תלמידי תיכון, צעירות וצעירים מוכשרים, פעלו בקבוצות משותפות במטרה לפתח ולהציע אפליקציה ייחודית לשיפור אורח החיים של התושבים הבדואים של הנגב, זאת במסגרת ההאקתון השלישי לקידום ההייטק בחברה הבדואית, שהתקיים בשבוע שעבר בפארק קרסו למדע בבאר שבע.
צפו בסיקור של ההאקתון סיראג':
פהימה עטאונה, מנכ"לית עמותת סיראג' לקידום הייטק בחברה הבדואית, שיזמה והפיקה את האירוע נרגשת לראות את חדוות העשייה ואת הרצינות שניכרות במשתתפים הרבים בתחרות. "אנחנו כל-כך גאים ושמחים שתלמידי תיכון מכיתות י' ו-יא' נמצאים במקום אחד, במשך 12 שעות, מתחרים על פיתוח אפליקציות כדי לענות על הצרכים החברתיים בנגב", מספרת עטאונה. "הצעירים שלנו כל-כך מוכשרים ויש להם פוטנציאל הולם להתחבר להייטק - שהוא מנוע צמיחה כלכלי ולאומי".
יוסף אלטורי, בן 17 מבית ספר דאר אלקלאם ברהט, משתתף בקבוצה שפיתחה אפליקציה לקיצור זמני המתנה למתן מענה וטיפול בפניות ציבור. הוא מספר בגאווה על האפליקציה שהוא מפתח עם חברי הקבוצה שלו. "בחברה הבדואית יש לנו הרבה בעיות בתחום המים והחשמל. כל היום אנשים מתקשרים וממתינים חצי שעה למענה הקולי. באפליקציה שלנו לא צריך להמתין, שולחים את התלונה והחברות הגדולות חוזרות עם התשובה", מסביר אלטורי.
4 צפייה בגלריה
האקתון בדואי
האקתון בדואי
"אנחנו צריכים להוכיח לעולם ולכל המגזר שאנחנו יכולים להתקדם בתחום הטכנולוגי ואנחנו יכולים לעשות כל מה שאנחנו רוצים".
(צילום: ג'יהאד אגבאריה)
למיא סאלח, בת 16 מבית הספר "כוכבי המדבר" בבאר שבע, מייצגת בגאווה את המשתתפות הרבות באירוע פורץ הגבולות: "אני משתתפת בקבוצה שפיתחה אפליקציה למסלולי טיולים בנגב. מדובר באתרים תיירותיים הידועים בעיקר בקרב הבדואים, תושבי האזור. המטרה שלנו היא להראות לחברות אחרות איך הנגב שלנו נראה ולהציע מקומות מיוחדים לתפילה".
טהא אבו סיאם, בן 17 מבית ספר "אלראזי" ברהט, משתתף בקבוצה שפיתחה אפליקציה להנגשת ההרשמה ללימודים גבוהים בחברה הערבית: "כיוון שלערבים יש קצת קושי בעברית, האפליקציה שלי מתאימה לבדואים בנגב, יש בה פרטים של כל האוניברסיטאות והמכללות בישראל, כולל תנאי קבלה ומקצועות הלימוד השונים. התלמיד נכנס לאפליקציה, כותב את הנושא, מופיעים לו כל הפרטים והוא בוחר מה מתאים לו".
אחת הדוגמאות הבולטות להצלחה של נציגות בדואית אותנטית בעולם ההייטק, ומי שכנראה משמש דוגמה אישית ומוחשית לצעירות והצעירים שבאו להתחרות בהאקתון הוא עותמאן אלשיך, מנכ"ל חברת סיראג' טכנולוגיות ותושב תל שבע. לדבריו האירוע הייחודי הוא שלב חשוב בהכוונת הנוער המקומי לעתיד מופלא.
"מה שאתה רואים פה היום זה הפייפלין של המועמדים שיכולים לפתור חלק מהבעיות של ההון האנושי בתעשיית ההייטק במדינת ישראל", מסביר אלשיך. "לפי דוח החדשנות, בישראל חסרות היום 13,000 משרות בתחום ההייטק ואני חושב שטאלנט בדואי יכול להיות פתרון לחלק מהבעיה הזאת. אין ספק שנקודת הזינוק של נערה או נער מהחברה הבדואית שונה מהחברה הכללית, אבל עולם ההייטק הוא Driven by quality - הלקוח לא רואה את צבע העור של המתכנת אלא את הקוד שאנחנו נותנים, האיכות קובעת".
4 צפייה בגלריה
האקתון בדואי
האקתון בדואי
"כשאני יושב על המחשב אני שמח, מרגיש בנוח, זה נותן לי הרגשת כוח".
(צילום: ג'יהאד אגבאריה)

"אסור שכל מה ששומעים בחדשות יפגע לנו בעתיד"

גם פרופ' דן בלומברג, סגן נשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב, שתומכת בכנס, טוען כי יש פוטנציאל עצום בצעירות והצעירים הנלהבים שבאו להתחרות על הרעיונות שלהם: "האקתון הוא אירוע מאוד מרגש והוא מציף את יכולות היזמות של תלמידים בחברה הבדואית ומראה לנו עד כמה הם יכולים להיות יצירתיים ולבנות את מקומם בחברה החדשה שאנחנו רואים שנבנית כאן בנגב".
"בכפר בלתי מוכר אי אפשר להכניס כתובת לגוגל או לווייז כמו בחברה היהודית, יש שכונות שלמות שאין להן כתובת. כדי להסביר לאמבולנס 'איך מגיעים' אנחנו מכוונים לפי המסגד או לפי מכולת. אני שמחה שיש כאן קבוצה של תלמידי תיכון שמפתחת אפליקציה ייעודית לשירותי הצלה, זאת אפליקציה שיכולה להציל חיים".
ד"ר גיורא ירון, יו"ר סיראג' ואחד היזמים הוותיקים והבולטים בעולם ההייטק הישראלי שגם מהווה חלק מצוות המייסדים של ההאקתון, מתמלא נחת כשהוא רואה את חדוות העשייה של הצעירים פורצי הדרך. "יש לנו היום כמאה צעירים שכותבים תוכנות שאמורות לממש אפליקציה ספציפית ובקרוב יוכרז המנצח והקבוצה תקבל פרס".
עטאונה טוענת כי לאוכלוסייה הבדואית יש צרכים מיוחדים בעולם הטכנולוגיות: "התושבים המתגוררים בכפרים בלתי מוכרים צורכים שירותי בריאות ויש בעיה עם הכתובת ויש בעיה עם הרגישויות התרבותיות ואנשים מהמרכז לא מכירים את הדברים האלה. בכפר בלתי מוכר אי אפשר להכניס כתובת לגוגל או לווייז כמו בחברה היהודית, יש שכונות שלמות שאין להן כתובת. כדי להסביר לאמבולנס 'איך מגיעים' אנחנו מכוונים לפי המסגד או לפי מכולת. אני שמחה שיש כאן קבוצה של תלמידי תיכון שמפתחת אפליקציה ייעודית לשירותי הצלה, זאת אפליקציה שיכולה להציל חיים".
4 צפייה בגלריה
האקתון בדואי
האקתון בדואי
בהאקתון הבדואי
(צילום: ג'יהאד אגבאריה)
בהתחשב במתיחות הרבה בנגב ובאירועים האלימים הקשים המתחוללים בחברה הבדואית ומסוקרים בהרחבה בכל מהדורות החדשות, עבור צעירים מוכשרים עם פוטנציאל הצלחה מוכח מהפזורה הבדואית, תהליך הפריצה לעולם ההייטק הופך למורכב ומאתגר במיוחד.
אלטורי, תלמיד התיכון, לא נראה מודאג "החלום שלי זה להיות מהנדס מחשבים. אסור שכל מה ששומעים בחדשות יפגע לנו בעתיד. אנחנו צריכים להוכיח לעולם ולכל המגזר שאנחנו יכולים להתקדם בתחום הטכנולוגי ואנחנו יכולים לעשות כל מה שאנחנו רוצים".
גם אבו-סיאם חולם על משרה נחשקת בחברה גלובלית: "אני רוצה להיכנס לעולם ההייטק, חשבתי על הנדסת מחשבים. מילדות אני אוהב מחשבים, אף פעם לא הסתכלתי על המשכורת. כשאני יושב על המחשב אני שמח, מרגיש בנוח, זה נותן לי הרגשת כוח. אבא שלי אומר לי לפעמים 'שלא טוב לשבת כל הזמן' אבל הוא איתי עם החלום שלי".
4 צפייה בגלריה
האקתון בדואי
האקתון בדואי
בהאקתון הבדואי
(צילום: ג'יהאד אגבאריה)
בסוף האירוע הוכרזו הזוכים: במקום הראשון - בית ספר אבו אורט אבו תלול, עם האפליקציה Hospyou לסיוע ועזרה ראשונה להצלת חיים. במקום שני - בית ספר עתיד אום בטין, עם האפליקציה ARSHEDNI המספקת כלים והכוונה לתלמידי תיכון המעוניינים בלימודים אקדמיים. במקום שלישי - בית ספר התיכון אלתקוא רהט עם GO ON אפליקציה להנגשת מידע אקדמי לתלמידי תיכון, ובמקום הרביעי - בית ספר תיכון אלנור מרהט עם האפליקציה "אלבאדיה" להנגשת שירותים בתחום התיירות והפנאי ביישובים הבדואים.