אחרי ששולחנות השבת הריקים, עגלות התינוקות עם הבלונים האדומים והדובים עם תמונות הילדים החטופים, הצליחו להעביר את גודל האסון של 7 באוקטובר, ובזמן ש-136 חטופים וחטופות עדיין מוחזקים בשבי חמאס כבר מעל ל-90 יום - לפני מספר שבועות הוקם מיזם ייצוגי של זרי פרחים צהובים תוצרת משקים ישראליים.
המיזם, שנקרא "זר תקווה", פועל מדי שישי בכיכר החטופים בתל אביב, ובימים אלו מתרחב לאזורים נוספים בארץ - מנצרת ועד באר שבע. לאחרונה, הוא יצא מגבולות הארץ והחל לפעול גם במספר מוקדים במיאמי. פרחים צהובים אף הופיעו בהפגנה שהתקיימה מחוץ לביתו של מזכ"ל האו"ם בניו יורק, למען החזרת החטופים.
"המסר שעומד מאחורי המיזם מתבסס על המסורת הישראלית של זר פרחים שמביאים לאמא מדי שישי, כך אנחנו רוצים שכל החטופים יחזרו הביתה ליקירים שדואגים להם בשישי, בשבת, או בכל יום אחר - העיקר שיחזרו כבר", אומרת הילה מייזלס, מי שעומדת מאחורי המיזם החדש.
5 צפייה בגלריה
הילס מייזלס, מייסדת המיזם
הילס מייזלס, מייסדת המיזם
הילה מייזלס, מייסדת המיזם. ''רציתי להמשיך את השימוש בפרחים, אבל הפעם מתוך ראייה אופטימית"
(צילום: קרן כדר)
מייזלס, מעצבת גרפית במקצועה, הקימה את המיזם לאחר שחיפשה איך תוכל לתרום למאבק להחזרת החטופים ובמקביל, לסייע למשתלות ולמשקים הישראליים, במיוחד לאלו שפועלים בעוטף ובצפון. "בתחילת המלחמה נחשפתי לדרישה האדירה לפרחים, ובעיקר לגלגלי פרחים, שנרכשו עבור ההלוויות הרבות שנערכו בחודש הראשון אחרי הטבח. מול הדרישה הזו נפעמתי מההירתמות האדירה של מגדלי הפרחים והמשקים, שהתנדבו לסייע בהכנת גלגלי הזרים בהתנדבות מלאה. זה ריגש אותי מאוד וניסיתי לחשוב איך אפשר להמשיך את השימוש בפרחים ובכך גם להמשיך לסייע למשקים, אבל הפעם מתוך ראייה אופטימית יותר", היא מספרת.
מייזלס פנתה ל"קרן כדר" (קרן המקדמת יצירה ועוסקת בקידום של תרבות, אמנות ומדע בישראל) ויחד הם החליטו לשלב ידיים ולקדם את המיזם שלה: "יצרתי קשר עם ד"ר אברהם כדר (מייסד הקרן), והוא מיד נרתם לסיפור. במקביל, פניתי למשק 'בן צבי' מנתיב העשרה שבעוטף, ממנו רכשתי את הפרחים למכירה הראשונה", היא מתארת. "המשק ספג מכה אנושה במלחמה - רוב העובדים אינם ויש בו הרס משמעותי בעקבות הלחימה באזור, וכמובן בשל אירועי 7 באוקטובר".
5 צפייה בגלריה
מיזם "זר תקווה" להשבת החטופים
מיזם "זר תקווה" להשבת החטופים
מיזם "זר תקווה" להשבת החטופים
(צילום: גיא בר-און)
הדוכן, שכאמור פועל מדי שישי בכיכר החטופים, מציע זרי פרחים צהובים בלבד מתוך הזדהות עם הסמל הצהוב של המאבק להחזרת החטופים. עלותו של זר אחד היא 50 שקלים, וכל הרווחים נתרמים לטובת פעילות מטה משפחות החטופים. "בשבוע הראשון של המיזם היינו שם רק חמישה אנשים - שלושה מתנדבים, אחותי ואני. לשמחתנו, נרשמה התרגשות רבה סביב הרעיון והרבה אנשים ביקשו לרכוש זרים. נראה היה שכל מי שהגיע למקום רק חיפש איך לקחת חלק במאבק, ורובם גם התחברו לסמליות של פרחים בשישי", אומרת מייזלס.
5 צפייה בגלריה
מיזם "זר תקווה" להשבת החטופים
מיזם "זר תקווה" להשבת החטופים
הפרחים הצהובים בהפגנה להשבת החטופים מול ביתו של מזכ"ל האו"ם
(צילום: Daniel Tenenbaum WIWU Productions 3)
המיזם הפך לשם דבר בכיכר, ומדי שישי מגיעים לשם מבקרים ותיקים וחדשים שמבקשים לרכוש זרי פרחים צהובים. אולם, הביקוש העולה לצד הפגיעה המשמעותית בשטחים החקלאיים באזור העוטף - הובילו לכך שמייזלס החלה לרכוש פרחים ממגדלים נוספים בכל הארץ.
"לא מעט ממשטחי הגידול בדרום הפכו לשטחים צבאיים, לכן החלטנו לפנות גם למגדלים נוספים ועל הדרך לסייע גם להם, כי בסוף גם עסקים שלא נמצאים בדרום או בצפון נפגעו וממשיכים להיפגע בתקופה הקשה הזאת. בנוסף, לאור מיעוט הפרחים הצהובים שמגדלים בארץ, את הטוליפים החלטנו לייבא. היה לנו חשוב לשמור על הצבע שמסמל את המאבק, ולא להחליפו באף צבע אחר".

"לשובם של גלי וזיו ברמן וכל יתר החטופים"

לצוות המתנדבים במיזם הצטרפה נעה ראובני, חברתם הטובה של זוג האחים התאומים, גלי וזיו ברמן, שנחטפו מבתיהם שבשכונת הצעירים בכפר עזה, בטבח 7 באוקטובר. ראובני, תושבת העוטף בעצמה, מכירה את השניים עוד מימי הלימודים בבית הספר "שער הנגב" שבו למדו יחד. למיזם היא הצטרפה מיד אחרי שהשתחררה משירות המילואים שלה בפיקוד העורף.
"היה לי ברור שברגע שאסיים את המילואים, אצטרף מיד למיזם שפועל להשבת החטופים", אומרת ראובני. "באמצעות 'זר תקווה' אני מרגישה שאני מצליחה לגרום לאנשים לזכור שהחובה המוסרית שלנו, כעם וכמדינה, היא החזרת החטופים ארצה. זו המטרה הראשונה במעלה, והיא זו שצריכה להיות בראש סדר העדיפויות של כולנו. אסור שהנושא ירד מסדר היום הציבורי עד שכולם יחזרו הביתה".
5 צפייה בגלריה
נעה ראובני. מחכה שיחזרו
נעה ראובני. מחכה שיחזרו
נעה ראובני. ''החובה המוסרית שלנו היא לדאוג שכולם יחזרו הביתה''
(צילום: קרן כדר)
ספרי קצת על זיו וגלי. "זיו הוא החבר הכי טוב שלי, איש הסוד שלי, אני קוראת לו 'יד ימיני'. היה לנו נוהל כזה שבכל פעם כשיש 'צבע אדום', אנחנו מיד בודקים אחד עם השנייה אם הכול בסדר. באותה שבת אני הייתי בארצות הברית, אבל בהתאם לנוהל שלנו מיד כששמעתי שיש אזעקות - שלחתי לו הודעה. הספקנו להתכתב מעט עד שהוא כתב לי שהוא שומע דיבורים בערבית מחוץ לדירה שלו, ושהוא חושש. הקשר איתו נותק בשלב שבו עוד לא הבנתי את גודל האירוע ולפני שהיו דיווחים על חדירות מחבלים ליישובים. בדיעבד אני יודעת ששרפו את הדירה שלו והוא יצא מהממ"ד אחרי שהרגיש שהוא נחנק, וכך כנראה נחטף".
ב-11 הימים הראשונים למלחמה האחים הוגדרו נעדרים, ורק בהמשך בני משפחתם עודכנו על ידי נציגים רשמיים כי הם נחטפו לעזה. לדברי ראובני בזכות עדויות של חטופות ששוחררו ופגשו את האחים, נודע לבני המשפחה כי גלי וזיו אכן מוחזקים בשבי חמאס.
5 צפייה בגלריה
תמונתם של גלי וזיו שנחטפו מכפר עזה, על רקע זרי הפרחים הצהובים
תמונתם של גלי וזיו שנחטפו מכפר עזה, על רקע זרי הפרחים הצהובים
תמונתם של גלי וזיו ברמן על רקע זרי הפרחים הצהובים בכיכר החטופים
(צילום: קרן כדר)
איך היו התגובות של בני המשפחה למיזם? "חיוביות מאוד. ההורים והאחים שלהם מברכים על המיזם. באופן כללי, כל דבר שנעשה למען החטופים מחזק את המשפחות שלהם והן מבינות שכולנו איתן ולא נעצור עד שהמטרה תושג וכולם יחזרו הביתה".
מיזם "זר תקווה" פועל מידי יום שישי בכיכר החטופים בתל אביב, החל מהשעה 10:00 בבוקר עד אחרון הזרים. החל מ-19 בינואר, המיזם יתרחב ויגיע לשמונה מתחמי ביג ברחבי הארץ: אשדוד, בית שמש, ירכא, באר שבע, קריות, פרדס חנה ויהוד. כל ההכנסות מהזרים הן תרומה למטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים. לפרטים נוספים לחצו כאן.