רוח התקופה מאלצת את כולנו להתמודד עם מצבי שגרת חיים שהופרה וחוסר ודאות. בקרב ילדים ובני נוער אנו עדים לתופעות של התמכרות למסכים וניתוק לצד מקרי אלימות ובריונות. "הילדים הם אחוז קטן מהאוכלוסייה אבל הם 100% מהעתיד שלנו", אומר פרופ' אנדריאס שלייכר, מנהל מחלקת החינוך של ה- OECD, אשר הגדיר את פיתוח החוסן האישי ותחושת המסוגלות ואת ההעצמה בקרב ילדים כמטרה בעלת חשיבות עליונה לשנת 2022.
פרופ' שלייכר הוא אחד מהממליצים על "יוצרים שינוי"- תוכנית חינוכית בינלאומית הפועלת ב-70 מדינות, בהן ישראל, ותודעת ה-"I CAN" כמתאימות לסייע בתהליך זה.
התוכנית מתבססת על השיטה המובנית - חשיבה עיצובית (Design Thinking) ומעניקה כלים פרקטיים ליישום יזמות ומעורבות חברתית משמעותית בתהליך הכולל ארבעה שלבים פשוטים: להרגיש, לדמיין, לעשות ולשתף.
6 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
תמונות מפרויקט "עיניים ולב אחד" של מקיף ו' באשדוד
התלמידים מתנסים בהתבוננות אמפתית, מבצעים תצפיות/חקר, תוך עבודת צוות, חשיבה יצירתית, אחריות ומנהיגות. התהליך מסתיים בהוצאה לפועל של הפתרון המיטבי, המחזק את תודעת ה- "I CAN" שהיא אבן יסוד בתוכנית. תוצרי התהליך מתממשים ביוזמות חברתיות וקהילתיות במגוון רחב של תחומים, שאותם מגישים לפלטפורמה תחרותית.
מבין היוזמות שמוגשות לתחרות כל שנה נבחרות שתי יוזמות, אחת מבית ספר יסודי ואחת מעל יסודי, והן מייצגות את ישראל בכנס בינלאומי בחו"ל.
בפתחה של חופשת הקיץ המאפשרת גם לאנשי החינוך לנצל את הזמן לרגיעה ולחידוש אנרגיות לקראת שנת הלימודים הבאה, עצרנו להתבוננות בתוצרי "יוצרים שינוי", צוותי החינוך והתלמידים שיתפו אותנו בתהליכים שחוו.
לפניכם כמה מיזמים שריגשו אותנו במיוחד:

מקיף ו׳ אשדוד - זוכה פרס חינוך מחוזי לשנת 2022

אחד פרויקטים הרבים שבית הספר הניב הוא פרויקט "עיניים ולב אחד" שמהותו הנגשת תפריט לעיוורים בבתי קפה. "בחזון שלי לפני שלוש שנים ראיתי ילדים יוזמים, חוקרים וערניים שמקבלים במהלך עבודתם עם אוכלוסיית העיוורים והרגישות לסביבתם, מיומנויות חשובות לחיים, למאה ה-21", מספרת ריקי משה מנהלת חטיבת הביניים מקיף ו' אשדוד. "עבודת צוות בעיניי זו הלמידה האמיתית והחשובה ביותר. מאוד מרגש אותי שהיום בית הספר כולו הפך לבית ספר יזמי בזכות תוכנית 'יוצרים שינוי'. כולנו מדקלמים את השיטה. מה שצריך זה תשוקה של מנהל לרעיון, תשוקה שמוציאה הרבה דברים לפועל, ואמונה בדור הזה שיודע להסתכל על תהליכים ולהיות יצירתי".
6 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
תלמידי מקיף ו' באשדוד בשת"פ עם בית קפה מקומי
תלמידי בית הספר החליטו ליצור שינוי בקרב אוכלוסיית העיוורים ומשם עלה הרעיון של הנגשת התפריטים. בשלב הראשון בתהליך, "להרגיש", הם חקרו את המשמעות של עיוורון והכירו מקרוב את האתגרים בחיי היום-יום של העיוורים. בשלב הבא, "לדמיין", הם העלו את הרעיון של הנגשת תפריטים בבתי קפה ומסעדות. בית הקפה "ליאון" באשדוד היה הראשון לחבק את הרעיון ונהנה לראות את המוטיבציה של הילדים למצוא פתרון.
בשלב ה"לעשות" התלמידים לקחו את התפריט של המסעדה ובדקו עלויות, בית הספר גם תמך כלכלית בפיתוח התפריט המונגש הראשון. הניסיון הצליח מאוד בשטח. מה שהוביל את התלמידים לחשוב על רעיון גדול יותר שבו למעשה אשדוד תהפוך להיות עיר שכולה מונגשת, בדגש לפיתוח רגישות לאנשים שיש להם צרכים מיוחדים. בשלב האחרון - "לשתף" הילדים יצרו קשר עם לשכת ראש העיר, במטרה להרחיב את המיזם לרמה העירונית. ההתלהבות היתה גדולה והילדים חוו תחושת הצלחה. בנוסף, תלמיד בית הספר העולה בסך הכל לכיתה ט׳ -אדם בוייר, נבחר לנציג מועצת הנוער הבינלאומית של יוצרים שינוי.
6 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
שיתוף פעולה בין הצוות החינוכי במקיף ו' באשדוד וצוות שוודי שמשתתף בתוכנית "יוצרים שינוי"

פרויקט "שגרירי שינוי" שמהותו העלאת מודעות החברה לזכויות החינוך המיוחד והאתגר בשוק העבודה

"שגרירי שינוי" הם קבוצת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בגילאי 21-17 שלומדים בבי"ס אלרחמה לחינוך מיוחד בבאקה אל גרבייה. הקבוצה שואפת להעלאת רמת המודעות בקהילה לזכויות אנשים עם צרכים מיוחדים.
התלמידים יצאו למסע מלא הרפתקאות ואתגרים להגשמת החלומות שציירו לעצמם. במסע זה, התלמידים עברו מגוון רחב של פרויקטים שמדברים בשפה אחת - שפת יוצרים שינוי.
אחד התלמידים העלה נושא שהיה קרוב מאוד לליבם של כל התלמידים - הסטיגמה סביב החינוך המיוחד בחברה והקושי בהמשך החיים להשתלב מבחינה תעסוקתית כי הסטיגמה הזאת מלווה אותם להמשך החיים. לאחר שהם חקרו את הבעיה הם גילו שאכן יש המון תלמידים שלא התקבלו לעולם העבודה ונותרו מובטלים אחרי הלימודים.
בדרכם להגשמת החלומות הם החליטו לשתף את הקהילה בחוויות שעברו וביכולות שלהם. הם רצו ש"האחרים" יאמינו בהם ויקבלו אותם ולא הסתפקו בזה. הם שאפו לשוויון הזדמנויות, גייסו המון משאבים וקיבלו תמיכה ענקית מהקהילה. בתי ספר רבים בחינוך הרגיל החליטו לקחת חלק במסע.
6 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
עובדיה ג'אמל בקורס צילום במסגרת התוכנית
הייה אבו עסבה, מחנכת הכיתה ומנחה בשיטה, ביקשה מהתלמידים "לדמיין" את הפתרון - איך העולם יראה אחרי השינוי שירצו לייצר, ומתוך כך עלו בכיתה משאלות ליבם של התלמידים; אחד אמר שהחלום שלו הוא לקרוא ולכתוב, השני אמר שהחלום שלו להיות טכנאי מחשבים ואחר אמר שהיה רוצה להיות צלם.
המעבר לשלב ה"לעשות" היה מהיר. הוחלט בכיתה לפתוח סדנה לתכנים שהילדים הביעו בהם עניין, תוך שילוב הקהילה ותלמידים ממסגרות אחרות, במטרה לייצר פתיחות והכרות שתוביל להעצמת התלמידים בחינוך המיוחד ותתרום לפירוק הסטיגמה. כך נפתח קורס צילום בהנחיית צלמים מקצועיים ששמעו על היוזמה.
עוביידה גמאל, צלם מקצועי, מספר: "חששתי בהתחלה שיהיה לתלמידים קשה לעבוד עם מצלמה עם הרבה כפתורים וסיבוכים. הופתעתי לטובה. הייתה אנרגיה מאוד חיובית. סיימנו עם תערוכה מרגשת מאוד ויפה. אני חושב שהאוכלוסייה הזאת צריכה לקבל יותר זמן ותשומת לב כי יש להם המון מה לתת".
ההצלחות הרבות גרמו להם לראות עצמם כמקור להשראה עבור תלמידים אחרים בעלי צרכים מיוחדים. הם שיתפו, התנדבו, יצאו לרחובות והעלו ברשתות והעלו את תחושת המסוגלות והחוסן האישי שלהם.

"B.F.F" תוסף לשעון חכם למניעת אלימות במשפחה. מצוי בתהליך פיתוח על ידי תלמידי כיתה ז׳ בקריית החינוך "בני עקיבא הראל"

כיתת בנים בתיכון הדתי בבית הספר הראל בחולון, בהנחייתה של המורה שרית גדעון בוגרת הכשרת "יוצרים שינוי" ומורה לחוק ומשפט. בשלב ראשון, הילדים התבקשו לצאת להתבוננות בסביבתם, לאתר אתגרים ובעיות שסביבם ירצו ליצור שינוי. לאחר שבועיים של מחשבה התלמידים הציגו את האתגרים. זו הייתה הצגה מגוונת ומעניינת אבל נושא אחד השתיק את כל הכיתה לכמה רגעים, נושא האלימות נגד נערות ונשים, הילדים שיתפו במקרים שהם מכירים מקרוב ומהתקשורת, השיח היה נוגע וכואב ונבחר פה אחד להיות הנושא שבו ירצו לשנות.
6 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
השעון החכם שיצרן תלמידי בית ספר הראל בחולון
כדי להבין את הנושא מקרוב, התלמידים יצאו לחקר. "הם התחילו לשאול בסביבתם הקרובה, הציפו את הנושא בפורומים שונים העוסקים באלימות כלפי נשים, בין השאר גם עם 'פורום מיכל סלה'. לאחר שהכירו את הנושא המורכב מקרוב, התחילו לדמיין (שלב 2) והעלו כיוונים ורעיונות לפתרון עבור נערה או אשה שמותקפות. הפתרון שלהם הגיע ממקום לא צפוי - בסקר שוק שערכו נתון אחד תפס את תשומת ליבם - שוק השעונים החכמים גדל ב- 24% במהלך 2021. כמעט מיליון שעונים חכמים נמכרו בישראל ב-2020.
המחשבה על כך שהשעונים האלו הם חלק מתרבות הצריכה והאופנה העכשווית עוררה אצלם רעיון לייצר עבור כל שעון חכם כזה תוסף שיש לו פונקציות של השמעת סאונד בעוצמה גבוהה של סירנה משטרתית, שיחה לשלושה אנשי קשר שנבחרו והוגדרו מראש לדוגמה: הורים, חברה, ומשטרה. באמצעות הזנת מילת קוד או בלחיצת כפתור ושליחת מיקום בזמן אמת ואיתור המותקפת. התוסף מיועד לנערות, בחורות ונשים שברשותן שעון חכם וברצונן להתקין את התוסף שיתרום להגנתן.
כעת התלמידים עוברים לשלב השלישי "לעשות"- ויש להם תוכניות גדולות להתחבר לחברות המובילות בשוק ולפתח אפליקציה. אנחנו מאמינים שעוד נשמע עליהם.
6 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
צוות התלמידים מאחורי הרעיון של השעון החכם. תלמידי בית ספר הראל בחולון.
רותי סובל לוטנברג, מייסדת ומנהלת פדגוגית "יוצרים שינוי" ישראל מסכמת: "מטרת התוכנית היא לאפשר לכל ילד וילדה בישראל להאמין ביכולתם ולהוביל שינוי חיובי, בתחומים שמפריעים להם ורלוונטיים לעולמם. התוכנית מתאימה לילדים ולבני נוער בכל גיל ובכל מסגרת חינוכית. הכלי של חשיבה עיצובית מאוד עוצמתי. לאמן תלמידים מגיל צעיר להשתמש בו, מכין אותם לאזרחות פעילה, הופך אותם לאמפתיים ואכפתיים יותר, ומעצים אותם בכך שהם מבינים שיש להם את היכולת להשפיע לטובה על חייהם".
  • מנהלות, מנהלים וצוותי חינוך שרוצים ליצור שינוי יחד עם תלמידיהם בשנת הלימודים הבאה, מוזמנים להיכנס לאתר הבית .
  • התוכנית "יוצרים שינוי", המנוהלת על ידי עמותת רוח טובה הפועלת תחת הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון, מומלצת ע"י משרד החינוך ומאושרת בגפ״ן.