בשיתוף JGive
"יחד ננצח" הפכה בשבועות האחרונים לסיסמה המלווה את החברה הישראלית בהתמודדות עם אירועי ה-7 באוקטובר וסביב הסיוע לכל מי שנפגע כתוצאה מהאירועים, לחיילים ולחיילות. אחת מהיוזמות המאפשרות לישראלים ולקרנות פילנתרופיות לתרום למאמץ הכולל, היא קרן ״יחד ננצח״ שהוקמה ביוזמת JGive, אשר מראה כי מדובר בהרבה יותר מסיסמה.
הקרן הוקמה ממש בערב הטבח, מוצאי שבת ה-7.10, מתוך ההבנה שהוצאות האסון יובילו לצורך גדול בהירתמות וסיוע. כל הכסף שנתרם דרכה מועבר במלואו לעמותות (למעט עמלת סליקה במידה והתרומה בוצעה בכרטיס אשראי).
שוחחנו עם יו"ר הוועדה החיצונית של 'יחד ננצח' האלוף במיל' אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר לשעבר, עם שניים מחברי הועדה הרב בני לאו, ראש מיזם 929 ואתי דויטש, יו"ר ויזה כאל לשעבר, ועם מנכ"ל JGive אורי בן שלמה, על השיקולים שהובילו להקמת הקרן, על מנגנון הבחירה של העברת התרומות ועל הייחודיות של הקרן בתחום הפילנתרופיה.
בוועדה חברים גם אשת ההלכה מלכה פיוטרקובסקי, אילה פרוקצ׳ה שופטת בבית המשפט העליון בדימוס, נתן שרנסקי - יו״ר הסוכנות לשעבר, האלוף במיל׳ עמי שפרן והיועץ המשפטי עו״ד ירון קידר.
5 צפייה בגלריה
קרן החירום של JGIVE
קרן החירום של JGIVE
"הרבה אנשים רוצים לתרום, ולא תמיד ברור להם למי"
(צילום: שמוליק דודפור)
"לפעמים קשה לבחור במטרה אחת לתרום לה - 'יחד ננצח' מאפשרת לגעת בהרבה אנשים בתרומה אחת"
אורי בן שלמה, מנכ"ל ומייסד JGive, אומר כי "בשגרה, JGive מספקת מענה לעמותות, חברות עסקיות וגורמים פרטים לגיוס וניהול תרומות. בעקבות הטבח הבנו שאנחנו צריכים לתת מענה חריג ובדרך אחרת. לטובת מטרה זו, הקמנו את קרן החירום 'יחד ננצח', מתוך הבנה כי יעלו בהמשך צרכים לתמיכה בפרויקטים שונים ומתוך הבנה כי הרבה אנשים ירצו לתרום, ולא בכל המקרים יהיה ברור להם למי הם רוצים לתרום".
על רקע אלפי היוזמות המיושמות בישראל ומאות הקמפיינים המופיעים בפלטפורמה של JGive, "קשה לבחור במטרה אחת ויחידה, מה שעלול לגרום לכך שאנשים בעלי רצון טוב יחליטו שלא לתרום כלל מרוב אפשרויות", אומר בן שלמה. "לכן, הקמנו עבורם קרן שנותנת בחירה פשוטה וברורה. כל התרומות מרוכזות יחד וועדה ציבורית חיצונית מחליטה לאן להזרים את המשאבים". באופן שכזה, אומר בן שלמה, "אפשר לתמוך בהרבה מטרות ולגעת בהרבה יותר אנשים".
5 צפייה בגלריה
קרן החירום של JGIVE
קרן החירום של JGIVE
"הכל עובר דרך מסננת כדי לוודא שהתרומות הולכות למקום נכון"
"היקף התרומות שנאסף תוך שנה עד ה-7 באוקטובר, נאסף תוך חודש בלבד מאז תחילת המלחמה"
על פי הנתונים של JGive, מאז תחילת הלחימה גויסו 140 מיליון ₪ על ידי עמותות דרך הפלטפורמה, מתוכם 20 מיליון ₪ מקרן החירום. "סכום התרומות שנאסף דרך JGive במהלך שנה שלמה עד ה-7 באוקטובר, שווה לסכום שנאסף במהלך חודש אחד מאז תחילת המלחמה. מדובר בנתון שמראה על הערבות ההדדית והרצון האדיר לסייע. לא כולם יכולים להתנדב אבל רוצים לעזור בדרכים אחרות", אומר בן שלמה.
5 צפייה בגלריה
אורי בן שלמה
אורי בן שלמה
מנכ״ל JGive, אורי בן שלמה: ״לא כולם יכולים להתנדב אבל כולם רוצים לעזור״
(צילום: אבי סולטן)
לשם ניהול הבקשות המגיעות לקרן מהעמותות בשטח הוקם צוות ייעודי של JGive בשיתוף עם קרן פילנתרופית מובילה, אשר קולט את הבקשות, מבצע סינון ראשוני, פונה לעמותות עצמן כדי להבין לעומק את הצרכים, ולאחר מכן מעביר את הנתונים לוועדה החיצונית. "לאחר העברת המענקים מהקרן לעמותות הצוות שלנו נמצא איתן בקשר שוטף על מנת לאסוף דיווחים מהנעשה עם המענקים בפועל״.
5 צפייה בגלריה
אליעזר שקדי
אליעזר שקדי
האלוף במיל' אליעזר שקדי
(צילום: יונתן בלום)
"בורכתי על ההזדמנות להיות חלק מהעשייה הזו"
האלוף במיל' אליעזר שקדי, מפקד חייל האוויר לשעבר ויו"ר הועדה הציבורית לחלוקת הכספים של הקרן, אומר כי "יחד עם הרכב של אישים בכירים ומכובדים, אנשים מוערכים על אישיותם והיושרה שלהם ובולטים בתחומים שונים במדינת ישראל ובעולם היהודי, אנחנו מנסים להבין מה קורה בכל רחבי המדינה. אנחנו נפגשים עם אנשים ומשפחות, ומחליטים לתמוך במקומות החשובים ביותר באופן האפקטיבי יותר. עד כה הקרן תמכה במעל ל-300 עמותות וארגונים".
הרב בני לאו, חבר בוועדה הציבורית של קרן 'יחד ננצח' אומר כי "קיבלתי הזמנה להצטרף לוועדה ושמחתי להצטרף. אנחנו מקבלים מאות פניות ונפגשים מספר פעמים בשבוע".
אתי דויטש, מנכ"לית חברת כאל לשעבר, חברת דירקטוריון JGive וחברת הוועדה הציבורית של קרן החירום, אומרת כי "אני מרגישה יום-יום שבורכתי על ההזדמנות להיות חלק מהעשייה הזו".
עוד אומרת דויטש כי "במהלך הזמן החלטנו להפנות את המשאבים למטרות בהן אנחנו משלימים את המדינה. הוועדה מנסה להגיע לאוכלוסיות חלשות ומוחלשות, כאלו שלא מאוד פופולארי לתרום להן, כאלו שנמצאות בשולי הדברים". הרב לאו מציין כי "הוועדה מסייעת בהיבטים נפשיים, צרכים חברתיים, בתי חולים וחיילים, בין היתר. כל תרומה שנכנסת מגיעה לאנשים שנפגעו כתוצאה מהמלחמה".
בכל הנוגע לסינון הפניות, דויטש מספרת כי "הכל עובר דרך מסננת מאוד רצינית, על מנת לוודא שהתרומות הולכות למקום הנכון. המערך של 'יחד ננצח' מצריך ראייה כוללות, ותפקיד הוועדה הוא לתכלל את הכל ולחלק במידת האפשר".
5 צפייה בגלריה
קרן החירום של JGIVE
קרן החירום של JGIVE
"זו מצווה לתמוך בעם ישראל. אי אפשר להרוג את הרוח שלנו"
(צילום: ירון ברנר)
"התחום שהכי נוגע בי הוא הסיוע הנפשי, שעומד להיות הסיפור המשמעותי בטווח הרחוק"
"אחד מתחומי הסיוע שהכי נוגעים בי הוא ההיבט הנפשי", אומר בן שלמה. "במלחמה הזו, הנושא הנפשי צף בצורה משמעותית גם בטווח הקצר ולמרבה הצער גם בטווח הארוך, והוא דורש פתרונות מסוגים שלא היו מוכרים עד היום, כמו טיפול במשתתפי המסיבה ברעים. המשימה דורשת הבנה מחדש של סיוע נפשי, במקרים בהם טיפול נכון הוא מרכיב קריטי במבט לעתיד".
בסופו של דבר, אומר בן שלמה, "התמיכה נבנתה לפי סולם הצרכים של מאסלו - קודם דאגנו לדברים הבסיסיים ביותר: ציוד, אוכל ומקום לישון להרבה מאוד אנשים. לאט לאט, ככל שהזמן עבר, ישנה הבנה שהסיפור הגדול של המלחמה הזו הוא הנושא הנפשי".
אלומות של אור בתוך הערפל
דויטש אומרת כי "מה שמחמם את ליבי זה לראות הדור הצעיר נרתם למאמץ המלחמתי. הם מגיעים בהמוניהם, עושים ותורמים. הצעירים מראים שיש להם נשמה יתרה ואכפתיות".
השותפות בקרן חירום, מספר הרב לאו, "מאפשרת לראות את אלומות האור בחברה הישראלית, נחשפים למאות עמותות, אנשים שיוצאים מגדרם כדי שלחברה תהיה קוממיות - קומה ועוד קומה, עוד אור בתוך הערפל שסובב אותנו".
שקדי מסכם ואומר כי "בימים אלו, אני מרגיש שזו חובה, זו זכות, ויותר מכך - זו מצווה לתמוך בעם ישראל ובמדינת ישראל. אי אפשר להרוג את הרוח שלנו, ויחד ננצח".
בשיתוף JGive

פורסם לראשונה: 16:10, 12.11.23