בשיתוף ארגון פתחון לב
(בואו להכיר את ״נייידת הזכויות״)
מזה יותר מששה שבועות שפרויקט "הלב בחזית" של 'ידיעות אחרונות' ו'פתחון-לב', מספק סיוע רחב היקף לחיילי המילואים והסדיר, למשפחות המפונות מבתיהן ולאלו שגרות ביישובי הדרום והצפון ולא פונו – בזכות התרומות שלכם שחשובות לכל אורך ימי המלחמה. עד כה סייעו בפתחון-לב' בלמעלה מ-51,000 סלי מזון, 47 טון ציוד, הכוללים גם ציוד טקטי ואפודים לחיילים, 13,300 ערכות נוטרילון וחיתולים, כ-6,400 ערכות היגיינה לחיילים ולא פחות מ-7,300 ארוחות מוכנות.
לצד הסיוע החשוב במזון, מוצרים לתינוקות וערכות צה"ליות, ב'פתחון-לב' ממשיכים בפעילות הענפה למיצוי זכויות סביב נושאי המלחמה. בשבועיים האחרונים, החל פרויקט משותף של משרד הרווחה, הג'וינט ו'פתחון לב', הנקרא "ניידות זכויות", המעניק שירות הניתן פיזית במרכזי המשפחות המפונות. הפרויקט במרכזי המשפחות המפונות, גייס אנשי מקצוע, המטפלים מדי יום במאות פניות ובקשות, פנים אל פנים מול המשפחות. זאת, בנוסף לפרויקט 'זכות בקלות' אותו 'פתחון-לב' מפעילים מאז תחילת המלחמה באמצעות מוקד טלפוני.
הפרויקט נשען על תוכניות של משרד הרווחה והביטחון החברתי והג'וינט ביניהן שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) ועיר מקדמת זכויות. כל הגופים המעורבים עבדו יחד והתאימו את השירותים שבשגרה עבור המפונים במלונות. מספר ניידות יוצאות עם צוותים בכל בוקר לסייע למפונים בבתי המלון בכל רחבי הארץ במיצוי זכויותיהם בתחומי החיים השונים, כמו רכוש, חל"ת, אבטלה ועוד. צוותים אלו, מגובים באנשי מקצוע דוגמת עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, מומחי ביטוח לאומי ואחרים.
5 צפייה בגלריה
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
״ממליצה לכל המשפחות להגיע לפה ולמצוא את הזכויות שלהן״
(פוני מסיקה)
בוקר יום א' השבוע, מספר אנשי מקצוע יושבים עם גלית קורקבדוס, שפונתה למלון בים המלח, ונמצאת בשלבים מתקדמים בתהליך מיצוי הזכויות שעוברת יחד עם צוותי "ניידות זכויות". גלית, בת 39, נשואה ואם לשלושה בנים, אחד מהם עם צרכים מיוחדים ופגיעה מוחית, עלתה לארץ מבריה"מ לפני 30 שנים ומאז גרה בשדרות שם לדבריה כבר חוותה הכל. "אח של אמא שלי נהרג ב-2006 מפגיעה ישירה של רקטה, כבר פינו אותנו בעבר וכבר חווינו נפילות טילים פעמים רבות, אבל בשבת הזו זה היה אחר", היא מספרת.
"עם תחילת האזעקות נכנסנו לממ"ד ששה אנשים, עם הסבתא ששהתה בדירתם. אמרתי להם שאני שומעת יריות ואף אחד לא האמין לי. אנחנו גרים מרחק שלוש דקות מהמשטרה ויחסית מהר התחלנו לראות מחבלים שמסתובבים אצלנו בחצר, אפילו בתוך הסוכה שעוד עומדת בחצר", היא מספרת. "הדלת של החצר הייתה פתוחה ויש לנו כלב, בעלי הכניס אותו לממ"ד ונעלנו את הבית. היינו יום וחצי בממ"ד עד ראשון בצהריים. לא היה חשמל, לא טלפון, עזבנו את הבית עם האוכל של החג על השולחן, זרקתי מה שראיתי למזוודות ויצאנו משדרות ב-13:00 לקריית גת עוד שהיו מחבלים ובדרך מהבית עוד ראינו גופות ברחובות. רק ביום רביעי היה פינוי רשמי לים המלח."
מאז גלית והמשפחה נמצאים כאמור בים המלח. בפנייתה למיצוי זכויותיה, גלית ביקשה לבדוק זכאות כלשהי לסיוע, על מנת לקנות קצת בגדים ומזון, אלא משהחל התהליך, זיהה הצוות כי קיים חוב של המשפחה על סך 8,000 שקלים שהתברר כטעות ואותו אינם צריכים לשלם, כך שבשלב ראשון חסכו מהמשפחה את התשלום. בשלב שני, זיהו אנשי הצוות של ניידת הזכויות כי למשפחתה של גלית הגיע סיוע באבטחת הכנסה בסך של כ-4,800 שקלים ודאגו לכך שתקבל אותו רטרואקטיבית ונוסף על כך, המשפחה תקבל 3,700 שקלים מדי חודש כל עוד ימצאו במלון וגלית לא תוכל לשוב לעבודה. עם שיבתה לעבודה המשפחה תמשיך לקבל השלמת אבטחת הכנסה לסיוע לאב המשפחה שנמצא בבית ומטפל בילד עם המוגבלות. ועל כל אלו, גלית ובעלה קיבלו מענק לכל אחד מהם בסך 10,970 ₪ מהמדינה, אותו דאג הצוות המקצועי לאשר למשפחה.
"עזרו לנו מאוד ואני מודה להם כל כך, בלעדיהם לא הייתי מצליחה לקבל אפילו מענה ראשוני למה שקיבלתי. עזרו לנו לגלות שיש לנו חוב בביטוח לאומי, לא הייתי מודעת בכלל לזה. תוך שעתיים קיבלנו תשובה שהחוב מבוטל", מספרת גלית. "הם לא מחכים שנדבר איתם אלא חוזרים אלינו בעצמם, לא בסיסמאות, ממש עוזרים. אני ממליצה לכל המשפחות המפונות שצריכות עזרה וסיוע ולא כל כך מבינות, תגיעו לפה ויעזרו לכם למצוא את הזכויות שלכם."
5 צפייה בגלריה
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
״לא ראיתי דבר כזה בחיי, שהורגים אותנו ביריות באמצע הרחוב״
(צילום: פוני מסיקה)
בשולחן ליד, יושבת אילנה יצחקוב, שגרה ב-50 השנים האחרונות בשדרות. אילנה המתגוררת עם בעלה גם היא מספר מטרים מתחנת המשטרה של שדרות, שם נרצחו שוטרי משטרת ישראל מיד עם תחילת המלחמה, חוותה את האירועים בצורה קשה מאוד.
"לא ראיתי בחיי דבר כזה, שהורגים אותנו ביריות באמצע הרחוב", היא מספרת בדמעות ובקול רועד. "בשבת הזו הייתה אזעקת צבע אדום והיו לנו אורחים בבית - הבת שלי מבית שמש בהיריון עם בעלה וארבעת הילדים שלהם. בעלי, חולה אונקולוגי, אומר בואו לחלון, תראו, מחבלים. אני מסתכלת ורואה ארבעה טנדרים עם מחבלים, יוצאים עם מסיכות ורובים, צועקים 'אללה וואכבר' והתחילו לירות בכולם. סגרתי את החלונות והתחלתי לקחת סכינים, לא ידעתי מה לעשות, הרי הנכדים שלי איתי."
"לא היה לנו חשמל ולא מים יומיים, התחלתי להרים טלפונים לרווחה, לחמ"ל, לראות מי יכול להוציא אותנו משדרות כי לא יכולתי להישאר כאן. בעלי חלש מהמחלה, אמר 'לא משנה אני נשאר כאן', אבל לא הייתי מוכנה. אז פינו אותנו לים המלח, כאן פגשתי את צוות 'ניידת הזכויות'", מספרת אילנה.
אילנה ממשיכה. "בהתחלה הגעתי ל'פתחון-לב' דרך הגוגל. אחיינים שלי עזרו לי כי הטלפון שלי הוא כשר, וביקשתי שיעזרו עם הפיצויים. כבר התחלנו בטיפול, ואנחנו עוד באמצע אבל אני בטוחה שהם יעזרו לי. יש ב'פתחון-לב' אנשים טובים, אני רואה איך הם עוזרים לכולם עם מה שמגיע להם."
"נפגעתי נפשית מאוד קשה, אני לא יכולה לישון, אחד הנכדים שלי כל הזמן יושב ומכסה עם הידיים את הראש. צריך לעזור לאנשים, אסור להשאיר אותם מאחור. אני אומרת לכולם, שלא יודעים מה מגיע להם, שיבואו ו'פתחון-לב' יעזרו להם, גם לאלה שלא מבינים עברית טוב כל כך", היא מסכמת.
5 צפייה בגלריה
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
״יש הרבה סיפורים קשם. הלב שלנו איתם״
(פוני מסיקה)
כאמור, בפרויקט המשותף לג'וינט, 'פתחון-לב' ומשרד הרווחה, אנשי מקצוע מומחים בתחומם, לצד מתנדבים שמסייעים להם, החליטו בעת הזו לתת מעצמם. את הצוות מרכזת יולנד אלוש, שבימות שגרה מנהלת את "חברתי" - מרכזי מיצוי הזכויות של 'פתחון-לב' בקריית מלאכי, ובימים אלה נמצאת כבר מזה מספר שבועות בים המלח. "רבים מהמפונים לא מסוגלים להתמודד עם הביורוקרטיה, לא יודעים על הזכויות ולא יודעים אפילו למלא את הטפסים באינטרנט. לכן אנחנו נמצאים פה, כדי לוודא שהם מקבלים את הזכויות שלהם", היא אומרת. "יש דוגמאות של אנשים שלא קיבלו את המשכורת, עבדו בשני מקומות עבודה, אנשים שיש להם עסק עצמאי ולא יודעים איך יוכלו להתמודד עם החשבונות. בבנק, הם מספרים, ממשיכים עם ההורדות ואף אחד לא מוותר להם. יש הרבה סיפורים מאוד קשים, הלב שלנו איתם וכל יום כמות הפניות רק הולכת ועולה, למרות שטיפלנו כבר באלפי משפחות והגשנו עבורן את התביעות."
5 צפייה בגלריה
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
רבקה פרחי: ״מצאתי את עצמי דומעת לא פעם״
(צילום: פוני מסיקה)
לצדה של יולנד, יושבות רבקה פרחי ועידית שניאור קנדיאטי מצוות הניידת שבים המלח. רבקה, סטודנטית לעבודה סוציאלית ועובדת עם נוער בסיכון, מספרת כי מוצאת את עצמה לא אחת דומעת. "הייתי מגדירה את המלונות ערי פליטים", היא אומרת. למרות זאת סיפור אחד ריגש אותה במיוחד. "גברת מקסימה בת 60 הגיעה אליי, העיניים שלה היו מבוהלות היא תיארה לי שהיא התחבאה בממ"ד 24 שעות לבד, סיפרה שהקיאה מהלחץ, זה ממש הרגיש כאילו היא עוברת את החוויה הזו פעם נוספת. כשהיא הגיעה למלון היא התמוטטה פיזית ופונתה במסוק לבית החולים. תוך כדי שהיא מספרת לי את הדברים היא מוסיפה שמאז היא לא יכולה לישון סובלת מחרדות מאוד קשות. הבנתי שחוץ מטיפול בזכויות שלה כנפגעת איבה, היא זקוקה גם לסיוע נפשי, חיברתי אותה לחוסן שנמצאים איתנו פה, ואחרי יומיים הגיעה אליי מטופחת עם לק, מחייכת, סיפרה לי שנכנסה לטיפול אינטנסיבי. אני ממש התרגשתי."
עידית, עורכת דין במקצועה, מספרת כי חזרה מירח דבש לארץ בדיוק כשפרצה המלחמה. היא מוסיפה על רבקה, ומספרת כי היא "מרגישה עשייה משמעותית, שצריכים אותי, שיש פה תחושת שליחות. אני רואה את המשפחות שחלקן קצת מוחלשות, הולכים צעד צעד יד ביד בליווי לסייע במה שאני יכולה. 'פתחון-לב' מהממים, לא הכרתי אותם אישית, אבל כל אדם פה זהב והם נותנים מעצמם מכל הלב."
5 צפייה בגלריה
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
ניידת הזכויות למשפחות המפונות
עו״ד עידית שניאור קנדיאטי: ״פתחון לב נותנים מעצמם מכל הלב״
(צילום: פוני מסיקה)
ד"ר אריאל לוי מנכ"ל ג'וינט-אשלים: "כבר מימיה הראשונים של המלחמה, ארגון הג'וינט התגייס לסייע ולתמוך בקהילות רבות ובראשן תושבי עוטף ישראל שפונו מבתיהם. מתוך עבודתנו בתוכנית 'עיר מקדמת זכויות', זיהינו מיד את הצורך של המפונים במימוש זכויות באזורי ההתפנות ובסיוע נרחב בהתמודדות עם מכלול הזכאויות והשירותים שלהם הם נדרשים, ויזמנו גיוס משאבים ומתן מענה מידי בשטח. כך, במסגרת היוזמה מגיעים רכזי מיצוי זכויות לתת סיוע כולל בהגשת תביעות ומיצוי זכויות במלונות. עקרונות הפעולה שחשובים לנו ומיושמים היום בשטח מראים שמיידיות, רלוונטיות לצרכי הפונה, וסיוע מקצועי אקטיבי כבר נותנים ערך משמעותי עבור אלה שהכי זקוקים לכך בימים אלה."
ינון אהרוני, מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי: "פרויקט ניידות מיצוי הזכויות הינו חשוב מאוד ומהווה מרכיב מרכזי בשמירה על השירותים החברתיים והסוציאליים הניתנים לציבור. אני רוצה לברך הן את הג'וינט והן את פתחון לב על שיתוף הפעולה עם משרד הרווחה למען כלל אזרחי ישראל. אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת ועלינו החובה לוודא כי כל אזרח יקבל את השירותים הזכויות והתמיכה להם הוא זכאי."
אלי כהן, מנכ"ל ארגון 'פתחון-לב': "כבר מיומה הראשון של הלחימה, ארגון 'פתחון-לב' פועל לסיוע לאזרחי המדינה במיצוי זכויותיהם בנושאים סביב המלחמה, המשך ישיר וטבעי לסיוע האקטיבי שהארגון מעניק במיצוי זכויות לאזרחי המדינה, יד ביד במהלך השנה כולה. כארגון המחובר לשטח, היה חשוב לנו לא להסתפק במענה טלפוני, כי אם לפגוש במשפחות המפונות ולסייע להן פנים אל פנים במטרה להקל עליהן את התמודדות בקבלת הזכויות שלהן בשעה הלא פשוטה הזו עבורן. אני מודה למשרד הרווחה וארגון הג'וינט שביחד אנחנו מצליחים לעזור ליותר משפחות באופן משמעותי ולוודא שאף לא אחת מהן נשארת מאחור."
בהמשך השבוע, המשפחות קיבלו הודעה מצה"ל כי יישארו לפחות עד ה-31.12 בים המלח וכי אינן יכולות לשוב לביתן. כולן זקוקות ויזדקקו לסיוע בסלי מזון, מוצרי טואלטיקה וארגזי סיוע, אותם מספקים להם ב'פתחון-לב', הודות לתרומות החשובות שהציבור הרחב מסייע איתן. בארגון מציינים שימשיכו ויתמכו במשפחות לאורך כל ימות הלחימה, עד שישובו לביתן ויעמדו על שתי רגליים.
בשיתוף ארגון פתחון לב
פורסם לראשונה: 07:00, 29.11.23