עמותת "האקוטיזם" שהקים רימון טובין, מייצרת פתרונות טכנולוגיים חדשניים בעיקרם עבור אנשים עם אוטיזם אבל לא רק. בשלוש שנות פעילות היא יצרה 42 מיזמים ש-15 מתוכם בשלים להשקעה ויוצגו היום (ב' ה-24.10) בפני עשרות משקיעי הון סיכון שמאמינים שצריך לתרום לחברה לצד רווח כספי.
צפו בריאיון באולפן ynet עם רימון טובין, מייסד עמותת האקוטיזם, ועם הילה קאופמן, מייסדת שותפה וסמנכלית ה"אקוטיזם" ומקימת המרכז לניהול השינוי:

מה זה בעצם "האקוטיזם"? טובין: "'האק' זה 'לפצח', לפצח את האוטיזם. אחרי 25 שנה בהייטק, החלטתי 'לגזור את העניבה' ולקחת את כל מה שאני יודע ביזמות חדשנות וטכנולוגיה למען אנשים עם אוטיזם, וספציפית לבן שלי יובל בן 22 עם אוטיזם. בעצם הקמנו עמותה שמייצרת פתרונות בתחום. היום אחרי שלוש שנים יש לנו 42 מיזמים פעילים, מתוכם 20 מציגים היום בערב משקיעים מיוחד, בפני משקיעי הון-סיכון. כדי לייצר אימפקט גדול, הצטרפו אליי הרבה הורים ואנשים עם לב ענק, כל אחד בתחומו לייצר את השינוי".
1 צפייה בגלריה
רימון ויובל טובין
רימון ויובל טובין
רימון ויובל טובין
(צילום: ארכיון משפחתי)
"זה הבן שלי יובל, בן 22 בתמונה, מצד אחד ענק מצד אחד רואים כאן בתמונה, עדיין משחק כאן בדינוזאורים. הפערים האלה אצל נערים/ילדים/ בחורים/אנשים עם אוטיזם, הם לפעמים מאוד גדולים. לא סתם קוראים לזה 'הספקטרום האוטיסטי' – כי יש מגוון מאוד גדול. ולכן גם האקו-טיזם לא בא להגיד שיש לנו פתרון אחד ספציפי, אלא שאנחנו צריכים מגוון מאוד גדול של פתרונות".
אני חושבת שרבים מאיתנו לא חושבים על טכנולוגיה דווקא כמי שאמורה להביא את הפתרונות, תן דוגמה שתבהיר למה זה כ"כ חשוב ואיזה בעצם כלים אותה טכנולוגיה יכולה לספק בפלטפורמה הזאת?
טובין: "למשל הזוכה שלנו בשנה שעברה, שם חיישן שינה מתחת לילד שלא יודע לדבר, ואוסף את הדאטא עבורו וגם מתעד מה קורה במהלך היום. ואז אפשר להתערב בטיפול ולשפר אותו. זוכה שלנו של השנה האחרונה מאבחן אוטיזם בגיל חצי שנה בעזרת אמצעים מאוד מאוד פשוטים. היום 1 ל-44 ילדים הוא עם אוטיזם ויש אבחון חסר. היכולת לאבחן בגיל צעיר ולתת טיפול נכון, שזה מה שהמיזמים שלנו עושים, יכולה לחסוך חצי מיליון דולר לאורך מחזור החיים. יש גם גם מודל עסקי וזה מה שמיוחד במרבית המיזמים, שהם טובים גם לחברה וגם מבחינה כלכלית".
הילה גם את מכירה את הסיפור הזה, מהבית שלך. והחלטת בעצם להשתמש בכלים שיש לך מהקריירה, מהעבודה, לטובת מודעות לנושא החשוב הזה
קאופמן: "נכון. בגלל שפגשתי את האוטיזם דרך שני בניי בשנה האחרונה, התחלתי לחקור ולהעלות את המודעות לרצף שעולה משנה לשנה באחוזים בלתי נתפסים, היום כבר מדובר על יחס של 1:44, והיד עוד נטויה. המטרה שלי היא להעלות את המודעות לרצף, להנגיש אינפורמציה על התחום ולדבר על הילד האוטיסט וההורה המלווה העיקרי, לדבר על הנטל הכלכלי והנפשי על ההורים".
"נשאלת השאלה כל הזמן ושואלים אותי האם אפשר לרפא – לא, אי אפשר לרפא, אבל אפשר לשפר ביצועים, ולכן חשוב באמת להבין שהעמותה הזאת באה, עמותת ההקוטיזם, אגב ההקוטיזם כשאני אומרת הקוזטיזם אני אומרת 'האקתון' ו'אוטיזם' כי בעצם מדובר על מיזמים, יזמים מדהימים, יזמים טכנולוגים שכל אחד בא עם הרעיון שלו ובהאקתון הקרוב שזה ההאקתון הרביעי בעצם, בחרו עוד מספר יזמים שיובילו קו וישפרו את הביצועים. אני מאמינה שלא רק בארץ גם בחו"ל כי אין עוד מיזם כזה שבא לשפר, ובאמת ככל שמקדימים את האבחון אז אפשר לשפר את הביצועים של הילד, ככל שיודעים יותר מוקדם שהילד על הרצף אז אפשר לתת לו את הכלים המתאימים ולשפר את הביצועים אז זה מאוד חשוב".
טובין: "אם מישהו רוצה לקבל עוד מידע פשוט צריך לכתוב 'האקוטיזם' בעברית, בגוגל, בפייסבוק, בלינקדין, באינסטגרם ולקבל עוד מידע ולהצטרף לעשייה. אפשר לקרוא למה שאנחנו עושים תנועה, זו לא רק עמותה, אנחנו בעצם מלכדים ועושים שינוי עולמי שרוצה להיכנס באמת לעוד קהלים. הסיפורים האישיים של כל אחד, מהמקום הכואב המשותף לכולם, הופכים את הכאב לעשייה. אנחנו עמותה שמחה, יש אצלנו אנרגיות טובות אנחנו לא, לא כאובים, חלק גדול מאיתנו מגדירים את האוטיזם כמתנה".
קאופמן: "כן, אז המטרה באמת היא להעלות את המודעות, כי יש המון ילדים ואנשים, גם בוגרים, שיכולים להיות על הרצף ולא מבינים שזה אולי יושב על זה, ומאוד מאוד חשוב לציין גם את הנושא של ניהול סטרס מתמשך, כי באמת הורים שחווים גידול אינטנסיבי ותמיכה כזאת – כדאי להם גם לטפל בעצמם כדי שלאורך זמן שלא ישחקו".