שמי תמר ואני אימא של רוני, צעירה בת 20 עם צרכים מיוחדים, שנולדה עם מום לבבי ומחסור בכרומוזום 10, שבא לידי ביטוי בהנמכה קוגניטיבית וסרבול מוטורי. מאז שרוני נולדה אני מסבירה לה את העולם במילים פשוטות ובמשפטים קצרים, כדי שהדברים יהיו לה קצת יותר מובנים.
אני גמלאית של משרד ראש הממשלה וחובבת את השפה העברית עוד מימי התיכון. כששמעתי שיש מקצוע כזה - "פישוט לשוני" - הבנתי שזה בדיוק מה שאני עושה לרוני קרוב ל-20 שנה. השתתפתי בקורס הראשון מסוגו בארץ למפשטים לשוניים (שהתקיים בשיתוף המכללה האקדמית אונו והמכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית), ומאז אני עוסקת בהפצת הבשורה.
4 צפייה בגלריה
תמר ורוני אמציה
תמר ורוני אמציה
תמר טל אמציה ורוני בתה
(צילום: ארכיון המשפחה)
כשרוני הייתה צריכה לעבור בדיקת מוח עצם הייתי בלחץ. אמנם היא עוברת את הבדיקה הזו מדי שנה, אבל תמיד קיים מתח רב לפני כל בדיקה בהרדמה. בגלל המגבלה הקוגניטיבית רוני לא מבינה כמו כולם, אבל היא כן מבינה הרבה מאוד. בוודאי כשמסבירים לה את הדברים בשפה פשוטה.

"בואי תחתמי פה ופה וגם פה"

בשלב זה של חייה ערן (אבא של רוני) ואני, בחרנו שלא להיות אפוטרופוסים שלה, והיא יודעת שהיא חותמת על טפסים רק בנוכחותנו ורק כשאנחנו מסבירים לה במה מדובר.
הגענו לבית החולים. "בואי תחתמי פה ופה וגם פה", הרופאה בשניידר אמרה לרוני, והגישה לה את הטפסים. לקחתי את הטפסים ועיינתי בהם. הבנתי על מה מדובר (בערך...) והגשתי אותם לרוני. הסברתי לה שהיא חותמת על כך שהיא מאשרת לבצע את הבדיקה בהרדמה.
אבל האם מישהו קרא פעם את הטפסים האלה בעיון? עוד עמוד ועוד עמוד עמוסים במלל ובמידע רב, שגם אנשים "רגילים" בדרך כלל לא מבינים, אז על אחת כמה וכמה אנשים עם מגבלה קוגניטיבית. האתגר של אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית להבין את העולם הוא מורכב ומשמעותי. בדיוק בשביל זה יש פישוט לשוני! באמצעות הפישוט הלשוני אנחנו יוצרים סביבה ברורה, פשוטה וחד משמעית בעבור אוכלוסיות מסוימות, כולל בעבור אנשים עם מגבלה קוגניטיבית.
קחו לדוגמה טופס הסכמה לביצוע הרדמה. לכאורה משהו פשוט יחסית, סטנדרטי, נכון? אדם בא לטיפול רפואי שמצריך הרדמה. מקבל את הטופס, מקבל קצת הסבר מהמרדים ו"יאללה - תחתום". לפניכם פסקה מתוך טופס כזה: "אני מצהיר/ה ומאשר/ת בזאת, כי הוסברו לי סוגי ההרדמה השונים וכי קיימת אפשרות לשינוי סוג ההרדמה, ו/או לשילוב בין סוגי ההרדמה השונים (למשל: כללית ומקומית או כללית ואזורית) ו/או למעבר מסוג הרדמה אחד למשנהו, בהתאם לשיקול דעתם של המרדימים והמנתחים".
4 צפייה בגלריה
"אם נכתוב את הדברים במשפטים קצרים ופשוטים, הדבר יסייע משמעותית בהבנה".
"אם נכתוב את הדברים במשפטים קצרים ופשוטים, הדבר יסייע משמעותית בהבנה".
"אם נכתוב את הדברים במשפטים קצרים ופשוטים, הדבר יסייע משמעותית בהבנה".
(צילום: shutterstock)
אדם עם מגבלה קוגניטיבית (ותכלס, לא רק הוא) שיצטרך לחתום על מסמך שיכיל פסקה כזו, יתקשה מאוד בהבנתו. אבל אם נכתוב את הדברים במשפטים קצרים ופשוטים, הדבר יסייע משמעותית בהבנה. אפשר לנסח את הפסקה הזו בסגנון פשוט ככל הניתן: "אני מאשר שהסבירו לי על סוגי ההרדמה השונים. הרדמה אזורית, הרדמה מקומית והרדמה כללית. אני מבין שבזמן הטיפול הרופאים יכולים לשנות את סוג ההרדמה לפי המצב שלי".

פשוט לנסח קצר ותמציתי

ולא רק טפסים רפואיים כדאי לפשט. ידעתם שרכבת ישראל מאפשרת לתאם נסיעה מראש לאדם עם מוגבלות? האפשרות הזו מבורכת מאוד, ואפילו עשינו בה שימוש מספר פעמים בעבר. תיאמתי נסיעה לרוני: מילאתי באתר מידע על הנסיעה ועל כך שיש לה מגבלה קוגניטיבית, ודייל של הרכבת ליווה אותה בנסיעה ווידא שהיא יורדת בתחנה הנכונה.
אבל למה שהאדם עם המוגבלות לא יתאם בעצמו את הליווי לנסיעה? הניסוח שיש כיום מסורבל מדיי: "כדי להבטיח את בטיחותכם ואת מתן השירות באופן מיטבי וכדי שתגיעו ליעדכם הרצוי, אנו נלווה אתכם ונסייע לכם לשבת בקרון הנגיש ברכבת, המיועד לנסיעה נוחה הן לנוסעים המתניידים בכיסאות גלגלים והן לנוסעים אחרים עם מוגבלויות המסתייעים בליווי איש צוות הרכבת. כדי שנוכל לתת לכם שירות וללוות אתכם בירידה מן הרכבת בתחנת היעד שבה ביקשתם לרדת מן הרכבת, עליכם להישאר ישובים בקרון הנגיש. אנא, אל תעברו לקרון אחר ברכבת".
4 צפייה בגלריה
תמר ורוני אמציה
תמר ורוני אמציה
סמל הפישוט הלשוני
ניסוח קצר יותר ותמציתי יכול לסייע משמעותית בהבנת ההוראות. למשל כך: "עובדי הרכבת ילוו אתכם ויעזרו לכם לשבת בקרון נגיש. קרון רכבת נגיש מתאים לאנשים עם מוגבלות. אתם צריכים לשבת בקרון עד לתחנה שבה ביקשתם לרדת. עובד הרכבת ילווה אתכם בירידה מהתחנה". אין צורך לפשט את כל האתר, אפשר להסתייע בהפניה באמצעות לחצן שעליו כתוב "להסבר בשפה קלה/פשוטה", ורק בקישור לנסח את ההסברים בשפה פשוטה.
אני מניחה שלא לכולם זה נשמע הכרחי או נחוץ. אחרי הכול, מרביתנו קוראים את השפה ברמה כזו או אחרת ובסך הכול מבינים את עיקרי הדברים והמסר. אבל חשוב להבין שפישוט לשוני, כתיבה בשפה פשוטה והנגשה קוגניטיבית, יכולים לסייע משמעותית לאוכלוסיות רבות. באמצעות הפישוט הלשוני אנו מתאימים את הסביבה הפיזית והאנושית כך שתיווצר סביבה ברורה, פשוטה וחד משמעית בעבור אוכלוסיות מסוימות, כולל אנשים עם מגבלה קוגניטיבית. זה לא מסובך ליישם את הפישוט הזה. למעשה, זה ממש פשוט.
4 צפייה בגלריה
תמר ורוני אמציה
תמר ורוני אמציה
רוני חותמת על מסמך לאחר שהבינה מה כתוב בו
(צילום: ארכיון המשפחה)
  • הכותבת תמר טל-אמציה היא אימא לשלושה, ראש שבט צופים, עוסקת בשילוב חניכים עם מוגבלות בצופים, מרצה על שילוב ומנהלת קהילת הפישוט הלשוני.