בשיתוף תַּכְלִית
בשנים האחרונות, חווה מדינת ישראל ההתנגשויות בין ובתוך מוסדות השלטון בנושאים משפטיים שונים. על סדר היום התקשורתי עולות לא אחת טענות בעד ונגד היקף סמכותו של בג״ץ לפקח על עבודת הכנסת והממשלה, בדומה לנושאים נוספים כמו הגבלת כהונת ראש הממשלה, מעמד היועץ המשפטי לממשלה, ההסדרה החקיקתית של נושאי דת ומדינה (גיוס חרדים, הכנסת חמץ לבתי חולים וכו׳) ועוד.
נושא הסדרת כללי המשחק בדמוקרטיה הישראלית, או אי ההסדרה, מתבטא לא אחת בחוסר אמון הציבור במערכות, שנמצא בשפל בשנים האחרונות. ואילו בדיוק הדברים עליהם נשאל הציבור בסקר שערך תכלית, המכון למדיניות ישראלית. בסקר שנערך באמצעות מכון הסקרים IPanel (בקרב מדגם מייצג של 704 נשאלים מעל גיל 18) נבחנו עמדות הציבור בהסדרת היחסים בין רשויות השלטון ועיגון חוקי של ״כללי משחק״ משטריים מוסכמים המגדירים את תפקידה והיקף אחריותה של כל רשות.
3 צפייה בגלריה
טקס מינוי שופטים בבית המשפט העליון
טקס מינוי שופטים בבית המשפט העליון
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון
(צילום: יואב דודקביץ')
הנסקרים נשאלו מה לדעתם הרפורמות המשפטיות החשובות ביותר שצריכות לעמוד כיום על הפרק. 56% מהמשיבים סבורים כי הסדרת כללי המשחק בין מערכת המשפט לבין הכנסת והממשלה היא הנושא המשפטי החשוב ביותר שיש לעסוק בו. אחריו דורג החוק להגבלת משך כהונת ראש ממשלה (45%) ולאחריו הסדרים לחיזוק מגנוני הביקורת על הפרקליטות (33%).
עוד נשאלו הנסקרים בסקר באיזו מידה ייטו להצביע לרשימה ששמה למטרה מרכזית להסדיר את יחסי הכוחות בין בית המשפט לכנסת. הנתונים מראים כי בקרב תומכי הימין (מפלגות קואליציה, אופוזיציה ומפלגות החרדים), ישנה נטייה גבוהה להצהיר כי קידום הנושא על ידי המפלגה שבה בחרו, יגביר את הסיכוי כי יצביעו לה שוב. במפלגות השמאל-מרכז והערבים הנטייה קטנה יותר אך עדיין חיובית (עיסוק בנושא מגביר את הסיכוי להצבעה יותר מאשר פוגע בו).
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שר המשפטים גדעון סער
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

האם ממשלת בנט לפיד תאחה את הפיצול?

היום (14.6) יחל בשעה 13:30 משדר מיוחד שיועבר בשידור חי ב-ynet ובדף הפייסבוק של תַּכְלִית, המכון למדיניות ישראלית. במשדר יוצג הסקר המלא וייערכו שלושה פאנלים בהשתתפות בכירים במערכת הפוליטית, משפטנים, מובילי דעה ומייצגי ציבור בהם חברי הכנסת מיקי זהר (הליכוד), שמחה רוטמן (הציונות הדתית), אפרת רייטן (העבודה) וצבי האוזר (תקווה חדשה), המשפטנים עו"ד ג׳וני גרין, פרופ׳ יפעת ביטון, עו״ד יסכה בינה, העיתונאי בן דרור ימיני, ד"ר נחומי יפה, עופר ברקוביץ ועוד.
יום השידורים המיוחד יוקדש לסוגיית הסדרת "כללי משחק" משטריים יציבים. בין היתר ידונו המשתתפים בפאנלים במציאות הפוליטית הנוכחית, שנה להקמתה של ממשלת בנט-לפיד והאם דווקא כעת ניתן לייצר הזדמנויות חדשות לפשרות בנושאים שעד היום פיצלו את הפוליטיקה הישראלית?
בשיתוף תַּכְלִית, מכון מחקר יישומי לקידום מדיניות ישראלית

פורסם לראשונה: 10:11, 12.06.22