בשיתוף המרכז לחיילים בודדים לזכרו של מייקל לוין
לא משאירים אותם לבד: צפו בכתבה
הפקה וכתבת: ניצן כהן | צלם: אורי דוידוביץ
לצד הפציעות הפיזיות שמביאה איתה המלחמה, חיילות וחיילים מתמודדים בימים אלו גם עם פציעות נפשיות שזקוקות למענה. נתוני חיל הרפואה שהתפרסמו בחודש ינואר האחרון, הראו כי מתחילת המלחמה 9,000 חיילים פנו לקבל סיוע נפשי, רבע מהם לא חזרו ללחימה.
בין הלוחמים שמקריבים את חייהם ואת נפשם, ישנה אוכלוסייה פגיעה במיוחד - החיילים הבודדים. "מאז ה-7 באוקטובר, יש עלייה גדולה בפניות של חיילים בודדים לטיפולים נפשיים. אלו אנשים שגם לפני המלחמה חוו קושי נפשי, ועם תחילת הלחימה הוא גבר", מספרת הגר גריך שחף, ראש צוות ליווי והכוונה במרכז לחיילים בודדים לזכרו של מייקל לוין.
במסגרת מבצע התרמה מיוחד למרכז לחיילים בודדים לזכרו של מייקל לוין שמתקיים השבוע ב-ynet, יצאנו לפגוש את האנשים שמעניקים בהתנדבות מלאה טיפולים נפשיים פרטניים וקבוצתיים לחיילים בודדים ומילואימניקים ולצוות שמלווה אותם בעמותה. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד.

טיפול רגשי לכל חייל.ת בודד.ה

לאור החוויות שעברו והאתגרים איתם נאלצו להתמודד, רוב החיילים הבודדים הינם צעירים עצמאיים, ורבים מהם משוכנעים שהם יכולים להסתדר לבדם ללא עזרה של אף אחד, אומרת אביטל חן (24). היא בעצמה חשבה כך במשך כל השירות הצבאי שלה. כשהייתה בת 16 עזבה את בית הוריה, בהמשך התגייסה לצבא כחיילת בודדה, שירתה כלוחמת באריות הירדן ולאחר מכן כמנהלת רשת בגדוד מילואים.
לפני שנתיים הגיעה למרכז לחיילים בודדים לזכרו של מייקל לוין כדי ללוות חבר חייל בודד והבינה שגם לה מותר לבקש עזרה. אמנם היא הייתה כבר חיילת משוחררת, אבל לאור העובדה שהעמותה מלווה את הצעירים הללו גם 5 שנים לאחר שחרורם, קיבלה מהעמותה סיוע, הכוונה מקצועית, טיפולים נפשיים והכי חשוב – תחושת קהילתיות. "את בן הזוג שלי, גם הוא חייל בודד, הכרתי באחד הטיולים של העמותה", היא מספרת בחיוך.
2 צפייה בגלריה
אביטל חן: "העמותה עוזרת לנו כמו אמא ואבא".
אביטל חן: "העמותה עוזרת לנו כמו אמא ואבא".
אביטל חן: "העמותה עוזרת לנו כמו אמא ואבא".
(צילום: אורי דוידוביץ)
אביטל מעידה שהיא זוכה למעטפת תומכת, חמה ומחבקת בתחומים רבים, "אבל הדבר הכי טוב שקיבלתי זו אורלי, המטפלת הרגשית שלי. היא עזרה לי להבין הרבה דברים על עצמי. היא עזרה לי לעבור תהליכים, שאפילו לא ידעתי שאני צריכה לעבור. אני מרגישה שהתפתחתי איתה ועם העמותה".
אורלי נוימן היא מטפלת באומנויות וב-CBT שמתנדבת במרכז לחיילים בודדים ומעניקה לצעירים ולצוות טיפולים נפשיים. "לחייל בודד אין מעטפת משפחתית וזה הכי קשה", היא מסבירה. "לרבים מהם אין לאן לחזור ביום שישי, אין מי שישאל אותך מה שלומך או שידאג לפרטים הקטנים. הרבה חיילים בודדים מצאו בעמותה את המשפחה שלהם, ולכן חשוב לנו שכל חייל בודד יקבל טיפול רגשי".
נוימן, שמתמחה בטיפול ב-CBT, מספרת כי זוהי גישה טיפולית התנהגותית קוגניטיבית קצרת מועד, שמסייעת בהתמודדות עם חרדות. "המטרה היא לא רק להתמקד בקושי, אלא גם לקבל כלים להתמודד ברגע שהחרדה מופיעה. החייל האחרון שטיפלתי בו הגיע אליי חרדתי ומבוהל, הוא פחד לחזור לעזה. הטיפול עזר לו לחזור ללחימה בכוחות מחודשים".
ב-7 באוקטובר עלה הצורך הבוער בטיפולים נפשיים, "גם לקהילה, גם לעם, גם לחיילים ובעיקר לחיילים הבודדים שאין להם את המשפחה, שתעודד אותם ותדבר איתם". על מנת לספק את הצורך הדחוף במענים רגשיים בתקופה קשה זו, נוימן יצרה מאגר של מטפלי CBT, שמסייעים בהתנדבות לחיילים הבודדים.
2 צפייה בגלריה
הגר גרין שחף, ראש צוות ליווי והכוונה בעמותה.
הגר גרין שחף, ראש צוות ליווי והכוונה בעמותה.
הגר גרין שחף, ראש צוות ליווי והכוונה בעמותה.
(צילום: אורי דוידוביץ)
הגר גריך שחף מספרת כי הצורך בטיפולים נפשיים לחיילים הבודדים עלה מתוך השטח עוד לפני המלחמה. "הרבה חיילים בודדים פנו אלינו ואמרו שהם זקוקים לטיפול, אבל אין להם את האפשרות לעשות את זה באופן פרטי כי זה יקר. אז הקמנו את מערך הטיפולים הנפשיים. יש לנו מטפלים מדהימים, ואנחנו יודעים איך לחבר את החיילים למטפלים ולתת להם טיפול מיידי וללא המתנה".

"העמותה היא כמו אמא ואבא"

מתחילת מלחמת ׳חרבות ברזל׳ מלווה המרכז לזכרו של מייקל לוין חיילות וחיילים בודדים בסדיר ובמילואים יותר מתמיד ומספק להם ציוד, בגדים תרמים, מענקים כספיים, תמיכה נפשית ופעילויות לחיזוק החוסן הנפשי.
המרכז הוקם בשנת 2009 על ידי ציקי אוד וחיילים בודדים בעקבות חזונו של חברם מייקל לוין ז״ל, חייל בודד שעלה מפילדלפיה אשר שירת בחטיבת הצנחנים ונהרג במלחמת לבנון השנייה. מייקל חלם ליצור קהילה חמה ותומכת לחיילים בודדים. העמותה החלה את דרכה כארגון שמסייע לעולים חדשים, אך ב-2016, לפני 8 שנים, דרורית ניצני הקימה בעמותה תוכנית לחיילים בודדים ישראלים חסרי עורף משפחתי שלהם יש מאפיינים וצרכים שונים.
היום המרכז מלווה אלפי חיילות וחיילים בודדים - צעירים שעלו לארץ כדי להתגייס וצעירים ישראלים חסרי עורף משפחתי, כאלה שנולדו וגדלו בארץ אך מסיבות שונות אינם נמצאים בקשר עם משפחתם. בדרך כלל צעירים אלה הם יוצאי החברה החרדית וצעירים בסיכון.
גריך שחף מציינת כי העמותה פעילה בשלושה מישורים: דיור, ליווי וקהילה. "העמותה נותנת מענים בנושאים רבים ומגוונים. המטרה שלנו היא שחיילות וחיילים לא ירגישו לבד, שתהיה להם קהילה ומקום לבוא אליו. אנחנו מלווים אותם מהצו הראשון ועד 5 שנים אחרי השחרור. הם יכולים להגיע אלינו בכל נקודת זמן שיבחרו".
השבוע מתקיים מבצע התרמה מיוחד לעמותה, שיסייע לה להמשיך את פעילותה ואף להרחיבה. "בתקופה האחרונה כולם מתרימים כסף, והחשיבות לתרומה לחיילים בודדים קצת נעלמת", אומרת אביטל חן. "חשוב שידעו שאנחנו החיילים הבודדים עוברים הרבה עם המלחמה, המילואים, והחיים האישיים שלא מפסיקים. העמותה עוזרת לנו כמו אמא ואבא, לכן חשוב לתמוך בה". צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד.
בשיתוף המרכז לחיילים בודדים לזכרו של מייקל לוין