טיולים בארץ ובעולם ובילוי בחיק המשפחה - כך רובנו היינו רוצים להעביר את הזמן כשנגיע לגילאי פרישה. עבור רבים, המציאות מורכבת יותר: לא תמיד קיים סיוע ובהיעדר משפחה או גב כלכלי יציב, הם עלולים למצוא את עצמם נשכחים מלב ועין. כדי להקל על בני ובנות הגיל השלישי ככל הניתן ולהבטיח להם זקנה בכבוד, נולדו בחברה הישראלית יוזמות מעוררות השראה אשר נתמכות על ידי ארגונים רבים, אחד המרכזיים הוא בנק לאומי ששם לו למטרה לסייע ולתמוך באוכלוסיית הגיל השלישי.
"התנדבות מחברת בין אנשים"
עמותת "ONE DAY" הוקמה ב-2016 על ידי אלעד בלומנטל במטרה לשנות את תפיסת ההתנדבות כולה. "שיעורי ההתנדבות בארץ נמוכים יחסית לעולם המערבי", הוא מספר, "בעיקר מכיוון שהעמותות מבקשות התחייבות גבוהה ולישראלי שעובד קשה או לומד, התחייבות כזו מסובכת". כך נולדה היוזמה, שלדבריו מחברת בין הצרכים בשטח לאמצעים שנדרשים. בעמותה ניתן להתנדב באופן פרטני, כמו גם להתנדב כחברות.
בנק לאומי מלווה את העמותה בפרויקטים שונים באמצעות תרומות והתנדבות של עובדי הבנק לעשות טוב ולתרום מזמנם. העמותה מקיימת כ-500 פעילויות בשנה - ואחת מהן, מרגשת במיוחד, היא הפקת טיולי קשישים ברחבי הארץ. קשישים רבים חיים לבד, והבדידות החברתית אינה טובה להם כמו גם היעדר האפשרות שלהם לטייל בכוחות עצמם ולפעמים אפילו לצאת מהבית - ולכן, מסגרות חברתיות הן חשובות מתמיד.
"הגדרנו מטרה: להוציא קשישים לטיולים ואכן, הוצאנו עשרות כאלה, בכל רחבי הארץ", מספר בלומנטל. בכל אוטובוס שיוצא, יש מתנדבים - עובדי לאומי, המסייעים לקשישים לבלות יום בטיול מהנה של אינטראקציות חברתיות. הבנק, במקרה הזה, לוקח חלק פעיל, לא רק באמצעות עובדים מתנדבים אלא גם במימון הטיולים. "השימוש בהתנדבות כחיבור בין אנשים היא מטרה נהדרת, שבמקרה של לאומי יוצרת גם גיבוש בין העובדים עצמם. יש בזה משמעות וחוויה מהנה ומגבשת לכל הצדדים", מסכם בלומנטל.
3 צפייה בגלריה
לאומי למען הקהילה
לאומי למען הקהילה
"המטרה: טיולים לקשישים ברחבי הארץ"
(צילום: יח"צ)
"אנחנו הראשונים שמזהים צרכים של ניצולי שואה בשטח"
לא נותרו ניצולי שואה רבים בארץ. צרכי הניצולים מתפרסים על תחומים רבים וחלקם זקוקים לעזרה מסוגים שונים. מי שבאה לעזרתם היא 'הקרן לרווחת נפגעי השואה', אשר הוקמה לפני כ-30 שנה ונותנת מענה, כל שנה, למגוון צרכים של 81,000 ניצולי שואה בארץ: תוספת שעות סיעוד, סיוע חומרי למי שנמצאים במצוקה כלכלית – מטיפולי שיניים ורכישת משקפיים ועד מוצרי חשמל והנגשה סיעודית של הבית, סיוע חברתי והפגת בדידות, פעילות פנאי בקהילה ומתן ליווי סוציאלי פרטני או נפשי לניצולים עריריים וחסרי עורף משפחתי אפקטיבי. "הקרן תמיד הייתה ראשונה לעזור לניצולי השואה, ומהיותינו נוכחים בשטח ומכוונים לניצולים, אנחנו גם אלה שמזהים את הצרכים שלהם קרוב להופעתם", מספרת אתי פרחי, מנכ"ל הקרן. "ב-2010 הבנו שהניצולים הופכים סיעודיים יותר ובתיהם לא בהכרח מונגשים. היה גם ברור שהצרכים שלהם – נפשית, פיזית וכספית – מחייבים התייחסות מיוחדת ועזרה בהנגשה ובביצועה".
לכן, לאחר זיהוי הצורך ומציאת מקורות מימון, הקרן לרווחת נפגעי השואה שולחת לבית הניצול חברה המתמחה בנגישות, כאשר רכז נגישות מוסמך, בודק ומציע תכנית הנגשה לבית, בין אם בהפיכת המקלחת לנוחה לישיבה, הרחבת הכניסה לבית ולחדרים למי שנעזר בכיסא גלגלים או הליכון וכדומה. לאחר שיש תכנית, קבלנים מטעם החברה מופנים לביצוע העבודה, הקרן דואגת למגורים חלופיים עבור הניצול, אם יש צריך בכך, ומקיימת מעקב שביעות רצון לאחר מכן, מול הניצול ומשפחתו.
3 צפייה בגלריה
לאומי בקהילה - מידרג
לאומי בקהילה - מידרג
"החיוך שלך שווה לי הכל": מיזם "שעה טובה"
(באדיבות בנק לאומי)
בנק לאומי הצטרף אל הקרן כתומך בהנגשה הסיעודית בעלויות השיפוצים. אתי פרחי מספרת: "מדובר בעלויות של מיליוני שקלים בשנה והפרויקט האדיר הזה, ממומן בחלקו הגדול מתרומות של ארגונים גדולים שבנק לאומי, הוא אחד מהם. עד היום שיפצה הקרן 2,200 דירות, בעלות שעולה עם השנים וכעת עומדת על ממוצע של 30,000 ש"ח לדירה". היא מסכמת: "אנחנו שמחים על כל תרומה. ככל שיש יותר מימון בפרויקט זה ובאחרים, אנחנו מגיעים ליותר ניצולי שואה ומצליחים לתת מענה לנוספים, הזקוקים לסיוע חשוב זה".
"לא כולם יכולים לשכור בעלי מקצוע"
המטרה של אתר "מידרג" היא לעזור ללקוחות למצוא את בעלי המקצוע הטובים ביותר. אבל חלק מהאנשים, ידם אינה משגת להיעזר בהם - קשישים, אנשים בעלי מוגבלויות, נזקקים", כך מספר נוחם אוחנה, מנכ"ל אתר "מידרג", כשהוא מספר כיצד הוקם פרויקט "שעה טובה" באתר. "שעה טובה" הוא פרויקט שמתקיים כבר מספר שנים באתר של "מידרג", כתוצאה מתחושתו של אוחנה שמבלי לתת עזרה בהתנדבות, האתר כולו לא ישלים את יעדיו.
"שאלתי מי יהיה מוכן להתנדב. מאות ידיים הורמו"
"בכנס שעשינו עם בעלי העסקים שעובדים איתנו, שאלתי מי יהיה מוכן להתנדב ולהתחייב לכך פעמיים בשבוע", הוא מספר ומודה, שההיענות העצומה הפתיעה גם אותו. "מאות ידיים הורמו ותוך מספר ימים אלפי עסקים קטנים של בעלי מקצוע הצטרפו". באתר הקימו מערכת שמחברת עמותות כמו "20/80", "כן לזקן" ודומות להן, שמכירות את הצרכים עם בעלי המקצוע המתנדבים. את חומרי הגלם ממנים ספונסרים ואחד הבולטים שלהם הוא בנק לאומי.
פרויקט "שעה טובה" הוא קודם כל פרויקט התנדבותי, וההירתמות של אנשי המקצוע מעוררת השראה. נוחם אוחנה מספר: "שאלתי בכנס של בעלי מקצוע מי יהיה מוכן להתנדב פעמיים בשבוע. מאות ידיים הורמו. ההיענות הייתה מדהימה. בנינו מערכת שמחברת עמותות לאנשי מקצוע מתנדבים. חומרי הגלם והחלקים ממומנים על ידי בנק לאומי שהרים את הכפפה והקים איתנו את המיזם. הם ממש נענים לכל דרישה שלנו במסגרת הפרויקט. עכשיו אנחנו רק צריכים שיפנו אלינו כי יש לנו אמצעים לעשות יותר ממה שנעשה עד עכשיו", אומר אוחנה, "עד עכשיו בוצעו במסגרת "שעה טובה" 2,458 עבודות התנדבות".
אחד מבעלי המקצוע שמתנדבים במסגרת "שעה טובה" הוא אבי בן לולו, קבלן שיפוצים שיודע לעשות הכל. במסגרת התנדבותו זו הוא כבר צבע בתים לקשישים, הרכיב להם תנורים בחורף וכל מה שרק היו צריכים סביבו בירושלים, בשכונות כמו רמות, פסגת זאב ובית הכרם, שם יש ריכוזים של קשישים, חלקם צריכים עזרה. "אני מתנדב מגיל ממש צעיר ומעדיף תמיד להיות בצד הנותן. זה ממלא אותי ונותן לי את כל הכוח של העולם", הוא אומר. בן לולו קבלן פעיל ב"מידרג" ויש לו מעל 1500 לקוחות מרוצים, שמעידים עליו ועל עבודתו באתר. "כשסיפרו באתר על ההתנדבות, קפצתי מייד על ההזדמנות ואם צריך, אני גם מפעיל קבלני משנה כמו אנשי חשמל שעושים את הכל בהתנדבות. אני מתנדב ב"שעה טובה" אבל גם עם עוד עמותות שעוזרות לקשישים. לא הכל זה כסף בחיים וזה מה שאני רוצה להעביר גם לילדים שלי".
3 צפייה בגלריה
לאומי למען הקהילה
לאומי למען הקהילה
אביבית קליין, סמנכלית משאבי אנוש בנק לאומי, בהשקת משאית הנתינה של "לתת" ובנק לאומי
(צילום: יח"צ)
"אנחנו שמחים וגאים להיות חלק מהמיזמים האלו"
בלאומי לא מסתפקים בתמיכה מרחוק, לאחרונה הם חנכו יחד עם ארגון "לתת" משאית נתינה המגיעה לבתי הקשישים ברחבי הארץ. לשני הגופים מסורת של שותפות אסטרטגית משמעותית רבת שנים ולאחר תקופה ארוכה שבה לאומי תמכו באופן קבוע בסיוע לקשישים וניצולי שואה, באמצעות חלוקת ערכות חורף על ידי מתנדבים מקרב עובדי הבנק, הורחב הסיוע עם תמיכה משמעותית בשיפוצי בתים בעבור קשישים וניצולי שואה, הנגשת הבית למחיה בכבוד ובבטיחות, במטרה להתאימם לצרכי גילם ומצבם הבריאותי.
ליאת זטלר, ראש אגף למידה בלאומי וחברה בצוות ההיגוי של הבנק לקידום יוזמות חברתיות: "במסגרת המדיניות החברתית של לאומי לתמיכה באוכלוסיית הגיל השלישי, בחרנו לתמוך במספר מיזמים שנותנים מענה מגוון לצרכים של האוכלוסייה בדגש על הפגת הבדידות. שיתופי הפעולה המיוחדים האלו, משפיעים באופן מהיר ומיטבי על הרבה מאוד אנשים ומאפשרים להם הקלה משמעותית ואנחנו שמחים וגאים להיות חלק מכך. מאוד חשובה לנו המעורבות של העובדים בעשייה החברתית ואנחנו נוכחים לראות בכל פעם מחדש התגייסות מדהימה של מאות עובדים בכל פרויקט".
במסגרת האחריות התאגידית שלו, משקיע בנק לאומי כ-40 מיליון שקלים בשנה למטרות חברתיות, וכן עשרות אלפי שעות התנדבות של עובדיו, בפעילות חברתית לאוכלוסיות הצעירות בפריפריה מצד אחד ולאוכלוסיית הגיל השלישי מצד אחר, בשיתוף פעולה עם מאות ארגונים חברתיים שונים.
בשיתוף בנק לאומי
פורסם לראשונה: 19:58, 28.09.23