה. בלי זה לא הייתי מצליח את הטיול – הייתי פשוט יושב ועושה הפסקות בלי סוף". "אני רוצה להודות להם – לעמותת אתגרים, למתנדבים", מוסיף יהלי בהתרגשות גדולה ולא שוכח גם לספר על כך שלאורך המסלול כולו הקפידו המתנדבים הצעירים, חניכי המכינה הקדם צבאית תבור, לאסוף זבל ופסולת שנקרתה לדרכם – "הם הביאו שקית וניקו על הדרך גם את המסלול".
"זאת הפעם הראשונה שלנו", מספרת רונית בהתרגשות על הטיול אליו יצאה עם יהלי. "זה משהו שאפשר לעשות כל שנה – עכשיו אני יודעת. לא ידעתי את זה קודם. בלי הדבר הזה לא יכולנו ללכת לטיול הזה כי זה מסלול ממש קשה. יהלי עצמו הוא נורא ילד חזק, היו מקומות שהמריצה - אי אפשר להכניס אותה, והוא טיפס. יש לו פלג גוף עליון מאוד חזק, אבל זה מאוד נקודתי ומאוד מוגבל".
במהלך הטיול עצמו, שנמשך מהבוקר ועד לשעות אחר הצהריים, סבבו את יהלי חמישה מתנדבים שהתחלפו ביניהם כל הזמן בהנעת הגילגולון. "זה מדהים", מסכמת רונית את החוויה הראשונה שלהם עם העמותה ומעדכנת שמרוב התרגשות יהלי ביקש להישאר בבית יום לאחר מכן כדי להירגע - "היה לו קשה להכיל את זה – הוא היה כל כך נפעם. הם הצחיקו אותו ושעשעו אותו כל הדרך – הם היו מופלאים ורגישים מאוד", היא מציינת.
אבל נראה שלא רק יהלי ואימו התרגשו מהליווי המלכותי לו זכו, כי אם גם ההורים המלווים והילדים שטיילו עמם – "זה נתן להם המון וקיבלתי המון תגובות מהממות" מספרת רונית בגאווה. "כל ההורים הגיבו בצורה מופלאה, והילדים כל הזמן היו סביבו ואמרו לו 'איזה כיף לך' ו'אנחנו רוצים גם'". באותה נשימה מספרת רונית גם על המתנדבים הצעירים שליוו את יהלי, ועל כך שבזמן שכולנו עסוקים בלהשמיץ את הדור הצעיר על חוסר הרגישות שלו ועל העובדה שהוא תקוע מול המסכים כל היום, מגיע פרויקט שכזה ומשנה את כל התמונה.
4 צפייה בגלריה
יהלי פלד והגילגולון
יהלי פלד והגילגולון
הודעות של הורים בקבוצת הכיתה של יהלי
במסגרת הפרויקט המבורך בית ספרו של יהלי לא נדרש לשלם עבור שירותי הגילגולון של העמותה וכל הפעילות נעשית באהבה ובהתנדבות ובסבסוד של משרד החינוך. "עמותת אתגרים" שמה לעצמה את הנגשת הטבע לילדים ולמבוגרים כערך עליון וכדי שאף אחד לא יישאר בבית או באוטובוס בגלל המגבלה שלו. את שירותי ה"גילגולון" ניתן להזמין דרך אתר העמותה, ובסופי שבוע העמותה אף מארגנת טיולים מונגשים נוספים בהם יכול לקחת חלק כל מי שמעוניין.
  • לפרטים נוספים על פעילות אתגרים והצטרפות להתנדבות לחצו כאן.